Προαστιακός: Σπάσαν τα τηλέφωνα από φόβο! – Ωμή παραδοχή ότι το όριο ζωής των τρένων στην Πάτρα έχει λήξει

Η ασφάλεια της μετακίνησης σε Πάτρα και Αχαΐα τελεί υπό αμφισβήτηση, μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Η ανάδειξη «κακώς κειμένων» του Προαστιακού εντείνει την ανησυχία του επιβατικού κοινού. Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ εν αναμονή συντήρησης για το σοβαρό πρόβλημα στο τρένο.

Προαστιακός

Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει, τις τελευταίες ημέρες, στο διαδίκτυο, μεταξύ των «Φίλων του Προαστιακού Σιδηρόδρομου» στην Πάτρα, για την ασφάλεια του τρένου, λόγω του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη.

Των ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και  ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Πολλοί τονίζουν ότι η ανάδειξη των «κακώς κειμένων» του Προαστιακού ευνοεί άλλα ανταγωνιστικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ κάποιοι επιμένουν ότι ο μόνος σκοπός του δημόσιου διαλόγου είναι, το τρένο της Πάτρας -που μετρά εκατομμύρια επιβάτες στα 12 χρόνια λειτουργίας του- είναι να βελτιωθεί.

Σε κάθε περίπτωση, οι «Φίλοι του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πάτρας», είχαν εκδηλώσει -από το παρελθόν- την ανησυχία τους για προβληματικές καταστάσεις που επαναλαμβάνονταν συχνά, με αποτέλεσμα η εμπιστοσύνη του κοινού, το κυριότερο θεμέλιο κάθε μέσου σταθερής τροχιάς, να μειώνεται συνεχώς.

> Στις 23 Ιανουαρίου 2023 -όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του- ακυρώθηκαν όλα τα πρωινά δρομολόγια του Νοτίου κλάδου (έως τις 10 το πρωί) λόγω βλάβης του συρμού, χωρίς να αντικατασταθούν όμως με λεωφορεία. Από το μεσημέρι κι έπειτα οι καθυστερήσεις στον Βόρειο κλάδο παρέσυραν και τον Νότιο κλάδο (έως τις 5.30 το απόγευμα) όπου έκλεισε ο πρώτος και τα δρομολόγιά του αντικαταστάθηκαν με λεωφορεία (σε αντίθεση με τον Νότιο) με όλες τις στάσεις, πλην των Μποζαϊτίκων. Η σιδηροδρομική γραμμή, από τον αγιο Ανδρέα έως και τα Μποζαΐτικα ήταν ελεύθερη προς χρήση. Παρ’ όλα αυτά δε γνωρίζουμε ποιος αποφάσισε την πλήρη διακοπή των δρομολογίων κι αν εξετάστηκε το σενάριο, η στάση στα Μποζαΐτικα να αποτελέσει προσωρινά τη στάση μετεπιβίβασης των λεωφορειακών γραμμών (αντί του Καστελλοκάμπου) χωρίς να επέλθει ιδιαίτερη ταλαιπωρία και διέκοψαν απλά τα δρομολόγια, ως εύκολη λύση.

Οι «Φίλοι του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πάτρας» τονίζουν ότι η αξιοπιστία της Υπηρεσίας έχει «χτυπήσει κόκκινο» κι αν δε γίνουν κατάλληλες κινήσεις θα καταρρεύσει. Για τον λόγο αυτό, κατέθεσαν τρεις παρατηρήσεις – προτάσεις:

> Η αύξηση των βλαβών δε λύνεται με συντηρήσεις και μικροεπισκευές. Τα τρένα, σε λιγότερο από χρόνο, κλείνουν μια 20ετία και θα πρέπει να περάσουν γενική επισκευή ή ανακατασκευή, γιατί το προσδόκιμο όριο ζωής θα λήξει, αν δεν έχει ήδη γίνει. Σε διαφορετική περίπτωση η ΓΑΙΟΣΕ θα πρέπει να προχωρήσει στο σχεδιασμό προμήθειας νέων μετρικών συρμών.

> Η γραμμή χρήζει άμεσα επισκευής και βαριάς συντήρησης, σε όλο το δίκτυο, ιδιαίτερα στον Βόρειο Κλάδο. Ο ΟΣΕ θα πρέπει να «τρέξει» τη διαδικασία, που είχε ξεκινήσει, για την εργολαβία αποκατάστασης της γραμμής. Η κατάστασή της καταπονεί περισσότερο τους ήδη επιβαρυμένους συρμούς, αλλά δημιουργεί καθυστερήσεις, οι οποίες δεν ανακτώνται άμεσα.

