Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με «μαστίγιο» στους οδηγούς

Ο νέος ΚΟΚ που μπήκε στη Βουλή για ψήφιση, μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, αλλάζει τα δεδομένα με στόχο τη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους.

Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με «μαστίγιο» στους οδηγούς

Την τακτική του μαστιγίου επιβάλλει πλέον η κυβέρνηση στους οδηγούς μέσω του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με απώτερο στόχο να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα στους δρόμους, και για τον σκοπό αυτό κάνει πολύ αυστηρές τις ποινές για τους παραβάτες.

Ο νέος ΚΟΚ που μπήκε στη Βουλή για ψήφιση, μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, αλλάζει τα δεδομένα με στόχο τη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους.

Το νέο πλαίσιο προβλέπει την ποινικοποίηση μιας σειράς αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως την οδήγηση με τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικό όχημα, την οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης κ.ά.

Με τον νέο ΚΟΚ επιχειρείται να καθιερωθεί αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των επιβαλλόμενων κυρώσεων με κριτήριο την επικινδυνότητά τους για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου. Επιδιώκεται η συμμόρφωση των οδηγών και, εξ αντανακλάσεως, η προστασία κάθε χρήστη του οδικού δικτύου, όπως και των πεζών, η επιβολή αναλογικών ποινών που αντιστοιχούν στη επικινδυνότητα της κάθε παράβασης.

Οι κυρώσεις αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό ποσό, αφαίρεση διπλώματος, βαθμοί ποινής συστήματος ελέγχου) και όχι στο όχημα, καθώς αυτό θα μπορεί να το κυκλοφορήσει και κάποιος άλλος. Οι ποινές θα είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ), λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (όπως παράνομη στάθμευση, διοικητικές παραβάσεις, οδηγός χωρίς τα νόμιμα έγγραφα).

Το κινητό τηλέφωνο έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο ύπουλους «δολοφόνους» της σύγχρονης οδήγησης.

Στην Ελλάδα, η χρήση κινητού από οδηγούς αγγίζει το 9%, τριπλάσιο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Και όμως, μέχρι σήμερα, η τιμωρία περιοριζόταν σε ένα τυπικό πρόστιμο και μια προσωρινή αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων.
Με τον νέο ΚΟΚ, η χρήση κινητού οδηγεί πλέον σε βαρύτατες ποινές:

  • Πρόστιμα που φτάνουν έως και 4.000 ευρώ στη 2η υποτροπή.
  • Αφαίρεση άδειας έως και 8 έτη.
  • Ποινικοποίηση της συμπεριφοράς αν προκληθεί ατύχημα.

ΑΛΚΟΟΛ
Επίσης, πιο αυστηρές είναι οι ποινές για όσους πίνουν και οδηγούν. Ενα στα τέσσερα θανατηφόρα δυστυχήματα στην Ευρώπη σχετίζεται με κατανάλωση αλκοόλ. Το ποσοστό αυτό βασανίζει και τη χώρα μας. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν έως και τα 4.000 για τους υπότροπους, ενώ συνοδεύονται από αφαίρεση διπλώματος έως 10 έτη. Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης, επιβάλλεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος, ενώ ενεργοποιείται και ποινική δίωξη.

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέο όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές.

Η Ελλάδα έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης με τη χρήση ζώνης και κράνους στην Ευρώπη. Μόλις το 71% των οδηγών φορά ζώνη, έναντι 93,3% στην ΕΕ. Στους συνεπιβάτες δικύκλων, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα: μόνο 65,5% φορούν κράνος, όταν στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 94%.

Σε ό,τι αφορά τις κλήσεις, θα καταχωρίζονται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ενημερώνονται μέσω sms χωρίς δυνατότητα διαγραφής τους. Το πρόστιμα θα αναρτώνται απευθείας στο TAXISnet των παραβατών οδηγών και εάν αυτοί δεν τα εξοφλούν εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελούν βεβαιωμένη οφειλή προς το Δημόσιο.

