Η Ελλάδα των ανισοτήτων

Ο Φίλιππος Σαχινίδης είναι πρ. υπουργός Οικονομικών – υπ. ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ.

Το αφήγημα της κυβέρνησης για την πορεία της χώρας εστιάζει στο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής Οικονομίας.

Ενα κρίσιμο ερώτημα, όμως, είναι αν η ανάπτυξη αυτή αφορά όλες τις περιφέρειες ή κάποιες χάνουν έδαφος, σε σχέση με άλλες, που τρέχουν γρηγορότερα. Αν αυτό ισχύει, ο κίνδυνος είναι η εγκατάλειψη των περιοχών, που υστερούν, αφού οι πολίτες αναγκάζονται να αναζητήσουν σε άλλες περιφέρειες εργασία.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι στη μεταπανδημική εποχή, οι περιφερειακές ανισότητες διαιωνίζονται, με την οικονομική δραστηριότητα να επικεντρώνεται κυρίως στην Αττική και σε μικρότερο βαθμό στην Κεντρική Μακεδονία. Σχεδόν το 50% του ονομαστικού ΑΕΠ παράγεται στην Αττική και ακολουθεί με 15%. Οι υπόλοιπες 11 περιφέρειες μοιράζονται το υπόλοιπο, με τα νησιά του Ιονίου, την Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, τη Δυτική Μακεδονία να βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις, με ουραγό το Βόρειο Αιγαίο με μόλις το 1%. Για την περίοδο 2019-2022, τη χειρότερη επίδοση καταγράφει η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, εξαιτίας της απολιγνιτοποίησης.

Οι αδύναμες οικονομικές επιδόσεις των συγκεκριμένων περιφερειών, που παρουσιάζουν χαμηλή εξωστρέφεια και επενδυτική δραστηριότητα, ιδίως σε σχέση με την Αττική, οφείλονται και στους βασικούς κλάδους της δραστηριότητας τους, με τον πρωτογενή τομέα να πρωτοστατεί. Ως αποτέλεσμα, ο πληθυσμός στις φτωχότερες αυτές περιφέρειες έχει μειωθεί, με μεγαλύτερο ρυθμό σε σχέση τόσο με τον μέσο όρο της χώρας, όσο και με την Αττική.

Είναι σαφές ότι στον βαθμό που δεν υπάρχει σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας, οι ηπειρωτικές περιφέρειες που δεν βασίζονται στις τουριστικές ροές θα παρακμάζουν, ενώ οι Περιφέρειες με τα μεγάλα αστικά κέντρα θα επιβαρύνονται περαιτέρω, με τα προβλήματα που σχετίζονται με τη στέγαση να διογκώνονται.

Η κυβέρνηση, ενώ είχε σημαντικές ενδείξεις από τα επιχειρησιακά και περιφερειακά σχέδια ότι οι δείκτες ανάπτυξης των περιφερειών αποκλίνουν συνεχώς από τους στόχους, δεν προσπάθησε ή επέλεξε να μην ανακόψει, αυτήν την καθοδική πορεία που συνδέεται με τη δημογραφική εξέλιξη.

Κατά τον σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης δεν συνεργάστηκε με τις περιφερειακές αρχές για την ενίσχυση των υποδομών τους και τη συμμετοχή τους στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις των περιφερειών δεν μπορούν να συμμετάσχουν στα προγράμματα κυρίως λόγω των όρων χρηματοδότησης που έχουν τεθεί.

Το επιτελικό κράτος έχει μειώσει τις χρηματοδοτήσεις προς τους δυο βαθμούς αυτοδιοίκησης προκαλώντας σημαντικά προβλήματα σε εγκεκριμένα έργα υποδομών.

Στο νέο ΕΣΠΑ έχουν γίνει υπερδεσμεύσεις περίπου 50%, μειώνοντας τη ρευστότητα του ΠΔΕ. Η υπερδέσμευση επιδεινώνει την ανθεκτικότητα και προσβασιμότητα των περιφερειών στις χρηματοδοτήσεις, ενώ θέτει σε δυσμενή θέση τη χώρα κατά την μελλοντική διαπραγμάτευση για τις αναπτυξιακές πολιτικές.

Η κυβέρνηση αποκαλύπτει τη πολιτική της θέση για συγκεντρωτισμό εξουσιών και χρηματοδοτήσεων στο επιτελικό κράτος. Ο στόχος της είναι να μη συγκροτηθεί ένα αποκεντρωμένο κράτος με ουσιαστική περιφερειακή διακυβέρνηση.

Για το ΠΑΣΟΚ, η περιφερειακή ανάπτυξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το παραγωγικό πρότυπο της χώρας, την αποκέντρωση του κράτους και την περιφερειακή διακυβέρνηση. Η συμμετοχή των πολιτών και των οικονομικών και κοινωνικών εταίρων στην περιφερειακή διακυβέρνηση, είναι η κινητήριος δύναμη για την ενίσχυση της συνοχής και της πραγματικής σύγκλισης.

Η χώρα έχει ανάγκη από αλλαγή πολιτικής και την εκπόνηση πολιτικών περιφερειακής ανάπτυξης ώστε να διασφαλιστεί ότι το παραγόμενο εισόδημα θα αφορά όλους τους Ελληνες ανεξάρτητα από τον τόπο στον οποίο κατοικούν. Αυτή είναι η αναγκαία προϋπόθεση για να συνεχίσουν να μένουν οι πολίτες στις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές και η χώρα να έχει μια ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη.