Δύο χρόνια και πάλι αναμονή για το τρένο: Νέο αίτημα στην ΕΕ για υπογειοποίηση στην Πάτρα

Επιβεβαίωση και απογοήτευση για την αποκάλυψη της «Π»

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΠΑΤΡΑ

Την παραδοχή πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν επέλεξε για δεύτερη φορά, το τελευταίο τμήμα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Πάτρας, για χρηματοδότηση από τον μηχανισμό CEF II, έκανε χθες και επίσημα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, επιβεβαιώνοντας το αποκλειστικό ρεπορτάζ της «Πελοποννήσου» που προκάλεσε αίσθηση στην πόλη.

Ο κ. Σταϊκούρας, κατά την επίσκεψή του χθες στο κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας της Ολυμπίας Οδού, για να ενημερωθεί για την πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Πάτρα–Πύργος, δεν θα μπορούσε παρά να ερωτηθεί για αυτή τη μείζονος σημασίας εξέλιξη για την πόλη.

Παρέπεμψε στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο την Τετάρτη, για την ένταξη τεσσάρων σιδηροδρομικών έργων στη χρηματοδοτική ομπρέλα του CEF II, από την οποία απουσίαζε η υπογειοποίηση της γραμμής στην Πάτρα, για να επισημάνει και αυτός ότι: «Δεν υπάρχει χρηματοδότηση. Δεν εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση. Κάναμε πρόταση που είχε μέσα και το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό έργο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ένα σημαντικό ποσοστό χρηματοδότησης για την Ελλάδα, όχι το σύνολο αυτού. Αρα, κάποια έργα, όχι μόνο αυτό (σ.σ. της Πάτρας) και κάποια άλλα, δεν είναι μέσα στη συνολική χρηματοδότηση που εξασφάλισε η χώρα. Μια χρηματοδότηση που υπερβαίνει το μισό δισεκατομμύριο ευρώ, αρκετά υψηλή, πολύ υψηλότερη από αρκετές άλλες χώρες, αλλά που δεν κάλυψε το σύνολο της πρότασής μας, όπως έγινε σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες».

Ο κ. Σταϊκούρας προφανώς είδε τις εξελίξεις μέσα από το συνολικό πρίσμα των έργων που είχε υποβάλει για επιλεξιμότητα το υπουργείο του, ωστόσο η απόρριψη της πρότασης χρηματοδότησης της γραμμής του ΟΣΕ στην Πάτρα, δεν παύει να αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας για την πόλη.

Ο υπουργός ερωτήθηκε από την «Πελοπόννησο», τι θα γίνει στο εξής και δήλωσε ότι το υπουργείο Υποδομών θα επανυποβάλει αίτημα χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα. «Θα επανέλθουμε με αυτή και άλλες προτάσεις, όταν ξανά-υποβάλλουμε αιτήματα το επόμενο χρονικό διάστημα» είπε ο κ. Σταϊκούρας, αλλά, από το 2025 και μετά.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το αίτημα χρηματοδότησης θα μπει σε μια αναμονή δύο ακόμα χρόνων για να εξεταστεί, αφού ανοίξει το επόμενο παράθυρο του CEF II. Δηλαδή νέα απάντηση θα πρέπει να περιμένουμε το καλοκαίρι του 2026.

Ο κ. Σταϊκούρας ερωτήθηκε από την «Πελοπόννηο» αν η Κομισιόν εξήγησε τους λόγους της απόρριψης του αιτήματος χρηματοδότησης, και επισήμανε ότι δεν δόθηκε καμία εξήγηση.

Επίσης, ο υπουργός, απαντώντας σε σχετική ερώτηση πάλι της «Π», ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος εναλλακτικής χρηματοδότησης του έργου. Τον ρωτήσαμε για το ΕΣΠΑ και τόνισε κατηγορηματικά ότι έχει ήδη «overbooking», δηλαδή υπάρχει ήδη υπερδέσμευση, οπότε δεν υπάρχει εναλλακτική οδός, παρά μόνο το χρηματοδοτικό πρόγραμμα του CEF II.

Οσο για τις αντιδράσεις του δήμου και άλλων φορέων, και το επιχείρημα ότι υπάρχουν πολιτικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού για την υλοποίηση του έργου, ο κ. Σταϊκούρας δεν έκανε κανένα σχόλιο, προσπερνώντας το θέμα με την απλή επισήμανση ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι γι΄αυτό.