Τι κρύβεται πίσω από τις 4ψήφιες κλήσεις: Προσοχή-Νέα τηλεφωνική απάτη

Σωρεία κρουσμάτων εξαπάτησης ανυποψίαστων πολιτών από τηλεφωνικά κέντρα της αλλοδαπής με 4ψηφιο κωδικό κλήσης ώστε οι επιτήδειοι να τους υφαρπάξουν κωδικούς και προσωπικά τους στοιχεία κι ακολούθως να τους αποσπάσουν χρήματα ώστε να τα επενδύσουν δήθεν στο κρυπτονόμισμα (bitcoin), καταγγέλλονται το τελευταίο διάστημα στις αστυνομικές αρχές.

τηλεφωνική

Πρόκειται για μια νέας μορφής fishing («τηλεφωνικού ψαρέματος») η οποία εμφανίστηκε και στην Ελλάδα, εν μέσω πανδημίας, παράλληλα με τις υπόλοιπες μορφές ηλεκτρονικής εξαπάτησης.

Θεωρείται δε ιδιαιτέρως επικίνδυνη διότι το bitcoin διαπραγματεύεται όντως σε διεθνείς αγορές, εμφανίζει αλματώδεις αυξομοιώσεις, έχει τιμή αγοράς χιλιάδων ευρώ και είναι ελκυστικό ως «μέσο» πιθανού αιφνίδιου πλουτισμού.

«Οι πολίτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μην απαντούν καθόλου» δηλώνει στα Dnews, η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών «Η Ποιότητα της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ) Παναγιώτα Καλαποθαράκου, καθώς «οι συνήθεις μορφές τηλεφωνικής εξαπάτησης έχουν ως σκοπό την γνωστοποίηση προσωπικών στοιχείων των πολιτών και την υποκλοπή κωδικών με σκοπό την αφαίρεση χρηματικών ποσών».

Στην απάτη με τους 4ψηφιους κωδικούς, το υποψήφιο θύμα δέχεται κλήση μία φορά στο κινητό από αριθμούς του εξωτερικού (π.χ. 0035, 0040, 0044 και 0049). Στη συνέχεια ο χρήστης επανακαλεί τον αριθμό, με συνέπεια να χρεώνεται πανάκριβα ενώ οι δράστες του ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό στο τηλέφωνο του υπό το πρόσχημα προστασίας της συσκευής.

«Δεν θα πρέπει οι πολίτες να δίνουν τα προσωπικά και οικονομικά τους δεδομένα σε άγνωστα άτομα, όπως και περαιτέρω πληροφορίες όπως π.χ. πρόσβαση σε τραπεζικό τους λογαριασμό», συνεχίζει η κ. Καλαποθαράκου. Μόνο στην ΕΚΠΟΙΖΩ σε διάστημα 3μηνου έχουν καταγγελθεί 15 τέτοιες περιπτώσεις υποκλοπών με σκοπό την αφαίρεση χρημάτων από τραπεζικούς λογαριασμούς (το τελευταίο τρίμηνο γύρω στις 15).

Πλέον του συλλογικού φορέα τους, οι πολίτες όταν αντιλαμβάνονται τέτοια φαινόμενα θα πρέπει να απευθύνονται στον πάροχο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, την ΕΕΤΤ, την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και τον Συνήγορο του Καταναλωτή.

Παράλληλα, να ενημερώνουν τους ανθρώπους του οικογενειακού και φιλικού του περιβάλλοντος, ιδίως όταν βρίσκονται στην ομάδα των ευάλωτων πολιτών, όπως υπερήλικες και παιδιά.