Πυροσβεστική: Λιγοστό προσωπικό, πεπαλαιωμένα οχήματα, 60άρηδες στις φωτιές – Προκαλούν τα στοιχεία

Ο πρόεδρος των Πυροσβεστών Βασίλης Φερτάκης αποκαλύπτει στην «Π»: «Η Αχαΐα θα έπρεπε να διαθέτει επιπλέον 300 μόνιμους πυροσβέστες – Ακόμα και… 60 ετών επιχειρούν σήμερα!»

Πυροσβεστική: Λιγοστό προσωπικό, πεπαλαιωμένα οχήματα, 60άρηδες στις φωτιές - Προκαλούν τα στοιχεία

Τραγικές χαρακτηρίζει τις ελλείψεις στο Σώμα ο πρόεδρος της Ενωσης Πυροσβεστών Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, Βασίλης Φερτάκης, κάνοντας λόγο για άνιση μάχη που έδωσαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής κατά τις πρόσφατες καταστροφικές φωτιές που έπληξαν την Αχαΐα.

Δυνάμεις μειωμένες, οχήματα λιγοστά και πεπαλαιωμένα, αλλά και πυροσβέστες που, παρά την εμπειρία και την αυταπάρνησή τους, καλούνται να σταθούν στην πρώτη γραμμή σε ηλικίες που δυσκολεύουν το έργο τους. Ο χρόνος μοιάζει να τρέχει πιο γρήγορα από τις αντλίες τους, οι φλόγες ανεβαίνουν πιο ψηλά από τις δυνάμεις τους, κι όμως εκείνοι μένουν στην πρώτη γραμμή, κρατώντας με κόπο έναν αγώνα, που μοιάζει χαμένος.

Τα νούμερα και τα στοιχεία που δίνει για την δυναμικότητα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην Αχαΐα, σοκάρουν: Σύμφωνα με την κατανομή δύναμης του Πυροσβεστικού Σώματος, το 2019 υπηρετούσαν στην Αχαΐα 387 πυροσβέστες, ενώ σήμερα υπηρετούν μόλις 249. Πρόκειται για μεσαία στελέχη πρώτης γραμμής, ο αριθμός των οποίων «σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί, για έναν νομό με τόσο μεγάλο δασικό όγκο και επικινδυνότητα».

Στην Πάτρα, η κατάσταση είναι ακόμη πιο πιεστική: Στον Α΄ Πυροσβεστικό Σταθμό από τους περίπου 60 μόνιμους πυροσβέστες, μόλις 45-50 είναι μάχιμοι πρώτης γραμμής, ενώ οι περισσότεροι είναι άνω των 50 ετών, χωρίς να λείπουν και περιπτώσεις εξ αυτών, που ξεπερνούν ακόμα και τα 60 έτη!

Ο κ. Φερτάκης επαναφέρει το πάγιο αίτημα για ίδρυση δεύτερου μάχιμου πυροσβεστικού σταθμού, αίτημα που έχει διατυπωθεί ήδη από το 2019, αλλά παραμένει μόνο σε επίπεδο υποσχέσεων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο των πυροσβεστών, η Αχαΐα θα έπρεπε να διαθέτει επιπλέον 300 μόνιμους πυροσβέστες, σε σχέση με την επικινδυνότητα της περιοχής μας και με βάση τις σημερινές πραγματικές ανάγκες, δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής που διανύουμε.

ΟΧΗΜΑΤΑ
Επίσης, μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται και στα οχήματα: Εκτός ότι είναι λίγα, τα περισσότερα εξ αυτών έχουν ηλικία 25 έως και 30 ετών, κάποια μάλιστα είναι και γηραιότερα -35 ετών-, με περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες.

Εξίσου απογοητευτική όμως ήταν και φέτος, η κατάσταση στο κομμάτι της πρόληψης «η οποία είναι το ήμισυ του παντός για την επιτυχία μιας πυροσβεστικής επιχείρησης», σύμφωνα με τον κ. Φερτάκη: «Η εικόνα της αντιπυρικής προστασίας σε όλο το νομό ήταν προβληματική. Δρόμοι προς τις δασικές περιοχές δεν είχαν διαπλατυνθεί, χόρτα και κλαδιά παρέμεναν ακαθάριστα, οι αντιπυρικές ζώνες δεν είχαν συντηρηθεί, ούτε δημιουργήθηκαν νέες, σε σημεία που θα έπρεπε, βάσει της επικινδυνότητας της κάθε περιοχής. Υπήρξαν ακόμα και περιπτώσεις που οι πυροσβέστες έχαναν πολύτιμο χρόνο για να καθαρίσουν το δρόμο, προκειμένου να φθάσουν όσο το δυνατόν εγγύτερα στο σημείο της φωτιάς».

