Καφεΐνη: Πώς επηρεάζει τον ύπνο μας;

image 596051

Κατά έναν ειρωνικό τρόπο, για να αντιμετωπίσουμε το αίσθημα υπνηλίας, πίνουμε καφέ, ο οποίος συχνά συμβάλλει στην αδυναμία μας να κοιμηθούμε τη νύχτα. Κάπως έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που καθιστά δύσκολο τον περιορισμό της καφεΐνης αλλά και την επαρκή ξεκούρασή μας.

Είμαστε κουρασμένοι, δεν μπορούμε να συγκεντρωθούμε στη δουλειά μας και χρειαζόμαστε μια άμεση ώθηση. Τι θα μπορούσε να είναι πιο ελκυστικό από την κατανάλωση καφεΐνης, ενός από τα πιο αποτελεσματικά διεγερτικά που έχει δημιουργήσει ποτέ η φύση; Μας δίνει σχεδόν άμεσα ενέργεια, διατηρεί το μυαλό μας πιο εστιασμένο και πιθανώς μας βοηθά να αποδώσουμε καλύτερα στις προπονήσεις μας. Ωστόσο, η καφεΐνη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ύπνο μας.

Πώς επηρεάζει τον ύπνο μας η καφεΐνη;

Η καφεΐνη είναι διεγερτική και ο τρόπος που μας αναζωογονεί είναι μπλοκάροντας τους υποδοχείς στον εγκέφαλό μας που αναγνωρίζουν τον νευροδιαβιβαστή αδενοσίνης που προκαλεί νύστα και οδηγεί σε ύπνο. Η αδενοσίνη ουσιαστικά συσσωρεύεται στο σύστημά μας όσο είμαστε ξύπνιοι, δημιουργώντας νύστα και επιθυμία για ύπνο.

Η καφεΐνη σταματά τη δράση της αδενοσίνης, εξαπατώντας τον εγκέφαλο να πιστέψει ότι δεν είναι κουρασμένος. Αλλά όσο περισσότερο η καφεΐνη μπλοκάρει την αδενοσίνη, τόσο περισσότερο εκείνη συσσωρεύεται στο σύστημά μας. Όταν τα αποτελέσματα της καφεΐνης τελικά εξαντληθούν, όλη αυτή η αδενοσίνη επιστρέφει με καθυστέρηση στον εγκέφαλο, κάνοντάς μας να αισθανόμαστε ακόμα πιο κουρασμένοι από ό, τι προτού καταναλώσουμε καφεΐνη. Επιπλέον, η καφεΐνη αναστέλλει την παραγωγή μελατονίνης, ακόμη περισσότερο από το έντονο φως.

Πώς θα πίνουμε καφέ χωρίς να υποβαθμίζουμε τον ύπνο μας

  • Δεν πίνουμε καφέ το απόγευμα και για τουλάχιστον 6 ώρες προτού ξαπλώσουμε. Δεδομένου ότι η καφεΐνη μένει για αρκετές ώρες στον οργανισμό μας, αποφεύγουμε να την καταναλώσουμε αργά το μεσημέρι, ώστε να μπορούμε να κοιμηθούμε με ευκολία το βράδυ.
  • Αποφεύγουμε γενικά τα ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη. Η καφεΐνη εντοπίζεται όχι μόνο στον καφέ αλλά και στα ενεργειακά ποτά, το μαύρο τσάι, στη σοκολάτα και σε ορισμένα φάρμακα για την αντιμετώπιση του πονοκεφάλου.
  • Περιοριζόμαστε στα 3 φλιτζάνια καφέ την ημέρα, ενώ αν διαπιστώσουμε ότι ακόμη κι αυτή η ποσότητα μας κρατάει ξύπνιους τα βράδια, μειώνουμε ακόμη περισσότερο την κατανάλωσή του.
Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