Πώς ψηφίσαμε για Δήμο και Περιφέρεια: Το έξιτ πολ εξηγεί τα «γιατί» της κάλπης – Η ακτινογραφία της συμπεριφοράς των Πατρινών εκλογέων

Το έξιτ πολ της Κυριακής πρόβλεψε με ακρίβεια το εκλογικό αποτέλεσμα που επακολούθησε λίγες ώρες αργότερα. Οι επιμέρους διαπιστώσεις του μας επιτρέπουν να αποκρυπτογραφήσουμε τον σφυγμό των πολιτών της Πάτρας, σε σχέση με τις κομματικές προτιμήσεις, τις ηλικίες και τις αποκλίσεις τους και άλλες κομβικές παραμέτρους.

Πώς,ψηφίσαμτε,Δήμο,Περιφέρεια,έξιτ,πολ,εξηγεί

Την επομένη του πρώτου γύρου των δημοτικών εκλογών στην Πάτρα, και έχοντας πρόσβαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του exit poll της DATA Consultants, η σημερινή «Πελοπόννησος» φέρνει στο φως έναν θησαυρό στοιχείων και συμπερασμάτων για τις επιλογές των πατρινών ψηφοφόρων, που αποτελούν ακτινογραφία του πρόσφατου εκλογικού αποτελέσματος.

Στο βασικό ερώτημα γιατί κέρδισε ο Κώστας Πελετίδης, η απάντηση προκύπτει αβίαστα από το γεγονός ότι κατάφερε να «ξεφύγει» από την κομματική «καταγωγή» του και να «συνομιλήσει» απευθείας με το εκλογικό σώμα.

Από την ανάλυση και παλαιότερων δημοσκοπήσεων, προκύπτει το συμπέρασμα ότι ο Κώστας Πελετίδης βρισκόταν μακράν μπροστά σε όλη τη θητεία του, όπως και στην προεκλογική περίοδο, με μια παράσταση νίκης που έφτανε στο 64%. Είχε θετική εικόνα σε όλη την Ελλάδα και αυτό αντανακλούσε και στην περιοχή και έτσι τον επέλεξαν οι περισσότεροι νέοι.

– Σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων του exit poll, οι πατρινοί ψηφοφόροι, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, είχαν αποφασίσει ήδη από την αρχή της προεκλογικής εκστρατείας ποιoν θα ψήφιζαν στις δημοτικές εκλογές. Στην ουσία, επιβεβαιώθηκαν οι δημοσκοπήσεις του περασμένου καλοκαιριού που έδειχναν την ίδια εικόνα. Το 65,5% του δείγματος δήλωσε πως ήταν αποφασισμένο για την ψήφο του, από την αρχή της προεκλογικής εκστρατείας. Το 10,5% κατέληξε σε οριστική απόφαση δύο εβδομάδες ή και περισσότερες ημέρες πριν τις εκλογές, το 8,3% μια εβδομάδα πριν την κάλπη, 7% τις τελευταίες 2-3 ημέρες και το 8,5% την ημέρα των εκλογών.

Από το 65,5% των ψηφοφόρων που είχαν αποφασίσει από την αρχή της προεκλογικής εκστρατείας ποιoν θα ψήφιζαν, τελικά στήριξαν τον Κώστα Πελετίδη σε ποσοστό 50,8%.

Το ίδιο τμήμα του δείγματος σε ποσοστό 18,8%, είχε καταλήξει στην επιλογή του Κώστα Σβόλη πάλι από την αρχή της προεκλογικής εκστρατείας, ενώ 17,1% στήριζαν Βασίλη Αϊβαλή και σε ποσοστό 13,3% είχαν αποφασίσει να ψηφίσουν Πέτρο Ψωμά.

– Επίσης, ένα ακόμα πολύ ενδιαφέρον ποιοτικό στοιχείο αφορά το εκπαιδευτικό επίπεδο των ψηφοφόρων, όπου αποδεικνύεται ότι η υποψηφιότητα του σημερινού δημάρχου διασχίζει όλες τις βαθμίδες. Συγκεκριμένα, ο Κώστας Πελετίδης κερδίζει το 42,7% των αποφοίτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, έναντι του 20,2% του Κώστα Σβόλη, του 19,2% του Βασίλη Αϊβαλή και του 17,9% του Πέτρου Ψωμά.

Πώς,ψηφίσαμτε,Δήμο,Περιφέρεια,έξιτ,πολ,εξηγεί

Πρώτος έρχεται ο Κώστας Πελετίδης και στις προτιμήσεις των αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ποσοστό 39,9%, ενώ ακολουθούν οι Κώστας Σβόλης με 24,4%, ο Βασίλης Αϊβαλής με 20,5% και ο Πέτρος Ψωμάς με 15,3%.

Τέλος, ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» είναι πρώτη προτίμηση και στους ψηφοφόρους υποχρεωτικής εκπαίδευσης με 41,7%, ο Κώστας Σβόλης με 24,5%, ο Βασίλης Αϊβαλής με 26,6% και ο Πέτρος Ψωμάς με 7,2%.

– Από την επαγγελματική οπτική, ο Κώστας Πελετίδης έχει την προτίμηση του 47,8% των μισθωτών του Δημοσίου, ακολουθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε ποσοστό 39,7% και οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα σε ποσοστό 39,6%, ενώ στους αγρότες μοιράζεται από ένα ποσοστό 33,3% με τον Κώστα Σβόλη και τον Βασίλη Αϊβαλή, επαγγελματικός κλάδος όπου ο Πέτρος Ψωμάς δεν είχε καμία απήχηση.

