Πάτρα:  Έτσι θα ‘ναι το λιμάνι της νέας εποχής – Το masterplan του ΤΑΙΠΕΔ – Η προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης.

Πάτρα:  Έτσι θα 'ναι το λιμάνι της νέας εποχής – Το masterplan του ΤΑΙΠΕΔ - Η προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ

Την έναρξη διαβούλευσης για διάστημα ενός μήνα, για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του νέου master plan του λιμανιού της Πάτρας, κήρυξε την περασμένη Πέμπτη το ΤΑΙΠΕΔ.

Το λιμάνι της Πάτρας ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο σχεδιάζει την αξιοποίηση – εκμετάλλευσή του τα επόμενα χρόνια. Ο διαγωνισμός θα αργήσει, αλλά, το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να είναι τεράστιο, ιδίως με αφορμή την επικείμενη σύνδεση με τον σιδηρόδρομο και άλλα οδικά έργα που θα ενισχύσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εμπορικό του προφίλ. Η δε προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ θα δώσει άλλη μία διέξοδο προς την Ευρώπη για φορτία που αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από τον Πειραιά.

Πέραν αυτού όμως, το λιμάνι ούτως ή άλλως, χρειάζεται να έχει μια πυξίδα ανάπτυξης για τις επόμενες δεκαετίες.

Συνοπτικά θα πρέπει να αναφερθεί ότι, το master plan προβλέπει στους δύο κεντρικούς τομείς του λιμένα Πάτρας (νότιο και βόρειο), μεταφορικές – εμπορευματικές – ενεργειακές και τουριστικές δραστηριότητες που σε γενικές γραμμές είναι διακριτές μεταξύ τους.

Εκτός από τις βασικές λιμενικές εγκαταστάσεις, μπορούν να αναπτυχθούν χρήσεις όπως εναπόθεσης σκαφών, η χωροθέτηση μιας νέας μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής με χερσαίους χώρους και σύγχρονες υποστηρικτικές υποδομές,  διατηρείται η χωροθέτηση λειτουργίας του υδατοδρομίου, διατηρείται η διάθεση των επιφανειών του προβλήτα Αστιγγος και του βόρειου προβλήτα για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων εμπορικών δραστηριοτήτων, όπως διατηρείται και η εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων μήκους 225m κ.ά.

Ακόμα, προτείνεται η κατάλληλη μετατροπή του Σταθμού Υποδοχής Επιβατών σε σύγχρονο σταθμό υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας και επέκτασή του προς νότο, ενώ υπάρχουν προβλέψεις για εγκαταστάσεις που σχετίζονται με την υποστήριξη υποθαλάσσιων διερευνητικών γεωτρήσεων, σχετικά με κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου και οι εγκαταστάσεις μονάδας μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).

Ως βασικός στόχος του Master Plan τίθεται η βιώσιμη ανάπτυξη και η άρτια λειτουργία του λιμένα Πατρών, καθώς και η χωρική και λειτουργική ενσωμάτωσή του στον αστικό ιστό της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται η αναβάθμιση της περιοχής του λιμένα για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των χρήσεων και δραστηριοτήτων, με γνώμονα πάντα την προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ποιοτική και χωρική αναδιάταξη των χρήσεων του λιμένα, όπως και στη λειτουργική αναβάθμιση του λιμένα στο σύνολό του.

Εμπορικές και εξορυκτικές δραστηριότητες

Στο Βόρειο Λιμάνι διατηρείται η διάθεση του Προβλήτα Αστιγγος και του Βόρειου Προβλήτα για την εξυπηρέτηση εμπορικών δραστηριοτήτων, καθώς εκκρεμεί η δημοπράτηση για την κατασκευή του εμπορευματικού πολυχρηστικού τμήματος του Νότιου Λιμένα.

Να σημειωθεί ότι, επιπλέον προτείνεται η προσωρινή διάθεση θέσεων για πλοία και διαμόρφωση προσωρινών χερσαίων εγκαταστάσεων στον Προβλήτα Αστιγγος και στον βόρειο Προβλήτα, για την υποστήριξη υποθαλάσσιων διερευνητικών γεωτρήσεων, σχετικά με κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου.

