Δημοτικό: Χωρίς νομοθετική ρύθμιση τα Κέντρα Μελέτης – Τι ζητά η ΟΙΕΛΕ για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Ανεξέλεγκτη παραμένει η λειτουργία των Κέντρων Μελέτης για παιδιά Δημοτικού. «Φυτρώνουν» σε κάθε γειτονιά: στο πατάρι, στην ταράτσα ή στο ισόγειο μιας πολυκατοικίας.

Δημοτικό

Ανεξέλεγκτη παραμένει η λειτουργία των Κέντρων Μελέτης για παιδιά Δημοτικού. «Φυτρώνουν» σε κάθε γειτονιά: στο πατάρι, στην ταράτσα ή στο ισόγειο μιας πολυκατοικίας. Μοιράζουν «υποσχέσεις» εκπαίδευσης χωρίς να υπόκεινται σε κανόνες: χωρίς αδειοδότηση, χωρίς προδιαγραφές υγιεινής ή ασφάλειας, με διδάσκοντες χωρίς εκπαιδευτικές «περγαμηνές», οι οποίοι υπο-αμείβονται. Συχνά, μάλιστα, με μη πιστοποιημένες υπηρεσίες μεταφοράς των παιδιών. Πρόκειται για ένα πεδίο, που παραμένοντας ουσιαστικά αρρύθμιστο, εγκυμονεί κινδύνους για τα παιδιά. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να ξεκινήσει ένα Κέντρο Μελέτης – μοναδική προϋπόθεση, η έναρξη επιτηδεύματος στη εφορία.

Μαθητές Δημοτικού, κατά κανόνα, το κοινό, στο οποίο απευθύνονται τα Κέντρα Μελέτης με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες να θεωρούνται από πολλούς «μειωμένων απαιτήσεων» αφού δεν χρειάζεται να διδαχθούν «Πυρηνική Φυσική». Αυτό σημαίνει πρακτικά, πως συνήθως απασχολούνται άτομα, που διαθέτουν μεν μία στοιχειώδη εξοικείωση με τη βοήθεια στα μαθήματα της επόμενης ημέρας αλλά όχι κάποια πιστοποίηση για το «διδάσκειν».

Επιπλέον, οι εργαζόμενοι συνήθως υπο-αμείβονται: εισπράττουν το διοικητικό ωρομίσθιο, δηλαδή περίπου 4 ευρώ, όταν το κατώτατο ωρομίσθιο για τους καθηγητές είναι 8 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις εγκαταστάσεις, αφού δεν υπάρχει υποχρέωση για τήρηση κανόνων ασφάλειας και υγιεινής, τα παιδιά είναι ανά πάσα στιγμή εκτεθειμένα σε κινδύνους. Ακόμη πιο ευάλωτα καθίστανται, όταν το Κέντρο Μελέτης τους παρέχει και υπηρεσίες μεταφοράς, χωρίς πάντα να διασφαλίζεται ούτε η πιστοποίηση των οδηγών, ούτε η ασφάλεια των οχημάτων. Την ίδια στιγμή, την ύπαρξη των Κέντρων Μελέτης φαίνεται πως τροφοδοτεί το υφιστάμενο μεν, ανεπαρκές δε πλαίσιο, που προβλέπει τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου, την ενισχυτική διδασκαλία, τα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη. Το «μαγαζάκι» μελέτης στη γωνία, εξακολουθεί να είναι η «εύκολη λύση» για αρκετούς γονείς…

Εκτός νόμου οι δομές μελέτης για το Δημοτικό – Αναγκαία η ρύθμιση, δηλώνει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος

Τα Κέντρα Μελέτης ή Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης για μαθητές Δημοτικού είτε λειτουργούν αυτόνομα με δικές τους εγκαταστάσεις, είτε στεγάζονται σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Αντίστοιχες υπηρεσίες παρέχουν και ορισμένοι παιδότοποι. Συχνά μάλιστα, αρκετά Κέντρα Μελέτης διοργανώνουν εξωσχολικές δραστηριότητες για παιδιά τα σαββατοκύριακα.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, «μέχρι στιγμής οι δομές αυτές είναι εκτός νόμου. Δεν έχουν οριστεί από την πολιτεία, ούτε το θεσμικό πλαίσιο, ούτε οι συγκεκριμένες προδιαγραφές, που πρέπει να πληρούν σε ό, τι αφορά τους όρους ασφαλείας, τις κτηριολογικές προδιαγραφές και τους υγειονομικούς όρους, κάτι που προβλέπεται με σαφήνεια για τα Ιδιωτικά Σχολεία, τα Φροντιστήρια, τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών και τα Ιδιωτικά ΙΕΚ, κλπ.. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, διαφημίζεται η ‘δωρεάν μεταφορά’ μαθητών από τα σχολεία των μαθητών στους συγκεκριμένους χώρους, χωρίς να είναι πιστοποιημένοι οι οδηγοί και χωρίς να έχουν ελεγχθεί τα οχήματα, γεγονός που γεννά εύλογα ερωτηματικά για την ασφάλεια των παιδιών. Επιπλέον, τους καλοκαιρινούς μήνες διοργανώνουν summer camps, όπου χιλιάδες μικρά παιδιά επιδίδονται σε δραστηριότητες με αυξημένο βαθμό κινδύνου, με ανέλεγκτες υποδομές και προσωπικό, που συχνά δεν έχει καμιά πιστοποίηση».