«ΝΑ ΑΝΑΚΤΗΣΕΙ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΤΟΥ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ»

Το πολιτικό προσωπικό της Πάτρας και οι φορείς προτρέπονται από τους «Φίλοι του Σιδηροδρόμου» να πιέσουν, με κάθε τρόπο, για την ομαλή λειτουργία του Προαστιακού, αφού είναι ένα από τα βασικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην πόλης, και το οποίο μακροπρόθεσμα μπορεί να αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά των αστικών μεταφορών της περιοχής. Οι παραπάνω ενέργειες είναι απαραίτητες τόσο για να ανακτήσει την χαμένη του αξιοπιστία, όσο και να ανταποκριθεί στα ωριαία δρομολόγια προς Kάτω Αχαΐα, όταν ο ΟΣΕ ολοκληρώσει τις εργασίες ανάταξης της γραμμής.

ΕΚΤΡΟΧΙΑΣΜΟΙ ΧΩΡΙΣ ΘΥΜΑΤΑ ΑΠΟ… «ΘΑΥΜΑ»!

Εχουν κάθε λόγο, σταθμάρχες, μηχανοδηγοί, ελεγκτές και τεχνικοί του Προαστιακού της Πάτρας, να προσβλέπουν ότι η Προκαταρτική Εξέταση που διετάχθη από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Πάτρας, Γιώργο Μπισμπίκη, θα φθάσει στο κόκαλο!

Προαστιακός

Στα 12 χρόνια λειτουργίας του, ήταν αλλεπάλληλες οι φορές που και οι ίδιοι -μέσω συνδικαλιστικών τους οργάνων- είχαν προχωρήσει σε έγγραφες αναφορές, επισημαίνοντας ότι το τοπικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι εγκαταλελειμμένο και οι κίνδυνοι για τους ίδιους και το επιβατικό κοινό ουδέποτε εξέλειπαν!

Η ασυντήρητη γραμμή, οι πολλές τεχνικές βλάβες, οι ελλείψεις στη φωτοσήμανση και μια σειρά από άλλες ατέλειες, υποχρεώνουν το προσωπικό να εργάζεται «μετά φόβου Θεού».

Συνολική λύση ουδέποτε δόθηκε, αντιθέτως η κατάσταση αντιμετωπιζόταν πάντα με… «μερεμέτια»!

Λόγω έλλειψης τεχνικού προσωπικού, αρκετές φορές μετακλήθηκαν συνάδελφοί τους από την Αθήνα, που κάθε φορά έδιναν μόνο πρόχειρες, πρόσκαιρες και εμβαλωματικές λύσεις.

Το γεγονός ότι παρατηρήθηκαν εκτροχιασμοί, χωρίς θύματα ευτυχώς, οι εργαζόμενοι το αποδίδουν σε «θαύμα».

Τώρα, λοιπόν, που εκδηλώθηκε η εισαγγελική παρέμβαση, ο πρόσφατος λόγος που οι εργαζόμενοι στον τοπικό ΟΣΕ. επαφίενται στην πρωτοβουλία του κ. Μπισμπίκη, οφείλεται στη δεδομένη ευαισθησία του, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν.
Ειδικότερα, παλαιότεροι σιδηροδρομικοί της Πάτρας θυμούνται το Νίκο Μπισμπίκη, πατέρα του εισαγγελέα, να ασκεί τα καθήκοντα του σταθμάρχη στην πόλη. «Θεωρούμε δεδομένο και ειλικρινές το ενδιαφέρον του και ελπίζουμε ότι αυτή η έρευνα θα εντοπίσει τους υπεύθυνους και θ’ αποτελέσει την αφετηρία για να γίνουν βελτιώσεις, που θα εγγυώνται την ασφαλή κίνηση του Προαστιακού», λένε στην «Πελοπόννησο» με ένα στόμα.

«ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΛΕΦΩΝΕΙ ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ»

Σε επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις βρίσκεται όλο το προσωπικό των σιδηροδρομικών μεταφορών, λόγω του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, ενώ την ίδια στιγμή η διαχειρίστρια εταιρεία «Hellenic Train» έχει αναστείλει όλα τα δρομολόγια του τρένου και στο τμήμα από Κιάτο-Αίγιο, μέχρι και τις 19 Μαρτίου.

Η αναστολή -μαζί και του προαστιακού της Πάτρας- προφανώς και δεν συνδέεται μόνο με τις απεργίες του προσωπικού αλλά και με τα ζητήματα ασφάλειας των αμαξοστοιχιών, τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν άμεσα.

Προαστιακός

Ο πατρινός γραμματέας της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών ΟΣΕ, Σταύρος Πήλιος

Ο γραμματέας της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών ΟΣΕ, στην Πάτρα, Σταύρος Πήλιος, τόνισε στην «Πελοπόννησο» ότι ο Προαστιακός λειτουργεί με ασφάλεια, ωστόσο το εν αναμονή έργο της συντήρησης είναι απολύτως αναγκαίο να προχωρήσει, όσο το δυνατόν γρηγορότερα. «Αν διαπιστώσουμε κάποιο σοβαρό πρόβλημα ασφάλειας, εμείς οι ίδιοι θα σταματήσουμε το τρένο. Γι’ αυτό ζητάμε, από τον ΟΣΕ, να μας ενισχύει με υλικά και προσωπικό κι εμείς θα εγγυηθούμε για την απόλυτη ασφάλεια των επιβατών» τόνισε κατηγορηματικά.