Πώς,ψηφίσαμτε,Δήμο,Περιφέρεια,έξιτ,πολ,εξηγεί

Επίσης, ο σημερινός δήμαρχος έχει πολύ μεγάλη απήχηση και στη νεολαία. Απολαμβάνει το 48,8% της προτίμησης των μαθητών/φοιτητών, ενώ σε αυτή την κατηγορία ακολουθεί ο Κώστας Σβόλης με 24,1%, ο Πέτρος Ψωμάς με 16% και στο τέλος ο Βασίλης Αϊβαλής με 11,1%.

Η επόμενη κοινωνική ομάδα, όπου υπερισχύει ο Κώστας Πελετίδης, είναι οι άνεργοι με ποσοστό 46,3%, τα οικιακά με 37,5% και οι συνταξιούχοι με 36,7%.

Για το τέλος, αφήσαμε το σημαντικότερο ίσως ποιοτικό δεδομένο, που αποτυπώνει τη μεγάλη διείσδυση του Κώστα Πελετίδη σε όλα τα κόμματα και την κατάρρευση των άλλων συνυποψηφίων του. Κι αυτό γιατί τον ψήφισε το 20% της ΝΔ, το 54% του ΣΥΡΙΖΑ, το 48% του ΠΑΣΟΚ, το 95% του ΚΚΕ, το 46% της νεολαίας, το 74% του κεντρικού διαμερίσματος και το 55% του νότιου διαμερίσματος.

Από την άλλη, ο Κώστας Σβόλης έχασε γιατί είχε απέναντί του έναν αντίπαλο που δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί, έκανε μια ανεπαρκή προεκλογική καμπάνια την οποία στήριξε στο επιχείρημα περί ακαταλληλότητας του Κώστα Πελετίδη και ακόμα, ταυτίστηκε με τη ΝΔ η οποία του «έδωσε» μόλις 45% των ψηφοφόρων της.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και τα αίτια της ήττας του Βασίλη Αϊβαλή, ο οποίος, επιπλέον, ανάλωσε πολύτιμο χρόνο στο να πείσει τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ και όχι να τον γνωρίσει η βάση τους, που τελικά τον ψήφισε σε ποσοστό 48% και 29% αντίστοιχα.

Ο Πέτρος Ψωμάς, από τη δική του πλευρά, κρίθηκε πως είχε απέναντί του έναν αντίπαλο που, όπως αποδείχθηκε, δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί, ενώ οι προθέσεις του να αλλάξει την Πάτρα δεν εισακούστηκαν από την κοινωνία.

Χωρίς αντίπαλο ο Νεκτάριος Φαρμάκης

Σε σχέση με τις περιφερειακές εκλογές, ο περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης επανεξελέγη με θριαμβευτικό ποσοστό γιατί, σύμφωνα με το exit poll, ξέφυγε από την κομματική του καταγωγή και «συνομίλησε» απευθείας με το εκλογικό σώμα.

Ηταν χωρίς αντίπαλο σε όλη τη θητεία του και στο μεγαλύτερο μέρος προεκλογικά με μια «παράσταση νίκης» στο 81%.
Απέσπασε θετική ψήφο (71% δημοτικότητα, 64% ικανοποίηση από το έργο του και 57% καταλληλόλητα).

Επίσης, τον ψήφισε το 84% της ΝΔ, το 18% του ΣΥΡΙΖΑ, το 26% του ΠΑΣΟΚ και ένα εντυπωσιακό ποσοστό 15% του ΚΚΕ.

Πώς,ψηφίσαμτε,Δήμο,Περιφέρεια,έξιτ,πολ,εξηγεί

Επίσης, στη δημόσια εικόνα του, εμφανίζει μια προσωπικότητα με ηπιότητα, συγκαταβατικότητα, συνεργασία με όλους. Επί των ημερών του, πολλοί περισσότεροι ωφελήθηκαν άμεσα ή έμμεσα από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ενώ η επικοινωνιακή πολιτική σε όλη τη θητεία του ήταν συστηματική, πολύ ανοιχτή και εκτεταμένη.

Βέβαια, δεν παραβλέπεται και το γεγονός ότι οι αντίπαλοί του είχαν περιορισμένες δυνατότητες, ήταν άγνωστοι στο εκλογικό σώμα και με «ρεσιτάλ εκτέλεσης κακής προεκλογικής καμπάνιας», ενώ ο Νεκτάριος Φαρμάκης έχει μια ηγεμονική θέση στην κοινωνία (σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο) των ιδεών που πρεσβεύει.

Πώς,ψηφίσαμτε,Δήμο,Περιφέρεια,έξιτ,πολ,εξηγεί

Ο Σπύρος Σκιαδαρέσης έχασε γιατί είχε αντίπαλο που δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί, διοργάνωσε μια ανεπαρκή καμπάνια σε συνδυασμό με τη χαμηλή αναγνωρισιμότητα και δημοτικότητα.

Επίσης, τον ψήφισε το 7% του ΣΥΡΙΖΑ, το 45% του ΠΑΣΟΚ, κάτι που μάλλον δεν καταγράφεται ως ήττα, δεδομένης της κομματικής καταγωγής του βασικού αντιπάλου του.

Ο Κώστας Καρπέτας έχασε γιατί και αυτός βρέθηκε απέναντι σε αντίπαλο που δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί, είχε επίσης ανεπαρκή καμπάνια σε χρόνο και ποιότητα (έβαλε στόχο τον Νεκτάριο Φαρμάκη, ενώ έπρεπε να προωθήσει την «αναγνωρισιμότητά» του και τη «συσπείρωση» του ΣΥΡΙΖΑ και, τέλος, γιατί τον ψήφισε μόνο το 46% του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News

pelop Google news bing news pelop


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