Καλά ή κακά λιπαρά; Πώς μας επηρεάζουν

Καλά ή κακά λιπαρά; Πώς μας επηρεάζουν
Το λίπος είναι ένα από τα τρία βασικά συστατικά που πρέπει να προσλαμβάνουμε μέσω της διατροφής, μαζί με τις πρωτεΐνες και τους υδατάνθρακες, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την ομαλή ανάπτυξη και υγεία του οργανισμού μας.

Ωστόσο, όταν καταναλώνουμε περισσότερο λίπος από όσο χρειάζεται ο οργανισμός μας, καταλήγουμε να παίρνουμε κιλά και να επιβαρύνουμε την υγεία μας.

Σύμφωνα με τις συστάσεις διεθνών φορέων και οργανισμών, η συνολική ημερήσια πρόσληψη λίπους στη διατροφή μας δεν πρέπει να ξεπερνάει το 30-35% των συνολικών θερμίδων που προσλαμβάνουμε ημερησίως.

Η ποσότητα που πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά εξαρτάται και από το είδος του λίπους, με τους επιστήμονες να συνιστούν το μεγαλύτερο ποσοστό να προέρχεται από μονοακόρεστα λίπη.
Τα μονοακόρεστα λιπαρά, τα οποία αποτελούν το λεγόμενο «καλό» λίπος, είναι απαραίτητο κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής.

Η κυριότερη πηγή μονοακόρετσων είναι το ελαιόλαδο.

Τα πολυακόρεστα λιπαρά επίσης αποτελούν καλής ποιότητας λιπαρά και περιέχονται κυρίως στα καρύδια, τα αμύγδαλα, τη σόγια και τα λιπαρά ψάρια.

Τα κορεσμένα λιπαρά, θεωρούνται τα «κακά» λιπαρά και έχουν σχετιστεί με καρδιαγγειακά νοσήματα, ενώ η αυξημένη κατανάλωσή τους έχει υποστηριχτεί ότι οδηγεί σε αύξηση της ολικής και της και της «κακής» (LDL) χοληστερόλης.
Τα τελευταία χρόνια τίθεται υπό αμφισβήτηση η επιστημονική άποψη ότι τα κορεσμένα λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης εμφάγματος, καθώς διεθνής επιστημονική ομάδα δεν εντόπισε επαρκή στοιχεία που να τεκμηριώνουν κάτι τέτοιο.

Οι σημαντικότερες πηγές κορεσμένων λιπαρών είναι τα ζωικά λίπη, όπως τα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί), το λίπος του κρέατος, το αυγό, η κρέμα γάλακτος, το βούτυρο και ορισμένες φυτικές τροφές, όπως η καρύδα.

Τι είναι τα trans λιπαρά και γιατί πρέπει να τα περιορίσουμε
Τα trans λιπαρά είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία λιπαρών, τα οποία στην πραγματικότητα είναι υποπροϊόν της θερμικής κυρίως επεξεργασίας των πολυακόρεστων λιπαρών.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για λίπη που έχουν υποστεί τη βιομηχανική διεργασία της υδρογόνωσης, προκειμένου να είναι ανθεκτικά στην οξείδωση και να έχουν στερεά μορφή, όπως για παράδειγμα κάποιες μαργαρίνες.

Οι κυριότερες πηγές trans λιπαρών είναι τα πατατάκια, τα γαριδάκια, οι τηγανητές πατάτες των fast food, το πρόχειρο φαγητό κ.λπ.

Τα trans αποτελούν την πιο επιβλαβή κατηγορία λιπαρών, αφού προκαλούν όχι μόνο αύξηση της ολικής και της «κακής» χοληστερόλης (LDL), αλλά και μείωση της «καλής» (HDL).

Επίσης, τα trans λιπαρά έχουν ενοχοποιηθεί για προβλήματα που αφορούν την καρδιά και τα αγγεία, με κυριότερο αυτό της αρτηριοσκλήρυνσης.

Η ημερήσια πρόσληψη trans λιπαρών ιδανικά πρέπει να είναι μηδενική. Ωστόσο, επειδή με τα δεδομένα της σημερινής διατροφής κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εφικτό, φροντίζουμε τουλάχιστον να περιορίσουμε στο ελάχιστο την κατανάλωσή τους.
Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο pelop.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Pink the city 2021: Εξετάστηκαν συνολικά 223 γυναίκες ενώ 45 από αυτές παραπέμφθηκαν για δωρεάν διαγνωστικές εξετάσεις - ΦΩΤΟ
Τατουάζ: Πότε υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της ηπατίτιδας C
Σε δύο μήνες η σύσταση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων για τον εμβολιασμό παιδιών 5-11 ετών
Κορονοϊός: Αύξηση της μεταδοτικότητας της υποπαραλλαγής της μετάλλαξης «Δέλτα» από τον Ιούλιο