Απόσυρση των τρόλεϊ και ανασχεδιασμός μετακινήσεων: Το σχέδιο Κυρανάκη για μια νέα εποχή συγκοινωνιών στην Αττική

Σε αναλυτική συνέντευξή του, ο αν. υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξηγεί το γιατί τα τρόλεϊ αποσύρονται, ποιο είναι το οικονομικό και συγκοινωνιακό όφελος της μετάβασης, και τι αλλάζει σε μετρό, ηλεκτρικό και λεωφορεία την επόμενη τριετία.

δραπετσώνα-τρόλεϊ-όπλο-οδηγός

Η σταδιακή απόσυρση των τρόλεϊ από το οδικό δίκτυο της Αττικής και η αντικατάστασή τους από σύγχρονα μέσα ηλεκτροκίνησης σηματοδοτούν, σύμφωνα με τον αν. υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, μια «αναγκαία μετάβαση» για ένα πιο ευέλικτο, οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα μετακινήσεων. Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός τονίζει ότι το σημερινό καθεστώς λειτουργίας των τρόλεϊ δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες μιας μητρόπολης που απαιτεί μεγαλύτερη ταχύτητα, ανθεκτικότητα και χαμηλότερο κόστος.

Όπως εξηγεί, το πρόγραμμα αποξήλωσης του εναέριου δικτύου —το οποίο ξεκινά από τον Πειραιά— θα εξελιχθεί σε ορίζοντα 18 μηνών. Το μεγαλύτερο μέρος των καλωδίων θα απομακρυνθεί, ενώ τμήματα βασικών αξόνων θα διατηρηθούν για ενίσχυση συχνότητας δρομολογίων με το υφιστάμενο τροχαίο υλικό. Το κόστος λειτουργίας, σημειώνει, είναι ο βασικός παράγοντας που επιτάσσει αυτή τη μετάβαση: «Κάθε χιλιόμετρο με τρόλεϊ κοστίζει στο Δημόσιο 5,5 ευρώ, σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο ηλεκτρικών λεωφορείων», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Στον σχεδιασμό του υπουργείου περιλαμβάνονται παράλληλα ουσιαστικές παρεμβάσεις στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Στο μετρό, δρομολογείται ενίσχυση του στόλου, αναβάθμιση παλαιών συρμών, αντικατάσταση σιδηροτροχιάς και σταδιακή μείωση της χρονοαπόστασης, με ορίζοντα το 2026. Η Γραμμή 4 προχωρά, ενώ στον ηλεκτρικό αναμένονται 14 πλήρως ανακαινισμένοι συρμοί με νέα συστήματα και πλήρη προσβασιμότητα.

Στα λεωφορεία, το πλάνο προβλέπει είσοδο 1.000 νέων οχημάτων στις αρχές του 2026 και ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού με 300 νέους οδηγούς. Έμφαση δίνεται επίσης στον έλεγχο των λεωφορειολωρίδων μέσω καμερών, ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα των δρομολογίων και η αξιοπιστία του συστήματος.

Αναφερόμενος στο τριμερές Μνημόνιο Ελλάδας–Βουλγαρίας–Ρουμανίας για τον διάδρομο Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, ο κ. Κυρανάκης κάνει λόγο για ένα έργο που «επανασυνδέει» τη χώρα με τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη, δημιουργώντας έναν στρατηγικό άξονα μεταφορών που θα εξυπηρετεί πολίτες, εμπόριο και άμυνα. «Η Ελλάδα βγαίνει από την απομόνωση του σιδηροδρόμου», υπογράμμισε, χαρακτηρίζοντας τη συμφωνία ορόσημο για τη γεωπολιτική θέση της χώρας.

Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις στην ΟΣΥ, ο υπουργός ανέφερε ότι οι νέοι οδηγοί θα ενταχθούν με αυξημένες απολαβές μέσω της νέας ΣΣΕ, ενώ δημιουργείται νέα σχολή οδηγών που θα προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση και επαγγελματικό δίπλωμα σε όσους δεσμεύονται να εργαστούν για πέντε χρόνια.

Στο πεδίο της οδικής ασφάλειας —το οποίο ο κ. Κυρανάκης χαρακτηρίζει «χώρο ευθύνης και πόνου»— ο υπουργός αναφέρει ότι το 2024 καταγράφηκε η πιο συντονισμένη προσπάθεια των τελευταίων ετών. Ο νέος ΚΟΚ, η είσοδος καμερών ελέγχου, το 24ωρο μετρό τα Σάββατα και η μετατροπή της εγκατάλειψης σε κακούργημα αποτελούν, όπως λέει, βήματα που «σώζουν ζωές». Τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν μείωση των θυμάτων, χωρίς όμως —όπως τονίζει— να υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού.

Η «Πελοπόννησος» και το pelop.gr σε ανοιχτή γραμμή με τον Πολίτη

Η φωνή σου έχει δύναμη – στείλε παράπονα, καταγγελίες ή ιδέες για τη γειτονιά σου.

Viber: +306909196125