Πάτρα: Τα έργα θα «φάνε» τον Προαστιακό
Γιατί ανησυχούν τα μέλη των Φίλων του Προαστιακού σε σχέση με την επέκταση του τρένου στην Πάτρα. Η «ΠτΔ» ζήτησε ανάπτυξη των απόψεών τους.
Τράβηξαν την προσοχή την περασμένη εβδομάδα με δημόσια παρέμβασή τους. Οι «Φίλοι του Προαστιακού Σιδηροδρόμου» εξέφρασαν επιφυλάξεις κατά πόσο είναι κατοχυρωμένο το σχέδιο υπόγειας διέλευσης του νέου σιδηροδρόμου από την Πάτρα. Η «ΠτΔ» αποτάθηκε στον φορέα με ορισμένα ερωτήματα. Οι επιφυλάξεις τους διατυπώθηκαν πιο διεξοδικά. Αξίζει να προσεχθούν.
Η συνεργασία έγινε με τον εκπρόσωπο του φορέα Β. Γκλαβά, αλλά οι απαντήσεις φέρουν συλλογική υπογραφή.
Κατ’ αρχάς, σας προτείνουμε να συστηθείτε στο κοινό μας. Ποιοι είναι οι Φίλοι του Προαστιακού και πώς υπηρετούν τη φιλία τους αυτή, για ποιο σκοπό;
Ο πρώτος πυρήνας της Ενωσης Πολιτών «Φίλοι Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών» δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία των μελών του Παραρτήματος Πάτρας του Δικτύου «ΕΠΙΒΑΤΗΣ» Κώστα Μανιά και Βασίλη Γκλαβά συνεπικουρούμενων από τον Κωνσταντίνο Πέττα μέλος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου.
Αρχικά ο σκοπός της συλλογικότητας ήταν να κάνουν παρεμβάσεις για προβλήματα βελτίωσης της καθημερινότητας των επιβατών του Προαστιακού.
Στην πορεία του χρόνου, η ομάδα έγινε ιδιαίτερα εξωστρεφής και μέσα από την ώσμωση που δημιουργήθηκε από το συναπάντημα με άλλους Ενεργούς Πολίτες αλλά και με οργανώσεις που δρουν για το περιβάλλον και τη βιώσιμη κινητικότητα, διεύρυναν το αντικείμενο δράσης τους, επεξεργάστηκαν θέσεις για όλα σχεδόν τα θέματα που αφορούν τα Μέσα Μαζικών Μεταφορών και ιδιαιτέρως τα μέσα σταθερής τροχιάς, και δημοσιοποίησαν σε κάποια από αυτά τις απόψεις τους.
Η δημοσιοποίηση των θέσεών μας για την Ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς έγινε σε κάποιες περιπτώσεις συνυπογράφοντας με άλλες οργανώσεις, όπως την Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ, την Κίνηση ΠΡΟΤΑΣΗ για ένα άλλο τρόπο ζωής, τους Πολίτες Εν Δράσει και μεμονωμένους πολίτες μεταξύ αυτών ο Αθανάσιος Κούστας (μέλος του ΔΣ του ΣΕΒ Πελοπ. & Δυτ. Ελλ.).
Κάποια μέλη των Φίλων του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πάτρας που παράλληλα είναι και μέλη της Κοινο_Τοπίας μας έδωσαν τη δυνατότητα οι συναντήσεις – συνεδριάσεις μας να φιλοξενούνται στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας η οποία έχοντας και τις υποδομές μας διευκολύνει στην προώθηση των ανακοινώσεων μας.
Στην παρέμβασή σας υπήρχε μια υποδόρια αμφιβολία. Ανησυχείτε ότι η ΕΕ δεν θα εγκρίνει μεγάλης έκτασης υπογειοποίηση;
Ναι, ανησυχούμε, διότι στην προηγούμενη μελέτη Ανάλυσης Κόστους Οφέλους (ΑΚΟ) με μικρότερο κόστος ο δείκτης επιλεξιμότητας ήταν λίγο πάνω από το 5, τώρα που αυξήθηκε κατά πολύ το κόστος είναι εύλογη η απορία εάν αυτός ο δείκτης θα εξακολουθήσει να είναι πάνω από το 5. Ο καθένας θα είχε αυτή την απορία.
Ανησυχείτε επίσης ότι το κατασκευαστικό σχέδιο του υπουργείου είναι επισφαλές, εφόσον δεν έχει υπάρξει έτοιμη και εγκεκριμένη μελέτη;
Τεχνικά ναι, γιατί αυτό που παρουσιάστηκε δεν είναι πλήρης μελέτη. Η μελέτη αναλύει με σχετική ακρίβεια το κόστος του έργου και από όσο γνωρίζουμε προηγούνται γεωλογικές έρευνες οι οποίες περιγράφουν τις δυσκολίες του έργου που προέρχονται από τη γεωλογία του εδάφους ώστε να επιλεχθεί και ο τρόπος κατασκευής.
Υπάρχουν πολλές ελλείψεις, όπως που θα είναι το νέο αμαξοστάσιο για τη συντήρηση των συρμών (τουλάχιστον για τον προαστιακό), δεν θα υπάρχει κεντρικός σταθμός με ότι αυτό συνεπάγεται στη κυκλοφορία των προαστιακών και υπεραστικών τραίνων, που θα φιλοξενούνται οι συρμοί εφεδρείας αφού δεν θα υπάρχει πουθενά τρίτη τροχιά ενώ στο νότιο πάρκο θα δημιουργηθεί όρυγμα για την άνοδο του τραίνου που θα καταστρέψει ένα μέρος του.
Μήπως είστε κατά της υπογειοποίησης, στην πραγματικότητα;
Εφόσον έχουμε πλήρη ενημέρωση για το κόστος, το μήκος των ορυγμάτων, τον αριθμό των στάσεων τον χρόνος κατασκευής, την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, το κόστος λειτουργίας, ποιο άλλο έργο μπορεί να κατασκευαστεί εναλλακτικά, και άλλους παράγοντες, δεν είμαστε κατά της υπογειοποίησης. Είμαστε υπέρ της πληροφόρησης και της διαφάνειας, οικονομικής και λειτουργικής.
Σε παρόμοια έργα με υπογειοποίηση, όποιες στάσεις έχουν φτιαχτεί είναι στις άκρες αυτών και όχι μέσα στο τούνελ! Είναι σίγουρο ότι θα υπάρχουν χρονικές καθυστερήσεις οι οποίες θα ξεφύγουν από το πλαίσιο του έργου και θα δημιουργήσουν μεγάλη αναστάτωση στην πόλη. Υπάρχει και το ενδεχόμενο να γίνει ότι έγινε με το σιδηροδρομικό τούνελ στο Καλλίδρομο το οποίο παραδόθηκε έπειτα από μία εικοσαετία και με διαδοχική ανάληψη του έργου από τρεις διαφορετικές τεχνικές εταιρείες.
Στο παρελθόν είχατε εκφράσει αμφιβολία αν μπορούσε να συνυπάρξει «υπόγειο» τρένο και προαστιακός. Τι θα γίνει εν τέλει; Και υπόγειο τρένο και επίγειος προαστιακός;
Όλο το διάστημα κατασκευής ο Προαστιακός (αστικό τρένο) δεν θα λειτουργεί. Θα επαναλειτουργήσει μόνο όταν ολοκληρωθούν τα έργα της υπογειοποίησης. Εργα και Προαστιακός δεν πάνε μαζί και όποιος εξακολουθεί να υποστηρίζει αυτό ας το δικαιολογήσει. Οι εργασίες αν όλα πάνε καλά θα κρατήσουν τουλάχιστον μια δεκαετία. Υπάρχει πρόβλεψη πώς θα συντηρηθεί στην συνέχεια το έργο αυτό; Ο ΟΣΕ δεν μπορεί να συντηρήσει τους σταθμούς του προαστιακού Αθηνών, την επιδομή συστήματα ασφαλείας, ηλεκτροκίνηση, τη γραμμή του προαστιακού Πατρών πόσω μάλλον υπόγειους σταθμούς.
Κατά τη γνώμη μας, αν τελικά επιλεγεί η υπογειοποίηση, να κατασκευασθεί χωρίς τις υπόγειες στάσεις και με κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στον Άγιο Διονύσιο όπως αρχικώς είχε προβλεφθεί.
Στην περιοχή μας, προτείνουμε να κατασκευαστούν τα παρακάτω σιδηροδρομικά αστικού και προαστιακού τύπου έργα, των οποίων το κοινωνικό και οικονομικό όφελος θα είναι πολλαπλάσιο του οικονομικού κόστους.
· Το σημερινό αστικό τρένο να εκσυγχρονισθεί και να μετατραπεί σε επίγειο ελαφρύ μέσο σταθερής τροχιάς, tram – train, με πυκνές στάσεις από την κ. Αχαΐα έως το Ψαθόπυργο χρησιμοποιώντας στα μη υπογειοποιημένα τμήματα τη νέα γραμμή του ΟΣΕ.
· Να κατασκευασθεί κλάδος προς Πανεπιστήμιο/Νοσοκομείο, πρώην ΑΤΕΙ και Περιβόλα (στάδιο Απόλλωνα).
· Επέκταση προς ΒΙΠΕ Πατρών.
· Σύνδεση του Αεροδρόμιου Αράξου με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η πόλη θα αποκτήσει ένα φιλικό μέσο σταθερής τροχιάς με πυκνές στάσεις, το οποίο θα την εξυπηρετεί καλύτερα και ορθότερα σε ολόκληρο το τμήμα της και το κόστος συντήρησης θα είναι μικρότερο σε σχέση με την υπογειοποίηση με μερικές στάσεις.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News