Πάτρα: Μετασχηματίζεται το εμπορικό κέντρο – Πώς τα πανάκριβα ενοίκια εξοβελίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις

Ανισος ανταγωνισμός από πολυεθνικές, πεζοδρομήσεις και το νέο Δημαρχείο στην οδό Μαιζώνος τροφοδοτούν την εκτόξευση των ενοικίων στα εμπορικά καταστήματα στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας, με τον μέσο όρο να κυμαίνεται στα 20–25 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο

Πάτρα: Μετασχηματίζεται το εμπορικό κέντρο - Πώς τα πανάκριβα ενοίκια εξοβελίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις

Ανακατατάξεις στον χάρτη των εμπορικών ακινήτων στο κέντρο της Πάτρας φέρνει η νέα χρονιά, που έκανε ποδαρικό για πολλές επιχειρήσεις με απαιτήσεις για αυξημένα μισθώματα.

Τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων για πολλές επιχειρήσεις έχουν γίνει πλέον ασύμφορα, ειδικά για το τοπικό εμπόριο που βλέπει να εξοβελίζεται σιγά-σιγά από το στενό πλαίσιο του ιστορικού κέντρου, καθώς δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να στηρίξει τα υψηλά μισθώματα που ζητούν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας Κώστα Ζαφειρόπουλο, οι οριζόντιοι δρόμοι, που είναι και οι πιο εμπορικοί, γίνονται άπιαστο όνειρο για τις τοπικές επιχειρήσεις. «Η αθρόα έλευση των πολυεθνικών επιχειρήσεων έφερε εκτόξευση των τιμών των ενοικίων στην καρδιά του ιστορικού κέντρου, σε συνδυασμό με την επερχόμενη πεζοδρόμηση της Μαιζώνος. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν δεχτεί αναπροσαρμογές ενοικίου λόγω των επερχόμενων πεζοδρομήσεων, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι όταν λήγουν συμβόλαια και έρχονται αντιμέτωπες σε παράλογες απαιτήσεις, δυσανάλογες με τη δυναμική του λιανικού εμπορίου, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης» δηλώνει στην «Πελοπόννησο» ο κ. Ζαφειρόπουλος.

Παράλληλα, επισημαίνει πως «οι ιδιοκτησίες είναι συγκεντρωμένες σε λίγα χέρια, που δεν βλέπουν την ενδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας–επιχειρηματικότητας και ξεχνούν ότι κάποιοι από εμάς πήραν σε κακή κατάσταση καταστήματα και τα κάναμε παλατάκια! Είδαμε στο πρόσφατο παρελθόν μετακινήσεις παραδοσιακών καταστημάτων προς λιγότερο εμπορικές πιάτσες, φαινόμενο που θα έχει συνέχεια λόγω της εκτίναξης των ενοικίων που μαζί με την ενέργεια αποτελούν μεγάλο μηνιαίο έξοδο για τα καταστήματα».

Κατά τον κ. Ζαφειρόπουλο γίνεται μονόδρομος για όσους θέλουν να μείνουν στο κέντρο, η μετακίνησή τους σε άλλα, λιγότερο εμπορικά σημεία (κάθετους δρόμους) και το φαινόμενο που είχε παρατηρηθεί στην αρχή της οικονομικής κρίσης, να κλείνουν καταστήματα στις παρυφές του κέντρου και να ξαναγεμίζουν σε υψηλές τιμές λόγω ζήτησης.

Ο πρόεδρος του ΕΕΣΠ αναφέρει ακόμα ότι πολλοί έμποροι προτιμούν να μετακινηθούν και στις νέες εμπορικές περιφερειακές αγορές που παρουσιάζουν δυναμική, όπως στην Ακρωτηρίου και στην Ελληνος Στρατιώτου, όπου ακόμα υπάρχουν λογικές τιμές στα ενοικιοστάσια.
Οσον αφορά την έλευση του ομίλου Φουρλή στην πρώην ΑΒΕΞ, με το ΙΚΕΑ και 5-6 ακόμα πολυεθνικές που θα εγκατασταθούν στο ίδιο εμπορικό πάρκο, σίγουρα θα φέρει αλλαγές στην εμπορικότητα της Πάτρας, ειδικά στα νότια προάστια και στην αγορά της Ακρωτηρίου.

«Ενα τόσο μεγάλο mall θα καταδείξει τον μητροπολιτικό ρόλο της Πάτρας, αλλά και τις ανισορροπίες που θα υπάρξουν. Θα αποτελέσει πόλο έλξης από τη μια για όλη τη ΝΔ Ελλάδα και τα Επτάνησα, καθώς θα σημάνει αύξηση επισκέψεων στην πόλη, και παράλληλα να οξύνει την πάλη μεταξύ Δαβίδ και Γολιάθ» είπε ο κ. Ζαφειρόπουλος, που τόνισε την ανάγκη να υπάρξει πρωτοβουλία από εύρωστους τοπικούς επιχειρηματίες, για την ανέγερση ενός εμπορικού κέντρου για τοπικές επιχειρήσεις, για να αποτελέσει το αντίπαλο δέος.

Ο εμπορικός χάρτης υπό ανασυγκρότηση

Το μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας και της παράταξης «Εμπορική Ανανέωση» Γιάννης Ρούπας δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ότι, ιστορικές τοπικές επιχειρήσεις απομακρύνονται από τις κεντρικές οδούς της πόλης, παραχωρώντας τη θέση τους σε μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες κατακλύζουν και την περιφερειακή αγορά, όπως για παράδειγμα κατάστημα ηλεκτρικών ειδών με συνιδιοκτησία πολυεθνικής εταιρείας και νέο κατάστημα λιανικής πολωνικών συμφερόντων στο εμπορικό κέντρο Veso Mare ή τα νέα καταστήματα που θα δημιουργηθούν στο νέο εμπορικό κέντρο της ΑΒΕΞ, στο οποίο όπως διαφαίνεται δεν θα υπάρχει καμιά τοπική επιχείρηση.

