Ζέττα Μακρή: Ιστορική η μεταρρύθμιση για τα πανεπιστήμια

Η υφυπουργός σημειώνει πως η κυβέρνηση «νομοθετεί με τη σιγουριά της συνταγματικής ορθότητας και της ενωσιακής δέσμευσης που έχουμε αναλάβει και την οποία έχουμε ακόμη σε εκκρεμότητα.

Μακρή

«Όπως σε κάθε βαθιά τομή έτσι και στην περίπτωση της διπλής απελευθέρωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης περιμέναμε τις αναταράξεις ως προς τη δημιουργία και τη λειτουργία των μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων» τόνισε αρχικά η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή μιλώντας στην ΑΥΓΗ.

 

«Ωστόσο, ζητάμε από όλους να μελετήσουν ενδελεχώς το σχέδιο νόμου και να εξετάσουν με κριτική ματιά το περιεχόμενο, τις εγγυήσεις και τη στόχευση και την προοπτική που φέρνουμε στον πανεπιστημιακό χώρο», συμπλήρωσε στη συνέχεια στη συνέντευξή της.

 

Ζ. Μακρή: Στεκόμαστε με ευθύνη στην υποχρέωσή μας να αναβαθμίζουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα

«Τα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια εκφράζουν κάποιες απόψεις αλλά οι Ελληνίδες και οι Έλληνες έδωσαν ξεκάθαρη αυτοδυναμία στη Νέα Δημοκρατία και στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Εκτίμησαν το πρόγραμμα, το έργο που υλοποιήθηκε και υλοποιείται και τον σχεδιασμό προς όφελος κάθε πολίτη της χώρας.

 

Στεκόμαστε με ευθύνη στην υποχρέωσή μας να αναβαθμίζουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα και να αυξάνουμε τις ποιοτικές και ανταγωνιστικές επιλογές των νέων μας που σήμερα πολλοί τις αναζητούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

 

Ναι, από τους 40.000 νέους που σπουδάζουν τώρα στο εξωτερικό πολλοί θα παραμείνουν στη χώρα γιατί θα καλύψουμε την διαρκώς αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές δίνοντας την επιλογή για σπουδές κύρους. Υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου από εξέχοντα πανεπιστήμια με αποδεδειγμένη ερευνητική ιστορία», είπε η κα Μακρή.

 

Η υφυπουργός σημειώνει πως η κυβέρνηση «νομοθετεί με τη σιγουριά της συνταγματικής ορθότητας και της ενωσιακής δέσμευσης που έχουμε αναλάβει και την οποία έχουμε ακόμη σε εκκρεμότητα. Θέλω, όμως να επαναλάβω ότι κύριος και πρώτιστος στόχος μας είναι να ενισχύσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο και για αυτό η μεγάλη πλειοψηφία των άρθρων αφορά αυτό. Ο μύθος της αποδυνάμωσης των ελληνικών ΑΕΙ καταρρέει με μια απλή ανάγνωση του νομοσχεδίου, οπότε καταρρίπτεται ένα βασικό επιχείρημα αντίδρασης».

Για τις ενστάσεις περί «παράκαμψης» του άρθρου 16

Στις ενστάσεις για την παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος η υφυπουργός Παιδείας σημειώνει: «Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για παράκαμψη. Καμία παράκαμψη, καμία παράβλεψη, καμία ασέβεια προς το Σύνταγμα. Η σύγχρονη συνταγματική προσέγγιση υποδεικνύει ότι το Σύνταγμα δεν μπορεί να είναι ένα σύνολο διατάξεων που ερμηνεύονται στατικά μέσα στον χρόνο.

 

Άλλωστε, η τελολογική ερμηνεία του Συντάγματος προκύπτει από σειρά αποφάσεων των δικαστηρίων, τόσο του ΣτΕ για τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά προγράμματα των δημοσίων πανεπιστημίων, όσο και του Διοικητικού Εφετείου Πατρών για τα δίδακτρα στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

 

Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε ότι μια σύγχρονη ανάγνωση οδηγεί στην ασφαλή ερμηνεία του άρθρου 16 του Συντάγματος υπό το φως του Ενωσιακού Δικαίου επιτρέπει τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων εγγύηση και την εποπτεία του κράτους.

 

Η ορθότητα της προτεινόμενης προσέγγισης προκύπτει από γνωμοδοτήσεις έγκριτων καθηγητών Συνταγματικού Δικαίου και ενδεικτικά σας αναφέρω αυτές των Σκουρή-Βενιζέλου, Αλιβιζάτου, Μανιτάκη, Σπυρόπουλου κ.ά.».

ΑΠΕ-ΜΠΕ