ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΙΣΤΟΡΙΑ: ΕΘΝΙΚΗ Ή ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ; Πρέπει να υπερβεί τις εθνικές προοπτικές

ΙΣΤΟΡΙΑ: ΕΘΝΙΚΗ Ή ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ; Πρέπει να υπερβεί τις εθνικές προοπτικές



Του ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΝΤΑΖΗ *

Εξετάζοντας κάποιος αναδρομικά τους στόχους και σκοπούς του μαθήματος της Ιστορίας στα ευρωπαϊκά εθνικά κράτη, συμπεραίνει ότι αυτό είναι ένα «εργαλείο» του κράτους. Στο σημερινό μάθημα της Ιστορίας, σχεδόν σε όλα τα ευρωπαϊκά εθνικά κράτη, παρουσιάζονται τα ιστορικά γεγονότα, έννοιες και εξελίξεις κυρίως από την οπτική γωνία του εθνικού κράτους και της κουλτούρας της πλειονότητας. Ενας τέτοιος τρόπος θεώρησης, περιθωριοποιεί την Ιστορία και κουλτούρα των άλλων εθνών και εθνοτικών-πολιτισμικών ομάδων. Στην Ιστορία διακρίνονται συχνά οι «ξένοι» σε ανώτερους και κατώτερους, απορρίπτονται μέσα από προκαταλήψεις ή απέναντι στη «δική μας» ομάδα υποτιμούνται (Εθνοκεντρισμός). Οι μαθητές δεν ζουν μόνο σ' ένα εθνικό κράτος, αλλά είναι επίσης μέλη και της παγκόσμιας κοινωνίας. Πρέπει να αισθάνονται ως παγκόσμιοι πολίτες.
Για την πραγματοποίηση του σκοπού αυτού, θεωρείται αναγκαίο οι μαθητές να γνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν και ερμηνεύουν τα ιστορικά γεγονότα άλλα έθνη και εθνοτικές-πολιτισμικές ομάδες, που βρίσκονται και πέρα από τα ευρωπαϊκά σύνορα.
Ετσι θα αποκτήσουν αυτοί μια παγκόσμια απ' ό,τι μια εθνοκεντρική ή ευρωκεντρική άποψη της Ιστορίας και κουλτούρας τόσο της δικής τους εθνοτικής ομάδας ή έθνους όσο επίσης και των άλλων ομάδων και εθνών. Μέσω της εξέτασης των ιστορικών γεγονότων από πολλές οπτικές γωνίες δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές αφενός να κατανοήσουν την Ιστορία και κουλτούρα άλλων εθνών και εθνοτικών-πολιτισμικών ομάδων, αφετέρου να αναπτύξουν παγκόσμια ταύτιση. Αν το μάθημα της Ιστορίας θέλει να συνεισφέρει στην κατανόηση του «ξένου», πρέπει να αναθεωρήσει και συγχρόνως να υπερβεί τις εθνικές του προοπτικές. Μόνο εκείνο το μάθημα της Ιστορίας, το οποίο λαμβάνει υπόψη του άλλα έθνη και κουλτούρες, δημιουργεί τις αναγκαίες βάσεις για διαφοροποίηση των στάσεων και κατανόηση άλλων εθνών και ομάδων.

* Ο Βασίλης Πανταζής είναι καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και διδάκτωρ της Σχολής Επιστημών της Αγωγής και Συμπεριφοράς του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης.












Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 13:14]  Η Κυβέρνηση υλοποιεί το σχέδιό της
[χθες 12:57]  Το μαγικό κασκόλ
[χθες 11:06]  Για ένα χαμόγελο και μια αγκαλιά!
[χθες 10:22]  Τα ζόρια της γλώσσας
[χθες 15:20]  Διαδρομή: Θάνατος, τάφος, Κάτω...
[χθες 11:12]  «Μη διώχνετε τους Ελληνες» αλλά...
[χθες 09:33]  Καταγγέλλουμε την πρώην ηγεσία...
[χθες 17:59]  Πόσο σάπιο ένα ροδάκινο τον...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [06:26:16]