Σιδηρόδρομος: Εργολαβίες δις ευρώ που στοίχειωσαν στην περιοχή μας – Ο Ντογιάκος ξέθαψε και άλλη αναφορά Νικολόπουλου

Μετά από σχεδόν 20 χρόνια και 1 δις ευρώ, τα έργα στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη δεν έχουν τελειώσει ακόμα. Στο προσκήνιο έρχονται και νέα σκάνδαλα από το 2012.

Μαγδεβούργο

Μια μεγάλη αμαρτία του παρελθόντος κουβαλά στις πλάτες του, το τμήμα του νέου σιδηρόδρομου Κιάτο – Ροδοδάφνη. Το έργο συνολικού μήκους 71 χιλιομέτρων και συνολικού προϋπολογισμού 920 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2006 και σήμερα ακόμα δεν είναι ολοκληρωμένο.

Των ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Η αρχική εργολαβία είχε ανατεθεί σε Τεχνική Εταιρεία που κηρύχθηκε έκπτωτη και προκηρύχθηκε νέος Διαγωνισμός τον οποίο κέρδισε άλλη Κατασκευαστική. Η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε το Σεπτέμβριο του 2014.

Το σιδηροδρομικό έργο αποτέλεσε μία από τις μεγάλες δοκιμασίες της χώρας, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ χρειάστηκε να διαπραγματευτεί στις Βρυξέλλες ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος του «πέναλτι». Συγκεκριμένα, η Κομισιόν είχε δώσει στην Ελλάδα οριστική προθεσμία παράδοσης μέχρι 30 Απριλίου 2020, προκειμένου να ολοκληρώσει τα έργα υποδομής στο Σιδηροδρομικό Τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη. Σε διαφορετική περίπτωση η χώρα απειλείτο να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια ύψους 250 εκατ. ευρώ!

Η ΕΡΓΟΣΕ κατάφερε να παραδώσει την εργολαβία της επιδομής, της γραμμής και των Σταθμών, σε μήκος περίπου 71 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Κιάτου μέχρι το Αίγιο, παραμένει όμως μέχρι σήμερα η απουσία της Ηλεκτροκίνησης και άλλων συστημάτων, μια ακόμα εργολαβία που «πέρασε από 40 κύματα», εξαιτίας προσφυγών μεταξύ εργολάβων. Σε αυτή την εργολαβία αρχικός μειοδότης είχε αναδειχθεί, το 2018, η εταιρεία «ΑΚΤΩΡ», αλλά ο Διαγωνισμός μετά από προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, εκχωρήθηκε στην «Κοινοπραξία Μυτιληναίος-Elecnor», με τον Ισπανό εταίρο όμως να αντιμετωπίζει πρόβλημα.

Το έργο επεστράφη στην Επιτροπή του Διαγωνισμού, λόγω απουσίας εγγυητικής επιστολής, ακυρώθηκε και επαναδημοπρατήθηκε, με αποτέλεσμα να ανατεθεί πριν από λίγους μήνες στην «Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος», με προϋπολογισμό 83,97 εκατ. €.

Αυτή τη στιγμή οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη και η παράδοση του έργου αναμένεται σε 30 μήνες, ώστε το 2024-2025 να έχουμε επιτέλους στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη Αιγίου μια ολοκληρωμένη διπλή, ηλεκτροκίνητη γραμμή υψηλών ταχυτήτων, με όλες τις σύγχρονες υποδομές τηλεδιοίκησης, επικοινωνιών, ETCS, κ.ά.

Ο ευρωπαϊκός πέλεκυς δεν μας απείλησε με βαριά πρόστιμα μόνο για το τμήμα Κιάτο – Ροροδάφνη, αλλά και για το κομμάτι της νέας γραμμής Ψαθόπυργος-Ρίο προϋπολογισμού 174 εκ. ευρώ. Η εργολαβία που αφορούσε στην κατασκευή της υποδομής για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, είχε αναλάβει η Ιταλική Εταιρεία «GD Infrastrutture» και πρακτικά πάγωσε για τέσσερα χρόνια περίπου με αφορμή τις αναθεωρήσεις των σχεδίων για την υπογειοποίηση της γραμμής και λόγω χρηματοδότησης. Το συγκεκριμένο τμήμα βρέθηκε μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, ενώ στο Υπουργείο Υποδομών υπήρξαν κάποια στιγμή και σκέψεις να κηρυχθεί ο εργολάβος έκπτωτος.

Τελικά η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε το καλοκαίρι του 2022 συμπληρωματική σύμβαση ύψους 10,47 εκατ. ευρώ με την οποία η εργολαβία πρόκειται να ολοκληρωθεί.

ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ – ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ

Το τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο έχει ανάδοχο από τον περασμένο Νοέμβριο, την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος. Το συγκεκριμένο έργο είναι το πιο ολοκληρωμένο, καθώς περιλαμβάνει την κατασκευή 28,8 χιλ. διπλής σιδηροδρομικής επιδομής, 3 σιδηροδρομικούς σταθμούς (Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα, Ρίο), 4 στάσεις, καθώς και την κατασκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων εντός της σήραγγας Παναγοπούλας, έργα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 129,5 εκατ. ευρώ και οι εργασίες θα διαρκέσουν 36 μήνες. Στον αντίποδα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες για το επόμενο τμήμα που είναι η σύνδεση της γραμμής από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Η δημοτική αρχή έχει ζητήσει να υπάρξει υπόγεια σιδηροδρομική γραμμή που αποτελεί ένα πολύ δαπανηρό έργο που δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί με κοινοτικούς πόρους. Το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει την υπογειοποίηση μεγαλύτερου τμήματος της γραμμής από το Ρίο έως το λιμάνι και το βασικό ερώτημα παραμένει ακόμα και σήμερα η έγκριση χρηματοδότησης.

ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ 2012! 

Με δεύτερο «χτύπημα» πρόκειται να συνεχισθεί η παρέμβαση στον δημόσιο διάλογο του αχαιού πρώην βουλευτή, Νίκου Νικολόπουλου, για τις χρόνιες εγκληματικές αμέλειες της Πολιτείας στο ανασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Από προχθές, η ΝΔ έχει κάνει «σημαία» της τις 3 μηνυτήριες αναφορές του κ. Νικολόπουλου στον Αρειο Πάγο και την Εισαγγελία Πάτρας, καθώς και τις 66 κοινοβουλευτικές του παρεμβάσεις του για το όργιο κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι εργολαβίες και η λειτουργία των τηλεσυστημάτων, ώστε να κινούνται με ασφάλεια τα τρένα.

Ο εισαγγελέας του ΑΠ, Ισίδωρος Ντογιάκος, ζήτησε να ανασυρθούν οι αρχειοθετημένες δικογραφίες, που αφορούν στην μακρά περίοδο των «αμαρτωλών» συμβάσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.

Η «Πελοπόννησος» αποκαλύπτει, σήμερα, ότι δεσπόζουσα σχέση σ’ αυτές τις δικογραφίες κατέχει η μηνυτήρια αναφορά που είχε καταθέσει ο Ν. Νικολόπουλος στις 13 Σεπτεμβρίου 2012, επί συγκυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου – Κουβέλη, στον οικονομικό εισαγγελέα, Σπύρο Μουζακίτη.

Εξάλλου, ο πρώην βουλευτής Αχαΐας, δίνοντας συνέχεια, πιθανότατα αύριο θα καταθέσει υπόμνημα στον κ. Ντογιάκο, με όλα τα στοιχεία που εμπεριέχει ο ογκωδέστατος φάκελος των «αμαρτωλών» συμβάσεων, ερωτήσεων και απαντήσεων που έχει λάβει από υπουργούς και τις διοικήσεις των φορέων του σιδηροδρόμου.

Ηδη, σχετικό υπόμνημα έχει ενταχθεί από τον συνήγορό του, Κώστα Κρεμμύδα, που είπε στην «Π» ότι είναι έτοιμο προς κατάθεση. Στις προτάσεις του εμπεριέχεται η ανάγκη να κληθούν προς κατάθεση και να ερευνηθεί ο βαθμός ευθυνών όλων των διατελεσάντων υπουργών Μεταφορών και Υποδομών, από το 2000 μέχρι σήμερα

Οπως έγινε γνωστό, ο κ. Νικολόπουλος την ερχόμενη εβδομάδα πρόκειται να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα και προς τούτο ζήτησε να φιλοξενηθεί στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ.