Σταϊκούρας: Νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, νέοι κλιματιζόμενοι συρμοί, τρένα και μεγάλα δημόσια έργα

«Στις Γραμμές 2 και 3 έχουμε 52 συρμούς, οι 20 από την κατασκευή τους δεν έχουν κλιματιστικό»

Σταϊκούρας

Στο Μετρό της Αθήνας έχουμε τη γραμμή 1 που είναι ο παλιός ηλεκτρικός, κι εκεί έχουμε 19 συρμούς, από τους οποίους οι τέσσερις συρμοί δεν έχουν κλιματισμό εδώ και 25 χρόνια, δεν είναι τωρινό το φαινόμενο, είπε στο ΕΡΤNEWS ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας.

Οι άλλοι 15 έχουν κλιματισμό, αλλά ξέρετε ότι γίνονται συχνά στάσεις, ανοίγουν και τα παράθυρα, οπότε η απόδοση δεν είναι η ενδεδειγμένη.

Στις Γραμμές 2 και 3 έχουμε 52 συρμούς, οι 20 από την κατασκευή τους δεν έχουν κλιματιστικό.
Το συμπέρασμα είναι ότι έχουμε 24 συρμούς που θα πρέπει να βάλουμε κλιματιστικό, με κόστος περίπου 39 με 40 εκατομμύρια ευρώ. Αναζητούνται οι πόροι, είναι σε προτεραιότητα.

Ανανέωση συρμών

Αναφερόμενος στην ανανέωση των συρμών είπε ότι θα ανανεωθούν 14 συρμοί της Γραμμής 1. Έχει υπάρξει σύμβαση από το Δεκέμβριο του 2022 με ανάδοχο μια ισπανική εταιρεία. Έχει μεταφερθεί το πρώτο βαγόνι στον Βόλο τον Ιούνιο του 2023 και έκτοτε ο ιδιώτης, η ανάδοχος εταιρεία, έχει ζητήσει αλλαγή τιμήματος και αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εξαιτίας της αύξησης των υλικών, της κρίσης δηλαδή που αντιμετωπίζει.

Η ΣΤΑΣΥ το έχει περάσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο με την προσδοκία να έχουμε δεκατέσσερις καινούργιους συρμούς, με κλιματισμό, μέχρι το τέλος του 2025.

Οι κυλιόμενες κλίμακες και οι ανελκυστήρες στο Μετρό έχουν ηλικία από 15 έως 25 έτη. «Αυτοί και να τους συντηρήσεις, πολλές φορές παρουσιάζουν πρόβλημα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι στον Μαραθώνιο που έγινε στην Αθήνα χάλασε ο ανελκυστήρας στο Σύνταγμα και έπρεπε οι υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ να βοηθήσουν συμπατριώτες μας με κινητικά προβλήματα να ανέβουν τις σκάλες» είπε ο υπουργός.

Για την αντικατάστασή τους το κόστος είναι περίπου 20 εκατ., αναζητούνται αυτοί οι πόροι, πρόσθεσε και τόνισε: «προσπαθούμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα του πολίτη στο Μετρό σε ότι αφορά τον κλιματισμό, τις κυλιόμενες σκάλες και τους ανελκυστήρες έργο ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Αυτό θα πάρει 12 μήνες».

Μετρό Θεσσαλονίκης

Αναφερόμενος στο Μετρό Θεσσαλονίκης διαβεβαίωσε ότι θα παραδοθούν οι 13 σταθμοί και οι συρμοί τον Νοέμβριο του 2024 και οι επεκτάσεις προς την Καλαμαριά, + 5 σταθμοί, το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχουν και ακριβείς ανακοινώσεις της ημερομηνίας.

«Χθες είχαμε μια σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την επίσκεψή μας για τα εγκαίνια του σταθμού φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων, για την πορεία του Fly Over το συντονιστικό δηλαδή, για να δούμε πως μπορούμε να περιορίσουμε τις πράγματι υπαρκτές και αναμενόμενες δυσμενείς συνέπειες στην καθημερινότητα των συμπατριωτών μας.

