Εξαιρετική επιλογή στην Εκθεση σε μουσική… Κραουνάκη!

Ο Διονύσης Γράψας είναι εκπαιδευτικός-ιστορικός.

Η επιλογή της Επιτροπής των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Εκφρασης-Εκθεσης είναι μια από τις πιο επιτυχημένες των τελευταίων ετών.

Η αναφορά στη θεματική των ταξιδιών και του τουρίστα-περιηγητή προκύπτει ως βασική συλλογιστική στο πνεύμα των απαντήσεων των παιδιών.
Ειδικότερα, στα ζητήματα της Θεωρίας, το μη λογοτεχνικό κείμενο θεωρείται απολύτως προσπελάσιμο, με τη συνοδευτική άσκηση κλειστού τύπου να διευκολύνει την άσκηση της εστιασμένης περίληψης, που ζητήθηκε σε πρώτη φάση από τους μαθητές.

Στη συνέχεια οι υπόλοιπες ασκήσεις της Θεωρίας κρίνονται σαφείς και συμβατές με τη διδασκόμενη ύλη, αν και σε μια εξ αυτών ο βιωματικός χαρακτήρας της γραφής του Καζαντζάκη είναι λίγο πιο δύσκολο να αναλυθεί από τα παιδιά.

Η παραγωγή λόγου (η έκθεση δηλαδή) αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα της πρόθεσης του υπουργείου Παιδείας να προωθήσει τη διεπιστημονικότητα, καθώς οι μαθητές ερωτήθηκαν κατά πόσο θεωρούν τα ταξίδια ως μέσο ψυχικής ανακούφισης και αποφόρτισης, ενώ παράλληλα τους ζητήθηκε να προτείνουν και οι ίδιοι άλλες μορφές δραστηριότητας που προσφέρουν στους ίδιους την αποφυγή από την καθημερινή ρουτίνα. Ενα θέμα που τους έδινε την ευχέρεια να ξεδιπλώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το διάβασμα, τη μουσική, τις παρέες και άλλες μορφές αξιοποίησης του ελεύθερού τους χρόνου.

Η παραγωγή λόγου φυσικά δεν θα μπορούσε να μην είναι συναφής με το λογοτεχνικό κείμενο. «Το ταξίδι» του Κωστή Παλαμά συμπύκνωσε όλη την παραπάνω λογική της απόδρασης από τα καθιερωμένα και τη φθορά που προκύπτει από τις επίπλαστες ανθρώπινες σχέσεις. Οσο και το κατά πόσο ένα ταξίδι μπορεί να λειτουργήσει ως αφετηρία εσωτερικής αναδιοργάνωσης και ανασυγκρότησης μέσω μιας ενδελεχούς ενδοσκόπησης.

Η επιλογή του ποιήματος δεν παύει να είναι και μια δικαίωση του Σταμάτη Κραουνάκη, ο οποίος το μελοποίησε και το εξέδωσε (καλοκαίρι 2011) στο κύκνειο άσμα του Δημήτρη Μητροπάνου στη δισκογραφία.

Καλά αποτελέσματα σε όλους!