Στο Masterplan προτείνεται και στο Νότιο Λιμάνι η προσωρινή διάθεση παρόμοιων εγκαταστάσεων για την υποστήριξη υποθαλάσσιων διερευνητικών γεωτρήσεων.

Εναλλακτική για τη γραμμή Κεφαλονιά – Ιθάκη

Πάτρα:  Έτσι θα 'ναι το λιμάνι της νέας εποχής – Το masterplan του ΤΑΙΠΕΔ - Η προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ

Η γραμμή θα έχει εναλλακτική θέση στη Βόρεια Λιμενολεκάνη

Στη θέση 15 του παραλιακού κρηπιδώματος της Βόρειας Λιμενολεκάνης προτείνεται ως εναλλακτική για τη μεταφορά της βασικής θέσης εξυπηρέτησης (πρυμνοδέτησης) του πλοίου ακτοπλοΐας εσωτερικού (γραμμή Κεφαλονιά – Ιθάκη), όταν προκύπτει ανάγκη.

Για την εξυπηρέτηση της γραμμής Κεφαλονιά – Ιθάκη, προβλέπεται νέο βοηθητικό κτίσμα, καθώς και στέγαστρο αναμονής επιβατών. Η θέση της ακτοπλοΐας εσωτερικού θα περιλαμβάνεται εντός της ελεγχόμενης λιμενικής ζώνης. Η πρόσβαση στο τμήμα ακτοπλοΐας θα πραγματοποιείται μέσω της προβλεπόμενης Πύλης 6 από την Ηρώων Πολυτεχνείου και θα τίθεται σε λειτουργία μόνο κατά τις ώρες άφιξης πλοίων της γραμμής Κεφαλονιά – Ιθάκη.

Νέα μαρίνα 212 μεγάλων σκαφών αναψυχής

Πάτρα:  Έτσι θα 'ναι το λιμάνι της νέας εποχής – Το masterplan του ΤΑΙΠΕΔ - Η προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ

Η μεγάλη μαρίνα χωροθετείται ανάμεσα στις προβλήτες Αγίου Νικολάου και Αστιγγος

Στην περιοχή του Βόρειου Λιμένα Πατρών περιλαμβάνεται η χωροθέτηση νέας μαρίνας 212 μεγάλων σκαφών αναψυχής μήκους 12 – 35 μέτρων, στην Κεντρική Λιμενολεκάνη, καθώς και χερσαία ζώνη. Η χωροθέτηση της νέας μαρίνας είχε προταθεί και στο προηγούμενο Masterplan και διατηρείται.

Εναλλακτικά, εξετάστηκε η χωροθέτησή της στη Βόρεια Λιμενολεκάνη.

Η λύση ωστόσο απορρίπτεται, καθώς η επιλογή θα απαιτούσε αρκετά μεγαλύτερη αναδιάταξη των υφιστάμενων χρήσεων (π.χ. Σταθμός Υποδοχής Επιβατών στη Βόρεια Λιμενολεκάνη που θεωρείται κατάλληλος για κρουαζιέρα, ελεύθεροι χερσαίοι χώροι Προβλήτα Αστιγγος και Βόρειου Προβλήτα κατάλληλοι για τις ανάγκες φορτοεκφόρτωσης πλοίων και στάθμευσης φορτηγών, κ.λπ.).

Παράλληλα, τα ωφέλιμα βάθη στη Βόρεια Λιμενολεκάνη είναι συγκριτικά μεγαλύτερα από αυτά της Κεντρικής, καθιστώντας τα ως τα πλέον ικανά να εξυπηρετήσουν τις απαιτήσεις των κρουαζιερόπλοιων, των φορτηγών πλοίων και των πλοίων ακτοπλοΐας.

Η προβλεπόμενη θέση της νέας μαρίνας κρίνεται ως η πλέον κατάλληλη και θα αποτελεί ένα από τα πλέον ελκυστικά σημεία για κατοίκους και επισκέπτες, λόγω της εγγύτητάς της με το κέντρο αναψυχής της πόλης.

Κρουαζιέρα και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών

Στη Κεντρική Λιμενολεκάνη διατηρείται η χωροθέτηση λειτουργίας υδατοδρομίου με αξιοποίηση του υφιστάμενου πλωτού προβλήτα, όπως και η θέση εξυπηρέτησης  κρουαζιερόπλοιων, μήκους 225m στο παραλιακό κρηπίδωμα της Βόρειας Λιμενολεκάνης. Μάλιστα, στο masterplan προτείνεται η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο τμήμα της κρουαζιέρας και η δυνατότητα ηλεκτροδότησης του ελλιμενισμένου κρουαζιερόπλοιου από τις χερσαίες εγκαταστάσεις του λιμένα.

