Γιατί Facebook, Instagram και WhatsApp έριξαν «μαύρο» για 6 ώρες -Η συγγνώμη του Ζούκερμπεργκ
Κάτι λιγότερο από επτά ώρες κράτησε το πρωτοφανές -στα ιστορικά των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης- blackout, το οποίο είχε ως συνέπεια Facebook, Instagram και WhatsApp να παραμείνουν εκτός λειτουργίας μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης.
Μέχρι τις 02:00 τα ξημερώματα επανήλθαν σταδιακά όλες οι λειτουργίες στις τρεις παγκόσμιου βεληνεκούς πλατφόρμες, ωστόσο οι σχεδόν 7 ώρες αναμονής για δισεκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο, μετά το πρωτοφανές «κρασάρισμα» του Facebook, προκάλεσε αναστάτωση στους χρήστες, έριξε τη μετοχή του facebook και έδωσε αφορμή για τρολάρισμα.
Κατέρρευσε η μετοχή της Facebook -7 δις απ’ την περιουσία του έχασε ο Ζούκερμπεργκ
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι μέχρι να επανέλθουν οι πλατφόρμες του Facebook σε λειτουργία, μετά το μεγαλύτερο blackout στην ιστορία του, η αξία της μετοχής του στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έπεσε πάνω από 5% (στο 5,48% στις 9:27 ώρα Ελλάδας), στα 324,33 δολάρια.
Ετσι, εντός ολίγων ωρών, ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, είδε την περιουσία να «ψαλιδίζεται» κατά περίπου 7 δισ. δολάρια, ενώ έπεσε και στην κατάταξη με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.
Η πτώση της μετοχής της Facebook τη Δευτέρα μείωσε την περιουσία του Ζούκερμπεργκ στα 120,9 δισ. δολάρια από 140 δισεκατομμύρια, ρίχνοντάς τον κάτω από τον Μπιλ Γκέιτς, στην 5η θέση του παγκόσμιου δείκτη των πλουσιότερων ανθρώπων, του Bloomberg.
Μάλιστα, τα ξημερώματα, ο ιδρυτής της Facebook και δισεκατομμυριούχος Μαρκ Ζουκερμπεργκ, ζήτησε «συγνώμη» προς τους χρήστες των πλατφορμών που βρίσκονται υπό τη σκέπη της εταιρείας.
«Facebook, Instagram, Whatsapp και Messenger, είναι online τώρα. Συγνώμη για την αναστάτωση σήμερα. Ξέρω πόσο βασίζεστε στις υπηρεσίες μας για να παραμένετε συνδεδεμένοι με τους ανθρώπους για τους οποίους νοιάζεστε», τόνισε χαρακτηριστικά μέσω ανάρτησης στην προσωπική του σελίδα.
Η «παλιομοδίτικη» λύση για τη διόρθωση της βλάβης
Σύμφωνα με τα ΜΜΕ του εξωτερικού, οι τεχνικοί επιχείρησαν «χειροκίνητη επαναφορά» στους σέρβερ της εταιρείας, η οποία εν τέλει φαίνεται ότι πέτυχε. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι «New York Times», ένα μικρό γκρουπ εργαζομένων εστάλη στο Κέντρο Δεδομένων του Facebook, στη Σάντα Κλάρα της Καλιφόρνια, προκειμένου να προβούν στη συγκεκριμένη ενέργεια.
Στο δημοσίευμα της Daily Mail, μάλιστα, αναφέρεται ως αιτία της διακοπής ορισμένες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα συστήματα του Facebook, που αποδείχθηκαν λάθος και ότι δεν πρόκειται για κυβερνοεπίθεση στον τεχνολογικό «κολοσσό».
Πού εντοπίστηκε το πρόβλημα το οποίο οδήγησε στο blackout
Συγκεκριμένα, το πρόβλημα φέρεται να εντοπίζεται στις αλλαγές που έγιναν στο πρωτόκολλο Border Gateway Protocol του Facebook. Το «BGP» επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών δρομολόγησης στο διαδίκτυο και μεταφέρει τους χρήστες στους ιστότοπους που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση, βοηθώντας τους να τα αναγνωρίσουν σε αυτό που είναι γνωστό ως Domain Naming System».
Το ίδιο ανέφερε και ο ανεξάρτητος δημοσιογράφος/ερευνητής Brian Krebs, ο οποίος επικαλούμενος αξιόπιστη πηγή από πρόσωπο που συμμετείχε στην διαδικασία επαναλειτουργίας του Facebook, υπογράμμισε μέσω Twitter ότι η βλάβη είχε να κάνει με το «Border Gateway Protocol»: «Από αξιόπιστη πηγή: Πρόσωπο από την προσπάθεια επαναφοράς λειτουργίας, είπε ότι η διακοπή προήλθε από μία συνηθισμένη ενημέρωση «BGP» που πήγε στραβά. Αλλά, η ενημέρωση απέκλεισε τους απομακρυσμένους χρήστες από την επαναφορά των αλλαγών και τα άτομα με φυσική πρόσβαση δεν είχαν δίκτυο/πρόσβαση. Οπότε, μπλοκαρίστηκαν αμφότεροι από την αναστροφή».
Ωστόσο, η Facebook μέχρι στιγμής δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την αιτία της διακοπής.
Το πρωτοφανές μέγεθος του «κρασαρίσματος» επιβεβαίωσε και ο εξειδικευμένος ιστότοπος τεχνικών προβλημάτων για τις εν λόγω πλατφόρμες, «Downdetector», ο οποίος χαρακτήρισε το χθεσινό blackout ως «το μεγαλύτερο που έχει παρατηρηθεί ποτέ».
Τι είπαν οι τεχνικοί της Facebook για το blackout
Επειτα από πολύωρη σιγής ιχθύος από πλευράς Facebook, οι τεχνικοί λογισμικού του ομίλου τοποθετήθηκαν με ανακοίνωση στη σχεδόν επτάωρη διακοπή λειτουργίας των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, αποδίδοντας το πρόβλημα σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» στους εξυπηρετητές τους.
Οπως εξήγησαν, οι λανθασμένες αυτές αλλαγές έθεσαν εκτός λειτουργίας τα Κέντρα Δεδομένων τους.
Νωρίτερα, υπάλληλοι της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, εκμυστηρεύτηκαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters πως το blackout προκλήθηκε από εσωτερικό λάθος στη διαχείριση της διαδικτυακής κίνησης προς τα συστήματά της.
Το πρόβλημα περιέπλεξε το γεγονός πως η αλλαγή ρυθμίσεων στους εξυπηρετητές της εταιρείας σήμαινε πως δεν ήταν διαθέσιμα ούτε τα εργαλεία λογισμικού των ίδιων των τεχνικών για να διαγνώσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Αποκλείστηκε το σενάριο κυβερνοεπίθεσης
Το σενάριο της κακόβουλης ενέργειας στο οποίο είχαν αναφερθεί ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια αποκλείστηκε από τους τεχνικούς της εταιρείας.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News