Τι ζήτησε η Αχαΐα στη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών για την Πατρών-Πύργου

Συνάντηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ενόψει της παράδοσης του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος

Τι ζήτησε η Αχαΐα στη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών για την Πατρών-Πύργου

Ενημερωτική συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας και τους Δημάρχους των περιοχών της Αχαΐας και της Ηλείας, από τις οποίες θα διέρχεται ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, πραγματοποίησαν, σήμερα, στο Υπουργείο, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος, ενόψει της προγραμματισμένης παράδοσης του Αυτοκινητοδρόμου στην κυκλοφορία, στις 31 Ιουλίου 2025.

Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, οι Δήμαρχοι Πατρέων Κώστας Πελετίδης, Δυτικής Αχαΐας Γρηγόρης Αλεξόπουλος, Ανδραβίδας – Κυλλήνης Γιάννης Λέντζας, Ήλιδας Χρήστος Χρηστόπουλος, Πηνειού Αλέξιος Καστρινός και Πύργου Στάθης Καννής, καθώς και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. Παναγιώτης Παπανικόλας.

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης παρουσιάστηκε το πλαίσιο της λειτουργίας του Αυτοκινητόδρομου, ενώ συζητήθηκαν ειδικότερα θέματα που αφορούν στις τοπικές κοινωνίες, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και συνδεσιμότητας στην περιοχή.

Ποια θέματα έθεσε ο Πελετίδης για τα συμπληρωματικά έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου

Με αφορμή τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα, 15 Ιούλη στην Αθήνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα,  ενόψει της ολοκλήρωσης και της παράδοσης του πρώτου τμήματος του Αυτοκινητοδρόµου Πατρών – Πύργου, o Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης κατέθεσε το παρακάτω υπόμνημα με τα ζητήματα που κρίνεται απαραίτητο να επιλυθούν, ώστε να εξασφαλιστεί η καθημερινότητα και η ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής:

 

«Το πρώτο ζήτημα αφορά την Αντιπλημμυρική Προστασία περιοχών Δημοτικών Ενοτήτων Βραχνεΐκων και Παραλίας από τη λειτουργία του Νέου Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος και την πρόταση για συμπληρωματική απαλλοτρίωση βοηθητικής οδού στα Τσουκαλέικα, για το οποίο έχει συζητήσει το Δημοτικό Συμβούλιο Πατρέων στην 31η Συνεδρίασή του  έτους 2024 και έχει εγκρίνει ομόφωνα (αρ. απόφασης 361/23-10-2024, ΑΔΑ: 6Ω1ΖΩΞΙ-Ψ8Λ)  τα παρακάτω:

  • «Να γίνει πλήρης σχεδιασμός και υλοποίηση δικτύου αντιπλημμυρικής προστασίας των κοινοτήτων Ροϊτίκων, Μονοδενδρίου, Βραχνεΐκων, Τσουκαλεΐκων και Καμινίων από την κατασκευή και λειτουργία του, ώστε τα όμβρια από την ανάντη του αυτοκινητοδρόμου περιοχή και το κατάστρωμά του να διοχετεύονται έως τη θάλασσα με ασφάλεια, όπως ανωτέρω αναλυτικά προτείνεται ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο τεχνικώς κριθεί ως αποτελεσματικός για την προστασία ανθρώπων και περιουσιών.
  • Να γίνει ασφαλτόστρωση του βοηθητικού οδικού δικτύου που χαράσσεται και κατασκευάζεται για την επικοινωνία των οικισμών κατά μήκος του Αυτοκινητόδρομου στις Δημοτικές Ενότητες Παραλίας και Βραχνεΐκων.
  • Να γίνει συμπληρωματική νέα χάραξη της βοηθητικής οδού στα Τσουκαλέικα, όπως περιγράφεται στην από Ιουλίου 2024 Τεχνική Έκθεση του πολιτικού μηχανικού Τ.Ε. – ΕΔΕ Κων/νου Γραβάνη.
  • Να διανοιγεί βοηθητική οδός εντός της ζώνης απαλλοτρίωσης, παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο στο ύψος του οικισμού Ρομά στην κοινότητα Βραχνεΐκων για την εξυπηρέτηση των εκεί λειτουργούντων μηχανουργείων.»

 

Η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης (Ε.Υ.Δ.Ε. / Κ.Σ.Ε.Σ.Π.) της Γενικής Δ/νσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Μεταφορών με έγγραφό της (Αρ. Πρωτ. Β/Ε5/Φ3.1/7000 15-01-2025) αναφέρει ότι υπεβλήθη Τεχνική Έκθεση από την κατασκευαστική Κ/Ξ ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ με θέμα την «Εξέταση αντιπλημμυρικών προβλημάτων κατάντη των οχετών του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος», σύμφωνα με την οποία στην Δημοτική Ενότητα Βραχνεΐκων προέκυψαν 3 κρίσιμα σημεία 19 Σημαντικά και 5 Μέτρια.  Αναφέροντας δε πως «τα αντιπλημμυρικά που απαιτούν παρεμβάσεις είναι εκτός των ορίων του Έργου και των ορίων ευθύνης του παραχωρησιούχου, δεν είναι απαραίτητα για την αντιπλημμυρική προστασία του αυτοκινητοδρόμου αλλά για τις κατάντη ιδιοκτησίες κάθε είδους (σπίτια, βιομηχανίες και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, αγροκτήματα κ.λ.π) που θα επηρεαστούν από τις διερχόμενες απορροές, δεδομένου ότι στο πλήθος των περιπτώσεων οι φυσικοί αποδέκτες είναι ανεπαρκείς».

Με βάση το παραπάνω έγγραφο «ο εγκεκριμένος υδραυλικός σχεδιασμός του έργου παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος, διατήρησε την προϋπάρχουσα λειτουργία του υδρογραφικού δικτύου (κοίτες και μισγάγγειες ρεμάτων) των περιοχών ανάντη και κατάντη του Αυτοκινητόδρομου, ως επίσης την διόδευση του δικτύου αυτού και των ομβρίων που μεταφέρει από τις περιοχές ανάντη του Αυτοκινητοδρόμου προς τα κατάντη διαμέσου των προϋπαρχόντων οχετών υπό τον Αυτοκινητόδρομο. Τα όμβρια του Αυτοκινητόδρομου είναι ένα μέρος των ομβρίων των ανάντη λεκανών του Αυτοκινητοδρόμου, τα οποία διέρχονται από αυτόν προς το κατάντη μέσω των προϋπαρχόντων υδραυλικών ανοιγμάτων», ενώ αναφέρεται ότι πραγματοποιήθηκαν τεχνικά έργα στις διασταυρώσεις του Αυτοκινητόδρομου με ρέματα.

Στο παραπάνω έγγραφο γίνεται ξεκάθαρο πως δεν έχει διασφαλιστεί η πλήρης διοχέτευση των ομβρίων υδάτων ως τη θάλασσα, αφού χαρακτηριστικά επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης (η οποία με την υπογραφή της και κάθε τροποποίησή της κυρώνεται από τη Βουλή και αποτελεί Νόμο του Κράτους), ορίζεται ακριβώς ποιο Έργο σχετικά με την Μελέτη – Κατασκευή, καθώς και τη Λειτουργία Συντήρηση-Εκμετάλλευση αυτού θα υλοποιηθεί, και στο οποίο δεν περιλαμβάνονται τα ρέματα και οι οχετοί καθ’ όλο το μήκος τους.

Τα κρίσιμα αυτά συμπληρωματικά έργα απαιτείται να υλοποιηθούν, καθώς αφορούν τη ζωή και την ασφάλεια των κατοίκων και είναι άρρηκτα δεμένα με την δημιουργία του Νέου Αυτοκινητοδρόμου, του οποίου η κατασκευή δεν επηρεάζει μόνο τις όμορες σε αυτόν ιδιοκτησίες, αλλά ολόκληρες περιοχές.

Δεύτερο και σημαντικό ζήτημα που προκύπτει από την δημιουργία Σταθμού Διοδίων στα Καμίνια είναι η κίνηση των αυτοκινήτων στην Παλαιά Εθνική Οδό, μέσα από τους οικισμούς, η οποία αναμένεται να αυξηθεί. Το ίδιο συμβαίνει σήμερα και στη Νέα Εθνική Οδό Πατρών Κορίνθου στα σημεία που υπάρχουν διόδια, με την κίνηση να είναι αυξημένη ειδικά τους θερινούς μήνες στην Παλαιά Εθνική Οδό. Σας είναι γνωστό το αίτημα του Δημοτικού Συμβουλίου για την κατάργηση των διοδίων, αίτημα το οποίο συνεχίζουμε να διεκδικούμε και αποτελεί την οριστική λύση για την απρόσκοπτη χρήση του αυτοκινητόδρομου από τους εργαζόμενους και τους κατοίκους της περιοχής. Με την ύπαρξη όμως των σταθμών είναι απαραίτητο για την ασφάλεια των κατοίκων να υπάρξει μέριμνα για την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών, για πεζούς και οχήματα, σε όλο το μήκος της Παλαιάς Εθνικής Οδού, όπου αυτή διέρχεται μέσα από τους οικισμούς.

Ήδη όλο αυτό το διάστημα έχουν τοποθετηθεί (με προσωρινή εγκατάσταση) φωτεινοί σηματοδότες έξω από το Δημοτικό Σχολείο Καμινίων και στην διασταύρωση της Π.Ε.Ο. με την οδό Αγίου Σπυρίδωνος, κατόπιν αιτημάτων, του Δημοτικού Σχολείου, της Τοπικής Κοινότητας, της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής του Δήμου μας και του Δήμου Πατρέων. Θεωρούμε κρίσιμο να τοποθετηθούν μόνιμοι φωτεινοί σηματοδότες, για την ασφάλεια μαθητών, εκπαιδευτικών και κατοίκων όταν διασχίζουν μια οδό με μεγάλη κυκλοφορία, όλες τις ώρες της ημέρας.

Τέλος είναι σημαντικό να αποκατασταθεί και να συντηρηθεί το δίκτυο της Παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών Πύργου στην οποία διοχετεύτηκε η κίνηση όλο αυτό το διάστημα της κατασκευής του Νέου Αυτοκινητοδρόμου, με αποτέλεσμα την καταπόνηση του οδοστρώματος.

Η αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών από τις οποίες διέρχεται ο νέος Αυτοκινητόδρομος Πατρών –Πύργου, το έργο σύνδεσης (SR) στα Τσουκαλέικα, καθώς και η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών σε όλο το μήκος της Παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών-Πύργου, αποτελούν ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν πριν την παράδοση του Αυτοκινητοδρόμου σε χρήση, είναι σχετιζόμενα με την κατασκευή του και αποτελούν έργα που εξασφαλίζουν την προστασία της ζωής των κατοίκων της περιοχής, αλλά και της περιουσίας τους».

Η ανακοίνωση του Δήμου Δυτικής Αχαΐας

Kρίσιμα εκκρεμή ζητήματα εν όψει της παράδοσης στην κυκλοφορία, την 31η Ιουλίου, των πρώτων 65 χιλιομέτρων του νέου αυτοκινητόδρομου της Πατρών- Πύργου, από τον Αλισσό έως τον Πύργο, έθεσε στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας, Γρηγόρης Αλεξόπουλος.

Ο κ. Αλεξόπουλος συμμετείχε στη σύσκεψη που συγκάλεσε ο Υπουργός παρουσία και του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος, Ν. Φαρμάκη και των Δημάρχων Πατρέων, Πύργου, Ανδραβίδας- Κυλλήνης, Πηνειού και Ήλιδας με σκοπό την ενημέρωση των τοπικών φορέων σχετικά με την εξέλιξη των εργασιών και την καταγραφή εκκρεμοτήτων σε θέματα οδικής ασφάλειας και πλήρους αξιοποίησης του αυτοκινητόδρομου.

Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας στην τοποθέτησή του, έθεσε την επιτακτική ανάγκη διασύνδεσης του νέου αυτοκινητόδρομου με σημαντικές υποδομές, όπως η ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, το Αεροδρόμιο του Αράξου και το αστικό κέντρο της Κάτω Αχαΐας, επισημαίνοντας πως είναι βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής με πολλαπλά οικονομικά και τουριστικά οφέλη, καθώς επίσης και την ολοκλήρωση συμπληρωματικών έργων που είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα της Πατρών- Πύργου, όπως το παράπλευρο βοηθητικό οδικό δίκτυο και η αντιπλημμυρική θωράκιση των οικισμών από τους οποίους διέρχεται ο δρόμος.

Ακόμη, ο κ. Αλεξόπουλος εστίασε στην αναγκαιότητα βελτίωσης και συντήρησης της παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών- Πύργου, η οποία έχει επιβαρυνθεί σημαντικά εξαιτίας των έργων κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου, ενώ και μετά την παράδοσή του αναμένεται να συνεχίσει να αποτελεί κυρίαρχη οδική αρτηρία για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων και των εργαζομένων στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ. και όλης της Δυτικής Αχαΐας. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμαρχος ζήτησε να υπάρξει μέριμνα και σχεδιασμός εκ μέρους του Υπουργείου ειδικού χρηματοδοτικού προγράμματος αποκατάστασης της δημοτικής και επαρχιακής οδοποιίας σε όλο τον Δήμο με έμφαση στα σημεία που υπάρχουν εκτεταμένες φθορές λόγω της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων.

Τέλος, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας αναφέρθηκε και στις τιμές των διοδίων, τα οποία θα λειτουργήσουν εντός της Αχαΐας (μετωπικός σταθμός στα Καμίνια), αλλά και εντός των γεωγραφικών του ορίων (πλευρικός σταθμός στα Καρέικα), ζητώντας δίκαιη και κλιμακωτή τιμολόγηση με εκπτώσεις και ειδικά τιμολόγια για τους κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής.

«Λίγες ημέρες πριν παραδοθεί ένα από τα πλέον στρατηγικά έργα υποδομής στην περιοχή μας, είχαμε την ευκαιρία να θέσουμε στον Υπουργό κρίσιμα ζητήματα που είναι σε εκκρεμότητα και πρέπει να διευθετηθούν άμεσα, ώστε ο νέος αυτοκινητόδρομος να παρέχει ασφάλεια, να είναι λειτουργικός, βιώσιμος και να προσδίδει αναπτυξιακή προοπτική στην περιοχή μας. Εξ αρχής έγιναν λάθη και παραλείψεις που οφείλουμε να αποκαταστήσουμε με προτεραιότητα την οδική ασφάλεια και την προσβασιμότητα, την αξιοποίηση του έργου για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και του τουρισμού, της προσέλκυσης επενδύσεων και της περιφερειακής ανάπτυξης. Το θετικό είναι πως υπάρχει διάθεση συνεργασίας και πολιτική βούληση», δήλωσε ο κ. Αλεξόπουλος μετά τη σύσκεψη.