Τέμπη – Σύγκρουση τρένων: Το «κλειδί» στις έρευνες και τα 4 πρόσωπα που συνθέτουν το παζλ

Η έρευνα για τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση και θα ελεγχθούν τα πάντα – Στο «μικροσκόπιο» των Αρχών μπαίνουν οι συνομιλίες με τους άλλους σταθμάρχες που αποτελούν πρόσωπα «κλειδιά» στο παζλ της τραγωδίας

Τέμπη

Μία εβδομάδα πέρασε από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους και πολλά είναι τα ερωτήματα για τους χειρισμούς στο σταθμαρχείο Λάρισας, πέρα από το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη. Ο προφυλακιστέος σταθμάρχης Λάρισας έπιανε βάρδια στις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί. Είναι μία από τις τρεις 9ωρες βάρδιες καθώς οι άλλες δύο είναι από τις 6 το πρωί μέχρι και τις 3 το μεσημέρι και από τις 2 το μεσημέρι μέχρι και τις 11 το βράδυ.

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Σε πολύ κρίσιμη κατάσταση ο μοναδικός επιζών του πρώτου βαγονιού – Το μήνυμα των γονιών του ΒΙΝΤΕΟ
Δυστύχημα Τέμπη: Σήμερα το «αντίο» στον άτυχο μηχανοδηγό Γιώργο Κουτσούμπα στην Αμαλιάδα
Σε κάθε μία από αυτές, εκτός της βραδινής, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν βάρδια δύο σταθμάρχες. Ένας έμπειρος και ένας νέος, η βάρδια του οποίου όμως είναι 8ωρη.

  •  πρωινή: 06:00 – 15:00 – 2 σταθμάρχες
  • απογευματινή: 14:00 – 23:00 – 2 σταθμάρχες
  • βραδινή: 22:00 – 07:00 – 1 σταθμάρχης

«Είναι προφανές ότι η δική του ευθύνη, στο μέτρο που υπάρχει, καλύπτει ένα μικρό μόνο μέρος του όλου φάσματος εγκληματικών ελλείψεων, λαθών και παραλείψεων που συνδέονται με το τραγικό αυτό δυστύχημα» ανέφερε ο δικηγόρος του κατηγορούμενου σταθμάρχη Αριστοτέλης Χαραλαμπάκης.

Στο κάδρο των ερευνών φέρεται να μπαίνει ο σταθμάρχης η βάρδια του οποίου, το βράδυ που σημειώθηκε η τραγωδία, ξεκινούσε στις 2 το μεσημέρι και τελείωνε στις 11 το βράδυ. Για μία ώρα, από τις 10 μέχρι τις 11, θα έπρεπε να βρίσκεται στο πόστο του, μαζί με τον 59χρονο.

Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει η ΕΡΤ, έφυγε περίπου μισή ώρα πριν από την λήξη της βάρδιας του, αφήνοντας μόνο του τον κατηγορούμενο. Στα χέρια της ανακρίτριας, βρίσκεται το σχετικό βαρδιόχαρτο, το οποίο παρέδωσε μάρτυρας «κλειδί» κατά τη χθεσινή του πολύωρη κατάθεση.

Πρόκειται για τον σταθμάρχη, που έφυγε στις 11 το βράδυ, όταν έληξε η βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα και πήγε στη Λάρισα φτάνοντας περίπου μισή ώρα αργότερα, όταν είχε ήδη σημειωθεί το δυστύχημα, μένοντας μαζί με τον 59χρονο μέχρι και την προσαγωγή του από τους Αστυνομικούς, ενώ ο ίδιος συνέχισε να εργάζεται στο σταθμαρχείο μέχρι το πρωί.

Τα τέσσερα μοιραία πρόσωπα
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το Mega, 4 είναι τα μοιραία πρόσωπα στην υπόθεση.

  • Ο σταθμάρχης της Λάρισας που την κρίσιμη ώρα έκανε το μοιραίο λάθος
  • Ο επόπτης, που επέλεξε τον 59χρονο ως επικεφαλής της βάρδιας την νύχτα του δυστυχήματος
  • Ο σταθμάρχης βάριδας 14.00-23.00 που έφυγε μισή ώρα νωρίτερα
  • Ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που δεν αντέδρασε στην κίνηση του τρένου στην άνοδο

Από το χαρτί των βαρδιών του Φεβρουαρίου, το οποίο εξασφάλισε το Mega, υπάρχουν 15 σταθμάρχες στη Λάρισα.

Με βάση το βαρδιόχαρτο, από τις 10 μέχρι τις 7 της επόμενης μέρας, είχε βάρδια μόνος του ο μοιραίος σταθμάρχης.

Ο 2ος, (στη βάρδια 2-11) ήταν ο σταθμάρχης Χ. που άλλαξε στο «μιλητό» με τον σταθμάρχη Π.

Ο σταθμάρχης Π. έφυγε από τη βάρδια μισή ώρα νωρίτερα. Το Intercity 62 πέρασε από το σημείο στις 23.04.

Αναφορικά με τον 59χρονο σταθμάρχη, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, ενώ ήταν σταθμάρχης τοποθετημένος, λόγω της απειρίας του, το βαρδιόχαρτο αναγράφει πως δεν έχει βάρδια, είναι σε μαθητεία, αναφέρει το Mega.

