Labubu Mania: Ποια είναι τα «τέρατα» που σάρωσαν τον πλανήτη
Τα Labubu είναι μέλη της σειράς «The Monsters», που κυκλοφορεί από την κινεζική εταιρεία Pop Mart.

Με μεγάλα μάτια, όρθια αυτιά και ένα σκανδαλιάρικο χαμόγελο που αποκαλύπτει ακριβώς εννιά δόντια, τα Labubu δεν είναι απλώς μια νέα τάση. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Οι αλλόκοτες αυτές φιγούρες, δημιουργία του Χονγκ Κονγκ καλλιτέχνη Kasing Lung, έχουν γίνει το πιο πολυσυζητημένο συλλεκτικό παιχνίδι παγκοσμίως. Και οι ουρές έξω από τα καταστήματα Pop Mart ή τις αυτόματες μηχανές «roboshops» για ένα… τυφλό κουτί, είναι η απόδειξη.
Το χάος του χαριτωμένου
Τα Labubu είναι μέλη της σειράς «The Monsters», που κυκλοφορεί από την κινεζική εταιρεία Pop Mart. Μοιάζουν με πλάσματα βγαλμένα από όνειρα (ή εφιάλτες), με λούτρινα σώματα και γκριμάτσες που άλλοι λατρεύουν και άλλοι απορρίπτουν. Αλλά όλοι μιλούν για αυτά. Από τη Σαγκάη μέχρι το Τορόντο και από το Λονδίνο μέχρι τη Σιγκαπούρη, άνθρωποι στήνονται στις ουρές, κρατώντας κουτιά που δεν ξέρουν τι κρύβουν. Η αγωνία είναι μέρος της μαγείας.
Η εκτόξευση του brand
Η συνεργασία της Pop Mart με τον Kasing Lung ξεκίνησε το 2019, όμως το μεγάλο μπαμ ήρθε το 2024, όταν διασημότητες όπως η Ριάνα, η Κιμ Καρντάσιαν, η Dua Lipa και η Lisa των Blackpink άρχισαν να εμφανίζονται στα social media κρατώντας Labubu. Από εκεί και πέρα, όλα πήραν φωτιά.
Η Pop Mart, που ξεκίνησε ως κατάστημα «όλα του ενός ευρώ» στο Πεκίνο, σήμερα έχει πάνω από 2.000 αυτόματα μηχανήματα σε όλο τον κόσμο και διανέμει τα Labubu σε 30 χώρες – αν και η ζήτηση είναι τόσο μεγάλη, που σε πολλές περιπτώσεις σταμάτησαν προσωρινά τις πωλήσεις.
Εμμονή με το… άγνωστο
Το στοιχείο του «τυφλού κουτιού» είναι βασικός παράγοντας στην επιτυχία. Οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν ποια φιγούρα περιέχει το κουτί μέχρι να το ανοίξουν. Ορισμένοι, όπως ο συλλέκτης Desmond Tan από τη Σιγκαπούρη, αναπτύσσουν «τακτικές» – κουνώντας τα κουτιά για να μαντέψουν τι κρύβεται μέσα. Η Φιόνα Ζανγκ από τον Καναδά λέει πως «νιώθεις ότι πέτυχες κάτι όταν το αποκτήσεις σε τόσο σκληρό ανταγωνισμό».
Η μέση τιμή ενός Labubu είναι γύρω στα 30 ευρώ, αλλά σπάνιες φιγούρες φτάνουν ή ξεπερνούν τα 100. Η δευτερογενής αγορά έχει πάρει φωτιά, ενώ οι κινεζικές αρχές έχουν ήδη κατασχέσει πάνω από 70.000 απομιμήσεις.
Μια κουλτούρα που εξάγεται με επιτυχία
Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua χαιρετίζει την επιτυχία των Labubu ως απόδειξη της δύναμης της κινεζικής δημιουργικότητας και του πολιτισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν το 40% των εσόδων της Pop Mart προήλθε, μόνο το 2024, από εκτός Κίνας αγορές.
Η Pop Mart μπήκε στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ το 2020 και η μετοχή της έχει ανέβει πάνω από 500% μέσα στο τελευταίο έτος. Η Labubu έχει γίνει το όχημα για μια νέα γενιά κινεζικής pop κουλτούρας που κάνει διεθνή καριέρα – και ταυτόχρονα ενισχύει οικονομικά την κινεζική οικονομία.
Μια γενιά που αγαπά το αλλόκοτο
Η γοητεία των Labubu δύσκολα εξηγείται λογικά. Είναι άσχημα ή χαριτωμένα; Αθώα ή πονηρά; Για παιδιά ή για ενήλικες; Μάλλον όλα μαζί. Η αναζήτηση του απρόβλεπτου, η νοσταλγία της συλλογής, η ταύτιση με κάτι περίεργο αλλά γοητευτικό, όλα συνθέτουν το προφίλ μιας τάσης που αποτυπώνει κάτι βαθύτερο: την ανάγκη για ανακούφιση, για απόδραση από την τελειότητα και για σύνδεση με κάτι που, όπως και να το δεις, σε κάνει να χαμογελάς.
Ίσως, τελικά, η μαγεία των Labubu να βρίσκεται ακριβώς εκεί: Στην ελευθερία να αγαπήσεις κάτι που κανείς άλλος δεν καταλαβαίνει – και στα εννιά δόντια που σε κοιτάζουν, πονηρά, από το ράφι.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News