Δυστυχώς έγιναν και φέτος, ελάχιστα πράγματα σε σχέση με αυτά που έπρεπε να έχουν γίνει στο κομμάτι της πρόληψης».

ΚΡΟΥΝΟΙ

Ενα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ήρθαν ξανά στην επιφάνεια αφορά τους πυροσβεστικούς κρουνούς. Υπήρξαν καταγγελίες ότι σε κάποιες δασικές περιοχές δεν λειτούργησαν, καθώς οι γεωτρήσεις που τους τροφοδοτούν σταματούν να δουλεύουν σε περίπτωση διακοπής ρεύματος. «Είναι σαν να στήνεις πολεμικό μέτωπο χωρίς σφαίρες», δηλώνει χαρακτηριστικά ο εθελοντής πυροσβέστης Βασίλης Καράπαπας. Θυμίζει μάλιστα ότι το ίδιο είχε συμβεί και το 2007 στις καταστροφικές φωτιές της Ηλείας, όταν χρειάστηκαν γεννήτριες από τον στρατό για να λειτουργήσουν οι αντλίες.

Ωστόσο, ο Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αχαΐας, πύραρχος Βασίλης Μαρτζάκλης, ξεκαθάρισε στην «Π» ότι στις πρόσφατες φωτιές της Πάτρας τέτοιο θέμα δεν προέκυψε, καθώς τα πυροσβεστικά οχήματα υδροδοτούνταν από υδροφόρες, ωστόσο αναγνώρισε ότι το ζήτημα με τους κρουνούς παραμένει διαχρονικό.

ΒΟΛΕΣ ΣΒΟΛΗ
Η παράταξη του Κώστα Σβόλη στρέφει τα βέλη της προς τη δημοτική αρχή Πατρέων και τη ΔΕΥΑΠ, κάνοντας λόγο για σοβαρές παραλείψεις και αδράνεια που, όπως υποστηρίζει, συνέβαλαν στη δυσμενή εικόνα των πρόσφατων πυρκαγιών. Καταγγέλλει τη μη λειτουργία υδροστομίων και την απουσία γεννητριών για την απρόσκοπτη υδροδότηση των κρουνών σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, τη μη εφαρμογή απόφασης του ΔΣ για σύσταση διαδημοτικού φορέα διαχείρισης του φράγματος Πείρου-Παραπείρου. Επίσης, την 8ετή καθυστέρηση εκπόνησης μελέτης νέου διυλιστηρίου ύδατος με αποτέλεσμα να χαθεί η ευκαιρία ένταξης σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ, αλλά και την πολυετή καθυστέρηση στην απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ολοκλήρωση του δικτύου αποχέτευσης. Παράλληλα, επιρρίπτει ευθύνες για το ανεξόφλητο χρέος σχεδόν 2,9 εκατ. ευρώ του Δήμου προς τη ΔΕΥΑΠ, καθώς και για την άρνηση συμμετοχής της στην Ενεργειακή Κοινότητα της Περιφέρειας, που θα μπορούσε να μειώσει το ενεργειακό κόστος και να ανακουφίσει τους πολίτες.

Παράλληλα, ο δημοτικός σύμβουλος της Παράταξης, Φίλιππος Οικονόμου καταγγέλλει επίσης στην «Π», ότι στον Αγιο Βασίλειο, ένας κρουνός που καταστράφηκε το 2022 από απορριμματοφόρο όχημα του Δήμου, μέχρι σήμερα δεν αντικαταστάθηκε: «Ο τοπικός σύλλογος έστειλε αιτήματα, αλλά οι απαντήσεις θάφτηκαν στα συρτάρια». Επίσης καταγγέλλει ότι στο υδραγωγείο της περιοχής, οι Ρομά παίρνουν αφειδώς νερό για τις ανάγκες τους, αλλά δεν υπάρχει υποδομή για πυροσβεστικό όχημα.