Πάτρα: Συνεδρίασε το Τοπικό Συντονιστικό Όργανο – Ο απολογισμός της αντιπυρικής περιόδου και ο σχεδιασμός αντιμετώπισης πλημμυρών

Πού οφείλονται οι πρόσφατες πλημμύρες – Ποιος ο σχεδιασμός για την κακοκαιρία.

Πάτρα

Με θέματα τον απολογισμό της αντιπυρικής περιόδου, τον συντονισμό των δράσεων σε θέματα Πολιτικής Προστασίας ενόψει χειμώνα, για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών (εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων – καταπτώσεις – παγετός – χιονοπτώσεις) και τον σχεδιασμό αντιμετώπισης, ενδεχόμενου σεισμού, συνεδρίασε το πρωί της Δευτέρας, το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο (Σ.Τ.Ο.) του Δήμου Πατρέων, υπό τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Πολιτικής Προστασίας, Μιχάλη Αναστασίου.

Στην εισήγησή του ο κ. Αναστασίου, ανέφερε τα εξής:

«Με το πέρας της φετινής αντιπυρικής περιόδου, θέλουμε να ευχαριστήσουμε και να συγχαρούμε για άλλη μια φορά όλους όσους συνέβαλαν στην πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση των δασικών – αγροτικών πυρκαγιών στα όρια του Δήμου μας.
Οφείλουμε ένα μεγάλο και δημόσιο ευχαριστώ στις εθελοντικές ομάδες και τους συλλόγους δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης για το σημαντικό έργο που προσέφεραν σε συνεργασία με το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου και την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Καθοριστική υπήρξε επίσης η συμβολή των υπηρεσιών του Δήμου καθώς και της ΔΕΥΑΠ με την άμεση και θετική ανταπόκρισή τους στο τομέα της πρόληψης αλλά και όταν απαιτήθηκε η παρέμβασή τους.

Συνοπτικά αναφέρουμε, ότι κατά την αντιπυρική περίοδο στα όρια του Δήμου Πατρέων εκδηλώθηκε μια σημαντική πυρκαγιά στην περιοχή της Δραγώλενας όπου απαιτήθηκε προσπάθεια από την Π.Υ., τον μηχανισμό του Δήμου και τις Εθελοντικές Ομάδες για την κατάσβεση.

Το γεγονός ότι δεν είχαμε πυρκαγιές οφείλεται:

• Σε μεγάλο βαθμό στην πρόληψη, δηλαδή στον καθαρισμό από τις Υπηρεσίες του Δήμου όλων των επικίνδυνων σημείων που υπήρχαν παράγοντες εκδήλωσης πυρκαγιάς.

• Στην άμεση επέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων.

• Στις περιπολίες των συλλόγων δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης.

Τα προληπτικά μέσα που πήραμε και υλοποιήσαμε.

• Πραγματοποιήθηκε προληπτικός καθαρισμός βλάστησης στα άλση όπως Δασυλλίου – Γηροκομείου – Κεφαλόβρυσου και περιαστικών περιοχών όπου υπάρχει μίξη δασών – πόλεων (Καλλιθέα, Καμίνια, Κρήνη, Βούντενη, Συχαινά, Μποζαίτικα, Γούβα κ.λπ.) και όπου μας υποδείχτηκε από την Π.Υ. Πατρών καθώς και καθαρισμός πρανών σε δημοτικούς οδούς σε περιοχές με μεγάλη επικινδυνότητα.

Καθαρισμός από ξερά χόρτα και βλάστηση δημοτικών κοινοχρήστων χώρων.

• Στο ξεκίνημα της αντιπυρικής περιόδου έγινε έλεγχος από την Π.Υ. Πατρών των υδροστομίων που υπάρχουν στον Δήμο Πατρέων και πραγματοποιήθηκε στην συνέχεια επισκευή όλων όσων δεν λειτουργούσαν ικανοποιητικά, από την ΔΕΥΑΠ.

