Αναβαθμίζουν οπτικά, αλλά είναι λειτουργικές;

Ο Χαράλαμπος Δημητρακάκης είναι προγραμματιστής, υποστηρικτής της βιώσιμης κινητικότητας, μέλος σπιράλ – Ομάδα Εργασίας #Υποδομές.

Περπατώντας στις περιοχές ανάπλασης της Ανω και Κάτω πόλης, μας δίνεται η ευκαιρία να αξιολογήσουμε τον σκοπό και την αποτελεσματικότητα των νέων έργων. Οι παρεμβάσεις αναμφίβολα αναβαθμίζουν οπτικά τις περιοχές. Το κάνουν όμως και λειτουργικά;

Η Ανω πόλη, η οποία περιλαμβάνει βασικά τουριστικά σημεία (σκάλες Αγίου Νικολάου, Κάστρο, ναός Παντοκράτορα) διαθέτει ανανεωμένη εικόνα με πλακόστρωτους δρόμους. Καθώς όμως η περιοχή διατηρεί τον οικιστικό της χαρακτήρα με μόνιμους κατοίκους, το αυτοκίνητο συνεχίζει να κυριαρχεί.

Αυτοκίνητα βρίσκονται μπροστά από τα πιο φωτογραφίσιμα σημεία της πόλης, και σε πολλές οδούς σταθμεύουν και από τις δύο πλευρές του δρόμου, με αποτέλεσμα τα πεζοδρόμια να είναι στενά και μη λειτουργικά. Επιπλέον, πολλά πεζοδρόμια δεν είναι προσβάσιμα για άτομα με κινητικές δυσκολίες, ενώ παράλληλα οδεύσεις τυφλών είναι φτιαγμένες μόνο τμηματικά (οδός Παντοκράτορος).

Κατηφορίζοντας προς το κέντρο, εντοπίζουμε ανυπαρξία οδοδεικτών, καινούργια αλλά στενά πεζοδρόμια και δρόμους που ευνοούν το διπλοπαρκάρισμα. Πολλές διασταυρώσεις δεν έχουν διαμορφωθεί σωστά, επιτρέποντας στα αυτοκίνητα να σταματούν στις ράμπες και τις γωνίες, περιορίζοντας έτσι την ορατότητα, την ασφάλεια και την προσβασιμότητα. Η δε πλακόστρωση των διαβάσεων της Τριών Ναυάρχων είναι ανεπαρκής, καθώς συνεχίζει να επιτρέπει τη διέλευση οχημάτων με υψηλές ταχύτητες.

Η ανάπλαση της πόλης είναι αναχρονιστική και δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της. Εγινε ελλείψει λειτουργικού σχεδιασμού, καθώς δεν ακολουθούνται πολλές από τις πλέον βασικές πρακτικές αναμόρφωσης ενός αστικού τοπίου. Ένα σύγχρονο σχέδιο θα προέβλεπε διαπλατύνσεις πεζοδρομίων στις οδούς και τις διασταυρώσεις, ενεργά μέτρα ηπιοποίησης της κυκλοφορίας και περιορισμό των οχημάτων.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την επικείμενη πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, θα έκαναν την Πάτρα μια περισσότερο φιλική, ασφαλή και βιώσιμη πόλη. Επίκεντρο θα ήταν ο πεζός και όχι το αυτοκίνητο, όπως συμβαίνει άλλωστε σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις.