Έρχεται το εορταστικό «Καλάθι του Νοικοκυριού» – Πότε ανακοινώνεται

Ο υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης εμφανίζεται ικανοποιημένος από την πορεία που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η παρέμβαση που αφορά το καλάθι του νοικοκυριού και σχεδιάζει την επέκτασή της και στην εορταστική περίοδο.

εορταστικό

Στις γιορτές έχει στραμμένο το βλέμμα του το υπουργείο Ανάπτυξης και η κυβέρνηση, αναφορικά με την αγορά, που ουσιαστικά ξεκινούν από τις αρχές του επόμενου μήνα.

Ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης εμφανίζεται ικανοποιημένος από την πορεία που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η παρέμβαση που αφορά το καλάθι του νοικοκυριού και σχεδιάζει την επέκτασή της και στην εορταστική περίοδο, εκτιμώντας ότι εφόσον καταστεί δυνατό να φρενάρει στο μέτρο του δυνατού η ακρίβεια μέχρι το τέλος του έτους, η κατάσταση θα είναι καλύτερη το 2023.

Και αυτό, διότι όλες οι προβλέψεις συγκλίνουν στην άποψη ότι στο κατώφλι του 2023 θα πάρει σάρκα και οστά η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, όχι ίσως στον επιθυμητό βαθμό, αλλά τουλάχιστον θα φανεί η αντιστροφή της τάσης που για πολλούς είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Αναλυτές μάλιστα σημειώνουν ότι στην περίπτωση που φρενάρει η ακρίβεια μέσα στην περίοδο των εορτών, που παραδοσιακά σημειώνεται σημαντική αύξηση της ζήτησης και του τζίρο, τότε είναι πολύ πιθανό να δούμε ταχύτερη του αναμενομένου αποκλιμάκωση μέσα στο 2023, όταν και οι συνθήκες θα είναι διαφορετικές.

Έρχεται το εορταστικό καλάθι

Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ σχεδιάζουν το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού και οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν το αργότερο έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας.

Όπως σημείωσε ο υπουργός, «είμαστε στις διαπραγματεύσεις γιατί αυτό που συζητάμε είναι πρώτον, ποια προϊόντα θα μπουν στο εορταστικό καλάθι που πάνω κάτω τα έχουμε συμφωνήσει, αλλά δεύτερον, θα πρέπει πριν τα ανακοινώσουμε να έχουν δέσμευση οι αλυσίδες για τη διαθεσιμότητα γιατί όταν μπαίνει κάτι στο καλάθι, θα πρέπει να το βρίσκει ο καταναλωτής».

Αναφερόμενος στην αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του μέτρου, ο Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, τόνισε ότι «η αξία συνολικά των καλαθιών από την πρώτη εβδομάδα σε όλες τις αλυσίδες είναι σήμερα σημαντικά χαμηλότερη. Υπάρχει αλυσίδα που την πρώτη εβδομάδα είχε καλάθι συνολικής αξίας περίπου 150 ευρώ και την τέταρτη εβδομάδα συνολικής αξίας κάτω από 100 ευρώ, δηλαδή ένα τρίτο χαμηλότερα».

Επιπλέον, ανέφερε πως στα 816 προϊόντα, περίπου τα 560 προϊόντα έχουν σταθερές τιμές εδώ και ένα μήνα, σε 130 προϊόντα έχουν μειωθεί οι τιμές τους και σε συνολικά 50 – 60 προϊόντα έχουν αυξηθεί οι τιμές, κυρίως σε νωπά προϊόντα, που εξαρτώνται από τον καιρό και από τη διαθεσιμότητα.

«Άρα λοιπόν, είναι τελείως προφανές ότι το καλάθι έχει συμβάλει στο να κερδίζουν οι καταναλωτές λεφτά. Ο ΙΕΛΚΑ που κάνει τη μεγάλη μελέτη για τον εμπορικό κόσμο των σουπερμάρκετ, την προηγούμενη βδομάδα δημοσίευσε μελέτη, όχι με τις καινούργιες μειώσεις και έβγαζε ότι αν κάποιος αγοράζει τα προϊόντα στο καλάθι, κερδίζει τη βδομάδα περίπου 20 ευρώ» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.

Καλύτερες τιμές από τη βιομηχανία

Και οι βιομηχανίες κάνουν καλύτερες τιμές στα σούπερ μάρκετ, σημείωσε ο υπουργός, δεδομένου ότι μπαίνουν τα επώνυμα προϊόντα στο καλάθι. «Και αυτό γιατί συμβαίνει διότι οι βιομηχανίες βλέπουν ότι χάνουν πελάτες προς το καλάθι και ρίχνουν τις τιμές για να κρατήσουν το μερίδιο της αγοράς τους. Έτσι δουλεύει. 8 στα 10 προϊόντα στο καλάθι είναι επώνυμα πια. Δεν είναι ιδιωτικής ετικέτας» προσέθεσε ο υπουργός.

Ως προς την «δεύτερη ανησυχία ότι θα ανέβουν οι τιμές έξω το καλάθι και θα πέσουν μέσα στο καλάθι, ούτε αυτό έχει συμβεί» συμπλήρωσε ο υπουργός Ανάπτυξης. «Αυτό που έχει συμβεί είναι ότι και οι τιμές έξω από το καλάθι έχουν συγκρατηθεί, γιατί ακριβώς καμία βιομηχανία δεν θέλει να έχει πολύ μεγάλη απόσταση από το καλάθι, γιατί φοβάται ότι θα χάσει τον πελάτη.

Άρα το καλάθι λειτούργησε ως ένα εργαλείο συνολικής συγκράτησης των τιμών» ανέφερε χαρακτηριστικά. Αυτό συμβαίνει, εξήγησε ο Υπουργός, διότι ενθαρρύνει τον ελεύθερο ανταγωνισμό μεταξύ των αλυσίδων και δεν επιτρέπει στις αλυσίδες με μεθόδους μάρκετινγκ να κρύψουν τι κάνουν ακριβώς με τις τιμές.

Έχουμε φτιάξει έναν αλγόριθμο τον οποίο έχουμε στείλει σε όλες τις αλυσίδες σουπερμάρκετ από πριν, τον έχουν συμφωνήσει όλοι. Με αυτό τον τρόπο οι αλυσίδες μεταξύ τους έχουν μπει μεταξύ τους σε έναν πολύ μεγάλο ανταγωνισμό» ανέφερε χαρακτηριστικά.