ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Το σχολείο πρέπει να γίνει ελκυστικό

Το σχολείο πρέπει να γίνει ελκυστικό



Της Μαρίας Μανουσάκη*
Το σύστημα τόσο το πολιτικό όσο και το κοινωνικό επιθυμεί να διαπλάσει ανθρώπους που θα είναι υπάκουοι και πειθαρχημένοι σε εντολές που θα ακολουθούν χωρίς αντιστάσεις και που θα μπορούν να καταναλώνουν αγαθά όσο μπορούν περισσότερο.
Το εκάστοτε σύστημα θέλει και μεθοδεύει καταστάσεις που θα μπορούν εύκολα να επηρεάσουν τους ανθρώπους, να διαμορφώνουν ακόμα και τις ανάγκες τους πριν από αυτούς τυποποιώντας έτσι τα γούστα τους.
Ξεκινώντας από την παραδοχή αυτή που καθορίζει το κοινωνικό-πολιτικό μας σύστημα βλέπουμε ότι το σημερινό σχολείο διέπεται από τέτοια χαρακτηριστικά υλοποιώντας προγράμματα που δεν επιδέχονται αλλαγές και εφαρμόζονται απαρέγκλιτα.
Η συνεργασία μαθητών και καθηγητών είναι σε χαμηλά επίπεδα και βασικά όλο το σύστημα στοχεύει σε μία διανοητική ανάπτυξη η οποία είναι εξαρτημένη από μία καθορισμένη καθοδήγηση μιας κοινωνίας που επιθυμεί το ενίοτε σύστημα που ως άνω αναφέραμε.
Ολα αυτά γίνονται προσχεδιασμένα πιστεύοντας οι κοινωνίες ότι οι άνθρωποι είναι ελεύθεροι και ανεξάρτητοι προσαρμοσμένοι πλήρως στο κοινωνικό μηχανισμό, δρουν πειθήνια σε όλα όσα τους ζητούν χωρίς να αντιδρούν σε προσανατολισμένους στόχους μιας προκαθορισμένης αρχής και όλα αυτά βέβαια για το υποτιθέμενο καλό του κοινωνικού μας συνόλου.
Η εκπαιδευτική πράξη λοιπόν ετοιμάζει τους νέους μας να αναλάβουν τις μελλοντικές τους ευθύνες πετυχαίνοντας στη ζωή τους μέσα από ένα μοντέλο καθορισμένο, με απόκτηση μεγάλου όγκου της πληροφορίας με έτοιμη μορφή γνώσης χωρίς κριτική προσέγγιση και μέσα από μία συμπεριφορά μαθητή που έχει χαρακτηριστικά την αποδοχή πάντα και την υπάκουή.
Πρέπει η εκπαιδευτική αυτή διαδικασία στο σχολείο να αλλάξει.
Πρέπει να δοθεί μία νέα ποιότητα και ένα όραμα νέο στην εκπαίδευση των παιδιών μας.
Οι σχέσεις μαθητή και καθηγητή και κοινωνίας στο σύνολο της, πρέπει να αλλάξει και να μπει σε μία νέα δημιουργική αποδοτική σχέση.
Το σχολείο δεν πρέπει να έχει ως σκοπό μία στείρα εκπαίδευση και στόχο την επαγγελματική του αποκατάσταση, αλλά τη βασική διαμόρφωση της προσωπικότητάς του ως άνθρωπο και ως ενεργό πολίτη δηλαδή την παιδεία του.
Πρέπει να μαθαίνουμε στα παιδιά μας την έννοια της συνεργασίας και όχι του ανταγωνισμού, την έννοια της αλληλεγγύης και της συλλογικής δράσης. Να γνωρίσουν την αξία της ελευθερίας γιατί οι άνθρωποι μέσα από την ιστορική τους πορεία καθορίζουν την έννοια της ελευθερίας μέσα από την πνευματικότητά τους.
Μέσα από την πνευματικότητά μας αυτή θα ανακαλύψουμε ότι μπορούμε να αρνούμαστε την ανάγκη, τη δουλεία, τη μοίρα, τη νομοτέλεια, τη σκλαβιά και την υποτέλεια των επίπλαστων αναγκών.
Για να μπορέσουμε να σταθούμε με κριτική προσέγγιση σε όλα αυτά πρέπει να καλλιεργηθούν ιδέες ανάλογες μέσα από την εκπαίδευση. Με άλλη μορφή βέβαια από τη σημερινή που ώστε να μπορέσουν να υλοποιηθούν και να μην ξεχαστούν μέσα από την τυπικότητα της μάθησης της παπαγαλίας και της βαθμοθηρίας.
Για αυτό λοιπόν το σχολείο δεν αρέσει στα παιδιά και μάλλον δεν ικανοποιεί κανέναν μέσα στο πλαίσιο της κοινωνίας.
