ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Τι μας συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;

Τι μας συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;



Γράφει η Νικολία Ζωμένου*

Σίγουρα θα σου έχει συμβεί πολλές φορές να μην κοιμηθείς καλά το βράδυ ή και καθόλου. Είναι που όλο το βράδυ σκεφτόσουν ή έβλεπες εφιάλτες. Είχες άγχος για το μάθημα που δίνεις και φοβόσουν την αποτυχία. Είχες αγωνία για την παρουσίαση στη δουλειά. Είχες άγχος για τη συνέντευξη που έπρεπε να πας. Περίμενες εναγωνίως τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων που έκανες.
Πέρασες το βράδυ σου θυμωμένος για τα νέα μέτρα της Κυβέρνησης και φοβισμένος για το πώς θα τα βγάλεις πέρα οικονομικά. Ησουν λυπημένος και σκεφτόσουν τον τσακωμό με τον φίλο σου. Ησουν απογοητευμένος από τη συμπεριφορά του συντρόφου σου… Είναι που είχε και την αγαπημένη σου ταινία η τηλεόραση, έκαναν θόρυβο κι οι γείτονες. Ξενύχτησες πάνω από τον υπολογιστή γιατί έπρεπε να τελειώσεις την εργασία σου. Εκανες «μαραθώνιο», βλέποντας την αγαπημένη σου σειρά και δεν μπορούσες να σταματήσεις να παρακολουθείς το ένα επεισόδιο μετά το άλλο… Είναι που ίσως απλά δεν προγραμμάτισες σωστά τις δραστηριότητες μέσα στη μέρα σου και άργησες να κοιμηθείς για να τα προλάβεις όλα. Ή είναι που σου έχει γίνει συνήθεια να κοιμάσαι αργά κι ας υπόσχεσαι στον εαυτό σου κάθε πρωί που ξυπνάς να πέσεις νωρίς το βράδυ.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Υπάρχουν χιλιάδες λόγοι που δεν κοιμήθηκες καλά το βράδυ, είχες ανήσυχο ύπνο και δεν ξεκουράστηκες σωστά. Ισως με μία μόνο μέρα να μην είναι φανερές όλες οι επιπτώσεις του «κακού» ύπνου, όμως αυτές συσσωρεύονται και συχνά κάνουν ορατή την παρουσία τους με αρκετά επιζήμιο τρόπο. Αρχικά, όταν ξυπνάς νιώθεις κούραση, δεν έχεις ενέργεια μέσα στη μέρα ούτε και διάθεση. Τα αντανακλαστικά σου δεν λειτουργούν στο 100%, καθώς γενικά πέφτει ο χρόνος αντίδρασής σου στα ερεθίσματα. Οι πονοκέφαλοι, η ζαλάδα και η αίσθηση πως πονάνε τα μάτια σου και κουράζονται πιο εύκολα, προσπαθώντας να λειτουργήσεις μέσα στη μέρα σου, είναι συνηθισμένες άμεσες επιπτώσεις. Το δέρμα σου δείχνει πιο κουρασμένο και θαμπό. Οι γνωστικές σου λειτουργίες πλήττονται: μειώνεται η ικανότητα της προσοχής, της συγκέντρωσης και της κατανόησης. Επιβραδύνεται η επεξεργασία-καταγραφή-ταξινόμηση-αφομοίωση πληροφοριών και η λειτουργία της μνήμης συνολικά, διότι η μνήμη αδυνατεί να εγγράψει νέα δεδομένα στο «σκληρό δίσκο» και συνεπώς να δημιουργήσει νέες αναμνήσεις. Δεν λέμε τυχαία «κοιμήσου για να καθαρίσει το μυαλό σου».
ΟΤΑΝ ΚΟΙΜΑΣΑΙ
