Επενδυτές – γίγαντες βάζουν πλώρη για Πάτρα και Κατάκολο: Στην τελική ευθεία για προσφορές

Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση των δικαιωμάτων κρουαζιέρας στα λιμάνια Κατακόλου και Πατρών, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Κολοσσοί της διεθνούς αγοράς, διεκδικούν τη συμμετοχή τους, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική σημασία των τριών λιμανιών για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ενώ Περιφέρεια και Επιμελητήριο, προετοιμάζουν το έδαφος, με συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις.

Επενδυτές - γίγαντες βάζουν πλώρη για Πάτρα και Κατάκολο: Στην τελική ευθεία για προσφορές Επενδυτές-γίγαντες βάζουν πλώρη για τα λιμάνια Πατρών και Κατακόλου

Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία για την παραχώρηση των δικαιωμάτων κρουαζιέρας σε τρία στρατηγικά λιμάνια της χώρας, με το ενδιαφέρον κορυφαίων διεθνών παικτών να στρέφει τα βλέμματα της αγοράς.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Πελοπόννησος», σύντομα θα ξεκινήσει η υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, που αφορά τα λιμάνια Κατάκολου, τμήματος του παλιού λιμένα Πατρών και «Αποστόλου Παύλου» στην Καβάλα.

Η διαδικασία, που έχει μπει από το περασμένο καλοκαίρι στη Β΄ φάση, χαρακτηρίζεται από υψηλό ανταγωνισμό, καθώς οι συμμετέχοντες διεκδικούν τρία κομβικά σημεία για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα. Η προεπιλογή των επενδυτών έχει ολοκληρωθεί από την περασμένη άνοιξη, ενώ πηγές του Υπερταμείου επιβεβαίωσαν στην «Π» τον διαχωρισμό του project σε δύο τμήματα, όσον αφορά το Κατάκολο και την Πάτρα, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για ανεξάρτητες προσφορές και ευελιξία στις στρατηγικές κινήσεις. Παράλληλα, δεν αποκλείεται το σενάριο συγκρότησης κοινοπραξιών που θα υποβάλουν προσφορές για περισσότερα του ενός λιμάνια, δημιουργώντας συνέργειες σε επίπεδο κρουαζιέρας.

Η εξέλιξη αυτή έχει δημιουργήσει προσδοκίες και για τον λόγο αυτό, επίκειται αποστολή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Επιμελητηρίου Αχαϊας στο Αμβούργο από τις 9 ως τις 12 Σεπτεμβρίου, σε μια από τις μεγαλύτερες εκθέσεις κρουαζιέρας του κόσμου, με επικεφαλής τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Παναγιώτη Σακελλαρόπουλο και τον Α΄αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Αντώνη Κουνάβη, όπου η Πάτρα και η Δυτική Ελλάδα, θα δηλώσουν για πρώτη φορά το «παρών» για να προετοιμαστεί το έδαφος υποδοχής της κρουαζιέρας, το επόμενο διάστημα.

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει προβλέψει ότι η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης θα έχει διάρκεια τουλάχιστον 30 ετών. Για το λιμάνι της Πάτρας και του Κατακόλου εκτιμάται ότι οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν εντός του 2026.

Στην αφετηρία της Β΄ φάσης βρίσκονται ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, σε συνεργασία και με ελληνικές επιχειρήσεις.

– Cruise Terminals International Ltd (Λονδίνο): Επικεντρώνεται σε Πάτρα και Κατάκολο, με στρατηγικό πλεονέκτημα τη συμμετοχή της Royal Caribbean Cruises, μιας εκ των τεσσάρων μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσμίως, με στόλο 24 πλοίων. Η παρουσία ενός τέτοιου κολοσσού προσδίδει ιδιαίτερο βάρος στην πρόταση.

– Global Ports Holding (GPH): Ο μεγαλύτερος διαχειριστής λιμένων κρουαζιέρας παγκοσμίως, με 32 λιμένες σε 19 χώρες και 20 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενδιαφέρεται και για τα τρία ελληνικά λιμάνια. Η GPH, τουρκικών συμφερόντων, διαθέτει επίσης εμπορική δραστηριότητα σε φορτία και εμπορευματοκιβώτια, κάτι που της επιτρέπει να αξιοποιεί οικονομίες κλίμακας.

– Cruise Terminal Investment Limited Sàrl (MSC Cruises) & V Group SM SA: Η MSC, με έδρα τη Γενεύη και στόλο 18 πλοίων, διεκδικεί τα λιμάνια Πατρών και Κατάκολου, σε σύμπραξη με τη V Group του Βύρωνα Βασιλειάδη. Η ελληνική εταιρεία έχει ήδη παρουσία στην Πάτρα μέσω της «Antipollution», κάτι που της δίνει επιχειρησιακή βάση για περαιτέρω ανάπτυξη.

Η είσοδος παικτών τέτοιου βεληνεκούς δεν είναι τυχαία, καθώς η ελληνική αγορά κρουαζιέρας εμφανίζει ισχυρή δυναμική. Η χώρα καταγράφει σταθερή αύξηση αφίξεων κρουαζιεροπλοίων, με τον Πειραιά να κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά τα περιφερειακά λιμάνια να αποκτούν ολοένα μεγαλύτερη σημασία.

Το Κατάκολο αποτελεί ήδη δημοφιλή προορισμό κρουαζιέρας, χάρη στην εγγύτητά του με την Αρχαία Ολυμπία, έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. Η ενίσχυση των υποδομών θα ενδυναμώσει τη θέση του ως βασικού λιμένα υποδοχής στην Πελοπόννησο.

Η Πάτρα, με το παραθαλάσσιο μέτωπο και την προοπτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας, μπορεί να μετατραπεί σε πύλη εισόδου τόσο προς την ενδοχώρα όσο και προς τη Δυτική Ελλάδα. Η διάκριση του project σε ανεξάρτητη διαχείριση για την Πάτρα δίνει τη δυνατότητα εξειδικευμένων επενδύσεων, με στόχο την ανάδειξη της πόλης ως homeporting προορισμού.

Η Καβάλα, από την άλλη, κατέχει στρατηγική γεωγραφική θέση στο βόρειο Αιγαίο, αποτελώντας κόμβο για δρομολόγια προς τα νησιά αλλά και τις βαλκανικές χώρες. Η ενίσχυση της δραστηριότητας κρουαζιέρας μπορεί να φέρει νέα πνοή στην οικονομία της περιοχής.

ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ

Σύντομα το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει τα διαγωνιστικά και συμβατικά τεύχη της Β΄ φάσης στους υποψήφιους επενδυτές. Εκεί θα καθοριστούν λεπτομερώς οι όροι παραχώρησης και θα τεθεί το πλαίσιο για τις δεσμευτικές προσφορές.

Η τελική επιλογή θα κρίνει το μέλλον των τριών λιμανιών αλλά και τη συνολική στρατηγική της χώρας στον τομέα της κρουαζιέρας. Η είσοδος ισχυρών διεθνών σχημάτων αναμένεται να ενισχύσει την εξωστρέφεια και να προσελκύσει στην περιοχή περισσότερους επιβάτες υψηλής δαπάνης.