Το λιμάνι Κυλλήνης… στην πρίζα – Οσα παρουσιάστηκαν στην ημερίδα του RouteLab

Η εκδήλωση ανέδειξε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία, με παράδειγμα στην καινοτόμο υποδομή ηλεκτροδότησης πλοίων από ξηράς (cold ironing) στο λιμάνι της Κυλλήνης, που εξυπηρετεί τις γραμμές με Ζάκυνθο, Πόρο, Σάμη και Πίσω Αετό.

Το λιμάνι Κυλλήνης… στην πρίζα - Οσα παρουσιάστηκαν στην ημερίδα του RouteLab

Η δύσκολη μετάβαση των λιμανιών και της ναυτιλίας σε ένα βιώσιμο και πράσινο μέλλον αποτέλεσε το θέμα ημερίδας που πραγματοποιήθηκε χθες στο πλοίο Fior di Levante, στο λιμάνι της Κυλλήνης, με πρωτοβουλία του RouteLab. Η εκδήλωση ανέδειξε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία, με παράδειγμα στην καινοτόμο υποδομή ηλεκτροδότησης πλοίων από ξηράς (cold ironing) στο λιμάνι της Κυλλήνης, που εξυπηρετεί τις γραμμές με Ζάκυνθο, Πόρο, Σάμη και Πίσω Αετό.

Οπως τόνισε ο συντονιστής της συζήτησης, καθηγητής του ΕΜΠ Ιωάννης Προυσαλίδης, στόχος είναι η μείωση 55% των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία έως το 2055, με την ηλεκτροδότηση να αποτελεί το πιο ώριμο τεχνολογικά μέτρο.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας παρουσίασε τον σχεδιασμό του υπουργείου για τον εκσυγχρονισμό των λιμένων. Εχουν ήδη δεσμευθεί 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021–2027 και 100 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση περίπου 30 λιμανιών, με έμφαση στις πράσινες υποδομές. Στόχος είναι ως το 2032 να διαθέτουν υποδομές cold ironing 23 ελληνικά λιμάνια, με την Κυλλήνη μεταξύ των πρώτων.

Παράλληλα, δρομολογείται πρόγραμμα ψηφιοποίησης και ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Τον στρατηγικό ρόλο της σύνδεσης λιμανιών με σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα ανέδειξε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Δήμας. Αναφέρθηκε στην πρόοδο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, αλλά και στη βελτίωση των διεθνών διασυνδέσεων προς Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουκρανία.

Επισήμανε ότι μέχρι το 2026 η Ολυμπία Οδός θα αποτελέσει τον πρώτο ενεργειακά «πράσινο» αυτοκινητόδρομο της Ευρώπης.
Στο πεδίο της τοπικής ανάπτυξης, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος παρουσίασε τις «πράσινες» πρωτοβουλίες του λιμανιού της Πάτρας, όπως δενδροφυτεύσεις, αντικατάσταση φωτισμού με LED που θα τροφοδοτούνται από φωτοβολταϊκά και μελέτη ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή. Ο καθηγητής Γεώργιος Στεφανίδης από το Πανεπιστήμιο Πατρών παρουσίασε το έργο Blue Phasma, που αφορά τη διαχείριση αποβλήτων και την ενίσχυση της βιωσιμότητας των λιμανιών.

Η επιχειρηματική πλευρά στάθηκε κυρίως στο κόστος. Ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Levante Ferries Στρατής Απέργης υπογράμμισε ότι η ηλεκτροδότηση είναι το μόνο αποτελεσματικό μέσο μείωσης εκπομπών, προειδοποιώντας όμως ότι αν το ρεύμα δεν είναι «πράσινο», το κόστος θα μετακυλιστεί στον επιβάτη. Ο Σπύρος Πασχάλης (Sea Ahead Marine) εκτίμησε ότι κάθε πλοίο χρειάζεται επένδυση 500.000–1.000.000 ευρώ για να είναι έτοιμο ως το 2029, ενώ τόνισε την ανάγκη σταθερής τιμής κιλοβατώρας.

Από τον ΔΕΔΔΗΕ, ο Ορέστης Τόγιας, διευθυντής Διεύθυνσης Συντονισμού, Ενημέρωσης Διοίκησης και Μετοχών, ανέφερε ότι μόνο για τα ελληνικά λιμάνια οι επενδύσεις ηλεκτροδότησης πλοίων που απαιτούνται, ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕ Δημήτρης Φούρλαρης ανέφερε ότι στην Κυλλήνη δημιουργείται ένα «εργαστήριο» χρηματιστηρίου ενέργειας για τα λιμάνια.

Ο δήμαρχος Ανδραβίδας – Κυλλήνης Ιωάννης Λέντζας εξέφρασε την πρόθεση της τοπικής κοινωνίας να μετατραπεί η Κυλλήνη σε πιλοτικό πράσινο λιμάνι, καλώντας σε συνεργασία χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια. Ο β΄ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας Βασίλης Τσούσης ζήτησε ταυτόχρονα βελτίωση των οδικών συνδέσεων και μέριμνα για τους αρχαιολογικούς χώρους.

Κοινός παρονομαστής όλων των παρεμβάσεων ήταν η ανάδειξη της Κυλλήνης και των ελληνικών λιμανιών ως κόμβων πράσινης ανάπτυξης, με στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας. Η Κυλλήνη, όπως φάνηκε, δεν φιλοξένησε απλώς μια ημερίδα· βάζει «πρίζα» στο μέλλον της ναυτιλίας.