Πάτρα: Η οικογένεια του Εσπερινού Γυμνασίου – Διευθυντής και μαθητές αποκαλύπτονται

Τι 40, τι 50, τι 60 δεν δίστασαν να πάρουν τη σχολική τσάντα ανά χείρας και να επιστρέψουν στα θρανία του Εσπερινού Γυμνασίου της Πάτρας. Στην τάξη που αναγκάστηκαν να αφήσουν στη μέση επειδή οι συνθήκες τις ζωής τους δεν τους το επέτρεψαν.

collage 15 e1624858096575 Πάνω, ο διευθυντής του Εσπερινού Γυμνασίου Χρήστος Τέγας. Μιλούν επίσης οι μαθητές Νικόλας Πάσσαρης και Δήμητρα Ξυλιά.

Σήμερα 92 Πατρινοί είτε είναι εργαζόμενοι, είτε έχουν δημιουργήσει οικογένεια, φοιτούν στις τάξεις του 1ου Εσπερινού Γυμνασίου της Πάτρας. Μοναδικό κίνητρό τους είναι η δίψα για μάθηση και η αγάπη για το βιβλίο.
Τις συνθήκες λειτουργίας του σχολείου καθώς και τις προοπτικές των αποφοίτων του, μας τις περιγράφει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, Χρήστος Τέγας.

Πόσοι μαθητές φοιτούν στο σχολείο σας και ποιο είναι, γενικά, το προφίλ τους (πού εργάζονται, ηλικίες, εάν είναι παντρεμένοι κ.λπ.);
Το 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο Πάτρας προσφέρει τη δυνατότητα σε εργαζόμενους μαθητές ηλικίας 14 ετών και άνω να αποκτήσουν απολυτήριο Γυμνασίου και να προχωρήσουν στο Λύκειο με προοπτική σπουδών στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ.
Ακολουθεί πρόγραμμα σπουδών αντίστοιχο με εκείνο των ημερησίων σχολείων. Το σχολείο λειτουργεί κατά την εσπερινή ζώνη 18:30 – 22:15 στο κέντρο της Πάτρας, σε ένα ιστορικό κτίριο επί της οδού Κανακάρη, το οποίο ήταν παράρτημα του Πανεπιστημίου Πατρών. Υπηρετούν στο σχολείο 7 εκπαιδευτικοί. Ο αριθμός των μαθητών είναι 92.
Πρόκειται για ένα σχολείο που καλείται να καλύψει τις ιδιαίτερες μορφωτικές ανάγκες των εργαζομένων μαθητών, ανηλίκων και μη, που φοιτούν σε αυτό εν μέσω αντίξοων πολλές φορές συνθηκών, προκαλούμενων από την ανομοιογένεια βάσει ηλικίας, εθνικότητας ή προηγούμενης μόρφωσης.

Πώς είναι η σχολική ζωή; Εκδηλώνουν τη δίψα τους για μάθηση;
Yπάρχει ένα κλίμα ισοτιμίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, καθώς είμαστε σχεδόν συνομήλικοι. Αυτό συμπαρασύρει και τους νεαρότερους μαθητές, κι έτσι λειτουργούμε σαν μία μεγάλη οικογένεια. Σίγουρα οι ενήλικες μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι ως προς τους λόγους που τους έφεραν στο σχολείο, και απολαμβάνουν την καθημερινότητα σε αυτό. Λειτουργούν, δε, ως πατρικές φιγούρες και πρότυπα για τους νεαρότερους συμμαθητές τους. Οι τάξεις μας είναι ανομοιογενείς, όσον αφορά την ηλικία των μαθητών, αλλά αυτή είναι και η ομορφιά τους.

Πώς λειτούργησε σ’ εσάς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση λειτούργησε κανονικά, τόσο για τα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος όσο και για τη θεατρική ομάδα του σχολείου. Ωστόσο παράπονο όλων ήταν πως τους έλειψε η διά ζώσης διδασκαλία, η μεταξύ μας επαφή και οι κοινές μας δράσεις. Τους έλειψε το σχολείο. Η επιστροφή στο σχολείο, άλλωστε, ήταν ζητούμενο για αυτούς τους μαθητές – επιστροφή όχι μόνο μετά την καραντίνα, αλλά και μετά τον κύκλο ζωής που διέγραψαν. Το εννοούσαν τόσο, που το έκαναν θέμα της γιορτής στη λήξη της σχολικής χρονιάς, στο θεατρικό τους δρώμενο: «Επιστροφή».

