Συνέντευξη του υφυπουργού Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη στην «Π»

Ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης απαντά στα ερωτήματα της «Π» και μιλά για τα οδικά δίκτυα και το τρένο.

Συνέντευξη

Λίγες ημέρες μετά τα «λαμπρά» εγκαίνια του πολύπαθου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, απαντά στα ερωτήματα της «Π». Για τα χρονιοδιαγράμματα, τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας και το αίτημα πλήρους υπογειοποίησης, παράλληλα με άλλες μεγάλες υποδομές σε Πελοπόννησο, Αιτωλοακαρνανία, Ιόνια Νησιά κ.ά. Οι μεταρρυθμίσεις, σε συνάρτηση με την ανάπτυξη, αποτελούν ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο της συνέντευξης του κυβερνητικού στελέχους.

-Ο αυτοκινητόδρομος «Πάτρα-Πύργος» επιτέλους ξεκίνησε, ωστόσο, μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα;

Γνωρίζω την αγωνία και τις απογοητεύσεις των πολιτών της Αχαΐας και της Ηλείας, εξαιτίας των κακών χειρισμών του παρελθόντος. Ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος του, 56χλμ. από τον Πύργο, σε 36 μήνες και 4 μήνες μετά το έργο θα ολοκληρωθεί. Διαβεβαίωση για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος είναι τα εργοτάξια που δουλεύουν εντατικά, καθώς και ότι η κυβέρνησή μας έχει αποδείξει ότι δεν αρέσκεται σε φιέστες και εγκαίνια μουσαμάδων. Με την παρουσία του στην επίσημη έναρξη των εργασιών ο πρωθυπουργός Κ. Μησοτάκης απέδειξε με τον πλέον ουσιαστικό και εμφατικό τρόπο το προσωπικό του ενδιαφέρον για την εξέλιξη του έργου. Για το υπουργείο το «Πάτρα-Πύργος» υπήρξε μία πρόκληση, ένα πολύ σημαντικό στοίχημα. Δουλέψαμε και παλέψαμε επί 2 και πλέον χρόνια για να πάρουμε τρεις διαδοχικές εγκρίσεις από την ΕΕ, να αναστήσουμε το τόσο σημαντικό έργο, που είχε πέσει θύμα μικροκομματικών συμφερόντων. Σταματήσαμε το καθοδικό σπιράλ και την απαξίωση. Σύντομα θα έχουμε ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, για την κοινωνία, ανακτώντας έτσι την εμπιστοσύνη των πολιτών.

-Πόσο σύντομα θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα της επικινδυνότητας του υπάρχοντος οδικού δικτύου;

Για τον «Road to Hell» όπως πολύ εύστοχα παρατήρησε ο πρωθυπουργός, το υπουργείο έχει ήδη προχωρήσει σε μια σημαντική παρέμβαση, που συμβαίνει για πρώτη φορά σε οδικό δίκτυο. Εχουμε ξεκινήσει καίριες παρεμβάσεις για να αναβαθμιστεί η ασφάλεια και να σταματήσουμε να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές. Γνωρίζουμε την αγωνία των κατοίκων που χρησιμοποιούν τον δρόμο, καθημερινά, και δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε με σταυρωμένα χέρια. Το έργο που υλοποιούμε με 30 εκατ. ευρώ θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022. Το έργο θα συμβάλλει στη βιώσιμη κινητικότητα, σε καλύτερους χρόνους, σε μείωση του μεταφορικού κόστους και θα σώσει ζωές.

-Για Δυτική Ελλάδα θα ήθελα να μας περιγράψετε τον σχεδιασμό σας, ως ένα κομμάτι της χώρας που «πονάει» σε ζητήματα υποδομών και έχει ανάγκη από έργα και οικονομική τόνωση.

