Πώς βάλαμε την Αχαΐα στην τροχιά του αύριο

Αρθρο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή για την εφημερίδα «Πελοπόννησος».

Το πρόγραμμα έργων, που σχεδιάσαμε το 2019 και το οποίο ήδη γίνεται πράξεις, δεν είναι αθηνοκεντρικό. Είναι ένα σχέδιο συνολικό και συνεκτικό, που «απλώνεται» σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Και στο σχεδιασμό μας δεν θα μπορούσε παρά να έχει και η Πάτρα τον δικό της ρόλο.

Στόχος μας είναι η Πάτρα να αποκαταστήσει τη θέση της ως μία σύγχρονη, δυναμική, παραγωγική πόλη της χώρας. Η Πάτρα είναι άλλωστε η δυτική απόληξη του λεγόμενου αναπτυξιακού «S» (Πάτρα, Αθήνα-Πειραιάς, Λάρισα-Βόλος, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη).

Βρίσκεται δηλαδή στο δυτικό άκρο μίας νοητής γραμμής που ενώνει λιμάνια, σιδηρόδρομους και οδικά δίκτυα. Μία νέα αναπτυξιακή «ραχοκοκαλιά» που θα δώσει στην πατρίδα μας τη δύναμη να σταθεί στο ύψος των δυνατοτήτων της, ως ένας κόμβος logistics, κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, κόμβος ενεργειακός.

Πάνω από 80 έργα διαμορφώνουν την Πάτρα του 2030 και βάζουν ολόκληρη την Αχαΐα στην τροχιά του αύριο.

Στην περιοχή διοχετεύονται συνολικά πόροι που ξεπερνούν τα 3,8 δισ. ευρώ. Δηλαδή δύο φορές πάνω από τους πόρους, που διατέθηκαν και από τα δύο προηγούμενα κοινοτικά πλαίσια στήριξης, Γ’ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ, και οι οποίοι είχαν φτάσει συνολικά το 1,4 δισ. ευρώ.

Στην Αχαΐα βρίσκονται ειδικότερα αυτή τη στιγμή σε φάση υλοποίησης, μόνο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έργα ύψους σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κρίσιμων υποδομών που απαντούν σε προβλήματα δεκαετιών, βελτιώνουν την καθημερινότητα και βέβαια υπηρετούν συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους.

Οι πολίτες της Αχαΐας ξέρουν καλά ότι βρήκαμε μπλοκαρισμένο και «μπλεγμένο» το έργο της Πατρών- Πύργου. Ενα έργο που το ερώτημα δεν ήταν πότε θα τελείωνε, αλλά ΑΝ θα τελείωνε ποτέ. Ενα έργο που το σώσαμε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και που σήμερα το βλέπουν όλοι να υλοποιείται. Βλέπουν ποιοι το κάνουν πραγματικότητα και ποιοι έκαναν τα πάντα για να μην γίνει πραγματικότητα.

Είμαστε μπροστά και από τα χρονοδιαγράμματα και έτσι το τμήμα Κάτω Αχαγιά-Πύργος θα παραδοθεί στο τέλος του 2024 και συνολικά ο νέος αυτοκινητόδρομος το 2025.

Δεν μπορούμε να ανεχθούμε όμως στο μεταξύ να πληρώνει η πατρίδα μας άλλο φόρο αίματος σε αυτό τον επικίνδυνο δρόμο. Για αυτό προχωρήσαμε στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στην υφιστάμενη εθνική οδό, μέχρι να κατασκευαστεί η νέα. Ενώ ξεκινά και το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΠΕΒΟΑ) στο υπόλοιπο επαρχιακό δίκτυο του Νομού.

Προχωράμε και με τη σιδηροδρομική σύνδεση. Και κυρίως τη σύνδεση του νέου λιμένα Πατρών με σύγχρονο τρένο υψηλών ταχυτήτων.

Κάποιοι βέβαια έταζαν στους πολίτες της Πάτρας πράγματα που δεν γίνονται. Οι υποσχέσεις εξάλλου είναι τσάμπα, θα σκέφτηκαν. Εταζαν λοιπόν χωρίς να σταθμίζουν τεχνικές και πρακτικές δυσκολίες, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης ενός φαραωνικού σχεδίου με υπέρογκο κόστος.

Εμείς, είπαμε για μια ακόμη φορά την αλήθεια. Βρήκαμε τη χρυσή τομή και εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση.

Ετσι και το τρένο θα φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας. Και τα πιο κρίσιμα 5,2 χλμ. της σιδηροδρομικής γραμμής στην «καρδιά» της πόλης, εκεί που πραγματικά απαιτείται, θα γίνουν υπόγεια ώστε να μην κόβεται η Πάτρα στα δύο. Και θα αποδοθούν στους Πατρινούς 70 στρέμματα αναπλάσεων. Και κυρίως, θα γίνει και αυτό το έργο.

Επίσης αναβαθμίζουμε την υφιστάμενη -σε πρώτη φάση- σιδηροδρομική μετρική γραμμή από την Κάτω Αχαγιά, ώστε και το τρένο να φτάσει ως τον Πύργο. Ενώ παράλληλα προχωράμε και τις διαδικασίες για την επέκταση του οδοντωτού στην Αγία Λαύρα.

Μέσα σε τρία μόλις χρόνια λοιπόν, λύσαμε εκκρεμότητες δεκαετιών για τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα της Αχαΐας. Και ταυτόχρονα, βάλαμε μπρος μια σειρά ακόμα από υποδομές που επίσης έχει ανάγκη ο τόπος:

Εργα για τη λειτουργία του δικτύου ύδρευσης, αφού προηγουμένως ολοκληρώσαμε την κατασκευή του Φράγματος Πείρου- Παραπείρου. Εργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ύψους 44 εκατομμυρίων ευρώ.

Αλλά και σημαντικά κτιριακά έργα, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών στο Ρίο, του Γενικού Νοσοκομείου «Αγιος Ανδρέας», του Γενικού Νοσοκομείου Αιγίου, αλλά και της Αστυνομικής Διεύθυνσης Αχαΐας.

Η Πάτρα λοιπόν, η καρδιά της Δυτικής Ελλάδας, αποκτά τις υποδομές που θα την αναδείξουν ως μία από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου-εξόδου της Δυτικής Μεσογείου. Που θα της δώσουν νέες αναπτυξιακές προοπτικές. Προς όφελος των πολιτών της και όλης της χώρας. Γιατί ανάπτυξη για εμάς σημαίνει κέρδος για όλους.