Στα ύψη οι τιμές του «γρήγορου» φαγητού – Αγωνία στις επιχειρήσεις της Αχαϊας

Ο Πούτιν απειλεί το… «εθνικό» μας φαγητό!«Πώς θα μπορέσει ο επιχειρηματίας να απορροφήσει τις αυξήσεις και να διατηρήσει ίδιες τις τιμές του;» αναρωτιέται ο πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ Γιάννης Σπυρόπουλος

Στα ύψη οι τιμές του «γρήγορου» φαγητού - Αγωνία στις επιχειρήσεις της Αχαϊας

Με τις τιμές να έχουν πάρει την ανηφόρα το τελευταίο διάστημα τόσο στην ενέργεια όσο και στις πρώτες ύλες, τα καταστήματα εστίασης έχουν οδηγηθεί στο σημείο να μην μπορούν να απορροφήσουν τις αυξήσεις και να αναγκάζονται να… αλλάξουν τιμοκαταλόγους με τις νέες τιμές να έχουν ανοδική πορεία. Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να κινούνται πιο επιφυλακτικά, σκεπτόμενοι την τσέπη τους.

ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Από τις αναπόφευκτες αυξήσεις, δεν μπόρεσε να γλιτώσει ούτε το «εθνικό» μας φαγητό, το σουβλάκι, ο γύρος αλλά και ο γύρος. Ηδη τα καταστήματα εστίασης της πρωτεύουσας έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις που αγγίζουν ή ξεπερνούν το 10%, αφού είναι χαρακτηριστικό πως πρώτες ύλες όπως το ηλιέλαιο και το κρέας έχουν σημειώσει αύξηση ακόμα και 30%. Στην Αθήνα, οι τιμές στο «πιτόγυρο» κυμαίνονταν το προηγούμενο διάστημα στα 3 με 3,5 ευρώ, ενώ πλέον με τις ανατιμήσεις έχουν φτάσει 3,5 με 3,9 ευρώ!

ΣΤΑΘΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ

Στην Αχαΐα πάντως, η εφημερίδα «Πελοπόννησος της Δευτέρας» εξέτασε τους τιμοκαταλόγους των καταστημάτων εστίασης της πόλης σε γνωστές πλατφόρμες παραγγελιών και διαπίστωσε πως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει διαφοροποίηση στις τιμές του γρήγορου φαγητού. Το σουβλάκι κυμαίνεται από το 1,5 έως το 1,9 ευρώ, ενώ το πιτόγυρο από 2,2 έως 2,8 ευρώ.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΣΤΙΑΣΗ

Η «Π» επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Αχαΐας, Γιάννη Σπυρόπουλο, για να μας μεταφέρει το κλίμα που επικρατεί στις τάξεις των επιχειρηματιών, οι οποίοι ήδη βλέπουν τα τιμολόγια που παραλαμβάνουν «φουσκωμένα».

Στα ύψη οι τιμές του «γρήγορου» φαγητού - Αγωνία στις επιχειρήσεις της Αχαϊας

«Πριν από μερικούς μήνες, είχε γίνει μια πολύ μικρή αύξηση στον καφέ και το γρήγορο φαγητό της τάξης των 10 λεπτών και οι αντιδράσεις από την κοινωνία ήταν μεγάλες. Ομως, όταν έχουν ανέβει οι τιμές σε όλες τις πρώτες ύλες και την ενέργεια, πώς θα μπορέσει ο επιχειρηματίας να απορροφήσει τις αυξήσεις και να διατηρήσει ίδιες τις τιμές του; Δεν είναι ότι οι επιχειρήσεις έχουν υπερκέρδος» τονίζει με εμφανή ανησυχία ο Γ. Σπυρόπουλος.
Από την απάντηση του προέδρου του ΣΚΕΑΝΑ φαίνεται ότι υπάρχει ένας έκδηλος προβληματισμός σχετικά με τον τρόπο που θα μπορέσουν οι επιχειρηματίες να ισοσκελίσουν τις αυξήσεις που πληρώνουν οι ίδιοι για την ενέργεια και τις πρώτες ύλες.

ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ

Παράλληλα, ένα ακόμα γεγονός που προβληματίζει τον πρόεδρο του ΣΚΕΑΝΑ Γιάννη Σπυρόπουλο είναι η αγοραστική δύναμη που χάνουν οι καταναλωτές. Τονίζει: «Μην ξεχνάμε πως οι αυξήσεις στην ενέργεια και τα προϊόντα επηρεάζουν σε τεράστιο βαθμό τα νοικοκυριά, με αναπόφευκτη συνέπεια να μειώνεται η δυνατότητα εξόδων και παραγγελιών στο σπίτι. Αυτό σημαίνει πως χάνουμε πελάτες από τις αυξανόμενες τιμές. Εμείς προσπαθούμε όσο γίνεται να μην αυξήσουμε τις τιμές μας. Ωστόσο φοβόμαστε πως οι αυξήσεις στην ενέργεια θα φέρουν περισσότερα “λουκέτα” απ’ ό,τι ο κορονοϊός!».

ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ

Οι καταναλωτές τις επόμενες ημέρες θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα ακρίβειας, εξαιτίας της επιδεινούμενης ενεργειακής κρίσης που πυροδοτείται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Σε καθημερινή πλέον βάση αλλάζουν οι τιμές των προϊόντων, κάτι που θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών.

Το επόμενο διάστημα, οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως θα δούμε ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, που σε μεμονωμένα προϊόντα θα φτάσουν ακόμη και το 32%. Συγκεκριμένα, η λίστα ακρίβειας περιλαμβάνει αυξήσεις στα χαρτικά έως 26%, αλεύρι έως 18%, απορρυπαντικά έως 25%, κατεψυγμένα λαχανικά έως 10%, αλλαντικά 8%, σπορέλαια έως 11%.

Σημαντικές αυξήσεις παρατηρούνται και στις τιμές των κρεάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), η ανώτατη τιμή χονδρικής στα αρνιά είναι σήμερα 7,4 ευρώ το κιλό, από 5,8 ευρώ το κιλό την αντίστοιχη περσινή περίοδο, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 27,5%. Αντίστοιχα, τα κατσίκια πωλούνται στη χονδρική 7,2 ευρώ σήμερα, από 6 ευρώ το κιλό πέρυσι, και τα μοσχάρια στα 6,10 ευρώ το κιλό σήμερα, από 5,60 ευρώ το κιλό πέρυσι. Στα ίδια σχεδόν επίπεδα με πέρυσι πωλείται το χοιρινό κρέας.

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ 6-7 ΜΗΝΕΣ Η ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ, ΕΦΟΣΟΝ ΛΗΞΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ

Οπως αναφέρει μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο αναλυτής Κωνσταντίνος Μαχαίρας, τα ελληνικά νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα νέο πιο επιθετικό κύμα ακρίβειας, η διάρκεια και η ένταση του οποίου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια των εχθροπραξιών στην Ουκρανία.

«Δεν ξέρουμε πόσο καιρό θα κρατήσει αυτός ο πόλεμος. Ελπίζουμε να τελειώσει σύντομα αλλά για να επανέλθει σε κανονικότητα η αγορά θα χρειαστούν έξι με επτά μήνες» σημειώνει ο κ. Μαχαίρας και εστιάζοντας στο αυξημένο ενεργειακό κόστος τονίζει: «Οι ενεργειακές τιμές έχουν αυξήσει το κόστος στο λιανεμπόριο κατά 1,2% που σημαίνει ότι επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό τα περιθώρια κέρδους ενώ προκαλούνται αλυσιδωτές αναταράξεις. Εφέτος θα έχουμε έναν μεγάλο κραδασμό στις τιμές μέχρι να αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Ενωση με ποιο τρόπο θα αντιμετωπίσει το ενεργειακό, καθώς δεν μπορεί να το κάνει μόνη της η χώρα μας».

Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, οι αυξήσεις στις τιμές καταναλωτικών προϊόντων και αγαθών είναι δεδομένες και θα συνεχιστούν ενώ οι καταναλωτές πρέπει να προετοιμάζονται για νέες ανατιμήσεις. «Είχαμε την ελπίδα ότι οι αυξήσεις αυτές θα απορροφηθούν σε βάθος χρόνου αλλά με την συγκυρία που έχει προκύψει και με τις δυσκολίες που υπάρχουν στο εμπόριο δεν πιστεύω ότι ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί». Οι ανατιμήσεις, σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα θα συνεχίσουν να υφίστανται, θα έχουν διάρκεια ενώ δύσκολα θα απορροφηθούν από τους λιανέμπορους οι αυξήσεις που δίνει η βιομηχανία.

Εκτίμησε δε, ότι «οι λιανέμποροι απορροφούν ένα ποσοστό 2% με 3% αυτών των αυξήσεων για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν το καταναλωτικό τους κοινό. Παράλληλα, ρίχνουν στη μάχη δελεαστικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες προκειμένου να ενισχύσουν τις αγορές των καταναλωτών. Ωστόσο δεν αναμένεται να καταφέρουν να φέρουν την κατανάλωση στα επίπεδα που ήταν πριν. Θα είναι πάρα πολύ δύσκολο».

Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές με συρρικνωμένο το εισόδημά τους, περιορίζουν τις αγορές τους και αναζητούν φθηνότερα, πολλές φορές μη επώνυμα, προϊόντα ενώ προτεραιότητα αποτελούν οι συμφέρουσες προσφορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη περίοδο οι καταναλωτές, σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, αξιολογούν τις επιλογές τους σε κάθε προϊόντική κατηγορία και δεν παρασύρονται από τις δραστηριότητες του μάρκετινγκ και της διαφήμισης. Προχωρούν σε περικοπές δαπανών, συγκρίνουν τις τιμές, αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες και προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα, ελέω του πολέμου στην Ουκρανία.

Αναφορικά με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο τρίμηνο οι προβλέψεις, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι δυσοίωνες. Τόσο τον Ιανουάριο όσο και τον Φεβρουάριο οι πωλήσεις υποχώρησαν σε αξία αλλά και σε όγκο ενώ και για τον Μάρτιο οι εκτιμήσεις είναι συγκρατημένες. «Η ρευστή κατάσταση δεν αφήνει περιθώρια για αισιοδοξία ακόμη και μέχρι τις αρχές του 2023», τονίζει ο κ. Μαχαίρας και συμπληρώνει: «Πολλές εταιρείες είναι υπό πίεση. Αν ο πληθωρισμός πάει σε διπλάσιο νούμερο δηλαδή αγγίξει το 10% ναι μεν θα έχουν αύξηση τζίρων αλλά θα έχουν πολλαπλάσια αύξηση εξόδων και παράλληλα πρόβλημα με το cash flow. Δεν θα είναι ένα εύκολο παιχνίδι το λιανεμπόριο, θα δούμε εξελίξεις γρηγορότερα από ό,τι τις περιμέναμε».

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