Σαν σήμερα 26 Ιανουαρίου 1977 πέθανε ο Φιλοποίμην Φίνος, ο «πατριάρχης» του ελληνικού κινηματογράφου

Ο Φιλοποίμην Φίνος δεν ήταν μόνο ένας από τους ανθρώπους του «άλλου κινηματογράφου», αλλά μάλλον η ίδια η ενσάρκωση της 7ης τέχνης στον ελληνικό χώρο.

Φίνος

Κάποτε, ο Νίκος Κούνδουρος σε συνέντευξή του αναφορικά με το καλλιτεχνικό του έργο ανέφερε: «Μια φορά ο Φίνος μου είπε μια σπουδαία κουβέντα: «Αν δεν ήμουν εγώ, δηλαδή οι ταινίες μου, εσύ, Νίκο, δεν θα είχες εργαστήρια να εμφανίσεις το υλικό σου, δεν θα είχες στούντιο να κάνεις την ηχοληψία σου, να εμφανίσεις τις ταινίες σου». Είχε απόλυτο δίκιο, γιατί ο Φίνος συντηρούσε για μας, τις μηχανές, την υποδομή ολόκληρη. Και όταν λέω «μας» εννοώ έναν περιορισμένο κόσμο που κάναμε ένα άλλο είδος κινηματογράφου.»

Στην πραγματικότητα, ο Φιλοποίμην Φίνος δεν ήταν μόνο ένας από τους ανθρώπους του «άλλου κινηματογράφου», αλλά μάλλον η ίδια η ενσάρκωση της 7ης τέχνης στον ελληνικό χώρο.

Σαν σήμερα 26 Ιανουαρίου του 1977 «έφυγε» από τη ζωή ο Φιλοποίμην Φίνος, ύστερα από γενναία μάχη που έδωσε με τον καρκίνο για επτά ολόκληρα χρόνια.

 

Η γέννηση και η ζωή του Φιλοποίμην Φίνου

Ο Φιλοποίμην Φίνος γεννήθηκε στις 26 Ιανουαρίου του 1908 στην Τιθορέα Λοκρίδος. Γόνος μεσοαστικής οικογένειας, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όταν ήταν ακόμα σε νηπιακή ηλικία.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Ο πατέρας του, αν και γιατρός, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς επιχειρηματίες της εποχής, διαθέτοντας κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα και την επαρχία, με πιο γνωστή το Αλκαζάρ, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο θερινό σινεμά της Αθήνας. Ο Φιλοποίμην, Θα δεχόταν στο Αλκαζάρ τα πρώτα ερεθίσματα της τέχνης του κινηματογράφου.

Μαθήτευσε στην Ιόνιο Σχολή ως εσώκλειστος, αλλά αποφοίτησε από το δημόσιο «Αθηναϊκό Λύκειο Μεγαρέως». Από παιδί, αγαπούσε την υποκριτική τέχνη και μάλιστα οργάνωσε με συνομήλικους εφήβους έναν ερασιτεχνικό και ψυχαγωγικό σύλλογο, τη «Νεολαία», με τον οποίο έδωσαν μερικές θεατρικές παραστάσεις στο θέατρο Κοτοπούλη. Παράλληλα, του άρεσε πολύ η λογοτεχνία και από τα μαθητικά του χρόνια ακόμα ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Ακολούθησε θεωρητικές σπουδές, σπουδάζοντας νομικά στην Αθήνα και συνέχισε με μεταπτυχιακό στις πολιτικές επιστήμες στη Γερμανία, πτυχία όμως που δεν θα του χρειάζονταν ποτέ στο επαγγελματικό του μέλλον.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Κι αυτό καθώς, κατά τη διάρκεια των σπουδών του, εργάστηκε ως μηχανικός προβολής στον κινηματογράφο Αλκαζάρ. Στην καμπίνα προβολής του Αλκαζάρ σφυρηλατήθηκε η παθιασμένη σχέση του με τον κινηματογράφο και την τεχνική του, γεγονός που τον οδήγησε στην επίμονη μελέτη φυσικής, οπτικής και μηχανικής, ώστε να διευρύνει τις γνώσεις του και να τις εφαρμόζει διαλύοντας και ξανασυνθέτοντας κάθε μηχάνημα που έπεφτε στα χέρια του. Στο μέλλον, παρατσούκλι του Φίνου θα ήταν το «κατσαβιδάκιας», λόγω της εμμονής του με την επισκευή του κινηματογραφικού εξοπλισμού της εταιρίας του.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Το 1930, κατάφερε να δημιουργήσει και να εγκαταστήσει μηχάνημα ήχου στο Αλκαζάρ. Η επόμενη πρόκληση του Φίνου ήταν να κατασκευάσει μηχάνημα ηχοληψίας, που θα έδινε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν πρωτογενώς ομιλούσες ταινίες, χωρίς ντουμπλαρισμένο ήχο. Αυτό θα γινόταν πραγματικότητα το 1935, παρά τα πενιχρά μέσα που διέθετε, και θα ξεκινούσε παράλληλα το γύρισμα της ταινίας «Νερωμένο Κρασί», η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

 

Όταν ο Ελληνοιταλικός πόλεμος του 1940 «μπήκε μπροστά» στα σχέδια του Φίνου

Το 1938, ο Φίνος θα ίδρυε τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» στο Καλαμάκι, με τους εκλεκτούς του συνεργάτες Σκούρα, Προβελέγγιο, Χλοΐδη, και τους αδελφούς Δριμαρόπουλους. Όλοι μαζί, θα πετύχαιναν τον πολυπόθητο στόχο τους, κυκλοφορώντας την πρώτη ομιλούσα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή. Τον Απρίλιο του 1940 βγήκε στους κινηματογράφους η ταινία «Το Τραγούδι Του Χωρισμού» σε σενάριο Δημήτρη Μπόγρη. Ο Φίνος, εκτός από υπεύθυνος για τα τεχνικά ζητήματα, θα γινόταν και σκηνοθέτης, για πρώτη και τελευταία φορά.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Το φθινόπωρο του 1940 νοικιάζει ένα παλιό τριώροφο κτήριο στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Στουρνάρα. Στον τρίτο όροφο στήνει, με τη σύζυγό του Τζέλλα, το σπιτικό τους. Το υπόλοιπο κτήριο μετατρέπεται σε κινηματογραφικό στούντιο για να στεγάσει την κινηματογραφική επιχείρηση που σκόπευε να ιδρύσει. Πριν, όμως, προλάβει να θέσει σε λειτουργία τα νέα του σχέδια, θα τον προλάβαινε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος.

Ο Φίνος μαζί με παλιούς συνεργάτες παρουσιάζονται στη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, συγκροτώντας συνεργείο λήψεων των Επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο. Οι ταινίες που γυρίζουν για τα «Επίκαιρα», απαθανατίζοντας τα κατορθώματα του ελληνικού στρατού, συναρπάζουν και εμψυχώνουν τον κόσμο.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Όταν οι Γερμανοί κατέστρεψαν τα κινηματογραφικά μηχανήματα του Φίνου και ο ερχομός της πρώτης επίσημης ταινίας της Φίνος Φιλμ

Τον Απρίλιο όμως του 1941, η Γερμανική κατοχή θα σταματούσε το πολύτιμο έργο της ομάδας. Οι Γερμανοί κατέστρεψαν τα κινηματογραφικά μηχανήματα του Φίνου, αλλά και τα νεγκατίφ των σκηνών του Αλβανικού μετώπου. Ολοσχερώς θα καταστρέφονταν τότε και τα στούντιο στο Καλαμάκι. Ο Φίνος όμως θα κατάφερνε να διασώσει κάποια νεγκατίφ από το αρχείο, τα οποία αποτελούν μέχρι σήμερα μοναδικά ιστορικά ντοκουμέντα.

