Πάτρα – Τρένο: Δυσοίωνες εκτιμήσεις και φράχτης στο λιμάνι

Ο πόλεμος στην Ουκρανία ανατρέπει σχεδιασμούς και θέτει υπό αμφισβήτηση την χρηματοδότηση του έργου για την έλευση του τρένου στην Πάτρα. Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ επανακατέθεσε αίτημα χρηματοδότησης στο CEF για το έργο Ρίο-Νέο Λιμάνι Πάτρας προϋπολογισμού ύψους 476,5 εκατ. ευρώ

υπογειοποίηση Η γραμμή θα διέρχεται υπογειοποιημένη στο τμήμα της Οθωνος Αμαλίας μέχρι τον σταθμό Αγίου Ανδρέα

Εναλλακτικά σχέδια καταστρώνουν σε ΕΡΓΟΣΕ και Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε περίπτωση που η πρόταση χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο – Πάτρα, έχει την ίδια «τύχη» με πέρυσι το καλοκαίρι, όταν απορρίφθηκε από τον μηχανισμό Connecting Europe Facilities ΙΙ (CEF II).

Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, μετά την ψυχρολουσία, επανακατέθεσε την Τετάρτη την πρόταση, που προβλέπει υπογειοποίηση από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι το νέο Λιμάνι – ύψους 476,5 εκατ. ευρώ – και πλέον θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το καλοκαίρι για την απόφαση της Κομισιόν.

Το νέο αίτημα αφορά 3 από τα 6 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, ύψους 4 δισ. €, μαζί τα έργα Θεσσαλονίκη – Τοξότες Ξάνθης και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Παρατηρητές των εξελίξεων σε επίπεδο ΕΕ, ωστόσο, εμφανίζονται συγκρατημένοι για το τελικό αποτέλεσμα, καθώς αυτή την περίοδο η Ευρώπη κατευθύνει κονδύλια σε υποδομές που εξυπηρετούν ανάγκες που προκύπτουν από τον πόλεμο στην Ουκρανία και προς την Ανατολική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Πολωνία.

Για τον λόγο αυτό, η ΕΡΓΟΣΕ πραγματοποιεί παράλληλα επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία φέρεται να έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την πιθανή χρηματοδότηση των έργων της Ελλάδας.

Πηγές της ΕΡΓΟΣΕ διαβεβαιώνουν ότι οι διαγωνισμοί δεν τίθενται σε διακινδύνευση από τις εξελίξεις, σε επίπεδο ΕΕ, καθώς έχουν την «ομπρέλα» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και στόχος της είναι να έχει παραλάβει προσφορές από τους υποψήφιους αναδόχους και για τους 6 διαγωνισμούς, μέχρι το καλοκαίρι, ωστόσο η ολοκλήρωση του διαγωνισμού φαίνεται τώρα ότι μετατίθεται για το 2024, όπου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο της χρηματοδότησης.

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Την ίδια στιγμή, για το σιδηροδρομικό έργο της Πάτρας και για άλλα 5 μεγάλα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, βρίσκεται σε εξέλιξη ο ανταγωνιστικός διάλογος, μεταξύ των εργοληπτικών σχημάτων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ-ALSTOM, μέσα από τον οποίο καθορίζονται οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι και τις οριστικές μελέτες να ολοκληρώνονται, από τον ανάδοχο του κάθε έργου, μετά τη διαγωνιστική διαδικασία.

ΝΕΑ ΜΕΛΕΤΗ: Με περίφραξη η γραμμή κατά μήκος της Ακτής Δυμαίων

Η ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει τις προκαταρκτικές διαδικασίες για την σιδηροδρομική γραμμή στην Πάτρα. Σε διαδικασία έγκρισης βρίσκεται αυτή τη στιγμή, μελέτη τροποποίησης των Περιβαλλοντικών Ορων του υπογειοποιημένου τμήματος, από τον σταθμό Αγίου Διονυσίου μέχρι τον σταθμό στο νέο λιμάνι, με σκοπό την περιβαλλοντική αδειοδότηση του Τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Νέου Λιμένα Πάτρας.

Στο έργο περιλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου και των λοιπών δικτύων, στα σημεία που θίγονται από τις κατασκευές, ενώ για πρώτη φορά αναφέρεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα της Ακτής Δυμαίων μέχρι την είσοδό της στο νέο λιμάνι, θα είναι κατά ένα μέρος σε όρυγμα και στο τελικό της στάδιο επιφανειακή και περιφραγμένη.

υπογειοποίηση

Σχεδιάγραμμα διακλάδωσης της γραμμής, για είσοδό της στο νέο λιμάνι, όπου φαίνεται ο επιλιμένιος σταθμός

Οπως σημειώνει ο μελετητής, το τμήμα αυτό παραλλάσσεται από την υφιστάμενη χάραξη. Συγκεκριμένα, από την Ακτή Δυμαίων (αμέσως μετά την εκκλησία του Αγίου Ανδρέα) η γραμμή διέρχεται από το υφιστάμενο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ, απ’ όπου συνεχίζει την πορεία της, μεταξύ της Ακτής Δυμαίων και της οδού Μαιζώνος μέχρι τη συμβολή της με την οδό Αλέξανδρου Παπαναστασίου και στη συνέχεια παράλληλα με την οδό Σουνίου, μέχρι τη συμβολή της με τη νέα χάραξη στην περιοχή Ιτιές, μετά τον ποταμό Γλαύκο.

Στο ύψος του Νότιου Πάρκου, προβλέπεται κλάδος εισόδου στο λιμάνι με επιφανειακή διέλευση μέχρι το νέο λιμάνι.

Ο νέος σταθμός θα χωροθετηθεί επί της Ακτής Δυμαίων, στο ύψος του Λαδόπουλου και όπως σημειώνεται, «η οδός Ακτή Δυμαίων θα αποκλεισθεί με την περίφραξη της σιδηροδρομικής γραμμής από το θαλάσσιο μέτωπο και τη ζώνη του νέου λιμένα». Αυτό θα συμβεί λίγο μετά τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα, όπου αναδύεται η γραμμή από το υπόγειο τμήμα της μέχρι το τέλος, όπου τελειώνει η ζώνη αναστροφής των μηχανών. Η γραμμή θα οδεύει σε όρυγμα μετά τον Αγ. Ανδρέα και θα γίνεται επιφανειακή παράλληλα με το Νότιο Πάρκο, όπου θα γίνει και η περίφραξη.

ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Νέος σταθμός

Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε εξέλιξη η τροποποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, για να είναι δυνατή η κατασκευή του νέου σιδηροδρομικού σταθμού που χωροθετείται στο κέντρο περίπου του νέου λιμένα, απέναντι από τον Λαδόπουλο.

Σημειώνεται ότι για τον επιλιμένιο σταθμό δεν είχε εκπονηθεί μελέτη, γιατί ο σχεδιασμός του εξαρτάτο από τον τρόπο τελικής διαρρύθμισης του νέου λιμανιού, που βρισκόταν την περίοδο εκείνη σε εξέλιξη.

Ο επιλιμένος σταθμός θα διαθέτει κτίριο επιβατών 600 τ.μ., χώρους επιβατών και λειτουργιών (αναμονή επιβατών, εκδοτήρια, κυλικείο, γραφεία σταθμάρχη & κίνησης, αποθήκη αποσκευών, χώρους υγιεινής κοινού και προσωπικού), μια στεγασμένη αποβάθρα, στο επίπεδο των γραμμών, μήκους περίπου 300 μ. κ.ά.

Το κτίριο των επιβατών θα συνδέεται με την αποβάθρα αυτή μέσω κυλιόμενων κλιμάκων, ανελκυστήρων και μιας ανισόπεδης διάβασης με έξοδο από την αποβάθρα του σταθμού προς την Ακτή Δυμαίων και την περιοχή του Οργανισμού Λιμένα Πατρών.

Εκτός από την επίγεια έξοδο μπροστά από το νέο κτίριο του σταθμού, προβλέπονται και τέσσερις πεζοδιαβάσεις από το ύψος της Βορείου Ηπείρου και πιο νότια.