Σύμφωνα με την ανάδοχο εταιρεία, τώρα για πρώτη φορά έχουν αποδοθεί τα μέτωπα, δουλεύουν όπως είπαν χαρακτηριστικά full speed, έχουν 200 εργαζόμενους και 50 βαρέα οχήματα, ο στόχος παραμένει ο ίδιος, το έργο θα ολοκληρωθεί το 2027».

Ηλεκτρικά λεωφορεία

Αναφερόμενος στον σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων που εγκαινιάστηκε χθες, είπε ότι είναι ένα έργο όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον.

«Υπενθυμίζω ότι στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν στους δρόμους 110 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Αυτό για τη Θεσσαλονίκη, το θετικό αποτύπωμα, είναι πιο ορατό σε σχέση με την Αθήνα, γιατί η αναλογία του στόλου, όπως καταλαβαίνετε 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα, 110 ηλεκτρικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ πιο σημαντική.

Το ένα τρίτο του στόλου των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη είναι πλέον ηλεκτρικά. Ο σταθμός φόρτισης που εγκαινιάσαμε χθες είναι για να φωτίζουν ταυτόχρονα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Έχει υπάρξει πρόβλεψη και για τον επόμενο διαγωνισμό των 700 λεωφορείων που θα βγει στον αέρα αυτές τις ημέρες και ο διαγωνισμός τον Οκτώβριο για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου εκεί θα υπάρχουν περίπου άλλα 200 λεωφορεία για την Θεσσαλονίκη.

Επίσης θα γίνει αλλαγή των 200 τρόλεϊ, και θα υπάρχει για πρώτη φορά πρόβλεψη και για 50 με 100 λεωφορεία υδρογόνου, να μπούμε και σε αυτό το καύσιμο που αρχίζει να είναι προτεραιότητα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Θα προσπαθήσω να βάλω και χρονισμό για να ξέρει ο πωλητής πότε θα βλέπει στην καθημερινότητά του τη βελτίωση», δήλωσε.

Στην Αθήνα ο νέος σταθμός φόρτισης θα είναι έτοιμος στις επόμενες εβδομάδες. Υπάρχουν φορτιστές, αλλά ο σταθμός φόρτισης εξαιτίας κάποιων συμπληρωματικών στοιχείων που ζητούσε το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα είναι έτοιμος στις επόμενες εβδομάδες. «Στην Θεσσαλονίκη ήταν, θα το πω πολύ λαϊκά, χωράφι και κάναμε σταθμό φόρτισης, στην Αθήνα είναι στα υφιστάμενα αμαξοστάσια» σημείωσε ο υπουργός.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε την προηγούμενη εβδομάδα έναν διαγωνισμό για 211 νέα λεωφορεία ντίζελ σε Ανατολική και Δυτική Αττική. Εκτιμώ ότι μέσα στο καλοκαίρι και σίγουρα μέχρι το τέλος του 2024 θα υπάρχουν 211 νέα λεωφορεία σε Ανατολική και Δυτική Αττική. Ανάδοχος εταιρεία έξι ΚΤΕΛ της χώρας και δύο τουριστικά γραφεία.

«Το λέω αυτό γιατί πολλές φορές όταν λέμε δώστε τα λεωφορεία σε ιδιώτες, πρέπει να ξέρουμε και ποιοι έχουν το ενδιαφέρον εντός και εκτός Ελλάδος. Έχουμε δύο διαγωνισμούς, με Γάλλους και με Ιταλούς για 300 λεωφορεία φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα 100 εξ αυτών είναι 18μετρα και τα 200 είναι 12μετρα. Αυτοί οι διαγωνισμοί έχουν τελειώσει, έχουν υπογραφεί, εκτιμούμε ότι θα έχουμε τα πρώτα λεωφορεία τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο, σίγουρα μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουμε και τα 300 λεωφορεία» σημείωσε.

