Δημοτική Αρχή Πάτρας: «Όχι» στην τιμολογιακή πολιτική του ΣΥΔΙΣΑ – Τι περιελάμβανε

Τι αναφέρει η δημοτική αρχή σε ανακοίνωσή της.

Δημοτική Αρχή Πάτρας: «Όχι» στην τιμολογιακή πολιτική του ΣΥΔΙΣΑ - Τι περιελάμβανε

Η Δημοτική Αρχή γνωμοδότησε αρνητικά στην αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του ΣΥΔΙΣΑ που συμπεριλάμβανε το χαράτσι του «τέλους ταφής» απορριμμάτων.

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 12 Δεκεμβρίου, η εισήγηση της Δημοτικής Αρχής για μη αποδοχή του αντιλαϊκού, όπως το χαρακτήρισε, χαρατσιού, έγινε δεκτή κατά πλειοψηφία.

Στην εισήγησή του προς το Σώμα, ο Αρμόδιος Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Μελετών Έργων Πρασίνου, Καθαριότητας – Ανακύκλωσης & Μηχανολογικού Εξοπλισμού, Νίκος Ασπράγκαθος, σημείωσε:

«Η αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΣΥΔΙΣΑ) για το 2022, γίνεται για να συμπεριληφθεί το άδικο, αντιλαϊκό χαράτσι που ονομάζεται «τέλος ταφής» και θα αποδίδεται από τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) στον Ελληνικό οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ).

Το εν λόγω τέλος, έχει επιβληθεί, με ευθύνη τόσο της σημερινής Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, όσο και της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ, ακολουθώντας βέβαια αντίστοιχες κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, το «τέλος ταφής» επιβλήθηκε με το Νόμο 4819/2021 της ΝΔ, αντικαθιστώντας την «περιβαλλοντική εισφορά» του ΣΥΡΙΖΑ. Ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων από 1/1/2022 και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο, φτάνοντας στα πενήντα πέντε (55) ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027.

Με τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σκρέκα, οι ΦΟΔΣΑ «που δεν έχουν εντάξει το τέλος ταφής στην τιμολογιακή τους πολιτική και στον προϋπολογισμό τους, οφείλουν άμεσα να συμμορφωθούν, προβαίνοντας σε αναθεώρηση του προϋπολογισμού και της τιμολογιακής πολιτικής, ενημερώνοντας παράλληλα την Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων». Σ’ αυτούς εντάσσεται και ο ΣΥΔΙΣΑ του Ν. Αχαΐας.

Μάλιστα, η εγκύκλιος συνεχίζει με εκβιασμό των μελών του ΔΣ των ΦΟΔΣΑ προσθέτοντας ότι: «Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης στο νόμο προβλέπονται κυρώσεις και προσαυξήσεις για την μη έγκαιρη απόδοση του τέλους ταφής. (Παράγραφος 6 του άρθρου 38 και παράγραφος 15 του άρθρου 69 του ν. 4819/2021)».

Δεν αποδεχόμαστε το πρόσθετο, δυσβάσταχτο βάρος που θέλουν να επιβάλλουν οι Κυβερνήσεις, εν μέσω μάλιστα καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, ραγδαίας αύξησης του κόστους ενέργειας και του πληθωρισμού, που λεηλατούν το εισόδημα των εργαζομένων και συνταξιούχων, για τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου. Τα οικονομικά των Δήμων, όπως και του Δήμου μας, βρίσκονται σε οριακό σημείο, εξαιτίας των πολύ μεγάλων αυξήσεων στα καύσιμα και την ηλεκτρική ενέργεια, με σχεδόν διπλάσιο κόστος συλλογής απορριμμάτων και οδοφωτισμού.

Με αποκλειστική ευθύνη των Κυβερνήσεων, το ιδιωτικοποιημένο σύστημα ανακύκλωσης συσκευασιών είναι σε πλήρες αδιέξοδο, καθώς ο ανταγωνισμός και η εισφοροδιαφυγή των υπόχρεων εταιρειών φτάνει τα 22 εκ. ευρώ κάθε χρόνο και έτσι η Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) ΑΕ, δεν ανανεώνει τις συμβάσεις στους Δήμους που αυτές λήγουν, όπως και στον Δήμο μας.