Ο συνδικαλιστής του ΟΣΕ -μέσω της «Π»- καθησυχάζει το επιβατικό κοινό, αφού όπως ομολογεί, μετά το δυστύχημα των Τεμπών επικρατεί κλίμα ανασφάλειας. «Κόσμος τηλεφωνεί, κάθε μέρα, και ρωτάει με αγωνία αν πρέπει να συνεχίσουν να παίρνουν το τρένο στις καθημερινές τους μετακινήσεις. Τους λέμε ότι ο Προαστιακός, μπορεί να έχει κατά καιρούς κάποια προβλήματα, αλλά όλ’ αυτά τα χρόνια λειτουργεί με απόλυτη ασφάλεια», τόνισε ο κ. Πήλιος.

Αναφερόμενος στον διαγωνισμό βαριάς συντήρησης, που αναμένεται να προκηρυχθεί εκ νέου, ο κ. Πήλιος επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ της «Π». Οπως είπε, η συντήρηση αυτή, όταν γίνει θα δώσει ζωή για μια ακόμα 15ετία στον προαστιακό της Πάτρας, αλλά δυστυχώς στην πρώτη προκήρυξη που έγινε τον Ιανουάριο, δεν βρέθηκε κανείς εργολάβος να καταθέσει προσφορά, καθώς οι ανατιμήσεις υλικών εκμηδένισαν τα περιθώρια κέρδους, ενώ ακόμα και μετά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού ο διαγωνισμός έπεσε θύμα των εξελίξεων, με το δυστύχημα των Τεμπών. Ο διαγωνισμός θα καθυστερήσει για τουλάχιστον ένα 6μηνο, είπε ο κ. Πήλιος, ενώ υπό κανονικές συνθήκες, σήμερα τα συνεργεία θα έπρεπε να βρίσκονται στη γραμμή και να δουλεύουν.

ΧΩΡΙΣ ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ

Στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο, η γραμμή λειτουργεί μέχρι και σήμερα χωρίς τηλεδιοίκηση, όπως επιβεβαίωσε ο γραμματέας της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών ΟΣΕ, στην Πάτρα, Σταύρος Πήλιος. Αυτό όμως, δεν συνιστά κίνδυνο για το επιβατικό κοινό, για τον απλό λόγο ότι στη γραμμή κινείται μόνο ένας συρμός, που φτάνει μέχρι το Αίγιο και επιστρέφει ξανά πίσω στο Κιάτο. Το ίδιο συμβαίνει και στον Προαστιακό της Πάτρας, όπου οι δύο συρμοί εξυπηρετούν, ανεξάρτητα τον Νότιο και τον Βόρειο κλάδο (Κάτω Αχαΐα – Αγιος Ανδρέας και Αγιος Ανδρέας – Ρίο), οπότε η ασφάλεια των μεταφορών στην περιοχή της Αχαΐας, σχετίζεται μόνο με την κατάσταση της γραμμής και των συρμών.

ΧΑΟΣ ΕΥΘΥΝΩΝ

Παρέμβαση στο θέμα του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στα Τέμπη, έκανε ο δήμαρχος Αιγιάλειας, μιλώντας στον Σκάι Πάτρας 89,4, τονίζοντας ότι ένα βαρύ πέπλο θλίψης καλύπτει τον τόπο και τη συλλογική μνήμη, από την απώλεια τόσων ζωών, ιδιαίτερα νέων ανθρώπων.

Προαστιακός

Δημήτρης Καλογερόπουλος

Ο Δημήτρης Καλογερόπουλος, εξέφρασε την ευχή να μην επαναληφθεί ποτέ άλλοτε παρόμοιο δυστύχημα, αλλά και την πεποίθηση ότι το τραγικό γεγονός θα γίνει μάθημα σε όλους, για το τι σημαίνει γραφειοκρατία και καθυστερήσεις λόγω συμφερόντων.

Παράλληλα, τόνισε ότι θα πρέπει κάποια στιγμή στη χώρα, να δούμε τουλάχιστον τα μεγάλα έργα να υλοποιούνται και να παραδίδονται στο πλαίσιο μιας ενιαίας προκήρυξης, από την αρχή έως το τέλος, για να ξέρουν όλες οι διοικήσεις και κυβερνήσεις τι παραλαμβάνουν, γιατί σήμερα βρισκόμαστε σε «ένα χάος συλλογικών ευθυνών, όπου ο ένας ρίχνει τις ευθύνες στον άλλο»!

Ο δήμαρχος, αναφερόμενος στη σιδηροδρομική σύνδεση του Αιγίου, τόνισε ότι το πρόβλημα της οδικής πρόσβασης στον σταθμό της πόλης, παραμένει ακόμα άλυτο, παρά τις προφορικές δεσμεύσεις που είχε πάρει προ μηνών και τις αλλεπάλληλες επαφές με υπηρεσιακούς και διοικητικούς παράγοντες, από το 2020 και εντεύθεν.