Η Ομοσπονδία δεν παραλείπει να υπογραμμίζει πως «οι αδήλωτοι αυτοί ”εκπαιδευτικοί” φορείς αποτελούν εστία τεράστιας φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής έχοντας συγκροτήσει έναν ισχυρό θύλακα παραοικονομίας». Η άμεση νομοθέτηση πλαισίου για τα Κέντρα Μελέτης, ώστε να προστατευθεί η υγεία και η ασφάλεια των παιδιών και να καταπολεμηθεί η μαύρη εργασία και η φοροδιαφυγή, κρίνεται αναγκαία από την ΟΙΕΛΕ.

Η νομοθεσία που… δεν υπάρχει

Η νομοθεσία περί Φροντιστηρίων δεν προβλέπει λειτουργία Φροντιστηρίων (Κέντρων Μελέτης) για μαθητές Δημοτικού Σχολείου.
Συγκεκριμένα, δεν ορίζεται οποιαδήποτε έννοια ή λειτουργία Κέντρων Μελέτης, ούτε υπάρχει σχετική πρόβλεψη αρμοδιότητας ή διαδικασίας χορήγησης άδειας κέντρων μελέτης από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. (Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού), σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4442/2016/Α΄230, όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4849/2021/ΦEK A΄207, Ν. 4093/2012/ΦΕΚ Α΄222, όπως ισχύει, Α.Ν. 2545/1940/ΦΕΚ Α΄ 287, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 682/1977/ΦΕΚ Α΄ 244 και ισχύει). Ειδικότερα, τα Φροντιστήρια Δημοτικής (Πρωτοβάθμιας) Εκπαίδευσης, καταργήθηκαν από το αρ.56 του Ν.682/1977, ορίζοντας ότι : «Από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος καταργούνται τα Φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαιδεύσεως, αιρουμένων αυτοδικαίως των χορηγηθεισών αδειών ιδρύσεως και λειτουργίας αυτών».

«Τα Κέντρα Μελέτης Δημοτικού δεν εμπίπτουν στην απαγόρευση του άρ.56 Ν. 682/1977, άρα αποτελούν νόμιμη και επιτρεπόμενη δραστηριότητα, ερειδόµενη στο άρθρο 5 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει την ελεύθερη άσκηση οικονομικής και επαγγελματικής δραστηριότητας του ατόμου», αρχίζει να λέει ο κ. Γιώργος Χατζητέγας, Φυσικός, Φροντιστής του Ομίλου Πουκαμισάς.

Όπως προσθέτει δε ο ίδιος, «η συστέγαση της ως άνω δραστηριότητας σε ήδη υφιστάµενες νοµίμως αδειοδοτημένες και, συνακόλουθα, νομίμως λειτουργούσες δομές Φροντιστηρίων ή Κέντρων Ξένων Γλωσσών, ούτε παραβιάζει την άδεια λειτουργίας των τελευταίων, ούτε αποτελεί µη επιτρεπτή συστέγαση (άρ Θ.6.1, Ν. 4093/2012). Ωστόσο, αν και η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει περιοριστικό χαρακτήρα – παρότι νόμιμη και επιτρεπτή – εκφεύγει του πεδίου εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου. Θεωρούμε πως η δραστηριότητα των Κέντρων Μελέτης Δημοτικού πρέπει οπωσδήποτε και άμεσα να ρυθμιστεί νομοθετικά και να υπαχθεί σε καθεστώς αδειοδότησης με διαδικασία, όρους και προϋποθέσεις αντίστοιχες με αυτές της αδειοδότησης των Φροντιστηρίων», επισημαίνει ο ίδιος, προκειμένου να εξαλειφθεί το εκτεταμένο φαινόμενο των εκατοντάδων Κέντρων Μελέτης Δημοτικού, τα οποία τις περισσότερες φορές λειτουργούν, εκτός νομίμως αδειοδοτημένων δομών Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών, σε ακατάλληλους χώρους και χωρίς καμία πιστοποίηση του Προσωπικού και των Διδασκόντων. Επιπλέον, η δημιουργία δημόσιου μητρώου των διαπιστευμένων μονάδων, θα ωφελήσει ιδιαίτερα τους γονείς, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να επιλέγουν με βάση αυτό.

