Τι θα γίνει με τα  ΚΤΕΛ που θα καλύψουν αστικά δρομολόγια στην Αττική – Τι λένε υπουργείο και ΟΑΣΑ

Τα δρομολόγια σε 60 γραμμές που εξυπηρετούν κυρίως περιφερειακές περιοχές να βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα, πολλοί δήμοι να μη γνωρίζουν εάν από την Παρασκευή θα διαθέτουν δημόσια συγκοινωνία και χιλιάδες επιβάτες να αγωνιούν εάν από αύριο θα μπορούν να μετακινούνται ακόμα και για να μεταβούν στη δουλειά τους.

ΚΤΕΛ

Χάος  επικρατεί σχετικά με το καθεστώς, με το οποίο θα κυκλοφορήσουν από αύριο, Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ που εκτελούν αστική συγκοινωνία στην Αττική καλύπτοντας έργο που τους έχει παραχωρηθεί από τον ΟΑΣΑ.

Τόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και ο ΟΑΣΑ διαβεβαιώνουν ότι η συγκοινωνία δεν πρόκειται να διαταραχθεί και τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ θα εξέλθουν κανονικά από τα αμαξοστάσια προκειμένου να εξυπηρετήσουν τα προγραμματισμένα δρομολόγια.

Ωστόσο, κανείς δεν εξηγεί με ποιον τρόπο θα καταστεί αυτό δυνατό αφού η σύμβαση μεταξύ του Οργανισμού και των ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο λήγει και δε θα βρίσκεται σε ισχύ από αύριο, ενώ και η ετήσια παράτασή της, η οποία επιχειρήθηκε δύο φορές από τον ΟΑΣΑ, απορρίφθηκε ισάριθμες φορές από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Στον «αέρα» τα δρομολόγια 60 γραμμών

Το αποτέλεσμα είναι τα δρομολόγια σε 60 γραμμές που εξυπηρετούν κυρίως περιφερειακές περιοχές να βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα, πολλοί δήμοι να μη γνωρίζουν εάν από την Παρασκευή θα διαθέτουν δημόσια συγκοινωνία και χιλιάδες επιβάτες να αγωνιούν εάν από αύριο θα μπορούν να μετακινούνται ακόμα και για να μεταβούν στη δουλειά τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr, το μέγεθος του αλαλούμ που έχει προκληθεί φαίνεται και από το γεγονός ότι στα εμπλεκόμενα ΚΤΕΛ έχει βγει ένα ενδεικτικό βαρδιολόγιο, διαφορετικό για το καθένα και χωρίς να έχει διευκρινιστεί το καθεστώς λειτουργίας της συγκοινωνίας ούτε στους ίδιους τους εργαζομένους των ΚΤΛ. Βάσει των ίδιων πληροφοριών, τα ΚΤΕΛ Αττικής και Εύβοιας έχουν βγάλει έως τώρα υπηρεσία μόνο για αύριο Παρασκευή, τα ΚΤΕΛ Θήβας για όλο το μήνα και το ΚΤΕΛ Κορίνθου για την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο.

Από την πλευρά τους πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δηλώνουν ότι επισήμως η δεύτερη απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν έχει φτάσει στο υπουργείο, ενώ κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους για τις κινήσεις που έχουν γίνει. Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, έχει αποφασιστεί η υποβολή αίτησης ανάκλησης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά κανείς δε λέει ευθέως εάν η κίνηση αυτή αρκεί προκειμένου να συνεχιστεί η συγκοινωνία μέσω των ΚΤΕΛ.

Δεδομένου όμως ότι από την 7η Οκτωβρίου 2022 τα ΚΤΕΛ δε θα μπορούν να πληρώνονται από το Δημόσιο αφού δε θα έχουν σύμβαση σε ισχύ, ίσως βρει αντίκρυσμα η έντονη φημολογία των τελευταίων ωρών που θέλει να εξετάζεται η λύση της κάλυψης αυτών των δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ… άνευ αποζημίωσης. Βάσει της νομοθεσίας, η αίτηση ανάκλησης πρέπει να εξεταστεί εντός προθεσμίας 30 ημερών. Ωστόσο, στόχος είναι αυτό να γίνει το συντομότερο δυνατό, ιδανικά μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

 

Το μόνο βέβαιο είναι ότι έως και αυτήν την ώρα δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με τη συγκοινωνιακή κάλυψη της πρωτεύουσας από αύριο Παρασκευή. Σε κάθε περίπτωση η ΟΣΥ δε θα μπορούσε να καλύψει και αυτά τα δρομολόγια καθώς μετά βίας τα οχήματα και οι οδηγοί της επαρκούν για τη δρομολόγηση λεωφορείων στις υπόλοιπες γραμμές.

Άλλωστε, στο σχέδιο σύμβασης που απορρίφθηκε είχε ζητήσει την αύξηση των εξυπηρετούμενων από τα ΚΤΕΛ γραμμών από 60 σε 72. Να σημειωθεί επίσης ότι συνεχίζονται αμείωτες και οι παραιτήσεις των νεοπροσληφθέντων οδηγών, οι οποίοι εγκαταλείπουν άρον άρον την εταιρία αφού δεν αναγνωρίζεται μισθολογικά η προϋπηρεσία τους στον ιδιωτικό τομέα.

