Σερβετάλης και στην Κηφισιά

Ο διευθυντής σύνταξης της «Π» γράφει

Λόγοι ανεξάρτητοι της θέλησής μας (τι σπουδαιοφανής και κατά κανόνα παρελκυστική διατύπωση) μας εμπόδισαν να δούμε τον «Ανθρωπο του Θεού», την ταινία όπου ο Αρης Σερβετάλης υποδύεται τον Αγιο Νεκτάριο. Αλλά η ζωή έχει γυρίσματα. Χάσαμε τον Αγιο Νεκτάριο, αλλά δεν χάσαμε τον Σερβετάλη.

Από την ώρα που ο ηθοποιός δήλωσε πως αποσύρεται από τη θεατρική παράσταση «Ρινόκερος» επειδή δεν συμφωνεί με την απαγόρευση της πρόσβασης των ανεμβολίαστων στις θεατρικές αίθουσες, όλη μας η μέρα γέμισε Σερβετάλη. Σερβετάλης στο διαδίκτυο, Σερβετάλης στις εφημερίδες (σε καμιά 15αριά σελίδες), Σερβετάλης στις συζητήσεις, Σερβετάλης και στο μέιλ: Πήραμε μια επιστολή για δημοσίευση. Για τον Σερβετάλη ήτανε κι αυτή. Και τώρα κι εμείς, για ποιόν γράφουμε; Για τον Σερβετάλη γράφουμε κι εμείς.

Όχι ακριβώς: Γράφουμε για την έκταση που πήρε ένα θέμα που εμφανώς πηγάζει από την ιδιαίτερη περιοχή της προσωπικής ιδιαιτερότητας- για να το θέσουμε ευσχήμως. Μιας ιδιαιτερότητας χάριν της οποίας οι αντιεμβολιαστές αποκτούν τον δικό τους ήρωα, και ο Ιονέσκο βλέπει (από ψηλά) τον συμβολικό του Ρινόκερο να μετατρέπεται σε σχήμα γελοιογραφιών και αστεϊσμών ανεξαρτήτων της θέλησής του.

Ο Ιονέσκο, ως γνωστόν (ελπίζουμε), είναι ο βασικός θεμελιωτής του θεάτρου «του παραλόγου», μιας εντελώς αντισυμβατικής τέχνης που κατεδαφίζει όλων των ειδών τις παραδοχές για να οδηγήσει σατιρικά, υπαινικτικά, σπαρακτικά σε μια απροκατάληπτη και λυτρωτική αναμέτρηση με τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης, της ψυχής, του ατόμου ως κοινωνικού και πολιτικού όντος. Δεν ξέρουμε τι θα έγραφε σήμερα ο Ιονέσκο για την επιδημία, τις προπαγάνδες, τις αντιπροπαγάνδες και τον εμβολιασμό, ο Ρινόκερος πάντως είναι ένα έργο που σχολιάζει την καταδυνάστευση από την κατευθυνόμενη πληροφόρηση. Στο σινεμά ευτυχήσαμε να τον δούμε με τον τρομερό Ζίρο Μοστέλ (ασυναγώνιστο παρτενέρ του Τζιν Γουάιλντερ στους «Προντιούσερς») αλλά στο θέατρο δεν θα μπορέσουμε να τον δούμε με τον Αρη Σερβετάλη, που άφησε τον Ρινόκερο και έφυγε, και τώρα καθένας μας μπορεί να αγορεύει ερήμην του Ιονέσκο για τα παράλογα της πανδημίας και τα καταπιεστικά της προπαγάνδας, βλέποντας καθένας τον παραλογισμό και την υποδόρια βία της φαλκιδευμένης πληροφόρησης στην πλευρά του Αλλου.

Διερωτάσαι τι είναι πιο προβληματικό; Η στάση του Σερβετάλη, μια μεμονωμένη επιλογή που έχει την ίδια αξία με τη στάση ενός αντιεμβολιαστή της διπλανής πόρτας που αυτοβασανίζεται με αυτοεξορίες, αναφυλαξίες και αρνήσεις, ή ο καταιγιστικός σερβεταλισμός, μια ξέφρενη τάση να ηθικολογούμε και να ρητορεύουμε εν μέση οδώ για τις όποιες επιλογές του ενός και του άλλου. Μα βέβαια, θα πεις, ο ηθοποιός ποιεί ήθος, όχι μόνο επί σκηνής αλλά σε έκταση 24ώρου, πολύ περισσότερο όταν φέρει αναγνωρισιμότητα και η δράση του επηρεάζει το δημόσιο αίσθημα και το δημόσιο φρόνημα. Α, ναι , έχεις δίκιο, ναι, ο Σερβετάλης επηρεάζει, οπότε καλά λες, θα ασχοληθούμε τον Σερβετάλη.

Και πριν προλάβει ο Ιονέσκο να πάρει το μολύβι του, ο Ρινόκερος έγινε ένα είδος Αγίου, τον οποίο καθένας τον ερμηνεύει όπως νομίζει, οπότε το μολύβι το παίρνει ο Πιραντέλο και το έργο αρχίζει. Σσσς. Ησυχία, παίζουνε, ανεξαρτήτως της θέλησής μας.

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