Ποιες λύσεις προτείνει η ΟΙΕΛΕ

Σχετικά με τα Κέντρα, που παρέχουν υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, η ΟΙΕΛΕ θεωρεί πως το κράτος οφείλει να νομιμοποιήσει τη λειτουργία τους. Στο κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, που θα διαμορφωθεί, η Ομοσπονδία προτείνει να διασφαλίζονται τα ακόλουθα:

-Το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ιδρύονται, αδειοδοτούνται και λειτουργούν τα συγκεκριμένα Κέντρα Μελέτης.

-Οι όροι εργασίας των εκπαιδευτικών, που απασχολούνται σε αυτούς τους φορείς, η δυνατότητα καταγραφής τους και η αποσαφήνιση και ο έλεγχος των τυπικών προσόντων τους.

-Οι όροι ασφαλείας, οι κτηριολογικές προδιαγραφές και οι υγειονομικοί όροι λειτουργίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτοί οι χώροι απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε μαθητές μικρών ηλικιών.

Ειδικότερα, η ΟΙΕΛΕ προτείνει για τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης: να υπάρχει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα του Φυσικού Προσώπου ή της Νομικής Μορφής. Στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας να μην μπορούν να συμμετέχουν δημόσιοι υπάλληλοι, ή εργαζόμενοι σε Ν.Π.Δ.Δ. Νομικός Υπεύθυνος και Υπεύθυνος Εκπαίδευσης/Λειτουργίας να είναι απαραιτήτως εκπαιδευτικός. Να κατοχυρώνεται διακριτικός τίτλος. Να γίνεται αναγγελία εξασκήσεως επαγγέλματος σε εκπαιδευτικούς που είναι κάτοχοι πανεπιστημιακών τίτλων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δ.Ε., ή των Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής και Προσχολικής Ηλικίας, ή Πανεπιστημιακών Τμημάτων με αντικείμενο σχετικό με τις παρεχόμενες δραστηριότητες. Το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών να είναι απολύτως αντίστοιχο με εκείνο των Καθηγητών, οι οποίοι εργάζονται στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών – οι μίνιμουμ προϋποθέσεις περιγράφονται στο άρθρο 30 του Ν. 4415/2016. Να τηρούνται όλες οι κτηριολογικές προϋποθέσεις, που θέτει η νομοθεσία για την αδειοδότηση των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης. Να γίνεται αναγγελία διδάκτρων από τις νόμιμες δομές στο παρατηρητήριο τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, όπως υποχρεούνται τα Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Όλες οι προαναφερθείσες προτάσεις, θα πρέπει – κατά την ΟΙΕΛΕ – να εναρμονίζονται με το νομοθετημένο πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας.

ΟΙΕΛΕ: Όχι στα φροντιστήρια για παιδιά Δημοτικού

Κάθετα αντίθετη στα Κέντρα Μελέτης, όπου παρέχονται αποκλειστικά υπηρεσίες φροντιστηριακής εκπαίδευσης, είναι η ΟΙΕΛΕ. Σε κάθε περίπτωση, ισχύει απαγόρευση για τη λειτουργία φροντιστηρίων μαθητών δημοτικού (Ν.682/77).

«Η ασθένεια της μετατροπής του χώρου της Παιδείας σε μια βιομηχανία παραγωγής εξεταζόμενων υποψήφιων, που εκπαιδεύονται αποκλειστικά και μόνο σε τεχνικές απομνημόνευσης και ανταπόκρισης σε γραπτές δοκιμασίες έχει ήδη μεταλλάξει μεγάλο τμήμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ιδίως του Λυκείου), προκαλώντας ασύλληπτη βλάβη παιδαγωγική, ψυχολογική και ηθική σε χιλιάδες μαθητές. Δεν πρέπει να επιτραπεί η ασθένεια αυτή να επεκταθεί και στις τρυφερές ηλικίες των παιδιών δημοτικού», δηλώνει με ανακοίνωσή της η ΟΙΕΛΕ.

Και προσθέτει: «Είναι αδιανόητο παιδιά ηλικίας 5-12 ετών, με συγκεκριμένες ανάγκες για παιχνίδι, οικογενειακή ζωή, κοινωνικοποίηση, να ενταχθούν σε μια διαδικασία αέναης παραμονής σε τάξη που θα τα εξαντλήσει και θα προκαλέσει εν τέλει την απέχθειά τους για τη μάθηση. Άλλωστε, αποτελεί διακηρυγμένη θέση της ΟΙΕΛΕ η ριζική αναδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων με στόχο οι μαθητές να μην φορτώνονται μεγάλο όγκο δουλειάς στο σπίτι».