Το χειμώνα του ίδιου έτους και στην προσπάθειά του να ανασυνταχθεί μέσα στις δυσκολίες της κατοχής, ο Φίνος κινηματογράφησε, μαζί με τον φίλο του Δημήτρη Ιωαννόπουλο, την απογραφή του πληθυσμού για τις ανάγκες μίας ταινίας μικρού μήκους που εμπνεύστηκε ο ίδιος, στην οποία θα προβάλλονταν οι διαδικασίες του σύγχρονου τρόπου απογραφής. Η ταινία εμφάνιζε σημαντικές βελτιώσεις για τα ελληνικά δεδομένα, τόσο σε εικόνα όσο και σε ήχο.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

 

Μετά από την ελπιδοφόρα ταινία μικρού μήκους και μαζί με τον Ιωαννόπουλο, θα γύριζαν μια ταινία μεγάλου μήκους, βασισμένη σε ένα σενάριο που είχε γράψει ο ίδιος ο Ιωανόπουλος. Σκοπός τους ήταν να καταθέσουν όλο τους το μεράκι, το πάθος και τις τεχνικές γνώσεις του Φίνου, αποφεύγοντας παράλληλα όλα τα λάθη της πρώτης εμπειρίας τους. Ο Γιώργος Καβουκίδης, φίλος του Φίνου, θα τους εμπιστευόταν, χρηματοδοτώντας το έργο τους κατά 50% (το υπόλοιπο θα διέθετε ο Φίνος μετά την πώληση κάποιων χωραφιών του πατέρα του).

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Τα γυρίσματα της ταινίας «Η Φωνή της Καρδιάς» διήρκεσαν περίπου ένα χρόνο σκληρής επιμονής, καθώς ο Φίνος, εκτός των άλλων, φρόντιζε και για τη σίτιση όλων όσων συμμετείχαν στα γυρίσματα. Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο θεατρικός ηθοποιός, Aιμίλιος Βεάκης, που είχε παίξει τότε μόνο σε μια βουβή ταινία, την «Αστέρω», αλλά και ηθοποιοί όπως ο Αλέκος Λειβαδίτης και ο Λάμπρος Κωνσταντάρας.

Φίνος

Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη ταινία της Φίνος Φιλμ και η επιτυχία της ήταν μεγαλειώδης. Όπως ο ίδιος ο Φίνος είχε τονίσει: «Η ταινία ήταν ένας εθνικός θρίαμβος». Και τα γεγονότα βεβαιώνουν αυτόν τον ισχυρισμό. Η πρεμιέρα στις 29 Μαρτίου του 1943, έμοιαζε με αντιστασιακό γεγονός, με την αίθουσα του κινηματογράφου REX στην οδό Πανεπιστημίου να γεμίζει ασφυκτικά. Μετά το τέλος της, οι θεατές ενθουσιασμένοι έκαναν λαμπαδηδρομία από τον κινηματογράφο μέχρι και τις στήλες του Ολυμπίου Διός.

Κόβοντας 102.237 εισιτήρια στις δύο κινηματογραφικές αίθουσες που προβλήθηκε και με διθυραμβικές κριτικές, η «Φωνή της Καρδιάς» αποτελεί την αφετηρία του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου. Η τεράστια επιτυχία της ώθησε τον Φίνο να συνεχίσει και να ξεκινήσει τη συναρπαστική του πορεία, με το σήμα της FF να περάσει στη συλλογική συνείδηση ως το απόλυτο σύμβολο της «Χρυσής εποχής του Ελληνικού Κινηματογράφου».

 

Η σύλληψη του Φίνου από τους Γερμανούς και η εκτέλεση του πατέρα του

Στις αρχές του 1944, οι Γερμανοί συλλαμβάνουν τον Φίνο και τον πατέρα του, ο οποίος τροφοδοτούσε αντιστασιακά τμήματα με σιτάρι και κριθάρι από τα κτήματά του στην Κωπαΐδα. Το στρατοδικείο καταδίκασε και τους δύο σε θάνατο. Χάρη όμως στην επιμονή του πατέρα του να πείσει τους Γερμανούς πως ο γιος του δεν είχε καμία ανάμειξη, ο Φιλοποίμην αποφυλακίζεται από τις φυλακές Αβέρωφ, με τον όρο «εθελούσιας δωρεάς των περιουσιακών του στοιχείων στις δυνάμεις της κατοχής». Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο του 1944, ο πατέρας του Φίνου εκτελείται από τους Γερμανούς.