Ταυτόχρονα, να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι το 70% των ανακυκλώσιμων εκτός συσκευασίας πετιούνται στους ΧΥΤΑ, παρά το γεγονός πως σύμφωνα με τη νομοθεσία οι ίδιες οι εταιρείες που τα παράγουν και τα εμπορεύονται πρέπει να εξασφαλίζουν την ανακύκλωσή τους. Επιπλέον, το 50% των ανακυκλώσιμων συσκευασίας, που συγκεντρώνονται στους μπλε κάδους καταλήγουν επίσης στους ΧΥΤΑ, επειδή δεν έχουν αγοραστική αξία.

Συνολικά, η ανακύκλωση στη χώρα μας οδηγείται εσκεμμένα σε αδιέξοδο, ώστε να έρθουν ως «από μηχανής θεός» οι βιομηχανίες, που θα καίνε απορρίμματα ως καύσιμο, όπως τα τσιμεντάδικα, όπου προβλέπεται να καταλήγουν ένα εκατομμύριο τόνοι ετησίως. Ειδικά τώρα, που η μεγαλύτερη αγορά στην οποία κατέληγαν τα ανακυκλώσιμα, η Κίνα, έχει κλείσει για την ΕΕ, η καύση είναι η λύση που προκρίνουν τα μονοπώλια. Αυτός είναι ένας από τους λόγους, που η κυβέρνηση προχωράει στην τροποποίηση του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης αποβλήτων.

Απ’ αυτή τη σκοπιά πρέπει να δούμε και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή των εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων. Χαρακτηριστικά, η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Βιοαποβλήτων (ΜΕΑ/ΜΕΒ) στου Φλόκα βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία μετά από 2,5 χρόνια από τότε που ολοκληρώθηκαν οι μελέτες από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Πατρέων.

Είναι σαφές, λοιπόν, ότι για το αδιέξοδο της ανακύκλωσης, δεν έχουν ευθύνη οι δήμοι και οι δημότες, αλλά οι κυβερνήσεις, οι οποίες προωθούν την ιδιωτικοοικονομική λογική στη διαχείριση των απορριμμάτων.
Το ΔΣ της ΚΕΔΕ, με ομόφωνη απόφασή του, ζητάει την αναστολή επιβολής του «τέλους ταφής» μέχρι το τέλος του 2023. Φυσικά, αυτό δεν φτάνει, καθώς χρειάζεται η ολοσχερής του κατάργηση.

Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας θα δράσει με γνώμονα το λαϊκό συμφέρον. Διεκδικούμε και θα αγωνιστούμε μαζί με το λαό της Πάτρας για την κατάργηση του «τέλους ταφής» ή της «περιβαλλοντικής εισφοράς» ή όποιου άλλου προστίμου, γιατί οι Δήμοι και ο λαός δεν ευθύνονται για τα αδιέξοδα του ιδιωτικοποιημένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων, που στόχο έχει την κερδοφορία και όχι την προστασία του περιβάλλοντος.
Εισηγούμαστε στο Δημοτικό Συμβούλιο:

Να καταψηφίσει την εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΣΥΔΙΣΑ Ν. Αχαΐας που αφορά στην αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής για το έτος 2022, επειδή συμπεριλαμβάνει την καταβολή του «τέλους ταφής».
Η ΚΕΔΕ να διεκδικήσει την οριστική κατάργηση του «τέλους ταφής» και όχι την αναστολή του μέχρι τις 31/12/2023.

Η κυβέρνηση να αποσύρει τα σχετικά άρθρα της νομοθεσίας για το τέλος ταφής και τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να καταργήσει το άδικο και αντιλαϊκό χαράτσι, ώστε να μην επιβαρυνθεί η λαϊκή οικογένεια με πρόσθετα βάρη».

 

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