Οι μέγιστοι φωστήρες

Του Κωνσταντίνου Μάγνη, Διευθυντή Σύνταξης της εφημερίδας «Πελοπόννησος».

Τη μια διαβάζεις ότι στελέχη της ΕΛΑΣ είχαν ανοίξει νταραβέρι με μαφιόζους των υγρών καυσίμων- με την ευκαιρία θυμηθήκαμε μια ομάδα πατρινών που έχουν βρει πατέντα η οποία εντοπίζει λαθραία καύσιμα σε πρατήρια, αλλά οι αρχές δεν έχουν ενδιαφερθεί, και ελπίζουμε να μη βρίσκεται εκεί η εξήγηση- και την άλλη ότι αστυνομικός έσπευσε να μπουζουριάσει τον συγγραφέα Πέτρο Τατσόπουλο επειδή εξέλαβε ένα σχόλιό του για τους

Τρεις Ιεράρχες ως περιύβριση θρησκεύματος. Με δεδομένο ότι το θρήσκευμα είναι κάτι ανώτερο από τα υγρά καύσιμα, διότι η πίστη σε πηγαίνει πολύ μακρύτερα από όσο η βενζίνη, αν και δεν έχει στοιχίσει λιγότερο σε πολέμους και σε αιμοσταγή φανατισμό, αντιλαμβανόμαστε ότι εύλογο είναι η έννομη τάξη να ρίχνει πολύ μεγαλύτερο βάρος στην προστασία του. Στο φρέσκο, λοιπόν, οι συγγραφείς και να προσέχουν τι λένε και τι γράφουν για τους Τρεις Ιεράρχες και γενικότερα για ό,τι έχουμε ιερόν. Από την άλλη, βέβαια, καλό είναι να προστατεύουμε τον Μέγα Βασίλειο, τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Ιωάννη των Χρυσόστομο από αθυρόστομους και βρωμόστομους, όμως και η εικόνα να αλωνίζουν οι μαφιόζοι σε επιτελεία και εμείς να συλλαμβάνουμε εμβρόντητους συγγραφείς σε βιβλιοπωλεία προκαλεί μια αίσθηση, όπως και να το κάνεις.

Τουλάχιστον ο Πέτρος Τατσόπουλος μετά από κάμποση ώρα αφέθηκε ελεύθερος. Οπαδοί άλλων θρησκευμάτωνκαι άλλα καθεστώτα κάνουν πολύ χειρότερα στους υβριστές, αν αναλογιστούμε τι έπαθαν οι συνεργάτες του γαλλικού περιοδικού που φιλοξενούσε σκίτσα που περιέπαιζαν τον Μωάμεθ, ο οποίος δεν πρέπει να απεικονίζεται καθόλου, πόσο μάλλον σε σκίτσα που λοιδορούν τη μουσουλμανική πίστη. Χιούμορ και θρησκοληψία δεν συναντώνται, ως γνωστόν.

Ο Π. Τατσόπουλος διέπεται, η αλήθεια είναι, από μια δόση αντικληρικαλισμού, ένεκα του οποίου θα έχει μπει σε πολλών το μάτι, αν και φανταζόμαστε ότι είχαμε ξεφύγει από την εποχή που συλλαμβανόταν- προκαλώντας ο ίδιος την τύχη του- ο αείμνηστος Πανούσης για τους ασεβείς του στίχους, κατά τη δεκαετία του ’80. Ο εν λόγω συγγραφέας αφιερώνει την πλειονότητα των χρονογραφημάτων και των άρθρων του στον θρησκευτικό σκοταδισμό, σε μύθους περί τον ρόλο ανθρώπων της εκκλησίας στη νεότερη ιστορία, στον κομπογιαννιτισμό του εμπορίου θαυμάτων, και άλλα συναφή, μη κρύβοντας ότι τον διασκεδάζουν τα μικρά ηλεκτροσόκ προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα, έναν κόσμο που ναι μεν δεν ευνοεί τη θρησκοληψία, αλλά και πάλι δεν αρέσκεται σε σκανδαλιστικές προσεγγίσεις: Το Μη Μου Απτου, είναι μια αμυντική φιλοσοφία που στην ουσία προστατεύει την ίδια τη θρησκευτικότητα. Ο πιστός αισθάνεται ότι στο όνομα του σκοταδισμού περιπέζεται στην ουσία ο ίδιος, με δεδομένο ότι συνηθίζεται οι άθεοι να προκαλούν τους θρησκευόμενους, μεταχειριζόμενοι την πίστη ως ανοησία και αφέλεια, υποκύπτοντας στον πειρασμό της επίδειξης αντιθρησκευτικού πνεύματος.

Ο Π. Τατσόπουλος, εν προκειμένω, αρθρογράφησε υποστηρίζοντας ότι κακώς οι Τρεις Ιεράρχες, μέγιστοι φωστήρες κατά του απολυτίκιο που αποστηθίζαμε ως μαθητές (θυμάστε ακόμα τη μελωδία του;), αναγνωρίζονται ως πυλώνες του ελληνοχριστιανικού πνεύματος, διότι και οι τρεις απεχθάνονταν τους αρχαίους φιλοσόφους, επειδή το «ελληνικόν» ήταν συνώνυμο του «εθνικού», ήτοι της ειδωλολατρίας και του παγανισμού, και αποτελούσε εκνευριστική πηγή άμυνας στον εκχριστιανισμό. Η ελληνική σκέψη ήταν πηγή κινδύνων γιατί δίδασκε την πνευματική ανεξαρτησία και την αναζήτηση, που με τη σειρά τους ήταν εκτροφεία αιρέσεων τα οποία ταλαιπώρησαν το Βυζάντιο, και κατά μια εκδοχή ορισμένων
ιστορικών ήταν και μια από τις αιτίες της πτώσης του, λόγω αποξένωσης πληθυσμών στις μονοφυσιτικές ανατολικές επαρχίες από την επίσημη εκκλησία, άρα και από το κράτος. Κάμποσους αιώνες μετά, υπάρχουν ζηλωτές- φρουροί του πνεύματος των Ιεραρχών και καταφεύγουν στις αστυνομίες: Ωραία ιδέα για μυθιστόρημα. Σε κάθε περίπτωση, οι συγγραφείς προστατεύονται ηθικά και νομικά, αλλά οι μηνυτές δεν αποδοκιμάζονται επί της ουσίας. Η σημερινή εκκλησία δεν τα βάζει με τον παθιασμένο κόσμο της. Ξέρει τι κάνει.

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