Φίνος

Κατά τη διάρκεια των 33 χρόνων της Φίνος Φιλμς, ο Φίνος αφοσιώνεται πλήρως στη δουλειά του. Δεν είχε κοινωνική ζωή και δεν τον ενδιέφεραν οι κοσμικές εμφανίσεις και οι δημόσιες σχέσεις. Δεν ζήτησε ποτέ βοήθεια από το κράτος, ενώ όσα χρήματα κέρδιζε από τις ταινίες του, τα επένδυε στις επόμενες.

Η μόνη του περιουσία ήταν ένα διαμέρισμα στο όνομα της συντρόφου του, Τζέλλας Βανάκου. Παντρεύτηκαν το 1947 στο σπίτι της μητέρας του, ενώ ήταν ζευγάρι από λίγο πριν τον πόλεμο, και κουμπάρος τους ήταν ο φίλος του Φίνου και αγαπημένος του συνεργάτης, Αλέκος Σακελάριος. Η ίδια η Τζέλλα Βανάκου είχε πει «Όλη του τη ζωή την είχε δώσει και την είχε αφιερώσει στον κινηματογράφο και μόνο. Το σπίτι, η διασκέδαση, η ψυχαγωγία ήταν δεύτερο πλάνο για μας».

Ο Φίνος είχε δηλώσει σε συνέντευξή του ότι στόχος του ήταν να δημιουργήσει καλό, εμπορικό κινηματογράφο – κάτι που πέτυχε απόλυτα. Επιπλέον, είχε χάσει πολλά χρήματα όσες φορές επένδυσε σε πιο «καλλιτεχνικές» παραγωγές τις οποίες είχε πιστέψει. Ωστόσο, πάντα βοηθούσε και στήριζε δημιουργούς, οι οποίοι είχαν βαθύτερες καλλιτεχνικές αναζητήσεις.

Φίνος

Ο Φιλοποίμην Φίνος αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας. Το έργο του αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο «μαζικής κουλτούρας», χωρίς αυτό να σημαίνει χαμηλή καλλιτεχνική στάθμη. Ο ίδιος μάλιστα είχε δηλώσει πως «Στο τέλος μιλάει το πανί».

 

Οι διακρίσεις του Φίνου

–Το 1930 κατασκεύασε ηχοληπτικό μηχάνημα και το εγκατάστησε στον θερινό κινηματογράφο Αλκαζάρ, με αποτέλεσμα να γίνει εκεί η πρώτη προβολή ομιλούσας ταινίας σε θερινό σινεμά της Ελλάδας.

-Το 1935 κατασκεύασε ελληνικό ηχοληπτικό μηχάνημα με την πολύτιμη βοήθεια του φίλου του, ηλεκτρονικού στο επάγγελμα, Ιωάννη Σαλλίβερου, χάρη στο οποίο έγινε η πρώτη ομιλούσα ταινία του Ελληνικού Κινηματογράφου, «Το Τραγούδι του Χωρισμού». Την παραγωγή την έκανε η «Σκούρας Φιλμ».

-Η κινηματογράφηση των «Eπικαίρων» για λογαριασμό της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού», τα οποία τυπώνονταν και εμφανίζονταν στα επιταγμένα μηχανήματα του ίδιου του Φίνου. Ό,τι υλικό ντοκουμέντο υπάρχει σήμερα από εκείνη την εποχή οφείλεται στον ίδιο και την ομάδα του.

-Κινηματογράφησε το μοναδικό ντοκουμέντο της υποστολής της ναζιστικής σημαίας από Γερμανό στρατιώτη στην Ακρόπολη πριν οι κατακτητές αναχωρήσουν από την Ελλάδα.

