Πάτρα: Κυβερνητικό σχέδιο για Εμπορευματικό Κέντρο – Πως κινδυνεύει να χαθει και αυτή η ευκαιρία

O σχεδιασμός, σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός, προβλέπει μεταξύ άλλων 3 δισ. ευρώ χρηματοδοτικά εργαλεία και κίνητρα για εμβληματικές, στρατηγικές και μεγάλες επενδύσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα πρόγραμμα έργων Logistics «για την αναβάθμιση της Ελλάδας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα», όπως ανέφερε.

Πάτρα

Την δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων (Logistics Centers) πλησίον των λιμένων Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου και Κορινθου, πέραν εκείνων του Θριασίου και της Θεσσαλονίκης, εξετάζει η κυβέρνηση.

Την αποκάλυψη αυτή έκανε, προχθές, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος στην εκδήλωση παρουσίασης του νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

O σχεδιασμός, σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός, προβλέπει μεταξύ άλλων 3 δισ. ευρώ χρηματοδοτικά εργαλεία και κίνητρα για εμβληματικές, στρατηγικές και μεγάλες επενδύσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα πρόγραμμα έργων Logistics «για την αναβάθμιση της Ελλάδας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα», όπως ανέφερε.

Ο κ. Θεοδωρικάκος τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να συνδέσει αυτά τα Διαμετακομιστικά Κέντρα, με έργα σύνδεσης των βιομηχανικών περιοχών με το σιδηροδρομικό και το κατάλληλο οδικό δίκτυο.

Βέβαια, στην περίπτωση της Πάτρας, απουσιάζει το σιδηροδρομικό δίκτυο, για τους λόγους που έχουν γίνει γνωστοί. Ωστόσο, στο παρασκήνιο, φαίνεται πως αναπτύσσεται μια διεργασία, που στόχο έχει την υπόδειξη εναλλακτικών λύσεων, για την διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα και την κατάληξή της στο Νότιο Λιμάνι.

Στη συνεδρίαση του Δικτύου «Συμμαχία για την Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα» της Περιφέρειας, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, υπό την προεδρία του περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη και την παρουσία όλων των παραγωγικών φορέων της περιοχής, είναι ενδεικτικό ότι τέθηκε το ζήτημα της εναλλακτικής διέλευσης του τρένου, σε παράλληλη πορεία με την Ευρεία Παράκαμψη Πάτρας και μέσω των παραγλαύκειων οδών, να καταλήξει στο Νότιο Λιμάνι.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δυτικής Ελλάδας Κλεομένης Μπάρλος έβαλε το θέμα της σύνδεσης της Πάτρας με την γραμμή του τρένου, σύμφωνα με πληροφορίες, και επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι Διαμετακομιστικό Κέντρο χωρίς τρένο δεν μπορεί να υπάρξει, γι’ αυτό και πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις.

Να σημειωθεί πως η πρόταση της περιμετρικής διέλευσης του τρένου εξεταζόταν από το 2000, ωστόσο, βρήκε εκτός κυβερνητικού προγραμματισμού την περίοδο 2013-14 και αντικαταστάθηκε από την υπόγεια χάραξη.

Σήμερα, αυτό το σενάριο πρέπει να επανεξεταστεί, ανέφεραν εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων στην «Πελοπόννησο», γιατί το κόστος του δεν διαφέρει πολύ από το υφιστάμενο σχέδιο της υπογειοποίησης (500 εκ. ευρώ), αλλά και γιατί έχει σαφώς μικρότερες τεχνικές δυσκολίες, ενώ η περιμετρική διέλευση του τρένου θα δώσει και δυνατότητα διακλάδωσης της γραμμής προς τη ΒΙΠΕ Πατρών και τον Πύργο.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ

Στην εκδήλωση για την παρουσίαση του νέου παραγωγικού μοντέλου, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, πρόσθεσε ότι προτεραιότητα του υπουργείου είναι η ακόμα μεγαλύτερη διευκόλυνση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εντός βιομηχανικών πάρκων, όπου σήμερα υλοποιείται ένα πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών σε 20 ΒΙΠΕ με 90 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Ανάπτυξης και το πρόγραμμά του στο RRF.

Για «θετικά μηνύματα» έκαναν λόγο οι εκπρόσωποι του επιχειρείν που παρευρέθηκαν στην εκδήλωση, μεταξύ των οποίων ήταν και ο πατρινός πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων ΒΙΠΕ (ΠΑΣΕΒΙΠΕ) Πέτρος Μαντάς, ο οποίος δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ότι το κεντρικό μήνυμα ότι «στηρίζουμε βιομηχανία» σαφώς είναι ευπρόσδεκτο. Οι διακηρύξεις όμως, για να παραγάγουν αποτελέσματα, πρέπει τουλάχιστον για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις να σημαίνουν και τροποποίηση του νόμου λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων του 2022, ο οποίος ακυρώνει στην πράξη πολλές από τις θετικές πρωτοβουλίες που παίρνει η κυβέρνηση.

«Η εικόνα που εισπράξαμε ήταν θετική, από την άποψη ότι πραγματικά δόθηκε ένα μήνυμα υπέρ της βιομηχανίας. Ως εγκατεστημένοι όμως, στα επιχειρηματικά πάρκα όπου η βιομηχανική δραστηριότητα υλοποιιείται, ξέρουμε ότι αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί από τις παρούσες συνθήκες.

Περιμένουμε να δούμε τι θα αλλάξει, στην πράξη, από αυτά που εξαγγέλθηκαν.