Ποιες είναι οι προοπτικές των μαθητών σας; 
Σχεδόν όλοι οι μαθητές που τελειώνουν τη Γ’ τάξη συνεχίζουν σε νυχτερινά ΕΠΑΛ πλην εξαιρέσεων που συνεχίζουν και σε ημερήσια ΕΠΑΛ. Σε ποσοστό 95% θέλουν και τα καταφέρνουν να πάρουν το πτυχίο από κάποια ειδικότητα σε ΕΠΑΛ της αρεσκείας τους.

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζετε;
Βασικό πρόβλημα όλων των εσπερινών σχολείων είναι η σχολική διαρροή, συνδεδεμένη συχνά με το αίσθημα αποτυχίας που φέρουν οι μαθητές που εγκαταλείπουν τελικά. Γι αυτό αναζητούνται εναλλακτικές, μη τυπικές, βιωματικές και συμπεριληπτικές μορφές μάθησης. Το σχολείο μας δεν αρκείται να λειτουργήσει με παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας. Πρέπει να μπορέσει να εμπλέξει μαθητές από διαφορετικά κοινωνικά/οικονομικά στρώματα, με διαφορετικές πρότερες γνωστικές αφετηρίες, με ηλικίες/γλώσσες ανόμοιες και με διαφορετικές ευκαιρίες μάθησης λόγω ποικίλων αποκλεισμών.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας σχετικά με τις ευκαιρίες που θέλετε να δώσετε στους μαθητές σας;
Θέλουμε οι μαθητές μας να βρουν νόημα στην επιστροφή τους στο σχολείο. Να περατώσουν το γυμνάσιο επιτυχώς, και να συνεχίσουν στην επόμενη βαθμίδα. Να ζήσουν ολόπλευρα τη χαρά του συμμετέχειν σε μία κοινότητα, τη σχολική, στην οποία θα μοιραστούν εμπειρίες και θα απολαύσουν δυνατότητες. Η αγάπη για τη μάθηση, η κοινωνικοποίηση, οι πολιτιστικές δράσεις, το θέατρο, οι εκδρομές, τα ευρωπαϊκά προγράμματα, όλα αυτά παρέχονται από το σχολείο μας ως εξίσου σημαντικά με το απολυτήριο που αποκτούν οι μαθητές.

Ολα αυτά πώς τα επιτυγχάνετε;
Προκειμένου να ανταποκριθούμε καλύτερα στις ανάγκες και στις απαιτήσεις των μαθητών μας και των καιρών για την ανάπτυξη καινοτόμων πρακτικών μάθησης και μεθόδων διδασκαλίας, την απόκτηση πρακτικών δεξιοτήτων και την επαγγελματική ανάπτυξη, για την μετάδοση της γνώσης και των δεξιοτήτων μας στους μαθητές όπως και την ανάπτυξη συνεργασίας με την αγορά εργασίας το σχολείο μας υλοποιεί τα τρία τελευταία χρόνια Προγράμματα Erasmus+, έχοντας κάνει επισκέψεις σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις.
Τα προγράμματα αυτά αφορούν σε:
α) Ατομικές κινητικότητες εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο της επιμόρφωσής τους πάνω στην εκπαίδευση ενηλίκων, την ενσωμάτωση μεταναστών, την αλλαγή σχολικής κουλτούρας και την εκπόνηση νέων αξιολογικών εργαλείων για χρήση σε πολυπολιτισμικές τάξεις, για την αποφυγή της σχολικής διαρροής και την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού.
β) Κινητικότητες μαθητών και εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο σύμπραξης με σχολεία της Ρουμανίας, Ιταλίας, Γερμανίας και Ουγγαρίας, την οποία συντονίζει το 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο Πατρών, η οποία σύμπραξη μελετά το Ολοκαύτωμα στις πέντε χώρες.
Εκτός από τα προγράμματα αυτά, το σχολείο παρακολουθεί αρκετές εκδηλώσεις στην πόλη μας με επισκέψεις και δράσεις. Ταυτόχρονα επιλέχθηκε και συμμετέχει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο», ένα πρόγραμμα που διδάσκει στους μαθητές τις αρχές του θεάτρου της επινόησης, με τρίωρο θεατρικό εργαστήρι την εβδομάδα, το οποίο συντονίζει ένας εμψυχωτής εκ μέρους του Εθνικού Θεάτρου και μία υπεύθυνη εκπαιδευτικός του σχολείου.