Από το 1943 μέχρι το 1977, ο Φιλοποίμην Φίνος έκανε 186 συνολικά παραγωγές. Ήταν για πολλά χρόνια μέλος της επιτροπής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ διατέλεσε πρόεδρος των Ελλήνων παραγωγών. Το Σεπτέμβριο του 1962, ο Φιλοποίμην Φίνος αρνήθηκε τη θέση του Τεχνικού Διευθυντή στην κορυφαία κινηματογραφική εταιρεία Metro Goldwyn Mayer, αναφέροντας χαριτολογώντας «Στο Xόλιγουντ δεν θα με άφηναν να σκαλίζω τις κάμερες με το κατσαβίδι μου» και «Eκεί κάνουν σινεμά με το μυαλό, εδώ κάνουμε με την καρδιά».

Ο Φίνος πέθανε τον Ιανουάριο του 1977 λόγω καρκίνου που τον βασάνιζε για 7 χρόνια. Ήταν παντρεμένος με την Τζέλλα Φίνου.

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Φίνος

Το ζεύγος Φιλ.Φίνου με το ζεύγος Ν.Φώσκολου – Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

Ανάμεσα στις διακρίσεις του Φίνου συμπεριλαμβάνονται και οι παρακάτω:

1. Η μέθοδος διπλοτυπίας-ντουμπλάζ που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην ταινία «Η Αγνή του Λιμανιού» το 1952.

2. Η χρήση του γερανού «Ντόλυ» για κινούμενη κάμερα, τον οποίο έφερε ο στην Ελλάδα το 1954.

3. Η βράβευσή του από την Ελβετική εταιρεία κινηματογραφικού υλικού Gevaert το 1961, για την τεχνική προσφορά του.

4. Το είδος μιούζικαλ, το οποίο στήριξε πρώτος ο Φίνος στο Ελληνικό σινεμά με την ταινία «Μερικοί το Προτιμούν Κρύο» (1963).

5. Οι φακοί Zoom, που χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στην ταινία «Χωρίς Ταυτότητα» (1963).

6. Η τεχνική Σινεμασκόπ, που χρησιμοποιήθηκε από τον Φίνο για πρώτη φορά στην έγχρωμη ταινία «Κάτι να Καίει» (1964).

7. Η βράβευσή του από το Υπουργείο Βιομηχανίας το 1970, για την τριαντάχρονη προσφορά του στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

8. Τα υπερσύγχρονα – για την εποχή εκείνη – στούντιο στα Σπάτα, με τα πελώρια πλατό, εγκαινιάστηκαν το 1970 και θεωρούνταν από τα καλύτερα σε όλη την Ευρώπη.

Φίνος

Για το Φίνο είπαν:

«Ο Φίνος ήταν ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, ένας σινεμάνιακ. Ήταν ένας ιεραπόστολος, όπου το σινεμά ήταν η θρησκεία του» Νίκος Μαμαγκάκης (Μουσικός)

«Πολλές φορές βλέπαμε μαζί με τον Φίνο ταινίες συγκινητικές και τον έβλεπα που έτρεχαν τα δάκρυά του. Με τα παιδιά ήταν παιδί. Αφεντικό δεν ήταν ποτέ. Συμβούλευε τα παιδιά, τους ανθρώπους. Δούλευε μέρα νύχτα. Είχε έρωτα με τον κινηματογράφο» Γιώργος Καβουκίδης (Φωτογράφος)

«Ο Φίνος ήταν αυτό που λέμε καλοπληρωτής. Κάποια φορά χρειάστηκα και μου δάνεισε ένα χιλιάρικο και δεν δέχτηκε ποτέ να του το επιστρέψω. Αξέχαστος!» Νίκος Ξεπαπαδάκος (Μακιγιέρ)

«Μετά τον θάνατο του Φίνου, τελείωσε για μένα ο κινηματογράφος.» Ζωή Λάσκαρη (Ηθοποιός)