Η Δυτική Ελλάδα είχε παραδοσιακή υστέρηση στην ανάπτυξη αλλά ταυτόχρονα ταλαιπωρήθηκε από ατυχείς χειρισμούς και ένα χαρακτηριστικό έλλειμμα στρατηγικού σχεδιασμού υποδομών. Τα περιθώρια ήταν πάντα σημαντικά για να μπορούν να απογειώσουν την κρίσιμη και κομβική αυτή Περιφέρεια. Ολα αυτά, όμως, ανήκουν στο παρελθόν και αυτό πιστοποιείται από τα έργα που έχουμε δρομολογήσει. Το «Πάτρα-Πύργος» , ενισχύει την περιφερειακή ταυτότητα ως σύγχρονη οδική σύνδεση με τον ΝΔ άξονα. Εχουμε τη σύνδεση Ακτιο- Αμβρακία με 100 εκ. € που θα παρακάμπτει την Αμφιλοχία και τη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό. Μέσα στο 2023 θα παραδώσουμε το έργο σε λειτουργία. Με γρήγορους ρυθμούς προχωράει και η οδική σύνδεση Λευκάδας με τον οδικό άξονα Ακτιο – Δυτικός Αξονας. Κατασκευάζουμε 2 νέα οδικά τμήματα Βόνιτσας – Λευκάδας και Ακτίου – Αγίου Νικολάου. Δρομολογήσαμε και σιδηροδρομικά έργα. Εχουμε τη σύνδεση της Πάτρας με τον Πύργο, η οποία αναβαθμίζεται σε μήκος σχεδόν 79 χλμ και επιτέλους θα επαναλειτουργήσει, με 75 εκ. €. Η σύνδεση θα είναι η πρώτη μας παρέμβαση εντός του έτους και ίσως και εντός του καλοκαιριού. Επιλύσαμε τα προβλήματα στο τμήμα «Κιάτο-Ροδοδάφνη», προκηρύξαμε εργολαβία για την ηλεκτροκίνηση, το τμήμα «Ροδοδάφνη-Ρίο» έχει ήδη ανάδοχο και έως το καλοκαίρι θα υπογραφεί η σύμβαση. Επίσης, μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου προχωράμε και με το «Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών» , με άνω των 470 εκατ. ευρώ. Φέρνουμε το τρένο στην Πάτρα και συνδέουμε το λιμάνι προκειμένου να το αναβαθμίσουμε εμπορικά, να ανοίξουμε προοπτικές συνδυασμένων μεταφορών, γεγονός που απελευθερώνει μεγάλες αναπτυξιακές υπεραξίες.

-Η πλήρης υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής «Ρίου – Νέου Λιμένα» φαίνεται να έχει αποκλειστεί. Η υπογειοποίηση μεταξύ «Κανελλοπούλου – Νέου Λιμένα» είναι τεχνικά και οικονομικά μελετημένη ώστε να υλοποιηθεί;

Εχουμε ένα έργο σε μεγάλο βαθμό υπογειοποιημένο, ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα, στο οποίο προχωράμε χωρίς αγκυλώσεις, με ανοιχτό μυαλό και ρεαλισμό. Η υπογειοποίηση αφορά 5,2 χλμ. από Κανελλοπούλου έως Αγιο Ανδρέα, που είναι και το μεγαλύτερο τμήμα. Είναι κάτι που έχουμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε και θα γίνει. Κάθε παρέμβαση που ανακοινώνουμε δεν είναι στον «αέρα», έχει μελετητική ωριμότητα, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα. Και σε αυτή την περίπτωση η προσέγγισή μας είναι ολιστική και πλήρης. Λειτουργούμε με υπευθυνότητα και δεν επιδιδόμαστε σε ρεσιτάλ πλειοδοσίας και παροχών.

-Η Πελοπόννησος βρίσκεται σε αναμονή και για ακόμα ένα σημαντικό έργο, τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Μεθώνη. Πώς προχωράει το έργο αυτό;

Πρόκειται για μεγάλο και απαιτητικό έργο, το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ με 250 εκατ. ευρώ. Εχουμε, ήδη, προσωρινό ανάδοχο. Εκτιμούμε ότι η σύμβαση θα υπογραφεί μέσα στο 2022, οπότε θα ξεκινήσει και η κατασκευή. Θα έχουμε μία νέα αρτηρία 30χλμ., νέο παράπλευρο οδικό δίκτυο 40χλμ. και 12 γέφυρες. Αναβαθμίζουμε συνολικά το οδικό δίκτυο της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, ενώ βελτιώνουμε σημαντικά την οδική ασφάλεια και την τόσο κρίσιμη για την οικονομία, τουριστική κινητικότητα. Τα μεγάλα έργα υποδομών αλλάζουν τον οικονομικό χάρτη της περιοχής και συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη. Νέες θέσεις εργασίας και επενδύσεις θα δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέλλον με προοπτική.