Η αναρρωτική… μετά την τραγωδία
Την ίδια ώρα, ερευνώνται και τυχόν ευθύνες του επιθεωρητή του ΟΣΕ Λάρισας, ο οποίος έλαβε αναρρωτική άδεια, λίγες μόνο ώρες μετά την τραγωδία. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, εμφανίστηκε στα Εξωτερικά Ιατρεία της Νευροχειρουργικής του Νοσοκομείου Βόλου, με πόνο στη μέση, αναζητώντας τον διευθυντή της κλινικής, ο οποίος όμως δεν είχε ιατρείο και τον παρέπεμψε σε άλλον γιατρό που τελικά του υπέγραψε την αναρρωτική.

Με εντολή του υπουργού Υγείας ζητήθηκε κατεπείγουσα έρευνα για να εξετασθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις που χορηγήθηκε η άδεια.

«Όταν μια αναρρωτική άδεια είναι πλησίον αυτού του συμβάντος είναι εύλογο να δημιουργεί μια υπόνοια που πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο ευσταθεί. Και σε αυτό το κομμάτι είμαστε κάθετοι, θα αποδοθούν ευθύνες αν δεν συντρέχουν λόγοι για την αναρρωτική άδεια και όσοι την έχουν δώσει θα τεθούν σε άμεση αργία» τόνισε ο Θάνος Πλεύρης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι.

Ο επιθεωρητής, βρίσκεται ήδη σε αργία ενώ φέρεται κατά την κατάθεση του ενώπιον των ανακριτικών αρχών την Παρασκευή, να υποστήριξε μεταξύ άλλων πως βάσει του φύλλου θα έπρεπε αυτή τη μία ώρα, πριν την φονική σύγκρουση των δύο τρένων, να εργάζονται τρεις σταθμάρχες. Την ίδια ώρα υποστηρίζει πως η απόφαση να τεθεί σε αργία στερείται νομικής βάσης.

Πηγές από το περιβάλλον του σταθμάρχη περιέγραψαν τι υποστηρίζει ο κατηγορούμενος, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της ΕΡΤ, Αλέξανδρο Καλαφάτη. Συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι τη μοιραία μέρα υπήρξαν επτά διαφορετικές προβληματικές καταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο – βλάβες που είχαν γίνει πριν τη φονική σύγκρουση. Ο φόρτος αυτός φέρεται να του δημιούργησε μεγάλο άγχος.

Επίσης, υποστηρίζει ότι έμεινε μόνος του από τις 10 ή 10:30 μέχρι τις 11 και θα επιμείνει στο πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, δηλαδή στο πρωτόκολλο που συντάσσεται όταν παραδίδει ο προηγούμενος σταθμάρχης τη βάρδια του στον επόμενο.

Πρόκειται για μια ώρα που συνυπάρχουν αυτός που φεύγει και αυτός που έρχεται ωστόσο ο σταθμάρχης υποστηρίζει ότι δεν έπρεπε να γίνει η παράδοση παραλαβή λόγω εκκρεμοτήτων, δηλαδή επειδή είχε καθυστερήσει η αμαξοστοιχία να φτάσει και επειδή υπήρχε μια εκκρεμότητα, δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον κι ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 11 και στη συνέχεια να αποχωρήσει αφού λυθούν οι εκκρεμότητες.

Επικαλείται κενό μνήμης σε σχέση με το τι συνέβη με το κλειδί. Είπε ότι δεν μπορεί να θυμηθεί τι έγινε, εάν το γύρισε ή όχι, αν το επανέφερε δηλαδή στη θέση του ή όχι.

Πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν σε σχέση με τις συνθήκες τοποθέτησής του στη συγκεκριμένη θέση, ότι είχαν προκηρυχθεί θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν όλες. Ουσιαστικά ήταν θέσεις που ήταν να καλυφθούν από ανθρώπους, από την κινητικότητα.

Όχι νέους σταθμάρχες, αλλά από ανθρώπους οι οποίοι ήταν στο παρελθόν -όπως ο ίδιος μέχρι το 2011- στον ΟΣΕ, μετακινήθηκαν μέσω μετάταξης σε άλλους φορείς -ο συγκεκριμένος στο Υπουργείο Παιδείας – και στη συνέχεια επέστρεψε το 2022 στον ΟΣΕ. Λέει λοιπόν ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας για τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις που αφορούσαν σε άτομα τα οποία ήταν ούτως ή άλλως κατά το παρελθόν στον ΟΣΕ.

Από βοηθός… μόνος σε κομβική βάρδια
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, στις βάρδιες του Μαρτίου για τους σταθμάρχες, ο κατηγορούμενος ήταν εφεδρικός σταθμάρχης ή βοηθός σταθμάρχη στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, ο οποίος είναι ένας σταθμός λιγότερο κομβικός, λιγότερο κεντρικός σε σχέση με αυτόν της Λάρισας.

Όπως είπε ο Α. Καλαφάτης δημιουργείται το ερώτημα πώς γίνεται να αφέθηκε μόνος του, να είναι ο βασικός δηλαδή σταθμάρχης την 28η Φεβρουαρίου, από τη στιγμή που εξακολουθούσε σε κάποιες από τις βάρδιες του Μαρτίου να είναι βοηθός σταθμάρχη και μάλιστα σε λιγότερο κεντρικούς σταθμούς.