«Δεν μένει πια παρά να τον θυμόμαστε…» Αλέκος Σακελλάριος (Σκηνοθέτης)

«Η ζωή του Φίνου ήταν ο κινηματογράφος, οι ηθοποιοί που δουλεύαμε μαζί του, οι τεχνικοί του, το επιτελείο του.»
Αλίκη Βουγιουκλάκη (Ηθοποιός)

«Σε όλη τη διαδρομή που είχα στη Φίνος Φιλμ, η σχέση μου με τον Φίνο ήταν σχεδόν πατρική. » Παντελής Βούλγαρης (Σκηνοθέτης)

«Έκανε το χρέος του σαν άνθρωπος, σαν δημιουργός και σαν Έλληνας. Το έθνος του χρωστάει πολλά και η τέχνη πολύ περισσότερα.» Μάνος Κατράκης (Ηθοποιός)

«Η λατρεία του Φίνου για το σινεμά ήταν πρωτοφανής και αυτό είναι κάτι που δεν το είχα δει ποτέ στη ζωή μου και δεν πρόκειται να το ξαναδώ.» Νίκος Κούρκουλος (Ηθοποιός)

«Ο Φίνος είχε πάθος. Αν υπήρχε έδρα κινηματογράφου στην Ακαδημία, ήταν ο μόνος που τη δικαιούταν.»
Ντίνος Δημόπουλος (Σκηνοθέτης)

«Δεν νομίζω να υπήρξε ηθοποιός που έπαιξε σε ταινία του Φίνου και να μην τον αγαπούσε. Τον σεβόμασταν και τον αγαπούσαμε για το μεράκι και για το πάθος που είχε στη δουλειά του.» Αλέκος Αλεξανδράκης (Ηθοποιός)

«Πάντα με συγκινούσε, γιατί είχε πάθος για την δουλειά του. Ποτέ δεν τον είχα δει να κάθεται πίσω από ένα γραφείο, μα πάντα να μαστορεύει με τους βοηθούς του. Πολλές φορές σαν ήθελα να τον δω και μου λέγανε ότι βιδώνει ή ξεβιδώνει ένα μηχάνημα, έφευγα γιατί ήξερα πως για αυτόν ήταν ιερή στιγμή.» Μάνος Χατζιδάκις (Συνθέτης).

Φίνος

 

Φίνος

Βίντεο από την κηδεία του Φίνου και οι δηλώσεις ηθοποιών και συνεργατών του…

Φίνος

Ο Νίκος Κούρκουλος και ο Κώστας Καζάκος κουβαλούν το φέρετρό του Φίνου στην κηδεία του

 

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

 

Φίνος

Πηγή φωτογραφίας: FinosFilm

Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα σπάνιο οπτικοακουστικό ντοκουμέντο, μια εκπομπή του 1977 που προβλήθηκε εκτάκτως με αφορμή τον θάνατο του Φιλοποίμενα Φίνου:

Πρόκειται για έκτακτη εκπομπή της ΥΕΝΕΔ στη μνήμη του Φιλοποίμενα Φίνου, που μεταδόθηκε στις 27 Ιανουαρίου 1977 μια ημέρα μετά τον θάνατό του.

Την παρουσίαση έκανε, βαθιά συγκινημένος, ο Αλέκος Σακελλάριος, σπουδαίος συνεργάτης και φίλος του Φίνου από το 1946, όταν με προτροπή του Φιλοποίμενα Φίνου ο καταξιωμένος δημιουργός χρίστηκε και σκηνοθέτης στον κινηματογράφο, ξεκινώντας μια αντίστοιχα επιτυχημένη πορεία.