Χρήστος Ντεμίρης: Στη σωστή κατεύθυνση

Τη δική του άποψη έθεσε ο διοικητής της Τροχαίας Πατρών Χρήστος Ντεμίρης, ο οποίος τόνισε: «Είμαι υπέρ της αυστηροποίησης των ποινών στον νέο ΚΟΚ, γιατί η ιστορία έχει δείξει ότι με αυτόν τον τρόπο οι οδηγοί συμμορφώνονται πιο εύκολα, καθώς το οικονομικό είναι σημαντικό για όλους.
Ειδικά στο κινητό -που είναι από τις νούμερο ένα αιτίες τροχαίων ατυχημάτων- είναι σωστό που γίνονται πολύ αυστηρές οι ποινές, γιατί θα πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο. Θα πρέπει οι οδηγοί να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, όταν οδηγούν, για την ασφάλεια όλων μας».

Γιώργος Παναγιωτόπουλος: Κομβικό ζήτημα και η εκπαίδευση

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής Ν. Αχαΐας, Γιώργος Παναγιωτόπουλος, υπογράμμισε: «Είμαι υπέρ της αυστηροποίησης των ποινών και είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά εμείς, ως κλάδος, είχαμε ζητήσει από την κυβέρνηση να μπει και το μάθημα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στα σχολεία, γιατί είναι κομβικό και το ζήτημα της εκπαίδευσης. Βέβαια, το άλλο που είναι, επίσης, σημαντικό είναι να υπάρχει βούληση από την Πολιτεία, να βεβαιώνονται οι παραβάσεις και να μην υπάρξει καμία χαλαρότητα. Ειδικά, οι επαγγελματίες που είναι καθημερινά στον δρόμο θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, γιατί η αφαίρεση διπλώματος θα τους επηρεάσει επαγγελματικά και οικονομικά».

Τάσος -Ιαβέρης- Μαρκουίζος: Ο φόβος φυλάει τα έρημα

Ο γνωστός οδηγός αγώνων και ένας από τους άνθρωπος που με πολλές δράσεις στέλνει μήνυμα ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια και την αποτροπή ατυχημάτων, ο Τάσος -Ιαβέρης- Μαρκουίζος, είπε: «Πολύ καλά έκανε η κυβέρνηση και έκανε πιο αυστηρές τις ποινές γιατί ο φόβος φυλάει τα έρημα. Το χρήμα, δυστυχώς, είναι το Α και το Ω για τους Ελληνες και επειδή έχει αποδεχτεί ότι ο Ελληνας οδηγός είναι ανεπίδεκτος μαθήσεως τότε καλά κάνει και επιβάλλει αυστηρά χρηματικά πρόστιμα και είναι στη σωστή κατεύθυνση. Δεν μπορώ να καταλάβω ότι μερικοί δεν αντιλαμβάνονται ότι δεν υπάρχει καλύτερο πράγμα από το να επιστρέφεις σπίτι σου σώος και να παίρνεις αγκαλιά τα αγαπημένα σου πρόσωπα».

Γεράσιμος Φεσσιάν: Πρώτα η ενημέρωση, μετά οι ποινές

Ο ακτιβιστής-ΑμεΑ Γεράσιμος Φεσσιάν που έχει διαδρομή και στην τοπική αυτοδιοίκηση, από τη δική του πλευρά, σημείωσε: «Αυτό που κάνει η κυβέρνηση είναι η εναρμόνιση των μέτρων με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Εγώ δεν είμαι αρνητικός στην αυστηροποίηση των ποινών, όμως, θα ήθελα πριν από αυτό να υπάρχει η κατάλληλη ενημέρωση προς τους οδηγούς ή ακόμα καλυτέρα στους μαθητές.
Στην Πάτρα, υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής. Για ποιον λόγο δεν θεσπίζεται να πηγαίνουν εκεί μαθητές μία φορά τον μήνα, να κάνουν μάθημα για τους κανονισμούς και να μάθουν οδηγική συμπεριφορά;
Πόσες φορές έχουμε δει παιδιά να κυκλοφορούν με πατίνια χωρίς κράνος ή delivery να καβαλάνε πεζοδρόμια; Αυτά πρέπει να σταματήσουν».