• Από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου έγινε ενημέρωση των δημοτών μέσω Τοπικών Κοινοτήτων και δελτίων τύπου αλλά και σε Δημοσιογραφικά site για τον καθαρισμό Ιδιωτικών Οικοπέδων,

Ενεργοποίηση υπαλλήλων και οχημάτων του Δήμου σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών για δασικές πυρκαγιές.

Διαθέσαμε καθημερινά πέντε πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, με σκοπό την έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών σε επικίνδυνες περιοχές όπως στο Δασύλλιο, Κεφαλόβρυσο, Δ.Ε. Βραχνεϊκων, ή όπου αλλού ζητήθηκε από την Π.Υ. Πατρών, με διάθεση τριών (3) εξ αυτών στις εθελοντικές ομάδες, Σωματείο Εθελοντών Πυροσβεστών Ν. Αχαΐας, Εθελοντική Ομάδα Πυρόσβεσης – Διάσωσης (Ε.Ο.ΠΥ.Δ) και στο Φιλοδασικό Πολιτιστικό Σύλλογο Σαραβαλίου «Ο ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ»

• Έγινε συντήρηση οδών ιδιαίτερα αυτών που μας έχει υποδείξει η Π.Υ. Πατρών για την πρόσβαση των Πυροσβεστικών οχημάτων.

• Σε καθημερινή βάση οι εργαζόμενοι της Καθαριότητας του Δήμου αξιοποιώντας το μηχανολογικό εξοπλισμό που έχει, απομάκρυναν χιλιάδες φορτία με κλαδιά και αντικείμενα προς αποφυγή κινδύνου πυρκαγιάς από όλη την έκταση του Δήμου.

Προμηθευτήκαμε και τοποθετήσαμε 3 νέες δεξαμενές νερού μια ανοιχτού τύπου 40t στην περιοχή της Πιτίτσας και 2 δεξαμενές 20t στις περιοχές (Μονή Ομπλού & Σανατόριο – Ζάστοβα) σε περιοχές που δεν υπάρχει δίκτυο άμεσης υδροδότησης οχημάτων, προκειμένου σε περίπτωση πυρκαγιάς να αντλούν από αυτές.

• Τα αιτήματα για καθαρισμό ιδιωτικών οικοπέδων κατά την αντιπυρική περίοδο του 2023 ξεπέρασαν τα 1000, σε μεγάλο ποσοστό οι ιδιώτες προεβήκαν στον καθαρισμό των ιδιοκτησιών τους, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υποβλήθηκε επιβολή προστίμου

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Οι έγκαιρες παρεμβάσεις καθαρισμού και κατασκευής Τεχνικών Έργων στα Ποτάμια, Υδατορέματα και Χείμαρρους που υπάρχουν στα όρια του Δήμου μας αποτελούν καθοριστικό στοιχείο της πρόληψης πλημμυρών στις ευρύτερες περιοχές που ρέουν.

Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στην Περιφέρεια Δ. Ελλάδας με τον Ν. 4558/18. Σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της έχουμε επισημάνει την ιδιαίτερη προσοχή που πρέπει να δοθεί από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος ιδιαίτερη προσοχή στα ακόλουθα ρέματα: Παναγίτσα, Γλαυκος, Ελεκίστρα (παλιά Κοίτη προς Διακονιάρη), Μαλαμαμούτης, Λυγιάς, Σελέμνος, Ξυλοκέρα, Χάραδρος (από Βελβίτσι μέχρι Αερογέφυρες Περιμετρικής.

Είχε καθαριστεί το 85-90% από τα 16.000 φρεάτια. Τα πλημμυρικά φαινόμενα παρουσιάστηκαν σε σημεία με κατασκευαστικά λάθη.

Για παράδειγμα, στη συμβολή των πεζοδρόμων Ρήγα Φεραίου και Γεροκωστοπούλου υπάρχει κατασκευαστικό λάθος, όπως και στην Ακτή Δυμαίων στο ύψος του νέου λιμένα ή στην παραλιακή του Ρίου κοντά στη δυτική προβλήτα. Επιπλέον, σε άλλα σημεία όπως η Ακρωτηρίου, το υπάρχον δίκτυο απορροής όμβριων υδάτων είχε κατασκευαστεί με βάση τις ανάγκες του παρελθόντος και περίπου στις 11.30 το βράδυ τα περισσότερα νερά είχαν απορροφηθεί από τα δίκτυα, ο μεγάλος όγκος βροχής έδειξε ότι τα αντλητικά μηχανήματα της ΔΕΥΑΠ, αν και λειτουργούσαν, δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και γι’ αυτό είχαμε πλημμυρικά φαινόμενα.

Επομένως χρειάζονται χρήματα για αλλαγές στα δίκτυα και διορθώσεις των κατασκευαστικών λαθών.

Από μία εκτίμηση που έχει γίνει από τη ΔΕΥΑΠ, για την κατασκευή αυτών των έργων απαιτούνται 400 εκατ. ευρώ.

Τέλος, γίνεται σε συνεργασία με τις Τοπικές Κοινότητες καθημερινή καταγραφή προβλημάτων και απαιτούμενων αντιπλημμυρικών έργων και αντιστηρίξεων, προκειμένου να ενταχθούν, στο Τεχνικό Πρόγραμμα των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου μας για το έτος 2024.

Οι Υπηρεσίες του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ εξαντλούν τις δυνατότητες τους τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση των καιρικών αυτών φαινομένων και θα συνεχίσουν με όσα μέσα και προσωπικό διαθέτουν και στη φετινή αντιπλημμυρική περίοδο.

Από το Αυτοτελές Γραφείο Πολιτικής Προστασίας, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις του Δήμου, τις Τοπικές Κοινότητες του Δήμου και την ΔΕΥΑΠ, εφαρμόζεται ο σχεδιασμός που προβλέπεται από το Μνημόνιο του Δήμου για την αντιπλημμυρική προστασία στον τομέα της πρόληψης.

Πραγματοποιούνται παρεμβάσεις σε κανάλια απορροής όμβριων υδάτων.

Ελέγχονται οι ενημερωτικές πινακίδες συγκέντρωσης ανά χώρο των κατοίκων με την εμφάνιση πλημμυρικών φαινομένων.

Ανακοινώνονται δημόσια οι προβλέψεις της ΕΜΥ στην περιοχή μας.

Ενημερώνονται με πρωτοβουλία του οι υπηρεσίες του Δήμου και αντίστοιχα τίθενται σε εφαρμογή τα πρωτόκολλα ετοιμότητας και επιφυλακής του αναγκαίου προσωπικού ανάλογα με την πρόβλεψη του βαθμού επικινδυνότητας του φαινομένου.

ΓΙΑ ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΓΕΤΟ

Για την αντιμετώπιση προβλημάτων που πιθανόν προκύψουν από έντονες χιονοπτώσεις και παγετό, το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας του Δήμου θα προβεί σε προμήθεια αλατιού από την Περιφέρεια το οποίο θα αποθηκευτεί σε επιλεγμένους χώρους όπως πάντα για άμεση χρήση αλλά και διανομή στις Τοπικές Κοινότητες όπου συνήθως εμφανίζονται προβλήματα από τα φαινόμενα αυτά. Σε περίπτωση χιονοπτώσεων, θα παρεμβαίνουμε για εκχιονισμό και αποπαγοποίηση των οδών με τα μέσα που διαθέτουμε.

Το προσωπικό του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας, των εμπλεκόμενων Δ/νσεων του Δήμου καθώς και της ΔΕΥΑΠ θα είναι όλο το 24ωρο σε ετοιμότητα προκειμένου να προλάβουμε ή να αντιμετωπίσουμε επικίνδυνες καταστάσεις και σε συνεργασία με εμπλεκόμενες πέραν του Δήμου Υπηρεσίες.

Παράλληλα έχουμε ήδη επικαιροποιήσει το μνημόνιο ενεργειών για τις πλημμύρες – χιονοπτώσεις από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας και άμεσα θα σταλεί στις υπηρεσίες.

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΣΕΙΣΜΟΥ

Ο Δήμος, το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, οι υπηρεσίες του έχουν υψηλή προτεραιότητα και προσπαθούν καθημερινά για την προστασία από σεισμούς στο επίπεδο της πρόληψης, της ενημέρωσης και των μέτρων για την οργάνωση της περίθαλψης μετά την εκδήλωση του φαινομένου.

Από το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου θα γίνει επικαιροποίηση στο σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών εξαιτίας σεισμών σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Γενικό Σχέδιο Π.Π «Ξενοκράτης» που περιλαμβάνει:

• Καθορισμό πεδίου ευθύνης Υπηρεσιών που συμμετέχουν στη διαχείριση της έκτακτης ανάγκης από σεισμό.

• Καταγραφή ανθρώπινου δυναμικού και μέσων για αυτοψία σε πρώτο έλεγχο οικοδομών, μεταστέγαση κρίσιμών Υπηρεσιών αν απαιτηθεί για συνέχεια της λειτουργίας των.

• Ενέργειες, συντονισμός δημοτικών Υπηρεσιών, διατιθέμενο ανθρώπινο δυναμικό και μέσα.

• Ασφαλείς χώροι καταφυγής, καταυλισμοί, χώροι υποδοχής και οδοί διαφυγής.

• Στην τοποθέτηση πινακίδων που υποδεικνύουν οδούς διαφυγής και πινακίδες ασφαλών χώρων συγκέντρωσης. Αναβαθμίζει το σύστημα επικοινωνίας με τις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες του Δήμου μας.

Προβλέπεται επίσης να αναπτυχθεί πιλοτικά πρόγραμμα για την έγκαιρη ειδοποίηση στα σχολεία και θα γίνουν στοχευμένες ασκήσεις ετοιμότητας εκπαιδευτικών – μαθητών όταν φυσικά διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις.

Ξεκινά άμεσα ο προσεισμικός έλεγχος των σχολικών κτιρίων του Δήμου Πατρέων, σε όλη του την έκταση, δεδομένου ότι η Δημοτική Αρχή, συνεχίζει το έργο της, με βάση τον προγραμματισμό της και στόχο την ασφάλεια και την καλύτερη ποιότητα ζωής, μαθητών και εκπαιδευτικών.

Ο Δήμαρχος Πατρέων υπέγραψε, με τον εκπρόσωπο της αναδόχου μελετητικής εταιρείας, την σύμβαση για το έργο του προσεισμικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων, ποσού 178.250 ευρώ.

Είναι γνωστό πως οι σεισμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν ούτε όμως και να προβλεφθούν ακόμα. Να ξεχωρίσουμε στην σημερινή συζήτηση από τα γενικότερα σαν επιτακτικά αναγκαίο να αντιμετωπισθεί άμεσα το πρόβλημα της κατεδάφισης των εγκαταλελειμμένων ετοιμόρροπων κτιρίων όπου η πλειοψηφία των ιδιοκτητών, κυρίως γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα και δεν ανταποκρίνονται.

Ο Δήμος διαθέτει πιστώσεις για την κατεδάφιση των άκρως επικίνδυνων κτιρίων. Οι δυνατότητές του δεν επαρκούν για το σύνολό τους και σταδιακά το πρόβλημα οξύνεται.

Είναι ανάγκη για τη δημόσια ασφάλεια ένα πρόγραμμα κατεδαφίσεων κτιρίων χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό για ιδιοκτήτες που ούτε μπορούν ούτε έχουν να αναλάβουν το κόστος των κατεδαφίσεων αυτών.

Βασικοί άξονες είναι:

• Συγκρότηση δημοσίου φορέα εφαρμογής των αντισεισμικών ειδικών όρων και έλεγχος της ποιότητας των υλικών όπου σήμερα υπάρχει μέσω ιδιωτικής επαγγελματικής δραστηριότητας.

• Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και τεχνικοεργατικού προσωπικού σε υπηρεσίες των αρμοδίων φορέων.

• Συνεχής και αποτελεσματικός έλεγχος των κτηρίων, μ’ ευθύνη της κυβέρνησης των απαιτούμενων μελετών και έργων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους με προτεραιότητα σε σχολεία, νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς, εργασιακούς χώρους, συγκροτήματα εργατικών κατοικιών, δημόσια κτίρια και έργων.

• Προστασία και επέκταση των ελεύθερων ανοικτών δημόσιων χώρων και όχι οικοδόμησή τους.

• Χρηματοδότηση και πρόνοια για νέους ελεύθερους χώρους, στα πυκνοδομημένα τμήματα της πόλης

• Έλεγχος και μεγιστοποίηση της αντοχής των κτιρίων με διαρκή επικαιροποίηση των προδιαγραφών κατασκευής».

ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Σ.Τ.Ο.

Μετά την τοποθέτηση από τους παρισταμένους επί των τριών θεμάτων και αφού ακολούθησε συζήτηση, αποφασίστηκαν στο πλαίσιο της αρχικής εισήγησης του Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας κ. Αναστασίου, κάθε υπηρεσία από την πλευρά της να κάνει τα μέγιστα για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, όπως:

– Ενεργοποίηση υπαλλήλων και μέριμνα για ετοιμότητα των οχημάτων του Δήμου σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών.

– Ενεργοποίηση εθελοντικών οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας όποτε χρειαστεί

– Καθαρισμός φρεατίων αυλακιών από τις υπηρεσίες ΔΕΥΑΠ και της Διεύθυνσης Έργων Υποδομής .

– Καθαρισμός χειμάρρων – ποταμιών – υδατορεμάτων από την Περιφέρεια και αντιμετώπιση σε περίπτωση πλημμυρικού φαινομένου και από τον Δήμο.

– Συνεργασία Δήμου Πατρέων και Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, για εκχιονισμό και αποπαγοποίηση οδών.

– Να υπάρχει ετοιμότητα των υπηρεσιών σύμφωνα με το Σχέδιο αντιμετώπισης Σεισμού Δήμου Πατρέων και να γίνει άσκηση και ενημέρωση μαθητών για φυσικές καταστροφές με την βοήθεια της Πυροσβεστικής.

– Ενημέρωση των δημοτών σε θέματα πρόληψης και προστασίας από φυσικές καταστροφές με την έκδοση φυλλαδίων και ενημερωτικών σποτ σε ραδιόφωνα και ενημερωτικά site.

Στην συνεδρίαση του Σ.Τ.Ο. συμμετείχαν οι εξής εκπρόσωποι φορέων: Από την Πολιτική Προστασία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης η Μαρία Σωτηροπούλου, από το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, ο Νίκος Γυφτάκης και ο Βασίλης Κούτρας, από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Αχαΐας ο Αντιπύραρχος Αργύρης Φαλίδας, από τον 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό Πάτρας, ο Αντιπύραρχος Γιώργος Κολοκοτσάς, από την Αστυνομική Διεύθυνση Αχαΐας η Α/Δ Ιωάννα Παναγοπούλου, από το ΚΕΤχ ο λοχαγός Γιάννης Αθανασόπουλος, από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πάτρας η πλωτάρχης Αναστασία Λελάκη και η ανθυπασπιστής Ελένη Πεντασκούφη, ο δημοτικός σύμβουλος Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος, καθώς και εκπρόσωποι Εθελοντικών Ομάδων.