ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: Στο πεδίο μιας εικονοκλαστικής δραματουργίας

Θέατρο: Στο πεδίο μιας εικονοκλαστικής δραματουργίας



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ
Στη σύντομη διαδρομή της ζωής της (1971-1999) η Σάρα Κέην πρόφθασε να δώσει πολλά στον χώρο της θεατρικής γραφής και της διερεύνησης της δραματικής φόρμας. Παρά τη μυθοποίηση και την υπερτίμηση, που κατά κανόνα συνοδεύουν το έργο των πρώιμα χαμένων δημιουργών, η γραφή της Βρετανίδας δραματουργού υπήρξε μια αδιάλειπτη και αδιάλλακτη άσκηση ανορθοδοξίας απέναντι στα καθιερωμένα στερεότυπα και τις παγιωμένες συμβάσεις του θεάτρου.
Με επιρροές από το Θέατρο του Παραλόγου και ειδικότερα από τον Σάμιουελ Μπέκετ, τον Χάρολντ Πίντερ αλλά και το «Θέατρο της Σκληρότητας» του Αντονέν Αρτώ, η Σάρα Κέιν τάραξε τα νερά της αγγλικής δραματουργίας ανανεώνοντας τον θεατρικό λόγο και υπονομεύοντας συνειδητά τις κατεστημένες αντιλήψεις, τον καθωσπρεπισμό και την ευπρέπεια του βρετανικού κοινωνικού σώματος.
Απέναντι στον παραμορφωμένο και αρρωστημένο κόσμο της παγκοσμιοποιημένης βίας, η Κέην υιοθέτησε στάση καθαρή και ανυπόκριτη. Προτίμησε, όπως η ίδια είχε υποστηρίξει, να διακινδυνεύσει τις πιο βίαιες αντιδράσεις και άμυνες εκ μέρους των θεατών παρά να ανήκει σε μια κοινωνία που έχει αυτοκτονήσει. Τα λόγια της χαρακτηριστικά: «Σας πειράζει η βία που παράγω στη σκηνή και όχι η βία που παράγετε στη ζωή σας;».
Προϊόν αυτής της θέσης ήταν η διαμόρφωση ενός θεατρικού σύμπαντος που χαρακτηρίζεται από άγρια, σκληρή και βίαιη σκηνική δράση, εξωθημένη ενίοτε στο όριο του απραγματοποίητου, που η κριτική την θεώρησε σοκαριστική και ακραία, καννιβαλιστική και χυδαία, χαρακτηρισμοί που μεταποίησαν τη γραφή της αγγλίδας δραματουργού σε θεατρικό σκάνδαλο.
Είναι γεγονός ότι η Σάρα Κέην δεν έκρυψε ποτέ ότι, ως εκπρόσωπος του in-yer-face theatre (το θέατρο κατάμουτρα) θέλησε όχι απλώς να περιγράψει αλλά κυρίως να δείξει στους θεατές τον βίαιο, αποκρουστικό και χαοτικό κόσμο, που της κληροδοτήθηκε αφτιασίδωτο και γυμνό, από τα κείμενά της όμως δεν έλειψε ούτε η φωνή της ελπίδας ούτε η κραυγή της αγάπης, που αγωνίζεται απεγνωσμένα να ξεπεράσει τον τρόμο της ανθρώπινης κατάστασης.
Πέντε θεατρικά έργα (Λαχταρώ, Ο έρωτας της Φαίδρας, Καθαροί πια, Δίψα, Ψύχωση: 4.48) συν ένα φιλμ (Το Δέρμα) είναι η παραγωγή της, πλούσια μπροστά στον χρόνο της σύντομης ζωής της αλλά και τόσο ηλεκτρισμένη και ποιητικά φορτισμένη ώστε να αποκαλύπτει το στίγμα της ιδιαίτερης γραφής της. Θέματά της το ερωτικό πάθος, ο φυσικός και ψυχολογικός πόνος, η σεξουαλική επιθυμία και το κενό της αγάπης, η μοναξιά, η απογοήτευση και η απελπισία, ο θάνατος.
Το θέατρό της δεν ορίζει χώρο, τόπο, χρόνο, ούτε ρόλους και ακριβές κείμενο γι' αυτό και αποτελεί ένα πρόσφορο πεδίο πρόκλησης και πειραματισμού. Οι ήρωές της, που συχνά δεν κατονομάζονται, διαγράφονται αντιφατικοί και αμφίθυμοι, ψυχικά κατακερματισμένοι και συναισθηματικά ρευστοί. Εγκλωβισμένοι σε ένα πλέγμα τραυματικών διαπροσωπικών σχέσεων και ακραίων συναισθημάτων, συνδέονται και προσεγγίζονται αλλά συγχρόνως διαφοροποιούνται και αποστασιοποιούνται, παραδομένοι σε ένα ατέλειωτο εκκρεμές, που δημιουργούν οι δυνάμεις «της φιλότητας και του νείκους», που επενεργούν ανεξέλεγκτα πάνω τους και μέσα τους.
Ο ασταθής και πολυδιασπασμένος ψυχισμός τους αντανακλάται στον λόγο τους μέσα από μια γλώσσα ελλειπτική και θραυσματική, που διασταυρώνεται αλλά και αυτονομείται, στήνει παροδικές γέφυρες επικοινωνίας για να τις ακυρώσει ευθύς αμέσως, προσλαμβάνοντας τη μορφή ενός εσωτερικού παραληρηματικού μονολόγου («Ψύχωση»).
Στην προσωπική της ζωή η Σάρα Κέην πορεύτηκε παράλληλα με τους ήρωές της. Εζησε όπως έγραψε. Και έγραψε όπως έζησε, ακραία και οριακά. Ανυπεράσπιστη απέναντι στον τρόμο ενός χαοτικού κόσμου, πορεύθηκε αυτοκαταστροφικά σαν τα θεατρικά πλάσματά της. «Πέθανε τραγικά. Ηταν τόσο μεγάλος και τόσο βαθύς ο τρόμος του κόσμου. Δεν τον άντεξε. Ηταν γυμνή και απροστάτευτη. Γυμνά είναι και τα έργα της. Τρομαγμένα και τρομερά». Με τα λόγια αυτά ο Χάρολντ Πίντερ συνόψισε καίρια την προσωπική και θεατρική πορεία της εικονοκλαστικής συγγραφέως.




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[09:21]  Θερινό κλείσιμο το Odeon Veso Mare
[08:27]  «Η δουλειά της» στο Κοτρώνι
[χθες 14:12]  Μαργαρίτα Λυμπεράκη: «Τα ψάθινα...
[χθες 13:00]  Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας: Τέλος τα...
[χθες 11:14]  Ο Πασχάλης ζωντανά στον Κήπο
[χθες 10:10]  Ο Περικλής Μουστάκης στα...
[χθες 09:28]  Πάτρα: «Ταξίδια» στο Πολύεδρο
[χθες 20:23]  Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου πετούν...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [10:12:59]