Πανελλήνιες 2025: Προβληματισμός με ασάφεια σε θέμα της Βιολογίας, τι θα γίνει

Η ασάφεια στο Δ5 της Βιολογίας προβληματίζει τους υποψηφίους. Τι ζητά η ΟΕΦΕ

Πανελλήνιες 2025: Προβληματισμός με ασάφεια σε θέμα της Βιολογίας, τι θα γίνει

Το πρόβλημα που προέκυψε στο θέμα Δ5 της Βιολογίας στις Πανελλήνιες 2025 φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σοβαρό, καθώς συνδέεται με την ερμηνευτική ασάφεια ενός γραφικού στιγμιότυπου και των δεδομένων που παρατίθενται, οδηγώντας σε δύο επιστημονικά τεκμηριωμένες και λογικές απαντήσεις.

Πανελλήνιες 2025: Πώς σχολιάζουν τα θέματα της Βιολογίας , των Αρχαίων και των Μαθηματικών τα Εκπαιδευτικά Κέντρα ΟΡΜΗ-ΑΡΙΣΤΑ

Τι ακριβώς συνέβη στο Δ5:

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να εντοπίσουν τη ΘΕΑ (Θέση Έναρξης Αντιγραφής) σε ένα απόσπασμα αντιγραφής DNA. Ωστόσο, η διατύπωση του θέματος και το γραφικό στιγμιότυπο που δόθηκε δεν παρείχαν επαρκή και ξεκάθαρα στοιχεία, με αποτέλεσμα να προκύπτουν δύο αποδεκτές υποθέσεις:

Υπόθεση 1: Η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 2

  • Στηρίζεται στη λογική ότι η ασυνεχής σύνθεση γίνεται δεξιά της ΘΕΑ (θέση 2).

  • Τα πρωταρχικά τμήματα έχουν σταθερό μήκος (4 νουκλεοτίδια).

  • Συνεπής με την κλασική ερμηνεία της αντιγραφής, όπου οι κλώνοι συντίθενται από 5’ προς 3’.

Υπόθεση 2: Η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 1

  • Υποθέτει μεταβλητό μήκος πρωταρχικών τμημάτων και σύνθεση με RNA (ριβονουκλεοτίδια).

  • Αποδέχεται ότι τα δεδομένα δεν είναι απόλυτα σταθερά (όπως π.χ. ίσο μήκος όλων των πρωταρχικών τμημάτων).

  • Βρίσκει λογική την έναρξη της αντιγραφής αριστερά, στην θέση 1.

Τι ζητά η ΟΕΦΕ

Η ΟΕΦΕ τονίζει ότι οι δύο απαντήσεις είναι επιστημονικά αποδεκτές και τεκμηριωμένες, ζητώντας από την ΚΕΕ να αποδεχθεί και τις δύο ως ισότιμα σωστές. Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει υπάρξει επίσημη τοποθέτηση από την Επιτροπή, γεγονός που έχει εντείνει την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους, καθώς το συγκεκριμένο ερώτημα αντιστοιχεί σε έξι πολύτιμες μονάδες. Η απουσία άμεσης διευκρίνισης δημιουργεί εύλογο φόβο ότι ενδέχεται να αδικηθούν μαθητές οι οποίοι, παρά την επιστημονικά ορθή προσέγγισή τους, έδωσαν διαφορετική απάντηση από αυτήν που ίσως προτιμηθεί κατά τη βαθμολόγηση.

Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν η ΚΕΕ έχει αναγνωρίσει ανάλογες περιπτώσεις ασάφειας σε διατυπώσεις θεμάτων και έχει εκδώσει οδηγίες που εξασφάλισαν δίκαιη μεταχείριση όλων των υποψηφίων.