Το σχολείο πρέπει να γίνει ελκυστικό και στον μαθητή και στον εκπαιδευτικό για αυτό πρέπει συνέχεια να εκσυγχρονίζεται, να καινοτομεί, προσανατολισμένο στο μέλλον. Μέλημά του πρέπει να αποτελεί τα παιδιά να αποκτήσουν τέτοιες δεξιότητες που θα τους είναι χρήσιμες στη ζωή τους αλλά και στην αγορά εργασίας. Πρέπει το σχολείο να καλλιεργεί την κριτική ικανότητα ώστε να μπορεί να διαχειριστεί τεράστια δεδομένα γνώσεων και απόψεων που συνδέονται με τη ζωή του την ίδια ως προσωπικότητα και ως κοινωνία.
Πρέπει να προετοιμαστεί για τις μεγάλες κοινωνικές προκλήσεις όπως το ότι θα εισέλθει σε μια ευρύτερη πολυπολιτισμική κοινωνία. Τη σωστή χρήση που πρέπει να έχει και γνώση μέσα στην κοινωνία της πληροφορίας. Την αντιμετώπιση και τις αλλαγές που πρέπει να κάνουμε για την προστασία του περιβάλλοντος. Την καθημερινή δημιουργική ενασχόληση που θα έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο.
Το σχολείο πρέπει να μαθαίνει στον μαθητή να κρατά σε υψηλά επίπεδα όχι μόνο τα πρόσωπα της παράδοσης, ιστορίες και μορφές που θυσιάστηκαν ανά τους αιώνες αλλά και καθημερινούς ήρωες της ζωής και της κοινωνικής προσφοράς. Πρέπει να αφήσει πίσω του την κατάκτηση μόνο της μάθησης, την αυταρχικότητα, τον φόβο και τον ψυχικό εξαναγκασμό της παρακολούθησης του στεγνού προγράμματος όπου οι αλλαγές που ενίοτε γίνονται δεν τους αφορά ουσιαστικά διότι δεν επικεντρώνονται ούτε στο πρόσωπο του μαθητή αλλά ούτε και του εκπαιδευτικού.
Το σχολείο λοιπόν πρέπει να διδάξει την κριτική ικανότητα μέσα από την καλλιέργεια της νοημοσύνης του μαθητή, την οποία πρέπει να διευρύνουμε και έτσι ο μαθητής να μεταδώσει το ενδιαφέρον του από το προσωπικό στο δημόσιο συμφέρον και την προαγωγή του κοινωνικού συνόλου. Με την κριτική σκέψη και φυσικά το διευρυμένο μορφωτικό του επίπεδο του δίνουμε τα εφόδια να αποκτήσει την ικανότητα για παραγωγή καινοτομίας και ως ενεργός πολίτης να συμβάλλει στον κοινωνικό μετασχηματισμό.
Αυτό πρέπει να παραχθεί ως έργο εκπαιδευτικό ακόμα και όταν βρίσκεται σε αντίθεση με το ήδη υπάρχον και επιβάλλεται από την αγορά εργασίας και τα οργανωμένα συμφέροντα στέκοντας με κριτική στάση και ματιά σε όλους αυτούς που στόχο έχουν την μαζική κατανάλωση και διοχέτευση της ενέργειας του νέου σε μη παραγωγικές ασχολίες.
Ο νέος πρέπει να κινητοποιήσει όλες τις δυνάμεις του ενάντια στον μηχανισμό του πολιτικοκοινωνικού συστήματος που θέλει την καταστολή της υποκειμενικότητας και έτσι οι άνθρωποι να οδηγούνται στην απαξίωση της καθημερινής αντίδρασης και επανάστασης, στην πολιτική αδράνεια και στον κομφορμισμό.
*Η Μαρία Μανουσάκη είναι εκπαιδευτικός - κοινωνική λειτουργός.




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[11:56]  Χωρικά ύδατα, υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ
[10:45]  Αποκλιμάκωση μόνο εάν πίπτει λόγος
[09:56]  ...Μη με λησμόνει!
[χθες 15:40]  Εκπαιδευτικοί προβληματισμοί εν...
[χθες 14:35]  Φόροι, αυταρχισμός, λεηλασίες και...
[χθες 11:28]  Ρεαλιστικό πλάνο εκθεσιακής...
[χθες 10:03]  H πολιτική ανεπάρκεια εκτρέφει...
[χθες 08:58]  Απάντηση που κανείς δεν πρέπει να...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [16:07:08]