Οδοντωτός: Πώς μια εκδρομή μετατράπηκε σε περιπέτεια για 38 επιβάτες, η αδιαφορία υπονομεύει

38 επιβάτες εγκλωβίστηκαν σε δυσπρόσιτο σημείο του φαραγγιού

Οδοντωτός: Πώς μια εκδρομή μετατράπηκε σε περιπέτεια για 38 επιβάτες, η αδιαφορία υπονομεύει

Η ιστορική σιδηροδρομική γραμμή του Οδοντωτού, που ενώνει το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα, αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κομμάτια του ελληνικού σιδηροδρόμου και πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών. Ωστόσο, το απόγευμα της 24ης Αυγούστου, μια ακόμη σοβαρή βλάβη ήρθε να φωτίσει τις παθογένειες και τα χρόνια προβλήματα συντήρησης της γραμμής και των συρμών.

Η αμαξοστοιχία 1336, με 38 επιβάτες, αναχώρησε στις 15:27 από το Διακοπτό για το προγραμματισμένο δρομολόγιο προς τα Καλάβρυτα. Το ταξίδι ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές, καθώς η διαδρομή μέσα από φαράγγια και καταπράσινες πλαγιές θεωρείται μοναδική εμπειρία. Παρ’ όλα αυτά, λίγο μετά τις 16:00, στο 6,2ο χιλιόμετρο, μεταξύ των σημείων «Νιάματα» και «Πόρτες», το τρένο ακινητοποιήθηκε εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Διαβάστε επίσης: Δασύλλιο Πάτρας: Το δά-SOS που δεν ακούμε – Αυτοψία-προειδοποίηση της «Π» ΦΩΤΟ

Η θέση όπου παρουσιάστηκε το πρόβλημα ήταν δυσπρόσιτη και χωρίς σήμα κινητής τηλεφωνίας, γεγονός που προκάλεσε επιπλέον ανησυχία. Το τρένο είχε ακινητοποιηθεί μέσα στο φαράγγι. Κάποιοι επιβάτες κατάφεραν να καλέσουν το «112», ενώ ο μηχανοδηγός επικοινώνησε με τον σταθμαρχείο μέσω ασυρμάτου. Για αρκετές ώρες, οι επιβάτες έμειναν εγκλωβισμένοι στο τρενάκι, σε καθεστώς ανασφάλειας και αβεβαιότητας. Η αγωνία ήταν έντονη, καθώς κανείς δεν γνώριζε πότε και πώς θα δοθεί λύση.

Με τη συνδρομή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας οργανώθηκε επιχείρηση απεγκλωβισμού της 6ης ΕΜΑΚ, η οποία ολοκληρώθηκε γύρω στις 19:00. Οι επιβάτες μεταφέρθηκαν σε εφεδρική αμαξοστοιχία που έφτασε στο σημείο και επέστρεψαν στο Διακοπτό. Εκεί τους περίμενε λεωφορείο της Hellenic Train, ώστε να συνεχίσουν την πορεία τους προς τα Καλάβρυτα, τον τελικό προορισμό.

Το περιστατικό αυτό, όμως, δεν είναι μεμονωμένο. Αντίθετα, εντάσσεται σε μια σειρά επαναλαμβανόμενων προβλημάτων που αποδίδονται στην έλλειψη συντήρησης των συρμών και της υποδομής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Σιδηρόδρομου, Γιαννη Καραπαναγιώτη, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αδιαφορία τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από τη διοίκηση της Hellenic Train -εταιρεία που διαχειρίζεται τα δρομολόγια -για την κατάσταση της γραμμής και των συρμών.

Ο κ. Καραπαναγιώτης τόνισε στην «Π» ότι το μηχανοστάσιο της Hellenic Train στο Διακοπτό υπολειτουργεί λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, υλικοτεχνικής υποδομής και αναγκαίων ανταλλακτικών για τους συρμούς. Ιδιαίτερη επιδείνωση παρουσιάστηκε και στη σιδηροδρομική υποδομή, μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του Ιουλίου 2023 στο Διακοπτό, καθώς δεν προχώρησαν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για θωράκιση της γραμμής. Επιπλέον, η έλλειψη έργων συντήρησης έχει δημιουργήσει ένα «εκρηκτικό μίγμα» που υπονομεύει  την λειτουργία της ιστορικής γραμμής, κατά τον κ. Καραπαναγιώτη.

Μέχρι πρόσφατα, τα περισσότερα ζητήματα εμφανίζονταν κατά τη χειμερινή περίοδο, κυρίως λόγω της κατάπτωσης φερτών υλικών και βράχων. Πλέον, προβλήματα παρουσιάζονται ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι, όταν οι καιρικές συνθήκες θεωρητικά δεν θα έπρεπε να επηρεάζουν τη λειτουργία της γραμμής. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι η υποβάθμιση της υποδομής είναι βαθύτερη και δεν οφείλεται μόνο σε έκτακτα καιρικά φαινόμενα.

Παρά τις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί, ο ΟΣΕ δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα στην υλοποίηση κρίσιμων έργων. Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγονται η αντιστήριξη των σαθρών πρανών, η εγκατάσταση συστημάτων έγκαιρης ειδοποίησης, καθώς και η ενίσχυση των υποδομών ασφαλείας και επικοινωνιών κατά μήκος της γραμμής.

Η εικόνα αυτή γεννά ερωτήματα για το κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Η διατήρηση ενός ιστορικού μέσου μεταφοράς, που αποτελεί παράλληλα τουριστικό αξιοθέατο διεθνούς φήμης, προϋποθέτει διαρκή φροντίδα, επενδύσεις και μέτρα ασφαλείας.

Η ανάγκη για συντονισμένη δράση και παρέμβαση της τοπικής αυτοδιοίκησης θεωρείται πλέον επιτακτική. Μόνο μέσα από συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών -ΟΣΕ, Hellenic Train, Περιφέρειας και δήμων- μπορεί να διασφαλιστεί ότι ο Οδοντωτός θα συνεχίσει να λειτουργεί με αξιοπιστία, προστατεύοντας παράλληλα τους επιβάτες και αναδεικνύοντας τον τόπο ως τουριστικό προορισμό.

Το συμβάν της 24ης Αυγούστου δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα «ατυχές γεγονός», αλλά ως ένα ακόμα καμπανάκι που δείχνει ότι, χωρίς άμεσες επενδύσεις και οργανωμένο σχέδιο συντήρησης, το μέλλον του Οδοντωτού τίθεται εν αμφιβόλω.