Παράλληλα, διατηρείται η δυνατότητα διανυκτέρευσης επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων των γραμμών της Ιταλίας, στο παραλιακό κρηπίδωμα της Βόρειας Λιμενολεκάνης, σε περίπτωση που δεν καταλαμβάνεται από άλλα πλοία.

Ακόμα, προτείνονται εργασίες αναδιαμόρφωσης τμήματος του βόρειου κρηπιδώματος του Προβλήτα Αστιγγος για τις ανάγκες εξυπηρέτησης φορτηγών εμπορικών πλοίων.

Προβλέπεται επίσης η μετατροπή του Σταθμού Υποδοχής Επιβατών σε σύγχρονο σταθμό υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας και επέκτασή του προς νότο, με κατασκευή στεγάστρων αναμονής για τη διενέργεια ελέγχων επιβατών σε περιοχές εκτός «Schengen» και για την ενσωμάτωση του σταθμού υποδοχής επιβατών του υδατοδρομίου.

Στο masterplan προτείνεται η εγκατάσταση πλωτού κυματοθραύστη, μήκους 80 – 90m, στην κεφαλή του Προβλήτα Aστιγγος, για την εξασφάλιση συνθηκών ηρεμίας στην Κεντρική Λιμενολεκάνη.

Σταθμός LNG και εμπορευματικό

Πάτρα:  Έτσι θα 'ναι το λιμάνι της νέας εποχής – Το masterplan του ΤΑΙΠΕΔ - Η προοπτική παραχώρησης του ΟΛΠΑ

Στο νότιο λιμάνι, κοντά στις εκβολές του Γλαύκου, προβλέπεται η κατασκευή σταθμού LNG και το Εμπορικό Τμήμα

Οσον αφορά στον Νότιο Λιμένα, στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Master Plan, αναφέρεται ότι έχει υλοποιηθεί το σύνολο των έργων της Α΄Φάσης που αφορούν στο τμήμα της ακτοπλοΐας, ενώ υπολείπεται η δημοπράτηση του εμπορικού τμήματος.

Η παράκτια ζώνη της Ακτής Δυμαίων, επί της οποίας προβλέπονταν τα έργα της Β’ Φάσης (5 νηοδόχοι και κρηπιδώματα), δεν αποτελεί πλέον λιμενική Ζώνη, καθώς παραχωρήθηκε στον Δήμο Πατρέων που διαμόρφωσε το Νότιο Πάρκο, οπότε το εν λόγω τμήμα εξαιρείται από τους σκοπούς του Master Plan και της παρούσας ΣΜΠΕ.

Στον Νότιο Λιμένα τα νέα λιμενικά έργα που προτείνονται, συνίστανται στην κατασκευή δύο ναυδέτων και τεσσάρων μικρών προβλητών στο βόρειο άκρο του υπάρχοντος κρηπιδώματος της 1ης νηοδόχου.

Οσον αφορά στο νέο Εμπορικό Τμήμα, η δημοπράτηση του οποίου εκκρεμεί, προβλέπεται:

> Κρηπίδωμα μήκους 305 μέτρων, με ωφέλιμο βάθος 14,50m, για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

> Πλευρικό πολυχρηστικό κρηπίδωμα, ωφέλιμου βάθους 10,50m, το οποίο προβλέπεται με τη μορφή νηοδόχου που θα χρησιμοποιείται για τη διακίνηση γενικού ή χύδην

φορτίου ή άλλου τύπου εμπορευμάτων.

>Επέκταση προς νότο του υφιστάμενου κυματοθραύστη σε μήκος περίπου 315m

> Επιχώσεις της θάλασσας για την διαμόρφωση του χερσαίου χώρου του νέου εμπορικού λιμένα όπισθεν των κρηπιδωμάτων.

Η ΜΟΝΑΔΑ LNG

Ακόμα, το νέο master plan, προβλέπει και εγκαταστάσεις μονάδας μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Το έργο σχεδιάζεται στο πλαίσιο της ανάπτυξης μιας πλήρους αλυσίδας για τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, σε περιοχή βορείως της εκβολής του ποταμού Γλαύκου.