Νικόλας Πάσσαρης: Το σχολείο ήταν ο κρυφός μου καημός

«Αναγκάστηκα να παρατήσω το σχολείο σε πολύ μικρή ηλικία γιατί έπρεπε να δουλέψω. Τα πράγματα στην οικογένειά μου ήταν πολύ δύσκολα. Το σχολείο ήταν από τότε ο κρυφός μου καημός και πολλές φορές ζήλευα που έβλεπα τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας μου, τους φίλους μου, να γυρνούν ευτυχισμένοι από το σχολείο και να ζουν τις χαρές των εκδρομών, των σχολικών γιορτών και των διακοπών. Οταν ήρθα στην Πάτρα, πλέον 35 χρόνων, το είδα σα μια δεύτερη ευκαιρία. Στην Αμοργό από την οποία κατάγομαι, δεν υπάρχει εσπερινό σχολείο. Ετσι, αποφάσισα να γραφτώ για να κάνω κάτι για εμένα και για να με καμαρώνει και η δική μου πλέον οικογένεια.
Χρόνο ιδιαίτερο για να διαβάζω δεν είχα γιατί δουλεύω το πρωί μέχρι αργά το μεσημέρι. Είμαι ξυλουργός και η σωματική κούραση με καταβάλλει.
Οταν γυρνούσα σπίτι ίσα – ίσα που προλάβαινα να ετοιμαστώ για το σχολείο και να κάνω μια αγκαλιά τους δικούς μου ανθρώπους. Ομως προσπαθούσα πολύ κι έστω ένα δεκάλεπτο ή ένα τέταρτο έβρισκα χρόνο κι έλυνα όσες περισσότερες ασκήσεις μπορούσα. Ετσι κατάφερα να ολοκληρώσω την Α’ Γυμνασίου και του χρόνου θα πάω στη Β’ τάξη».

Δήμητρα Ξυλιά: Επιστροφή στα θρανία στα 50 

«Πήγα μέχρι την Γ’ Γυμνασίου αλλά παντρεύτηκα, γέννησα τον γιο μου κι έτσι αναγκαστικά δεν την τελείωσα διότι έμεινα από απουσίες. Η δημιουργία οικογένειας και η απόκτηση τεσσάρων παιδιών και δύο εγγονιών σήμερα, με οδήγησε να μην τελειώσω έγκαιρα το σχολείο. Πάντα όμως μέσα μου υπήρχε η μεγάλη αγάπη για τη μάθηση. Πάντα πίστευα ότι τα βιβλία δεν έκλεισαν ποτέ οριστικά γαι μένα. Ετσι στα 50 μου που όλα κυλούσαν ομαλά στη ζωή μου, τα παιδιά μου πλέον είναι μεγάλα, βρήκα κάποιον ελεύθερο χρόνο -διότι εργάζομαι και στην καθαριότητα του ΠΓΝΠ-επέστρεψα στη σχολκή αίθουσα με πολύ μεγάλη χαρά. Αυτό μου έδωσε πραγματικά πολύ κέφι για τη ζωή. Προσπαθώ να διαβάζω τα μαθήματά μου και να έχω μία συνέπεια ως μαθήτρια διότι δεν είναι και τόσο εύκολο αλλά πιστεύω ότι τα καταφέρνω. Φέτος τελείωσα το γυμνάσιο και θα πάω στο λύκειο. Βέβαια το εξ αποστάσεως μάθημα δεν μου άρεσε καθόλου γιατί ήμουν μακριά από τους συμμαθητές μου και τους καθηγητές μας, οι οποίοι οφείλω να επισημάνω ότι μας ενθαρρύνουν, μας εμπνέουν και μας βοηθούν να πάμε μπροστά. Πραγματικά είναι υπέροχοι άνθρωποι».

Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

καικα μαντανικα 0001
collage 51 e1627202401363
santor 0037
δουζδαμπανηςφωτο