Μαζί του στο στούντιο ο ηθοποιός Νίκος Κούρκουλος, ο κινηματογραφιστής Αριστείδης (ή Ντίντης) Καρύδης-Φουκς και ο σκηνοθέτης Γιάννης Δαλιανίδης, επί χρόνια συνεργάτες στη Φίνος Φιλμ, μιλούν για τον δημιουργό αλλά και τον άνθρωπο Φιλοποίμενα Φίνο. Αποτιμούν την τεράστια προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο και σχολιάζουν τη σχέση τους μαζί του, ένα είδος συγγένειας που αποκτούσαν σταδιακά μεταξύ τους λειτουργώντας ως μέλη μιας διευρυμένης οικογένειας. Εκθέτουν επίσης, τις απόψεις τους για την ταύτιση του Φίνου με το είδος του λεγόμενου «εμπορικού» ελληνικού κινηματογράφου.

Στην εκπομπή, μεταδίδεται η τελευταία συνέντευξη του μεγάλου κινηματογραφικού παραγωγού στη Ροζίτα Σώκου, το 1977, στην οποία σχολιάζει τη νέα κινηματογραφική παραγωγή του τόπου και την πτώση του παλιού εμπορικού κινηματογράφου, που σηματοδοτούσε και το τέλος μιας εποχής της οποίας ο ίδιος ο Φίνος ήταν ο πρωτεργάτης και πρωτοπόρος της.

Ήδη από τη δεκαετία του ’70 έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα νέο σκηνικό στο ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο με την είσοδο του Νέου ελληνικού κινηματογράφου. Η εισβολή της τηλεόρασης ήταν επίσης ένας από τους παράγοντες της εισπρακτικής κρίσης. Σε μια εποχή που η Φίνος Φιλμ ήταν ήδη χρεωκοπημένη, ο Φίνος αναφέρεται, επίσης, στην τελευταία του παραγωγή, στην ταινία «Ο κυρ-Γιώργης εκπαιδεύεται» (1977), με πρωταγωνιστή τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη.

Φίνος

Το αφιέρωμα κλείνει με πλάνα αρχείου από την κηδεία του Φιλοποίμενα Φίνου στο Α΄ νεκροταφείο Αθηνών, ημέρα Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 1977, όπου είχε παρευρεθεί πλήθος καλλιτεχνών, δημιουργών και ανθρώπων των γραμμάτων. Μεταξύ εκείνων που παρευρέθηκαν ήταν οι ηθοποιοί Δημήτρης Χορν, Κώστας Καζάκος, Κώστας Χατζηχρήστος, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Αλέκος Αλεξανδράκης, Τζένη Καρέζη, Άγγελος Αντωνόπουλος, Μάνος Κατράκης, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Γιάννης Βογιατζής, ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης και οι παραγωγοί Κλέαρχος Κονιτσιώτης και Σπύρος Σκούρας οι οποίοι κάνουν δηλώσεις στην κάμερα μέσα σε μια ιδιαίτερα συγκινητική ατμόσφαιρα και εκφράζουν τη λύπη τους για την απώλεια του Φίνου. Ρεπορτάζ: Νίνα Βλάχου.

Το πρωτότυπο φιλμ 16mm συντηρήθηκε, ψηφιοποιήθηκε και αποκαταστάθηκε στα εργαστήρια του Αρχείου της ΕΡΤ με τον νέο εξοπλισμό και τις υποδομές που πλέον διαθέτει (film scanner, color correction).

Δείτε την τελευταία συνέντευξη του Φίνου λίγο πριν τον θάνατό του…

 

Πηγές: tvxs.gr/ert.gr/wikipedia.org/finosfilm.com

 

Διαβάστε επίσης:

 

Μεσολόγγι: Ρίχνουν φως στην υπόθεση τα νέα ντοκουμέντα από τη μοιραία νύχτα

Στρατιωτική θητεία: Οι αλλαγές που εξετάζονται για να διαλυθεί το αφήγημα του χαμένου χρόνου

Ιερώνυμος για βάπτιση παιδιών ομοφύλων ζευγαριών: Οταν μεγαλώσουν αν το επιθυμούν μπορούν να βαπτισθούν

Παραιτήθηκε από βουλευτής ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης – Αποχωρεί από την πολιτική σκηνή – Θα εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα