Το σπιράλ για το Μονοδένδρι και τα προβλήματα της σεζόν
Παρουσίαση της κατάστασης και παράθεση λύσεων από τον τοπικό σύμβουλο Τ.Σ. Μονοδενδρίου, Παναγιώτη Τσιλίρα
Πλήθος κατοίκων της κοινότητας Μονοδενδρίου έθεσαν πρόσφατα σειρά θεμάτων που αφορούν τον τόπο τους και δυσκολεύουν την καθημερινότητά τους, ως απόρροια λαθεμένων ή ελλιπών πολιτικών παρεμβάσεων στην περιοχή. Η συλλογή υπογραφών και η πίεση προς κάθε κατεύθυνση θα πρέπει να κινητοποιήσει κάθε αρμόδιο φορέα, μεταξύ αυτών και τον Δήμο Πατρέων.
Ο Παναγιώτης Τσιλίρας, τοπικός σύμβουλος με το σπιράλ στο Τοπικό Συμβούλιο Μονοδενδρίου γνωρίζει τον τόπο και τα θέματα, μετέχει ανελλιπώς στις συνεδριάσεις του οργάνου, συμμετείχε στις πρόσφατες δημόσιες συζητήσεις, αφουγκράζεται την αγωνία και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων και παραθέτει, παρακάτω, αναλυτικά την υπάρχουσα κατάσταση και τις προτεινόμενες λύσεις:
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, το παραλιακό μέτωπο Ροιτίκων -Μονοδενδρίου – Βραχναιίκων έχει γίνει αδιαμφησβήτητος πόλος έλξης των Πατρινών και όχι μόνο, μιας και αποτελεί έναν κοντινό προορισμό, μόλις 10χλμ από το κέντρο της Πάτρας, με φυσικό πράσινο και πληθώρα καταστημάτων εστίασης.
Οι υπάρχουσες όμως δομές, σε συνδυασμό με την αυξητική τάση των μόνιμων κατοίκων, αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες που δημιουργούνται ιδίως κατά τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες, και τους θερινούς μήνες.
Η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της περιοχής πραγματοποιείται από τη γραμμή Νο 5 του αστικού ΚΤΕΛ, τα δρομολόγια της οποίας έχουν γενικότερα περιοριστεί ενώ το τελευταίο διάστημα έχει σταματήσει η διέλευσή τους από τον παραλιακό δρόμο και από τη ΖΩΝΗ Β: Αγυιά-Καμίνια του προαστιακού σιδηροδρόμου, η οποία όμως πραγματοποιεί την κοντινότερη στάση στα Βραχναίικα. Επομένως οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του Μονοδενδρίου θα πρέπει είτε να περπατήσουν τουλάχιστον μισή ώρα προς και από τους αντίστοιχους σταθμούς είτε να εξασφαλίσουν μέσο μετακίνησης έως εκεί.
Υπαίθριοι χώροι δωρεάν στάθμευσης στην περιοχή δεν υφίστανται .
Οι ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης των καταστημάτων είτε δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση των πελατών τους είτε δεν υφίστανται. Αλλά ακόμα και σε περιπτώσεις που υφίστανται δεν προτιμώνται από τους οδηγούς, οι οποίοι κρίνουν σκόπιμο να σταθμεύσουν τα οχήματά τους κατά μήκος της παραλιακής ζώνης τόσο από την πλευρά του αιγιαλού όσο και από την πλευρά του κρασπέδου και σχεδόν πάντα πάνω στα πεζοδρόμια.
Προφανές συνεπώς το πρόβλημα έλλειψης χώρου και κακής συνύπαρξης των πεζών με τα αυτοκίνητα και τα δίκυκλα, τα οποία σταθμεύουν και κινούνται αρκετά αυθαίρετα, θέτοντας σε κίνδυνο τους επιβαίνοντες και τους πεζούς.
Χαρακτηριστικό αλλά όχι μοναδικό παράδειγμα το ατύχημα που συνέβη τον Ιούλιο του 2023 όταν οδηγός ΙΧ έχασε τον έλεγχο του οχήματος και κατέληξε στη θάλασσα σε σημείο παρακείμενου εστιατορίου.
Χώρος για περίπατο ή κίνηση με ποδήλατο ανύπαρκτος.
Η μετακίνηση για τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες και γονείς με παιδιά σε καρότσια αδιαμφισβήτητα απαγορευτική.
Ταυτόχρονα όμως η διέλευση παρεμποδίζεται και από τα καταστήματα εστίασης που τοποθετούν είτε τραπεζοκαθίσματα είτε γλάστρες και ζαρτινιέρες στον χώρο του πεζοδρομίου μπροστά από τα καταστήματά τους.
Ενδεχομένως αυτή η συνήθεια να μην δημιουργούσε πρόβλημα σε έναν πεζόδρομο αλλά στην συγκεκριμένη περιοχή, όπου συνυπάρχουν άτακτα οχήματα και πεζοί είναι καθόλα απαγορευτική.
Το δυστύχημα είναι ότι η προαναφερθείσα κατάσταση δεν είναι εν τη γενέσει της. Υφίσταται τουλάχιστον τα τελευταία δέκα χρόνια με το πρόβλημα συνεχώς να διογκώνεται και με σοβαρότατους κινδύνους να ελλοχεύουν, δεδομένου ότι στις ώρες αιχμής είναι:
– Παντελώς αδύνατη η άφιξη ασθενοφόρου.
– Παντελώς αδύνατη η άφιξη πυροσβεστικού οχήματος.
– Παντελώς αδύνατη η άμεση διαφυγή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Σύμφωνα με την νομοθεσία (Υπ. Απόφαση 38609 ΕΞ. 2023/2023, όπως τροποποιήθηκε) αρμόδιοι για την επίλυση των θεμάτων είναι τρείς (3) φορείς.
– Ο Δήμος, ο οποίος μέσω των εντεταλμένων οργάνων του έχει υποχρέωση, σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνει καταπατήσεις ή αυθαίρετες επεμβάσεις επί των κοινοχρήστων χώρων, να ενημερώνει άμεσα την Αστυνομική Αρχή και την Κτηματική Υπηρεσία, προκειμένου να φροντίσουν για τη λήψη μέτρων προστασίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία
– Η Αστυνομία και
– Η Λιμενική Αρχή,
οι οποίες μέσω των εντεταλμένων οργάνων τους, έχουν υποχρέωση, σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνουν καταπατήσεις ή αυθαίρετες επεμβάσεις επί των κοινοχρήστων χώρων, να ενημερώνουν άμεσα τις κατά τόπους Κτηματικές Υπηρεσίες για τη λήψη μέτρων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
Επίσης σύμφωνα με την πρόσφατη νομοθεσία περί παρεμπόδισης της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία (υπ’ αρίθμ. 49853 ΕΞ 2024 Υπουργική Απόφαση) η τοποθέτηση κινητού στοιχείου που δεν μπορεί να μετακινηθεί εύκολα, όπως ενδεικτικά: βα) αυτοκινήτων, ββ) μοτοσυκλετών αποτελεί περίπτωση παρεμπόδισης και συνεπώς είναι αντικείμενο ελέγχου των αρμόδιων υπηρεσιών και επιφέρει την αντίστοιχη επιβολή προστίμου.
Όπως γράφτηκε στις 3/4/2024 στον ηλεκτρονικό τύπο:
«Μπορεί να είμαστε ακόμα στην Άνοιξη, όμως, το Καλοκαιράκι φτάνει ας το παραδεχτούμε. Και όλοι οι δρόμοι τις νύχτες στην Πάτρα θα οδηγούν προς θάλασσα μεριά και ειδικότερα προς τα Βραχνέικα και το Μονοδένδρι».
Για την γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος λόγω του ανελαστικού χρονοδιαγράμματος ενόψει του Πάσχα και της καλοκαιρινής περιόδου προτείνεται:
Απρόσκοπτη επικοινωνία με το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα με Συγκοινωνιολόγο Μηχανικό για την πρόταση του περί διευθέτησης της κινητικότητας στην περιοχή και την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
– Τοποθέτηση της απαραίτητης σήμανσης
– Τακτική και συνεχή παρουσία της Τροχαίας τις ώρες αιχμής για την εφαρμογή και την τήρηση της νομοθεσίας.
– Τακτικούς και συνεχείς ελέγχους από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου για την εφαρμογή και την τήρηση της νομοθεσίας.
Απώτερος όμως στόχος είναι η εύρεση μιας μακροπρόθεσμης λύσης με την οποία θα διευθετηθεί το πρόβλημα οριστικά. Σκοπός είναι «να βοηθηθεί αυτός που πνίγεται ώστε να βγει τελείως από το νερό και όχι για να ξεπεράσει μόνο το επόμενο κύμα».
Προτάσεις μας:
– Η περιοδική διακοπή ή ο περιορισμός της κυκλοφορίας τις αργίες και τους θερινούς μήνες.
– Για την εφαρμογή αυτής της περιοδικής διακοπής ή του περιορισμού της κυκλοφορίας απαιτείται η αμελλητί ανάθεση μελέτης σε Συγκοινωνιολόγο Μηχανικό και η έγκρισή της από την Δημοτική Επιτροπή, η οποία μεταξύ των άλλων θα εξασφαλίζει την δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο στους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης των κατοίκων και των καταστημάτων.
– Να προσδιορισθούν θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους.
– Να εντατικοποιηθούν τα δρομολόγια των Μ.Μ.Μ. προς την περιοχή.
– Να επισπευσθεί η διαδικασία μίσθωσης χώρου στάθμευσης και να δωθεί οικονομικό κίνητρο.
– Να δρομολογηθεί η δημιουργία στάσης του προαστιακού στο Μονοδένδρι.
– Να επεκταθεί η Ζώνη 4 του Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ) του Δήμου Πατρέων και να συμπεριληφθεί σε αυτή το παραλιακό μέτωπο Μονοδενδρίου – Βραχναιίκων .
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News