Άρα μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουμε 250 και 211 και 300, 761 νέα λεωφορεία, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας. «Επίσης για να ολοκληρώσω λίγο την άσκηση, έχουμε συν 300 λεωφορεία Leasing στην Αθήνα, εκδήλωσε ενδιαφέρον μόνο η Εθνική Leasing, αξιολογεταί την πρότασή της» συμπλήρωσε.

Πάνω από αυτά, που είναι νέος στόλος, μέχρι το τέλος του 2025 θα βγει ένας νέος διαγωνισμός 700 επιπλέον λεωφορεία, έτσι ώστε να έχουμε πρόσθετα πρωτίστως ηλεκτρικά λεωφορεία, μέχρι το τέλος του 2027.

Άρα πρώτον, πλήρης ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και ενίσχυση των δρομολογίων.

Γιατί δεν αρκεί μόνο να ανανεώσεις τα λεωφορεία που είναι σημαντική βελτίωση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, πρέπει το λεωφορείο να πηγαίνει και σε συχνότερα δρομολόγια.

Προσβασιμότητα

Αναφερόμενος στην προσβασιμότητα, είπε ότι «λυπάμαι που θα το πω, αλλά το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν είναι προσβάσιμα για ΑμεΑ». Όλα τα καινούργια λεωφορεία θα είναι προσβάσιμα για ΑμεΑ, τόνισε.

«Θα προσπαθήσουμε να ισορροπήσουμε μεταξύ της βελτίωσης της ποιότητας και της συχνότητας των δρομολογίων, για αυτό θα αποσύρουμε τα παλαιά αλλά όχι ισόποσα αυτών που μπαίνουν στα δρομολόγια, γιατί με αυτόν τον τρόπο δεν θα βελτιώσουμε τα δρομολόγια. Θα προσπαθήσουμε συνεπώς να αθροίσουμε λίγο δυνάμεις και σταδιακά να αποσύρουμε τα παλαιότερα» ανέφερε ο ίδιος.

Εισιτηριοδιαφυγή

Αναφερόμενος στην εισιτηριοδιαφυγή, είπε ότι στην Θεσσαλονίκη, τρεις στους τέσσερις δεν πληρώνουν εισιτήριο. Στον ΟΑΣΘ, σε μια εταιρεία που είναι σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.

Εδώ έχουμε κάνει την εξής κίνηση: από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία εξυγιάναμε, πήραμε 60 εργαζόμενους και τους εκπαιδεύουμε τώρα για να γίνουν ελεγκτές στην ΟΣΥ, έτσι ώστε να ενισχύσουμε τους ελέγχους.

Αυτοκινητόδρομοι

Αναφερόμενος στα μεγάλα οδικά έργα είπε ότι δόθηκε στην κυκλοφορία το έργο Άκτιο – Αμβρακία κι έτσι στη Λευκάδα πας από την Αθήνα σε λίγο περισσότερο από τρεις ώρες και παραδώσαμε πράγματι τον Ε65 μέχρι την Καλαμπάκα.

Μέχρι το τέλος του 2025 θα τελειώσει και το υπόλοιπο τμήμα από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό. Έχει ήδη ολοκληρωθεί το 56% του βόρειου τμήματος.

Στην Πατρών – Πύργου, έχει υλοποιηθεί το 50% της του έργου, 75 νέα χιλιόμετρα, το καλοκαίρι του 2025 θα παραδοθεί όλο το έργο.

Προχωράει ο ΒΟΑΚ, προχωράει το Καστέλι, το αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει εκτελεστεί το 35% του έργου, θα υπάρχουν πτήσεις το 2027 στο Καστέλι.

«Το πρόβλημα στο Ηράκλειο της Κρήτης είναι οξύ. Πήγα προχθές στο Ηράκλειο της Κρήτης για τρεις ώρες και έμεινα μόνο στο αεροδρόμιο για να δούμε την καθημερινότητα εκεί. Είχε 8,7 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, συν 16% που αναμένονται εφέτος, πάμε για 9,2 εκατομμύρια επιβάτες, όταν η Θεσσαλονίκη έχει πεντέμισι εκατομμύρια, για να έχουμε μια τάξη μεγέθους» ανέφερε ο υπουργός.