Από την πλευρά του το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ σε σημερινή του ανακοίνωση απαντώντας στις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή ότι αισθάνεται περήφανος για την ιδιωτικοποίηση του 20% του συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα και του 40% στη Θεσσαλονίκη, δηλώνει ότι «η πανδημία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει άλλοθι για την όποια ειδεχθή σκέψη για την ιδιωτικοποίηση των Οδικών Συγκοινωνιών», ενώ προσθέτουν ότι οι ιδιώτες μεταφορείς των ΚΤΕΛ λαμβάνουν εκατομμύρια ευρώ με απευθείας αναθέσεις χωρίς να προσφέρουν ούτε στοιχειωδώς το επιθυμητό έργο για τους πολίτες της Αττικής. Αναρωτιούνται μάλιστα «από που απορρέει αυτή η υπερηφάνεια όταν:

υπάρχει σωρεία καταγγελιών από φορείς για μη εκτέλεση δρομολογίων

αμφισβητείται η άδεια λειτουργίας και σφραγίζονται «αμαξοστάσια» των ΚΤΕΛ

κυκλοφορούν εικόνες οχημάτων χωρίς πινακίδες

κάνουν το γύρο του διαδικτύου βίντεο με ΚΤΕΛ να βάζουν καύσιμο την ώρα που εκτελούν δρομολόγια με τους επιβάτες μέσα

η τηλεματική αγνοείται όπως φυσικά κάθε έλεγχος

οι συνάδελφοι οδηγοί των ΚΤΕΛ αναγκάζονται σε εξαντλητικά ωράρια κακοπληρωμένοι ή απλήρωτοι με εργασιακές σχέσεις λάστιχο»

«Πόλεμος» και για τα λεωφορεία leasing

Στο μεταξύ «πόλεμος» έχει ξεσπάσει μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης και για τα μισθωμένα λεωφορεία με τη μέθοδο του leasing, τα οποία χρησιμοποιεί η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες).

Ύστερα από δημοσίευμα της εφημερίδας «Δημοκρατία» που έκανε λόγο για σκανδαλώδεις συμβάσεις, το υπουργείο απάντησε σημειώνοντας ότι «στη συστηματική προσπάθεια που κάνουμε τα τελευταία τρία χρόνια για να αυξήσουμε τα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας, ένα από τα πιο αποτελεσματικά όπλα που χρησιμοποιούμε είναι η μέθοδος του leasing. Έτσι, ενώνοντας δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, καταφέραμε να έχουμε διαθέσιμα καθημερινά 293 επιπλέον λεωφορεία».

Αναφορικά με τις συμβάσεις το υπουργείο επισημαίνει τα εξής:

Εν μέσω πανδημίας, επιλέξαμε λύσεις που μπορούσαν να αποδώσουν άμεσα αποτελέσματα. Διαγωνισμός για νέα λεωφορεία έχει ήδη προκηρυχθεί, όμως εξ ορισμού είναι πολύ πιο χρονοβόρος, ενώ – ούτως ή άλλως – δεν υπήρχαν διαθέσιμα νέα λεωφορεία στην αγορά.
Η μέθοδος του leasing είναι διεθνώς αποδεκτό ότι είναι η πλέον συμφέρουσα οικονομικά, αφού στο κόστος της συμπεριλαμβάνεται και το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων συντήρησης.

Συγκεκριμένα, το κόστος συντήρησης ενός λεωφορείου leasing κυμαίνεται στα 8.000 ευρώ ετησίως, την ίδια στιγμή που για ένα τυπικό όχημα της ΟΣΥ φθάνει τα 25.200 ευρώ. Συνεπώς, στα 293 λεωφορεία η εξοικονόμηση μόνο από τη συντήρηση είναι μεγαλύτερη από 5 εκατομμύρια ευρώ και στην τριετία το Ελληνικό Δημόσιο εξοικονομεί πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ.

Όλα τα λεωφορεία που προμηθευτήκαμε με αυτή τη μέθοδο, είναι πιο σύγχρονα από όσα οχήματα του ΟΑΣΑ ήδη κυκλοφορούσαν στο δρόμο, απολύτως ασφαλής και λειτουργικά.
Όλες οι σχετικές διαδικασίες και συμβάσεις έχουν ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Εφαρμόζοντας το ολοκληρωμένο σχέδιό μας, έχουμε καταφέρει να αυξήσουμε τα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας από 850 σε 1300. Έτσι, η Αθήνα -όπως και η Θεσσαλονίκη- είναι από τις ελάχιστες πόλεις σε όλο τον κόσμο που αύξησαν τους στόλους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς τους εν μέσω πανδημίας.

«Στα λεωφορεία, εκτός από συνωστισμούς, παρανομίες και αντισυνταγματικότητες έχουμε και μεγάλο «φαγοπότι», είχε επισημάνει νωρίτερα ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση Μητσοτάκη οφείλει εξηγήσεις, είναι υπόλογη σε ευθύνες».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επανήλθε στο θέμα μετά την ανακοίνωση του υπουργείου τονίζοντας πως «το σχόλιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Κ. Καραμανλή, σε σχέση με τα πολυμεταχειρισμένα λεωφορεία που νοικιάστηκαν πανάκριβα μέσω leasing, αποτελεί ομολογία ενοχής.

Θα ήταν άξια σχολιασμού αν ο κ. Καραμανλής είχε αναλάβει πριν ένα, τρεις ή έξι μήνες. Είναι όμως εδώ και τρία χρόνια ο υπουργός των απευθείας αναθέσεων, του πανάκριβου leasing και των γαντιών που αγόρασε από ένα επιπλάδικο στις Σέρρες. Θα του λέγαμε να μην εκτίθεται, αλλά πλέον αυτό δεν είναι εφικτό» κατέληξε.