Στον «αέρα» το «Σπίτι» του Θεάτρου Σκιών στο Αίγιο – «Εξωση» στον Καραγκιόζη

Μιλούν στην «Π»: Η νυν, η τέως πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ και ο επιμελητής των εκθεμάτων

Σπίτι

«Πόλεμος» ξέσπασε στο Αίγιο, για το «Σπίτι του Καραγκιόζη» που τον περασμένο Μάιο εγκαινιάστηκε με λαμπρότητα από την προηγούμενη πρόεδρο της ΔΗΚΕΠΑ, σε αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου «Αλέκος Μέγαρης», αλλά η δημοτική αρχή δεν προχωρά σε ανανεώση της σύμβασης λειτουργίας του, η οποία λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους.

Ετσι, ο Καραγκιόζης «ξεσπιτώνεται» από το Αίγιο, εν μέσω διασταυρούμενων πυρών, με αιτιάσεις για την πραγματική διάσταση και το περιεχόμενο του «Σπιτιού», τα χρήματα που δαπανήθηκαν, αλλά και για το αν είναι ενήμερο το ΔΣ της ΔΗΚΕΠΑ σχετικά με την απόφαση της μη ανανέωσης της σύμβασης.

Το ιστορικό της σύμβασης

Ως γνωστόν, τον Μάιο του 2023, η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αιγιαλείας σε συνεργασία με το εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, με επιστημονικά υπεύθυνη τη Μαρία Φραγκή, Ph.D, θεατρολόγο –σκηνοθέτιδα και το «Μαύρο Θέατρο Πάτρας» του Κώστα Μακρή, είχαν συνεργαστεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, για το πρόγραμμα «Σκαλίσματα και χρώματα με μουσική», παράλληλη δράση του οποίου ήταν και η λειτουργία του μουσείου του Καραγκιόζη.

Τα εγκαίνια του μουσείου πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 3 Μαΐου 2023 με πλήθος κόσμου και παρόντες επίσης καλλιτέχνες από τον χώρο του ελληνικού θεάτρου σκιών, ακαδημαϊκούς και επισκέπτες από Αθήνα και Πάτρα. Το «Σπίτι του Καραγκιόζη», το οποίο στεγάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Αιγίου «Αλέκος Μέγαρης» περιλαμβάνει μια πληθώρα σκηνικών αντικειμένων και φιγούρων που καταδεικνύουν ιστορικά γεγονότα και πληροφορίες για τον Καραγκιόζη του Αιγίου του 20ου αι.

Τα εκθέματα του «σπιτιού»

Σύμφωνα με την επίσημη αναγγελία της ΔΗΚΕΠΑ «ο χώρος διαθέτει διαφημιστικά φυλλάδια του Βασίλαρου που έπαιζε στο θέατρο “Οασις” στου Καλλιαντέρη κι από άλλα μέρη. Σχέδια από φιγούρες του Βασίλαρου, σκαλιστές φιγούρες σε χαρτόνι και δέρμα, αλλά και φιγούρες από ζελατίνα. Επίσης, ευρίσκονται δύο διαφημιστικές ρεκλάμες από την παράσταση του ίδιου του Βασίλαρου “Ο Καραγκιόζης κυνηγός”, καθώς επίσης και σημειώματα που έγραφε πάνω σε φιγούρες και σε τετράδια (ημερολόγια). Τα εργαλεία του χρονολογούνται από τα τέλη της δεκαετίας του ’20 μέχρι και το τέλος του ’60.

Στον χώρο εντοπίζονται πάνινα σκηνικά θεάτρου σκιών και φιγούρες από ζελατίνα και χαρτόνι με πανί του που ζωγράφιζε ο Χρήστος Ψαριανός από το 1930 περίπου μέχρι και το ΄50. Αποτελούν εργαλεία που κατασκεύασε για τους καραγκιοζοπαίκτες Βασίλαρο και Ορέστη.
Επιπλέον, περιλαμβάνει αρκετές φιγούρες του ’50 και του ’60, κατασκευασμένες από τον Τάκη Παλαιοθόδωρο και φυλλάδια από παραστάσεις, μαζί με τον πατέρα του Κώσταρο. Υπάρχουν επίσης κάποια σπάνια σχέδια φιγούρων ζωγραφισμένα σε ρυζόχαρτο.

Eχουν αναρτηθεί φιγούρες και σημαντικών παλαιών καραγκιοζοπαικτών από την Αχαΐα (Γιάνναρος, Κώσταρος, Αλεξόπουλος, Ορέστης, Μητσάκης και Κώστα Μακρή), ενώ έχουν τοποθετηθεί σπάνιες φιγούρες και σκηνικά σημαντικών καλλιτεχνών από την Αθήνα (Καράμπαλης) και την Καλαμάτα (Αβραάμ).

