Πολύεδρο: Μια βιομηχανία με πολλές ιστορίες – “90+4 χρόνια μακαρόνια Misko”

Ταξίδι στον χρόνο, έκαναν όσοι βρέθηκαν το βράδυ της Τετάρτης στο “Πολύεδρο” στην παρουσίαση του λευκώματος του Θανάση Κάππου “90+4 χρόνια μακαρόνια Misko: μια σχέση εμπιστοσύνης”.

Πολύεδρο: Μια βιομηχανία με πολλές ιστορίες - "90+4 χρόνια μακαρόνια Misko"

Ένα ταξίδι στον χρόνο και σε αναμνήσεις, σε παλιές διαφημίσεις, τηλεοπτικά σποτ, διάσημα σλόγκαν και φράσεις κλειδιά έκαναν όσοι βρέθηκαν το βράδυ της Τετάρτης στο «Πολύεδρο» στην παρουσίαση του λευκώματος του Θανάση Κάππου «90+4 χρόνια μακαρόνια Misko: μια σχέση εμπιστοσύνης».

Πολύεδρο: Μια βιομηχανία με πολλές ιστορίες - "90+4 χρόνια μακαρόνια Misko"

«Μέσα από τις μακέτες γνώρισα πολλά πράγματα για την ιστορία μιας βιομηχανίας που ταυτίστηκε με το καθημερινό φαγητό, μιας βιομηχανίας που είχε ένα άδοξο τέλος και μια πορεία παράλληλη με την ελληνική κοινωνία και οικονομία: ανάπτυξη – άνοδος – κάθοδος», σημείωσε χαρακτηριστικά ο δημοσιογράφος Φάνης Βγενόπουλος, ο οποίος είχε και τον συντονισμό της εκδήλωσης.

Πρώτος τον λόγο πήρε ο Μάκης Μακρής, γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας, ο οποίος σημείωσε πως μέσα στο βιβλίο ο Θανάσης Κάππος έχει δώσει όλες τις οπτικές γωνίες για το τι σημαίνει βιομηχανικό δαιμόνιο. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις συνθήκες που επικρατούσαν την εποχή, με τις βιομηχανίες, το λιμάνι και τον σιδηρόδρομο. Όμως, η εικόνα, από τη δεκαετία του ’90 και μετά, αλλάζει. «Το όραμα λείπει εδώ και 10ετίες», είπε χαρακτηριστικά ο Μάκης Μακρής, ενώ σημείωσε πως πλέον δεν υπάρχει στην Πάτρα κάποια επιχείρηση αντίστοιχη της Misko.

Τον λόγο πήρε η πρώην εργαζόμενη στην Misko Νίκη Πεταλά, η οποία αναφέρθηκε στην «γνωριμία» της με την εταιρεία σε ηλικία 5 ετών, όταν μετακόμισαν κοντά με τους γονείς της. «Είδα ένα τεράστιο φρούριο, αυτή ήταν η πρώτη μου εντύπωση», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Λίγο πριν τη δικτατορία, η μητέρα μου πήγε να εργαστεί στη Misko. Δεν την είδα ποτέ κουρασμένη, παρόλο που ήταν μια κουραστική δουλειά. Όλοι οι εργαζόμενοι αγαπούσαν τη Misko».

Η κ. Πεταλά θυμήθηκε τη δημιουργία του νέου εργοστασίου, όταν όλη η Αγυιά κουνιόταν από τα νέα θεμέλια, τα νέα προϊόντα και τη νέα τεχνολογία, τα κεράσματα στα εγκαίνια των πρώτων μηχανών και τους γνωστούς προσκεκλημένους. Και όταν ήρθε η πρώτη κάμψη στην κυκλοφορία, προέκυψε το σλόγκαν «il gusto perfecto», όταν το ’80 έλεγαν ότι τα μακαρόνια παχαίνουν και η εποχή πρόσταζε τις γυναίκες να προσέχουν τη σιλουέτα τους, ήρθε το βιβλίο με τις διατροφικές συμβουλές. «Δεν θα ήθελα να μπω στο κομμάτι του κλεισίματος, με πονάει πολύ» σημείωσε η Ντίνα Πεταλά, όμως τελικά το έκανε: «Πιστεύω ότι η Misko μπορούσε να μείνει. Τους Ιταλούς δεν τους ενδιέφερε. Ήταν πολιτικοί οι λόγοι που έφυγε, γιατί τότε το ΠΑΣΟΚ είχε τον Νομό Αχαΐας δεδομένο, όχι όμως και αυτόν της Βοιωτίας».

Από την πλευρά του, ο τελευταίος διευθυντής του εργοστασίου Άγγελος Ασωνίτης εξέφρασε την συγκίνησή του, καθώς στην παρουσίαση ήταν παρόντες πολλοί παλιοί εργαζόμενοι της Misko. «Λέμε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν φάρσα. Στις καλές βιομηχανίες, γιατί μια τέτοια ήταν η Misko, επαναλαμβάνεται σαν καλό case study», είπε χαρακτηριστικά κάνοντας μια αναδρομή στην ιστορία της εταιρίας από τα πρώτα της βήματα. «Όταν σκέφτηκαν την ιδανική θέση για το μακαρονάδικο, σκέφτηκαν την Πάτρα, τόσο για λόγους μικροκλίματος, όσο και για το ότι επειδή στην Πάτρα υπήρχαν άλλα επτά μακαρονάδικα εκείνη την εποχή, υπήρχε και η μαστοριά» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ ακολούθησε η συνεργασία με τον διαφημιστή Λεύκιο Αλωνεύκη, ο οποίος απογείωσε διαφημιστικά την εταιρεία. Και αργότερα ήρθε η ιταλική πιστοποίηση, καθώς είχαν αρχίσει να εμφανίζονται στην Ελλάδα οι πρώτες πιτσαρίες, τα μακαρόνια άρχισαν να λεπταίνουν, η σπαγγετίνη έγινε miskoτίνη κάτι που ανέβασε την τιμή κατά 30% και την κατανάλωση κατά 50%, οι συνταγές της Χρύσας Παραδείση, αλλά και οι διατροφικές συμβουλές. Ήρθε και η «Misko – Disco» με πολλούς επωνύμους, ενώ ποιος δεν θυμάται την χριστουγεννιάτικη διαφήμιση της εταιρείας. «Τα Χριστούγεννα τα έφερε στην Ελλάδα η Misko» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ασωνίτης.

Κλείνοντας, σημείωσε πως στην παρουσίαση παρούσα θα έπρεπε να είναι και η Barilla, καθώς όπως είπε, η αγελάδα που δίνει γάλα στην Ελλάδα λέγεται Misko, ενώ κάλεσε όλους να αγαπήσουν τις ελληνικές βιομηχανίες.

Τον κύκλο των ομιλητών έκλεισε ο Θανάσης Κάππος, που ευχαρίστησε τους προλαλήσαντες σημειώνοντας πως πρόκειται για ένα βιβλίο άρρηκτα συνδεδεμένο με την Πάτρα που έλειπε από την επιχειρηματική ιστορία της.
 

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