Οταν κοιμόμαστε, ο εγκέφαλός μας συνεχίζει να λειτουργεί και τόσο η διαδικασία της «εκκαθάρισης» των περιττών πληροφοριών όσο και η διαδικασία της αφομοίωσης και ενστάλαξης νέας γνώσης συντελούνται κυρίως τη νύχτα! Ο ύπνος λοιπόν είναι απαραίτητος σύμμαχος όλων μας και ιδίως όσων προετοιμάζονται για εξετάσεις, όπως οι μαθητές και οι φοιτητές. Επομένως, είναι φανερό πως λόγω της έλλειψης ύπνου πέφτει η επίδοσή σου μέσα στη μέρα και δεν αποδίδεις σωστά στη δουλειά σου, στα μαθήματά σου και σε όποια άλλη δραστηριότητα έχεις να εκτελέσεις, καθώς εξαιτίας της κόπωσης μειώνεται και η αντοχή σου.
ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΚΟΙΜΑΣΑΙ
Η στέρηση ύπνου συνδέεται με το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη. Αν αυτά προϋπάρχουν των προβλημάτων ύπνου, τότε ο κακός ύπνος τα επιδεινώνει. Επιπρόσθετα, ο κακός ύπνος συνδέεται με την τάση να επιλέγουμε πιο ανθυγιεινές τροφές. Παράλληλα, όταν συνηθίζουμε να κοιμόμαστε πιο αργά επιβραδύνεται η λειτουργία της πέψης κι ο μεταβολισμός μας δεν λειτουργεί το ίδιο αποτελεσματικά. Ατομα που συνηθίζουν να κοιμούνται αργά, είναι πιο επιρρεπή στην αύξηση του σωματικού βάρους τους και τη συσσώρευση λίπους (οι πιο αποδοτικές ώρες ύπνου για τον οργανισμό μας είναι 11-3 τη νύχτα) και μακροπρόθεσμα ο κακός ύπνος συσχετίζεται με την παχυσαρκία.
Ανθρωποι που κοιμούνται λιγότερες ώρες από τις προβλεπόμενες (<7 ώρες ύπνου, ιδανικά 8), βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, καρκίνου, καρδιαγγειακών παθήσεων (αυξημένες πιθανότητες για ανακοπή καρδιάς), Αλτσχάιμερ και εγκεφαλικού επεισοδίου. Κατά τη διάρκεια του ύπνου πέφτουν οι παλμοί της καρδιάς και η αρτηριακή πίεση, και γίνεται μια «επανεκκίνηση του καρδιαγγειακού συστήματος». Οταν κοιμόμαστε συστηματικά 5-6 ώρες κάθε βράδυ, το ανοσοποιητικό μας σύστημα αρχίζει να υπολειτουργεί και γινόμαστε ευάλωτοι στην εμφάνιση οποιασδήποτε ασθένειας, ακόμα και μιας απλής γρίπης, ενώ αυξάνονται οι πιθανότητες να εμφανίσουμε ψευδαισθήσεις ή παραισθήσεις. Το αναπαραγωγικό μας σύστημα επίσης επηρεάζεται αρνητικά από τη στέρηση ύπνου και ιδίως των ανδρών, αφού παρατηρείται πτώση των επιπέδων τεστοστερόνης. Ανδρες που κοιμούνται 5-6 ώρες τη νύχτα παρουσιάζουν την ίδια γονιμότητα με αυτή που έχει ένας άνδρας 10 χρόνια μεγαλύτερός τους. Τέλος, η έλλειψη «καλού» ύπνου οδηγεί σε πρόωρη γήρανση του δέρματος και καταπόνηση των μυών του σώματος.

*Η Νικολία Ζωμένου είναι ψυχολόγος Υγείας, M.Sc., Γνωσιακή Συμπεριφορική ψυχοθεραπεύτρια υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. e-mail: zomenounikolia@gmail.com

*Από την Έντυπη Έκδοση - Ιατρικό Ένθετο «Λόγοι Υγείας»




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 13:13]  Διαβάστε σήμερα στο Ιαρικό Ένθετο...
[χθες 09:42]  Τεστ ούρων κάνει διάγνωση του...
[χθες 09:38]  Απειλεί μέσω NAVTEX η Τουρκία
[χθες 09:31]  Η ατμοσφαιρική ρύπανση επηρεάζει...
[χθες 09:21]  Η καρδιοπάθεια πρώτη αιτία θανάτου...
[χθες 08:51]  Tι φοβάται ο άνδρας στο σεξ;
[χθες 12:00]  Αρθρίτιδα: Τι ρόλο παίζει η...
[χθες 13:16]  Έξυπνη συσκευή μπορεί να προβλέψει...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [11:36:49]