Τέλος, το Σπίτι του Καραγκιόζη διαθέτει φωτογραφικό υλικό από τον καραγκιοζοπαίκτη Βασίλαρο, οι οποίες απεικονίζουν τον μπερντέ και την πράξη της “Αποθέωσης” (ζωντανή αναπαράσταση με ηθοποιούς στην τελευταία πράξη του έργου) απ’ το θέατρο του “Καλλιαντέρη”. Περιλαμβάνει μοναδικές φωτογραφίες του Τάκη Παλαιοθόδωρου σε νεαρή ηλικία, όταν έπαιζε μπουζούκι και στιγμιότυπα από τον μπερντέ του».

Τι λέει η Πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ

Ωστόσο, η νυν πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ Διαμάντω Βασιλακοπούλου- Καρτσωνάκη, μιλώντας στην «Π» είπε ότι αυτό που είναι στημένο στο Πολιτιστικό Κέντρο του Αιγίου δεν φέρει τις προδιαγραφές ούτε «Σπιτιού», ούτε «Μουσείου του Καραγκιόζη». Μάλιστα, παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική εικόνα, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν φιγούρες στην έκθεση (!) παρά μόνο φωτογραφίες τους και έγγραφα! Επίσης αναφέρει, ότι λείπουν ψηφιακές κατασκευές, που θα μπορούσαν να έχουν κάποιο ξεχωριστό ενδιαφέρον για τους επισκέπτες. Σημειώνει δε, ότι το συνολικό κόστος ανήλθε στις 20.000 ευρώ περίπου και συμπεριελάμβανε θεατρική παράσταση και οργανωμένες ξεναγήσεις επισκεπτών και μαθητών σχολείων, ενώ απαιτούνται κι άλλα χρήματα, προκειμένου να λάβει τις προδιαγραφές μουσείου.

Παράλληλα σημείωσε, ότι αναγκαστικά δεν μπορεί έτσι κι αλλιώς να ανανεωθεί η σύμβαση, από τη στιγμή που η ΔΗΚΕΠΑ θα πάψει από την 1η Ιανουαρίου 2024 να υφίσταται ως Νομικό Πρόσωπο του Δήμου, στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων που αποφάσισε η κυβέρνηση, με βάση το Ν. 5056/2023.

Τι λέει ο επιμελητής της έκθεσης

Πάντως ο συνεπιμελητής της έκθεσης του «Σπιτιού του Καραγκιόζη», αρχαιολόγος Γιάννης Μόσχος, μιλώντας στην «Π» διέψευσε την πρόεδρο της ΔΗΚΕΠΑ σε ό,τι αφορά τα εκθέματα, αναφέροντας ότι πράγματι υπάρχουν πάρα πολλές φιγούρες και μάλιστα πολύ σπάνιες και παλιές, ενώ υπογράμμισε τη σπουδαιότητά του χώρου, λέγοντας ότι είναι ο μοναδικός για τον Καραγκιόζη σε ολόκληρη την Ελλάδα. Υπογράμμισε μάλιστα ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός, ότι συγκεντρώνει ειδικά, το αρχείο των μεγάλων αχαιών καλλιτεχνών του Θεάτρου Σκιών.

Τι λέει η τέως Πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ

Η «Π» ζήτησε τη θέση και της τέως προέδρου της ΔΗΚΕΠΑ Μαρίας Τσουκαλά, η οποία υλοποίησε το «Σπίτι του Καραγκιόζη»:
«Απρόσμενη, δυσάρεστη, αλλά όχι μη αναμενόμενη η μη ανανέωση της σύμβασης. Κοντόφθαλμη πολιτική πάντα στο πλαίσιο της ελληνικής παθογένειας. Μηδενίζουμε το κοντέρ και ψάχνουμε πάλι να βρούμε, ποιος φταίει για τη μιζέρια μας. Ενα project με τεράστιες δυνατότητες εξέλιξης. Με συνεργασίες με το υπουργείο Πολιτισμού, με το Πανεπιστήμιο Πατρών, με πανεπιστήμια του εξωτερικού και με σεμινάρια συνεχιζόμενα για τη διατήρηση της παραδοσιακής τέχνης.
Μας ήρθε ως δώρο σχεδόν και εμείς το επιστρέφουμε. Δεν πιστεύω ότι το ΔΣ έχει ενημερωθεί και αποφασίσει. Υποθέτω ότι είναι απόφαση δημάρχου. Το «Σπίτι του Καραγκιόζη» ανήκει στους Αιγιαλείς. Και οι Αιγιαλείς πιστεύω δεν θέλουν να του κάνουν έξωση. Κυρίως τα παιδιά…»