Πρόγραμμα εκπαίδευσης κατά της σχολικής βίας, σε ρόλο διαμεσολαβητή οι μαθητές

Απαιτείται μια εναλλακτική πρακτική που διαφοροποιείται από το παραδοσιακό σύστημα απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους

Πρόγραμμα εκπαίδευσης κατά της σχολικής βίας, σε ρόλο διαμεσολαβητή οι μαθητές

Στο 1/3 έχουν μειωθεί τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας στο 14ο Δημοτικό Σχολείο της Πάτρας, που εφαρμόζεται το πρόγραμμα της Ενδοσχολικής Διαμεσολάβησης που εκπαιδεύει δασκάλους και μαθητές στην πρόληψη και διαχείριση συμβάντων βίας.

Πρόγραμμα εκπαίδευσης κατά της σχολικής βίας, σε ρόλο διαμεσολαβητή οι μαθητές

Στο στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου διακρίνονται οι: Αρτεμις Παπακωνσταντινοπούλου, Νικόλαος Κλάδης, Ευγενία Αρβανίτη

Οπως εξήγησαν χθες στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας Νικόλαος Κλάδης, η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Ευγενία Αρβανίτη και η υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αρτεμις Παπακωνσταντινοπούλου που υλοποιούν το πρόγραμμα, αυτό στοχεύει στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και των μαθητών στη διαχείριση συμβάντων ενδοσχολικής βίας.

«Στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων στα οποία θα εφαρμοστεί πρόγραμμα ενδοσχολικής διαμεσολάβησης ομηλίκων/ομοτίμων. Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπαίδευση της πρώτης ομάδας εκπαιδευτικών, ενώ το πρόγραμμα εφαρμόζεται πιλοτικά σε σχολικές μονάδες της περιοχής με ορατά αποτελέσματα» ανέφερε ο κ. Κλάδης, προσθέτοντας:

«Η εφαρμογή του προγράμματος αυτού κρίνεται σημαντική, καθώς τα τελευταία χρόνια βιώνουμε την αύξηση περιστατικών συγκρούσεων, εκφοβισμού και επιθετικότητας λόγω ψυχοκοινωνικών δυσκολιών στο ευρύτερο κοινωνικό μας περιβάλλον που απαιτούν σύγχρονες δεξιότητες ανθεκτικότητας, ψυχικής ενδυνάμωσης, ενσυναίσθησης, διαπολιτισμικής επικοινωνίας και διαμεσολάβησης. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερη δυσκολία να διαχειριστούν και να επιλύσουν αναδυόμενες περίπλοκες συγκρούσεις στις σχολικές κοινότητες και να περιορίσουν περιστατικά βίας (λεκτικής, σωματικής), ενώ γίνεται φανερό ότι απαιτείται μια εναλλακτική πρακτική που διαφοροποιείται από το παραδοσιακό σύστημα απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους».

Ο ίδιος ανέφερε ότι «μέχρι στιγμής δεν έχουμε καμία καταγγελία σε επίπεδο διεύθυνσης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που λειτουργεί το υπουργείο Παιδείας». Ωστόσο σημείωσε ότι «περιστατικά υπάρχουν μεμονωμένα μεν αλλά είναι υπαρκτά με τα πιο βαριά να αφορούν στην άσκηση σωματικής βίας».

Από την πλευρά της η κ. Αρβανίτη που είναι και επικεφαλής του προγράμματος σημείωσε: «Το σχολείο είναι ένας οργανισμός που λειτουργεί μέσα στην κοινωνία. Η κοινωνία μας είναι μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία τις τελευταίες δεκαετίες με πολλές αλλαγές αποδέκτης των οποίων είναι το σχολείο. Η κουλτούρα της βίας είναι διάχυτη παντού. Από μόνο του το σχολείο δεν μπορεί να κάνει κάτι αλλά απαιτείται η συστράτευση όλων. Το σχολείο χρειάζεται βοήθεια» σημείωσε η κ. Αρβανίτη.

Οπως εξήγησε η ίδια «χρειάζεται να δημιουργηθεί μία αίσθηση κοινότητας μέσα στο σχολείο. Να μαθαίνει στους πολίτες πώς θα λειτουργούν ως μέλη της κοινότητας με λογοδοσία κάτι που η ελληνική κοινωνία το αποφεύγει. Αυτό προσπαθούμε μέσω του προγράμματος που εφαρμόζουμε. Η μέθοδος αυτή στηρίζεται στον διάλογο, στην ενσυναίσθηση και στην ενεργητική ακρόαση, συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών στη διαχείριση συγκρούσεων (μέσα και έξω από το σχολείο), στη βελτίωση των σχέσεων και γενικότερα στη δημιουργία ενός υγιούς, θετικού, ασφαλούς και πιο δημοκρατικού σχολικού περιβάλλοντος. Εμείς ως πανεπιστήμιο επιμορφώνουμε τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν εθελοντικά ώστε με τη σειρά τους να το εφαρμόσουν στις σχολικές τους μονάδες».

Η κ. Αρβανίτη πρόσθεσε ότι «η διαφορετικότητα (σωματική διάπλαση, πιστεύω, επιλογές κ.ά.) είναι η βασική αιτία της σωματικής βίας. Εμείς λοιπόν εκπαιδεύουμε τα παιδιά πώς θα αξιοποιούν τη διαφορετικότητα ως ένα πόρο μάθησης. Ως έναν πόρο εμπλουτισμού. Ο οποίος πόρος αυτός είναι ένα ισχυρό κοινωνικό κεφάλαιο».

Η κ. Παπακωνσταντινοπούλου σημείωσε ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί πιο εντατικά από την ερχόμενη σχολική χρονιά. «Πιστεύω ότι θα δώσουμε ένα πολύ καλό στίγμα στο κομμάτι της πρόληψης. Το πρόγραμμα αυτό είναι αρκετά πρωτοπόρο για την Αχαΐα. Με τη μέθοδο αυτή, τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους συνομηλίκους διαμεσολαβητές/τριες και ακολουθώντας με τη βοήθειά τους μία συγκεκριμένη διαδικασία, ερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στη λύση της και δεσμεύονται να τηρήσουν την αμοιβαία συμφωνία».

 

 

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