Πάτρα: Υπογειοποίηση τρένου όπως ΟΠΕΚΕΠΕ; – Ορατός κίνδυνος επιστροφής 1,1 δισ. ευρώ στην ΕΕ
Το πρόγραμμα CEF II έκλεισε με την Πάτρα εκτός. Η γραμμή χρηματοδοτείται για να συνδέσει την Πάτρα και το λιμάνι της με την Αθήνα, όχι με το Αίγιο ή το…Ρίο!

Η αποκάλυψη της «Πελοποννήσου» ότι το χρηματοδοτικό πρόγραμμα CEF II εξάντλησε τους πόρους του για έργα μεταφορών έως το 2027, αφήνει σε κενό χρηματοδότησης τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Πάτρας, ένα κρίσιμο έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ με ευρωπαϊκή συμμετοχή πάνω από 1,1 δισ. ευρώ.
Παράγοντες που έχουν γνώση της λειτουργίας των οργάνων της ΕΕ, επισημαίνουν ότι εάν η γραμμή δεν ολοκληρωθεί μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, όπως προβλέπεται ρητά στα εγκεκριμένα σχέδια, η Ελλάδα κινδυνεύει με επιστροφή στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ακόμα και του συνόλου των χρηματοδοτήσεων, δηλαδή περίπου 1,1 δισ. ευρώ.
Στέλεχος πρώην κυβέρνησης με εμπλοκή στα ευρωπαϊκά προγράμματα, αναφέρει στην «Π» τα εξής: «Η γραμμή, οφείλουμε να το καταλάβουμε αυτό, χρηματοδοτείται για να συνδέσει την Πάτρα και το λιμάνι της (τρίτη πόλη της χώρας και κατάληξη του άξονα ΠΑΘΕΠ) με την Αθήνα, όχι για να συνδέσει την Αθήνα με το Αίγιο ή το… Ρίο! Καθοριστική ευθύνη για την εμπλοκή φέρει ο δήμαρχος Πατρέων, ο οποίος μπλοκάρει επίμονα την υλοποίηση του έργου, ζητώντας πλήρη υπογειοποίηση -απαίτηση εξωπραγματική τεχνικά και οικονομικά που έχει απορριφθεί από την ΕΕ. Αν συνεχιστεί η κυβερνητική ατολμία και δεν υπάρξει λύση, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ακύρωσης της χρηματοδότησης και επιστροφής των ευρωπαϊκών κονδυλίων με βαρύτατες συνέπειες για τη χώρα και το μέλλον των σιδηροδρομικών έργων». Εάν επιβεβαιωθούν αυτές οι ανησυχίες, θα είναι ένα πλήγμα που θα ακυρώσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές.
Για την αποκάλυψη της «Π» υπήρξε χθες παρέμβαση της περιφερειακής παράταξης του Σπύρου Σκιαδαρέση: «Η Πάτρα χάνει ξανά σημαντική ευκαιρία, καθώς το έργο επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο στο νέο λιμάνι αποκλείστηκε από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης CEF II (2021-2027).
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται αδικία για την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, που αποκαλύπτει έλλειψη πολιτικής βούλησης από την κυβέρνηση και αδιαφορία της περιφερειακής αρχής να διεκδικήσει κρίσιμες υποδομές, αναφέρει η περιφερειακή παράταξη «Νέα Δυτική Ελλάδα», που καταγγέλλει σιωπή και αδράνεια και καλεί σε άμεσες πρωτοβουλίες για αποκατάσταση της αδικίας και κοινό αγώνα διεκδίκησης.
Η σιδηροδρομική απομόνωση της περιοχής επιβαρύνει την ανάπτυξη και αναδεικνύει αθηνοκεντρική πολιτική με ψηφοθηρικά κίνητρα. Παράλληλα, η απώλεια χρηματοδότησης έρχεται σε μια κρίσιμη περίοδο αποκαλύψεων πολιτικών σκανδάλων, υπονομεύοντας περαιτέρω το κοινό όφελος και την περιφερειακή ανάπτυξη.
Την ίδια στιγμή, ο ΟΣΕ προχωρά σε εμβαλωματικές λύσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του προαστιακού σιδηρόδρομου της Πάτρας που ξεκίνησε επίσημα στις 9 Ιουλίου 2010 ως το πρώτο αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο εκτός Αθήνας. Παρά την επιτυχημένη επιβατική κίνηση, το έργο παραμένει ημιτελές όσον αφορά την πλήρη αστική ενσωμάτωση, με συνεχή αιτήματα για επέκταση και αναβάθμιση.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών που θα γίνονται έως την Παρασκευή 11 Ιουλίου, η Hellenic Train εξυπηρετεί τους επιβάτες με λεωφορεία.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News