Φράγματα κι επενδύσεις

«Την προηγούμενη εβδομάδα πήγαμε, με τον πρωθυπουργό στη Λευκάδα, για το θέμα της ύδρευσης αλλά εν μέρει και της άρδευσης, διότι ξεκινάει ένα πολύ μεγάλο έργο για τέσσερις περιφερειακές ενότητες και τρεις περιφέρειες της χώρας που καταλήγει στη Λευκάδα. Σοβαρό πρόβλημα ύδρευσης στη Λευκάδα το αντιμετωπίζουμε με νέους αγωγούς.

Στις 22 Ιουλίου θα πάμε στη Μυτιλήνη, όπου θα γίνει ένα φράγμα στον Τσικνιά.

Αυτά τα έργα δεν γίνονται ξαφνικά κι πρέπει να έχουμε και τη χρηματοδότηση αυτών, όπως βλέπετε πάντα σε κάθε έργο, εγώ σας βάζω και το ποσό, γιατί είναι εύκολο να μοιράζουμε στον αέρα έργα, αλλά αν δεν υπάρχει χρηματοδότηση, καταλήγουμε όπως έχει γίνει για παράδειγμα στη Νάξο, να μιλάμε για φράγματα που ο σχεδιασμός έγινε το 1992, η δημοπράτηση του έργου έγινε το 2011 κι ακόμα στο 2024 φράγμα δεν υπάρχει.

Και εννοείται ότι σε πολλά από αυτά δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για τη σύνδεση με τα δίκτυα.

Επίσης, δεν είναι μόνο να κάνουμε καινούργια έργα, πρέπει να ασχοληθούμε κάποια στιγμή και με τη συντήρηση των υφιστάμενων έργων. Είτε μιλάμε για φράγματα, είτε μιλάμε για γέφυρες, είτε μιλάμε για δρόμους, γιατί είδαμε τι έγινε στη Θεσσαλία».

Ασφαλή τα τρένα

Όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας: «Δεν ξεχάσαμε τα τρένα, απλά θέλω να σας πω, εκτός του τραγικού δυστυχήματος που αναφερθήκατε, μεταγενέστερα είχαμε κι άλλο πρόβλημα, τον Daniel.

Το αν πάτε με το τρένο, εγώ πηγαίνω συχνά Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τρένο, μετά τον Δομοκό δεν υπάρχει διπλή γραμμή, η μία γραμμή έχει φύγει εντελώς. Αντιλαμβάνεστε συνεπώς ότι εκεί χρειάζονται να γίνουν παρεμβάσεις ύψους 463 εκατομμυρίων ευρώ, μισό δισεκ. οι ζημιές του Daniel μόνο στον σιδηρόδρομο. Αφήνω έξω τα οδικά και τις γέφυρες που είναι 900 εκατομμύρια.

Αυτές οι επιδιορθώσεις δεν γίνονται σε μια μέρα, μαζί με τα αντίστοιχα συστήματα ασφαλείας. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι γίνονται πολλά πράγματα στο τρένο. Έχουμε δώσει 25 εκατομμύρια για ισοπεδώσεις διαβάσεις.

Για αυτό το σκοπό κάνουμε έναν καινούργιο οργανισμό. Πλέον στην Ελλάδα δεν θα έχουμε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, θα έχουμε έναν όμιλο, τον ΟΣΕ και τον ιδιώτη.

Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει καλύτερος συντονισμός. Έχουμε αναζητήσει πόρους από την Ευρώπη και βρίσκουμε, είμαι αισιόδοξος, για πρώτη φορά κάποια κονδύλια για επενδύσεις, άρα γίνονται πράγματα στον ΟΣΕ και οι πολίτες να εμπιστεύονται τον σιδηρόδρομο.

Ταξιδεύω συχνά και τα βαγόνια ειδικά προς τη Θεσσαλονίκη πολλές μέρες είναι γεμάτα. Το θέμα είναι ότι πρέπει να δουλέψουμε όλοι όσοι συμμετέχουμε στην αλυσίδα του μεταφορικού έργου, να αντιμετωπίσουμε τα υφιστάμενα προβλήματα».