Η λιμενική εγκατάσταση για την εξυπηρέτηση πλοίων μήκους έως 120 μέτρων που θα  μεταφέρουν LNG για την τροφοδοσία των χερσαίων δεξαμενών, θα αποτελείται από γεφύρωμα πρόσβασης που θα καταλήγει σε κεντρική πλατφόρμα φόρτωσης – εκφόρτωσης μέσα στην θάλασσα.

Οσον αφορά στη χερσαία εγκατάσταση αποθήκευσης του LNG, εξετάστηκαν τρεις εναλλακτικές και επελέγη η χωροθέτηση στην ήδη επιχωμένη περιοχή, νοτιοδυτικά του Νότιου Λιμένα, κοντά στην εκβολή του ποταμού Γλαύκου.

Στο πλαίσιο των μελετών του έργου, εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν δύο ακόμα εναλλακτικές λύσεις χωροθέτησης της εγκατάστασης, εκ των οποίων η μία αφορούσε στην περιοχή των πρώην εγκαταστάσεων της εταιρείας «Πειραϊκή Πατραϊκή» και η δεύτερη αφορούσε στην υπήνεμη πλευρά του αποσπασμένου κυματοθραύστη του Ν. Λιμένα Πατρών.

ΕΠΙΧΩΣΕΙΣ

Δεδομένου ότι η καθορισμένη σήμερα λιμενική ζώνη ήδη καταλαμβάνεται από εγκατεστημένες χρήσεις ή προβλέπεται να καταληφθεί από μελλοντικές, προτείνεται στην παρούσα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η επέκταση των ορίων της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα σε τμήμα των επιχώσεων βόρεια της εκβολής του Διακονιάρη, εντός της ζώνης Παραλίας, για την κατασκευή των απαιτούμενων λιμενικών υποδομών εξυπηρέτησης σκαφών συλλογής καταλοίπων και ελαίων.

Π. Τσώνης: Εχουμε σχέδιο ανάπτυξης και πορεία για το μέλλον

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης, δήλωσε στην «Π» ότι ο οργανισμός εκπόνησε το master plan που εγκρίθηκε ήδη από το Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και το επόμενο στάδιο είναι η διαβούλευση για την ΣΜΠΕ που τέθηκε σε διαβούλευση από τον μέτοχο ΤΑΙΠΕΔ.

Ο ΟΛΠΑ χρειάζεται αυτές τις μελέτες για να χαράσσει πολιτικές και δράσεις ανάπτυξης του λιμένα, ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανάγκες λειτουργίας του, τόνισε ο κ. Τσώνης.

Ο επικεφαλής του ΟΛΠΑ πρόσθεσε ότι από τα προβλεπόμενα έργα υποδομών που περιλαμβάνονται στο νέο master plan, ο οργανισμός έχει ήδη ξεκινήσει τις προκαταρκτικές ενέργειες για τη δημιουργία πάρκινγκ σκαφών στο νότιο λιμάνι, ενώ παρέλαβε και τις οριστικές μελέτες για την μονάδα LNG και αναμένει πλέον και τις περιβαλλοντικές.

Οσον αφορά στο νέο εμπορικό τμήμα, ο ΟΛΠΑ έχει πράξει ό,τι του αναλογούσε για την προετοιμασία του έργου, καταθέτοντας τον σχετικό φάκελο στο υπουργείο Υποδομών και αναμένει να βρεθεί χρηματοδοτικό πλαίσιο.

«Το σημαντικό είναι ότι βάλαμε τις βάσεις για να πάμε το λιμάνι της Πάτρας μπροστά τα επόμενα χρόνια. Και μάλιστα όλες αυτές οι διαδικασίες υλοποιήθηκαν από τον Οκτώβριο του 2019, αμέσως μόλις αναλάβαμε την διοίκηση του ΟΛΠΑ, μέσα σε μια περίοδο με ιδιαίτερες δυσκολίες λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να παραδώσουμε ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δύο ιδιαίτερα απαιτητικές εργασίες που χαράσσουν την μελλοντική πορεία ανάπτυξης του λιμένα Πατρών», τόνισε ο κ. Τσώνης.

 

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω Whatsapp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