Τριχίλιαρο οι διελεύσεις για δουλειά… μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου

Εκτοξεύθηκε κατά 22% το κόστος για τις κάρτες e-pass και πάνω από 100 εργαζόμενοι που κάνουν καθημερινές διελεύσεις διαμαρτύρονται στην κυβέρνηση και στις τοπικές αρχές.

δουλειά

Πανάκριβο έγινε από τις αρχές του χρόνου, το μηνιαίο κόστος διέλευσης για τουλάχιστον 100 εργαζόμενους, οι οποίοι μετακινούνται -καθημερινά- μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, μετά τις ανατιμήσεις «φωτιά» που είδαν στις ηλεκτρονικές κάρτες e-pass, καθώς η τιμή τους εκτοξεύθηκε κατά 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η αύξηση είναι η μόνη που έγινε, προς το παρόν, από την «Γέφυρα», μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είχε ωστόσο προαναγγελθεί σε ανακοίνωση που εξέδωσε η εταιρεία στα τέλη Δεκεμβρίου. Κανείς όμως, δεν περίμενε ότι θα ήταν τόσο ακριβή για ένα «προϊόν» το οποίο απευθύνεται σε κόσμο που κάνει καθημερινές διελεύσεις, για να πάει στη δουλειά του και να επιστρέψει στο σπίτι του.

Για το θέμα συγκροτήθηκε ήδη Επιτροπή Εργαζομένων, η οποία σε επιστολή διαμαρτυρίας προς κυβέρνηση και τοπικές αρχές, τονίζει ότι το κόστος μετά την ανατίμηση είναι «δυσβάστακτο», αφού αυξήθηκε 2,5 φορές παραπάνω από τον πληθωρισμό. Οπως εξηγούν, χρησιμοποιώντας το «e-pass» σε 44 διελεύσεις τον μήνα, 22 εργάσιμες ημέρες, το ατομικό μηνιαίο κόστος ανερχόταν στα 242,56 ευρώ, δηλαδή 5,51 € ανά διέλευση για το 2022 και τα προηγούμενα έτη. Από 1ης Ιανουαρίου, χρησιμοποιώντας για 44 διελεύσεις το μήνα, 22 εργάσιμες ημέρες, το ατομικό μηνιαίο κόστος ανέρχεται πλέον στα 294,90 €, δηλαδή 6,70 η διέλευση.

Ζητούν μείωση, τουλάχιστον, 60% του κόστους διέλευσης για καθημερινή χρήση του «e-pass» της Γέφυρας και συγκεκριμένα, μείωση του ημερήσιου κόστους διέλευσης στα 2,5 ευρώ/διέλευση ή να τους δοθεί voucher, ονομαστικά, τουλάχιστον 6 ευρώ ημερησίως.

Το κόστος της γέφυρας για 11 μήνες χρήσης το έτος και 44 διελεύσεις μηνιαίως -δηλαδή η κατ’ ελάχιστο ανάγκη χρήσης για έναν εργαζόμενο- ανέρχεται σε 2.668 €, δηλαδή το 1/4 του εισοδήματος, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να παραμερίζουν βασικές ανάγκες για να μπορούν να πηγαίνουν στην εργασία τους.

Την ίδια στιγμή, οι ίδιοι επιβαρύνονται με ΦΠΑ 24%, ενώ η «Γέφυρα AE», με Φόρο Εισοδήματος 22% επί των καθαρών κερδών. Αρα, ακόμα κι αν αρνηθεί οποιαδήποτε αναπροσαρμογή, μπορεί η συγκεκριμένη κατηγορία διελεύσεων να απαλλαχθεί από ΦΠΑ αλλά και τα έσοδα ή κέρδη της για συγκεκριμένες διελεύσεις ν’ απαλλαγούν. Eτσι, κατά μέγιστο, μπορεί να επιτευχθεί έκπτωση 46% χωρίς να μεταβληθούν έσοδα και κέρδη.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ 100 ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

Η επιστολή υπογράφεται από την Επιτροπή Εκπροσώπησης Εργαζομένων:
> Παρασκευή (Βιβιάνα) Βούλγαρη, υπάλληλος Υπηρεσίας Ασύλου
> Δέσποινα Γκέντζη, επ. καθηγήτρια Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών
> Αγγελική Δημοπούλου, τεχνολόγος ιατρικών εργαστηρίων ΠΓΝΠ
> Βίκυ Καλογεράκη, διοικητική υπάλληλος Ξενώνα «ΕΛΠΙΔΑ»
> Γκόλφω (Φούλα) Κυρίτση, υπάλληλος Πανεπιστημίου Πατρών
> Ιωάννη Κουτσογιάννη, ιατρός ακτινολόγο
> Αγγελο Σταυρόπουλο, οικονομολόγος
> Χρήστο Χάλαρη, οικονομολόγος

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Από τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα καμία αύξηση στα διόδια, όπως και για τις λοιπές διελεύσεις της Γέφυρας. Αυτό αναμένεται να γίνει μετά τις εκλογές και αφού θα έχει αναδειχθεί η νέα κυβέρνηση.
Από την πλευρά τους, με ανακοινώσεις που έκαναν, παραπέμπουν στις συμβάσεις παραχώρησης και στη σύνδεση της τιμής των διοδίων με βάση τις τιμές καταναλωτή, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά μεγάλες ανατιμήσεις στο επίπεδο του πληθωρισμού.

Το βέβαιο είναι πως η όποια συμφωνία γίνει, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι καθώς τον ερχόμενο Οκτώβριο θα ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία επαναπροσδιορισμού της τιμής των διοδίων για το 2024.

Οι ετήσιες τιμές των διοδίων και η μεταβολή τους αποτελεί στοιχείο των συμβάσεων παραχώρησης, τόσο της Γέφυρας όσο και στις παραχωρήσεις δεύτερης γενιάς στην οποία εντάσσονται η Νέα Οδός, η Ολυμπία Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Αυτοκινητόδρομος Μορέας και η Κεντρική Οδός-Ε65.