Τέλος, μην ξεχνάμε το Patra Mall Σκλαβενίτη στην Περιβόλα, όπου και εκεί, εκτός των ήδη υπαρχόντων πολυεθνικών και εθνικών ομίλων αναμένονται νέες αφίξεις.

Επίσης, τα μεγάλα σουπερ μάρκετ, τα οποία μετά την εποχή της πανδημίας πωλούν τα πάντα και καταστήματα στις περιφερειακές αγορές που έχουν βαπτιστεί «εικοσιτετράωρα» πωλούν πλέον τα πάντα και παραμένουν ανοικτά όλες τις αργίες με πρόφαση τo γεγονός ότι πουλούν τσιγάρα και εφημερίδες.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Ρούπα, όλα τα παραπάνω δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στο τοπικό παραδοσιακό εμπόριο και σε επιχειρήσεις που στηρίζουν την τοπική αγορά για πολλές δεκαετίες.

«Ο εμπορικός χάρτης της πόλης θα αλλάξει. Βέβαια δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό θα γίνει άμεσα, γιατί με τη διασπορά όλων αυτών των μεγάλων καταστημάτων στις περιφερειακές αγορές, καθώς και με την πρόθεση της δημοτικής αρχής για την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, τα ενοίκια ακόμα και εκτός των παραδοσιακών εμπορικών οδών διατηρούνται υψηλά από τους ιδιοκτήτες, αποτρέποντας τις τοπικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν. Ετσι λοιπόν παρατηρούνται φαινόμενα εκτίναξης των ενοικίων, για παράδειγμα στην οδό Μαιζώνος μεταξύ Ζαΐμη και Καρόλου, με πρόφαση την αύξηση της κινητικότητας λόγω της μετεγκατάστασης του νέου Δημαρχείου.

Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλούς άλλους εμπορικούς δρόμους της Πάτρας, όπου ιδιοκτήτες των καταστημάτων απαιτούν πολύ υψηλά ενοίκια, θεωρώντας ότι οι συγκεκριμένες περιοχές θα μετατραπούν σε εμπορικά “φιλέτα” σε λίγα χρόνια.

Βλέπουμε τα ενοίκια να σκαρφαλώνουν ακόμα και σε περιοχές οι οποίες δεν έχουν υψηλή επισκεψιμότητα σήμερα, στα 20 με 25 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Αυτός είναι και ο λόγος που συναντούμε πολλά κενά μικρά καταστήματα πέριξ του ιστορικού κέντρου της πόλης μας, που κατά τη γνώμη μου, δεν πρόκειται να μισθωθούν εάν δεν αποκλιμακωθούν οι τιμές».

Ο κ. Ρούπας αναφέρει ακόμα ότι οι τοπικές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και τα διευρυμένα ωράρια των μεγάλων πολυεθνικών και εθνικών αλυσίδων.

«Εν έτει 2024 οι μικρές μας επιχειρήσεις βάλλονται από παντού, το εμπόριο αλλάζει ραγδαία εις βάρος των μικρών τοπικών επιχειρήσεων. Με όχημα τον Εμπορικό Σύλλογο, τον ιστορικότερο και αρχαιότερο στην Ελλάδα, οι μικρές επιχειρήσεις θα πρέπει να συστρατευτούμε με έναν κοινό στόχο, την επιβίωση των επιχειρήσεών μας που ακόμα και σήμερα δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, στηρίζουν την τοπική κοινωνία και αποτρέπουν την εκροή κεφαλαίων από τον τόπο που γεννηθήκαμε» τονίζει ο Γιάννης Ρούπας.

«Δεν είμαστε στην οδό Ερμού της Αθήνας»

«Κάποιοι ιδιοκτήτες εμπορικών ακινήτων νομίζουν ότι είμαστε στην οδό Ερμού της Αθήνας» σχολίασε στην «Πελοπόννησο» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εμπόρων Ιστορικού Κέντρου Πατρών Δημήτρης Παλούμπης, επιβεβαιώνοντας τις πιέσεις που δέχονται οι εμπορικές επιχειρήσεις του κέντρου για αυξημένα ενοίκια. «Ηδη αρχίζουμε να βλέπουμε επιχειρήσεις να φεύγουν από μεγάλους δρόμους του κέντρου και ξενοίκιαστα εμπορικά ακίνητα για μεγάλο χρονικό διάστημα» είπε.

Κατά την εκτίμηση του κ. Παλούμπη, το εμπόριο αυτή την περίοδο βρίσκεται σε φάση μεγάλης ύφεσης. Οι λόγοι είναι οικονομικοί, αλλά υπάρχει και μία ακόμα αιτία. Η εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου ασκεί μεγάλες πιέσεις στα φυσικά καταστήματα. «Ο κόσμος κάνει τα ψώνια του, από τον υπολογιστή του στο σπίτι και τα Σάββατα που έχει χρόνο, δεν ασχολείται με αυτό, αλλά με τη διασκέδαση. Εκεί έχουν στραφεί οι καταναλωτές από την εποχή της πανδημίας και μετά. Επιπλέον, όταν ο κόσμος δυσκολεύεται με το κόστος διαβίωσης αλλάζει και καταναλωτικές προτεραιότητες».

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