-Από τη Διώρυγα της Κορίνθου και στείλατε θετικό μήνυμα επαναλειτουργίας της. Η τουριστική αγορά και οικονομία την έχει ανάγκη τη Διώρυγα. Τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα αποκατάστασής της;

Λάβαμε ιδιαίτερη μέριμνα ώστε να μπορέσουμε να αποδώσουμε προσωρινά σε λειτουργία τη Διώρυγα από τις αρχές Ιουλίου έως τα τέλη του Οκτωβρίου, προκειμένου να μη χαθεί η τουριστική σεζόν. Ταυτόχρονα, όμως, ήταν ανάγκη να μην αρκεστούμε σε «μπαλώματα» – όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια – αλλά να προχωρήσουμε σε μια βιώσιμη τεχνική και μόνιμη λύση, που θα είναι ανθεκτική σε βάθος χρόνων.

«ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΣΑ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΓΙΝΕΙ ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ»

– Οι μεταρρυθμίσεις είναι η «ναυαρχίδα» της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη. Σε τι πρωτοβουλίες έχετε προχωρήσει, στον τομέα των Υποδομών;

Η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου σε έναν τόσο κρίσιμο τομέα όπως είναι οι υποδομές και τα δημόσια έργα ήταν πραγματική πρόκληση από την πρώτη ημέρα στο υπουργείο. Ο πρωθυπουργός έχει με ακρίβεια περιγράψει το νέο παραγωγικό μοντέλο που θα επιτρέψει στην Ελλάδα να μπει σε τροχιά ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης. Για εμάς η βιώσιμη ανάπτυξη νοηματοδοτείται όταν ο σχεδιασμός και τα έργα, έχουν άμεσο αντίκτυπο στην περιβαλλοντική θωράκιση και στην ανθεκτικότητα, στην οικονομία με έμφαση την τοπικότητα, την κοινωνική συνοχή και ευημερία. Οι υποδομές, εξαιτίας του υψηλού πολλαπλασιαστή για την οικονομία, είχαν προεξέχοντα ρόλο στον εθνικό στόχο. Η αλλαγή νοοτροπίας και η επανάκτηση της εμπιστοσύνης ήταν μονόδρομος. Δουλέψαμε σκληρά και καταφέραμε σήμερα να έχουμε εργοτάξια σε όλη την Ελλάδα. Αυτό δεν έγινε τυχαία και δεν θα γινόταν αν παράλληλα δεν κάναμε τομές για να φέρουμε τα δημόσια έργα στον 21ο αιώνα. Eτσι, έχουμε ήδη παρέμβει με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις όπου θεσπίσαμε και τη δυνατότητα ιδιωτικής επίβλεψης στα έργα. Eχουμε ξεκινήσει μια μεγάλη συμφωνία πλαίσιο για παροχή υποστήριξης από εξειδικευμένους συμβούλους στις υπηρεσίες του υπουργείου μας. Νομοθετήσαμε τη διαδικασία υποβολής Πρότυπων Προτάσεων από τον Ιδιωτικό τομέα. Συστήσαμε το Παρατηρητήριο Τιμών και Προδιαγραφών, με μεγάλη συμμετοχή του Ιδιωτικού Τομέα, που θα είναι σημείο αναφοράς στα έργα, δημόσια και ιδιωτικά, κάτι που η αγορά ζητούσε για δεκαετίες και η κρίση της Ουκρανίας υπογράμμισε την αξία του. Κάνουμε όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια και πλέον τα μεγάλα έργα οδηγούν την προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας.

Το υπουργείο σας έχει προχωρήσει, για κάποια έργα, στην υιοθέτηση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου μεταξύ υποψηφίων εργοληπτών. Λειτουργεί αυτή η επιλογή;
Ο Ανταγωνιστικός Διάλογος είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο, σύγχρονο, το οποίο έχει εφαρμογή σε μεγάλα και πολύπλοκα έργα, καθώς επισπεύδει τη διαδικασία ωρίμανσής τους. Αντιμετωπίζει το βασικό πρόβλημα της χώρας, με την καθυστέρηση δημοσίων έργων. Οι διαγωνιζόμενοι διαβουλεύονται σε ουσιαστικό επίπεδο και το αποτέλεσμα οδηγεί στην επιλογή της αρτιότερης τεχνικής λύσης, ενώ δίνεται η δυνατότητα για εφαρμογή καινοτόμων προτάσεων. Ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης και διασφαλίζεται η τήρηση χρονοδιαγραµµάτων υλοποίησης, καθώς παρακάμπτουμε δυσλειτουργίες και προβλήματα ετών. Προχωρούν μέχρι στιγμής σημαντικά έργα όπως σιδηροδρομικά (Ρίο-Πάτρα) και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται είναι η καλύτερη απόδειξη της ορθότητας της επιλογής μας.